2008-07-02, 12:36
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Jag såg en drös av dessa alster ligga på AF för en tid sen då jag sökte jobb. Bläddrade lite i dom då kristen dårpropaganda är skoj. I en tidning deklarerade dom att helvetet var avskaffat. Det existerade helt sonika inte mer.

Kan det stämma eller har jag missförstått texten?
2008-07-02, 14:06
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Jag såg en drös av dessa alster ligga på AF för en tid sen då jag sökte jobb. Bläddrade lite i dom då kristen dårpropaganda är skoj. I en tidning deklarerade dom att helvetet var avskaffat. Det existerade helt sonika inte mer.

Kan det stämma eller har jag missförstått texten?
De har inte trott på helvetet sen Jesus gick i shorts. Enligt dem så stödjer inte bibeln helvetesläran, utan när man dör så är man död, själen lever inte vidare. Personligen tycker jag de har hittat rätt här, jag ser inte helvetes-teorin som trovärdig, utan tycker JVs resonemang är godkänd. Men tyvärr snurrar JVs in sig på Hades och Gehenna-diskussioner som gör deras förklaringar lite snurriga. Om du hör de berätta om deras tro av helvetet med Uppenbarelseboken så blir förklaringarna väldigt yviga och långsökta, men jag har inte hört de senaste tolkningarna de har. Vore kul att höra de senaste de har i helvetes-frågan.
2008-07-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ja det är väl bra. Att alla kan använda sitt eget samvete. Det är ju så det blir ärligast.

Ärligast, javisst.
Men om mitt samvete tillåter mig att rösta!
Eller mitt samvete tillåter mig att ta emot röda blodkroppar vid behov.

Då blir följden att jag i fortsättningen betraktas som utesluten!
(Om jag inte ångrar mig, men det kan jag ju inte om jag har följt mitt damvete!?)
Utan att man vågar säga att jag är utesluten, jag har bara "genom mina handlingar visat att jag inte önskar tillhöra JVs församling" eller hur nu frasen är.

Så mycket är mitt eget samvete värt!
2008-07-05, 22:02
Medlem
schabo-labos avatar
I Vakttornet 15 april 2008 finns en artikel som heter:
"Förkasta det som är tomt och värdelöst"

..värst av alla, avfällingars ord. De skriver så här:
Avfällingar talar också värdelösa ord och påstår att de är visare än den förordnade "trogne och omdömesgille slaven". (Matt. 24: 45- 47) Men avfällingarna talar enligt sin egen vishet, och deras ord är värdelösa, en sten att snava på för dem som lyssnar till dem."

De skriver i paragraferna 14 och 15 om falska profeter på bibelns tid.
De skriver att orden uttalade av de falska profeterna saknade värde och "utgjorde ett verkligt andligt hot". Det är lite lustigt med tanke på deras egen profetiska historia.
2008-07-06, 05:27
Medlem
jag har varit i jehovas vittnen och tycker att vart jag än far så är det alltid fördommar och komplikter.
däremot så är jag en vanlig person som inte bryr mig, men däremot så har jag märkt att "jehovas vittnen" är den ända religionen som inte "skadar sig själv"
ok jag har inte koll på alla religioner så klandra inte mig

Jehovas vittnen är fina personer! hoppas att ni inte tänker på ett annat sätt jag var ett och i mitt sinne så fortsätter jag vara ett även ifall jag inte far dit något mer!

JEHOVA ÄR MIN GUD!
2008-07-06, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
De har inte trott på helvetet sen Jesus gick i shorts. Enligt dem så stödjer inte bibeln helvetesläran, utan när man dör så är man död, själen lever inte vidare. Personligen tycker jag de har hittat rätt här, jag ser inte helvetes-teorin som trovärdig, utan tycker JVs resonemang är godkänd. Men tyvärr snurrar JVs in sig på Hades och Gehenna-diskussioner som gör deras förklaringar lite snurriga. Om du hör de berätta om deras tro av helvetet med Uppenbarelseboken så blir förklaringarna väldigt yviga och långsökta, men jag har inte hört de senaste tolkningarna de har. Vore kul att höra de senaste de har i helvetes-frågan.

det där stämmer väl inte? dom tror ju att det bara är vittnen som kommer till paradiset? ett visst antal? hur kan man komma till paradiset utan att tro på ett liv efter döden?
2008-07-06, 08:42
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
det där stämmer väl inte? dom tror ju att det bara är vittnen som kommer till paradiset? ett visst antal? hur kan man komma till paradiset utan att tro på ett liv efter döden?
Nej de tror inte endast vittnen kommer till paradiset, ett flertal andra kommer också återuppväckas ur minnesgravarna. Du har nog blandat ihop det med ett visst antal, dvs de 144 000 som kommer till himlen.

Att tro att man kommer hamna i paradiset i framtiden, efter Harmageddon, kan man kalla det ett liv efter döden. I paradiset hamnar man efter Harmageddon.
2008-07-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sontemente
jag har varit i jehovas vittnen och tycker att vart jag än far så är det alltid fördommar och komplikter.
däremot så är jag en vanlig person som inte bryr mig, men däremot så har jag märkt att "jehovas vittnen" är den ända religionen som inte "skadar sig själv"

Jehovas vittnen är fina personer! hoppas att ni inte tänker på ett annat sätt jag var ett och i mitt sinne så fortsätter jag vara ett även ifall jag inte far dit något mer!

JEHOVA ÄR MIN GUD!

Förstår inte riktigt vad du menar med att JV "är den enda religionen som inte skadar sig själv"?

Menar du verkligen att alla andra religioner skadar sig själva, men att JV inte gör det?
Hur skadar dessa andra religioner sig själva?

Har väldigt svårt att förstå det resonemanget.
Sett ur ett visst perspektiv så har JV ju skadat sig själva enormt t.ex. genom sina falska förutsägelser, senast ang 1975!

De har också skadat sig själva genom att många JV har dött i onödan, för att organisationen tidigare förbjöd vaccinationer och organtransplantationer, vilket de senare har tillåtit. De tillåter nu också användande av vissa bloddelar, som tidigare var förbjudna!
Dessa frågor har skadat JV själva, ja, tom lett till döden för vissa!

Fler exempel kunde radas upp här.
2008-07-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sontemente

JEHOVA ÄR MIN GUD!

ja.väldigt fin religion! som hellre låter ett barn dö än ta emot blodtransfusion? fy fan..
2008-07-07, 11:49
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Hej, du söker? Efter att hitta sanningen hos vittnena? Känner igen mig i mycket av det du skriver.

Hej Jag soker efter svar om JV. Jag vill veta om jag gor ratt i att inte bli
aterupptagen...

(e inte i sverige sorry det fattas endel bokstaver pa detta tagentbord.. :-) )
2008-07-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15

Vittnena tror inte att det är ett bestämt visst antal som kommer till paradiset. Man behöver inte tro på ett liv efter döden för att tro på paradiset. Det är de som överlever Harmageddon som bara fortsätter leva sina liv in i paradiset. Jorden ska byggas upp och återställas till ett paradis, av de som överlevt, med hjälp av Gud och Jesus (och Jesu medregenter -de 144000, den himmelska regeringen).Under denna återställningsperiod på tusen år (tusenårsriket) kommer jorden att bli ett paradis och människan åter fullkomlig. Det är även under denna period som människor som dött får uppstå.
Senast redigerad av DaPuzzle 2008-07-07 kl. 16:46.
2008-07-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Hej Jag soker efter svar om JV. Jag vill veta om jag gor ratt i att inte bli
aterupptagen...

(e inte i sverige sorry det fattas endel bokstaver pa detta tagentbord.. :-) )

Hur ska du kunna veta det? Du känner väl i hjärtat var du vill vara? De svar du inte får nu kommer du troligen inte att få svar på nu heller. Vissa saker måste man lämna åt väntan och under tiden får du tro. Och finns det något du kan tro på, som du vet att du med säkerhet kan tro på, får du lägga vikten vid det. Jag försöker också resonera mig fram till vad jag ska göra i liknande frågor. Jag får inte heller svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in