2008-08-10, 15:48
Medlem
schabo-labos avatar
Även om det var spikar kan man väl satt två spikar även fast det var en påle, rent hypotetiskt. Eller tänker jag fel?
2008-08-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Dom som håller övningstal på podiet är oftast före, eller i yngre tonåren, Vid 12 år ung. kan inte svara på exakt, det beror också på barnets andliga utveckling, men viss åldersgräns har dom väl kan jag tänka? Jag tror inte att man har problem med att hitta kavajer. Det är en massa knotande och dåliga ursäkter jag hör istället för att försöka lösa problemet.

Man behöver väl inte mata barnen när dom har tagit på sig finkläder? Ytterligare lama ursäkter, Gitte. Föder man barnet, eller barnen INNAN man tar på dom kläder så har man löst det problemet. "Under flera dagar" säger du. Då måste du mena just under sammankomsten. Klart att det kan vara ett problem!! Men att klaga på en sån liten sak, om man jämför med vilken tid och energi det tar att sammanställa en sammankomst, så tycker jag ärligt talat att äldstefruarna du pratat med är väldigt småaktiga!

Jag tycker att du kommer med så småaktiga bekymmer, Gitte. Allt detta kan lösas utan knot. Lite får man allt skjuta till själv när man får all den fina, andliga maten serverad. Det enda man behöver göra är att ta sig till mötet och lyssna.

Så här ser Gud på att hans folk "knotar", dvs gnäller om småsaker.
"Och Jehova fortsatte att tala till Mose och Aron, och han sade: ”Hur länge skall denna onda menighet knota mot mig? Jag har hört hur Israels söner har knotat mot mig." (4 Mos. 14:27)

Paulus hänvisar till vad Gud sade till "Israels söner" när han talade till församlingen i Korint: " Inte heller skall ni knota, alldeles som några av dem knotade, bara för att förgås genom förgöraren" (1 Kor. 10:10)

"Var gästfria mot varandra utan att knota." (1 Pet. 4:9)

Man ska också akta sig för att knota som dessa människor gjorde i Judas brev vers 16: "Det är dessa som knotar och klagar över sin lott i livet, de vandrar efter sina egna begär, och deras mun talar svulstiga ord, medan de beundrar personligheter för sin egen fördels skull. "

Ska vi verkligen gnälla och knota på Gud, vår Skapare? "Och Mose fortsatte: ”Det skall ske när Jehova i kväll ger er kött att äta och tidigt i morgon bröd att mätta er med, för Jehova har hört era knotanden, att ni knotar mot honom. Och vad är vi? Era knotanden är inte riktade mot oss, utan mot Jehova.”" (2 Mos. 16:8)

Förstår du lite mer nu hur jag inte ser att man ska gnälla över att det är lite bekymmer med barnens kläder? Problem som man kan lösa. Speciellt utan att knota. Eller hur Gitte?

Jag vet pojkar som har börjat hålla övningstal redan i 8-9 årsåldern!
Och att hitta kavajer i sådana storlekar har, åtminstone under vissa perioder varit närmast omöjligt. Och när det har gått att hitta sådana kavajer, så blir de urväxta på väldigt kort tid. Liksom finskorna!
En verklig kännbar kostnad alltså.

Den här meningen från dig är helt obetalbar:
"Man behöver väl inte mata barnen när dom har tagit på sig finkläder? Ytterligare lama ursäkter, Gitte. Föder man barnet, eller barnen INNAN man tar på dom kläder så har man löst det problemet."

Hoppas verkligen att du aldrig får några barn!

Alltså, sammankomsterna börjar oftast vi 09:00-09:30 tiden. Om man ska mata barnen innan de klär sig betyder det troligen att de måste äta senast kl 07:30, för att man sedan ska hinna byta kläder, åka till sammankomstplatsen, parkera och hitta sina platser i tid.

Sedan håller väl sammankomstprogrammet oftast på ca till 17:00 -18:00.
Först efter detta ska alltså de stackars barnen få åka tillbaka till logiet, el campingplatsen för att byta kläder innan de får mat nästa gång?

Du tycker att det är småaktiga bekymmer!
Jag tycker att det är småaktigt att inte barnen ska kunna komma i vanliga kläder, sådana som de har i skolan.
2008-08-10, 16:33
Medlem
Du förvånar mig

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Även om det var spikar kan man väl satt två spikar även fast det var en påle, rent hypotetiskt. Eller tänker jag fel?

Jv säger att det var EN spik, och de kommer de inte att förkasta den uppfattningen bara för att Joh. 20:25 nämner spikar i pluralis. Man skall ta alla uppgifterna i evangelierna TILLSAMMANS. Skylten sattes upp över "hans huvud", inte över hans händer, och det var "spikarna" i händerna, inte spikEN som nämndes. Om händerna var utsträckta i sidled kunde skylten sitta över hans huvud och då blir det naturligt med en spik i varje hand eller handled, alltså spikar i pluralis. Skylten över hans huvud måste ha varit stor, med stor text, eftersom detta skedde vid en tid då glasögon inte fanns för att hjälpa upp närsynthet. Och romarna ville ha maximal utdelning i form av varning till undersåtarna. En sådan skylt skulle INTE kunna sättas upp MELLAN huvudet och händer som sträcktes över huvudet. Och kom den ovanför händerna blev det inte över "huvudet". Dessutom måste pålen ha varit enorm för att medge detta, förutom kroppens egen längd, den avsevärda neddrivningen av pålen i marken och den icke ringa höjden över marken som Jesus hängdes upp på. Det sistnämnda framgår att en isopstängel användes för att räcka upp svampen med ättiksvin till Jesus. En sådan påle skulle inte den försvagade Jesus kunna bära.

Man får nästan intrycket att du fortfarande är lite trollbunden av Jvs påståenden i denna fråga. Det förvånar mig.
2008-08-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jv säger att det var EN spik, och de kommer de inte att förkasta den uppfattningen bara för att Joh. 20:25 nämner spikar i pluralis. Man skall ta alla uppgifterna i evangelierna TILLSAMMANS. Skylten sattes upp över "hans huvud", inte över hans händer, och det var "spikarna" i händerna, inte spikEN som nämndes. Om händerna var utsträckta i sidled kunde skylten sitta över hans huvud och då blir det naturligt med en spik i varje hand eller handled, alltså spikar i pluralis. Skylten över hans huvud måste ha varit stor, med stor text, eftersom detta skedde vid en tid då glasögon inte fanns för att hjälpa upp närsynthet. Och romarna ville ha maximal utdelning i form av varning till undersåtarna. En sådan skylt skulle INTE kunna sättas upp MELLAN huvudet och händer som sträcktes över huvudet. Och kom den ovanför händerna blev det inte över "huvudet". Dessutom måste pålen ha varit enorm för att medge detta, förutom kroppens egen längd, den avsevärda neddrivningen av pålen i marken och den icke ringa höjden över marken som Jesus hängdes upp på. Det sistnämnda framgår att en isopstängel användes för att räcka upp svampen med ättiksvin till Jesus. En sådan påle skulle inte den försvagade Jesus kunna bära.

Man får nästan intrycket att du fortfarande är lite trollbunden av Jvs påståenden i denna fråga. Det förvånar mig.

Och det fanns nog inte förstoringsglas på den tiden heller ^^
2008-08-10, 17:40
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
För det första vill jag be om ursäkt för mitt ngt griniga svar från förmiddagen. Faktum kvarstår dock, att du faktiskt låter väldigt bitter och i viss mån avundsjuk i dina inlägg. Nog om detta. Angående neutralitet så gör JV sitt bästa. Man kan inte kräva mer än så, inte ens Jehova gör det! Han är nöjd om vi strävar efter detta.

Du har fortfarande missat själva poängen i "ansiktshårsfrågan". Det handlar om att man inte vill bli associerad till andra trossamfund och -riktningar. Är man slätrakad som representant för församlingen så finns där inget att klaga på, precis som det står i 1 Tim 3:1, 2, 10 för att sammanfatta det jag vill betona. Jesus slängde inte upp regler eller rekommendationer? Nehe...

Matt. 6:9 känner du igen? "Så här skall ni alltså be..."
Matt. 22:37, ring a bell? "'Du skall älska Jehova, din Gud med hela ditt hjärta och hela ditt sinne.' ...."Du skall älska din nästa som dig själv'"

Utan krav och regler så kan inte en organisation fungera. Det ÄR bara så. Det går inte att undgå fakta, att man måste ha riktlinjer, regler och förordningar för att kunna bibehålla en konsekvent struktur i allt! Förstår du verkligen inte det?

Jag vädjar till sunt förnuft, rim och reson och vanligt resonemang.

Jag godtar din ursäkt.

Jag har aldrig sagt att Jesus inte kom med regler, men det var stora saker
han kom med, inte du skall inte hava skägg eller huruvida man få onanera
eller inte... Utbilda sig i gymnasiet eller högre utbildningar...

Detaljer som inte har med kärleken till Gud eller sin medmänniska att göra..

Utan krav och regler kan inte en organisation fungera, kanske inte, men strävar
man med kärlek åt samma håll behöver man inte så mycket regler. Speciellt
om man har det innbördes... Då blir det naturligt att sporra varandra till
goda gärningar... Men kraven kan sänka självförtroendet väldigt mycket
och man går ständigt med dåligt samvete, för att man gjort fel eller inte gör
tillräckligt i tjänsten på fältet eller inte hunnit raka sig innan ett möte eller
kanske blivit upprörd och vräkt ut sig olämpliga saker.. Eller vad det nu kan
vara för fel man gjort, eller gör...

Jag har sett företag nära undergång, men när man ger individerna i företaget
mer ansvar och låtit dem ta egna beslut så växer företaget ännu mer...

Skulle JV:s ledning lämna över friheten till individerna att med eget samvete,
helt utan konsekvenser, avgöra om de vill ha skägg eller inte, kostym eller ej,
kanske onanera en stund, eller kankse skänka pengar till en hjälporganisation,
eller hjälpa Rödakorset i deras arbete att visa sin nästa kärlek när de kanske
behöver det som mest genom frivilligt arbete. Utbilda sig innom något område
man är intresserad av, kanske historia eller annat som man kan ha nytta av i
tjänsten.. osv osv.. Finns säkert mer som jag inte kommer på nu..

Då undrar jag vad som skulle hända.... Vad tror du?
2008-08-10, 18:13
Medlem
Citat:
En sådan påle skulle inte den försvagade Jesus kunna bära.

Nä men ett stort tungt kors kunde han minsann bära på

Så pass pryglad och misshandlad Jesus blev innan den sista vandringen skulle han inte kunna bära någontng hela den sträckan, så nu kan ni ju börja ifrågasätta om han blivit upphängd överhuvudtaget.

Nej, Jesus bar inte pålen av egen kraft utan med hjälp av Jehova guds heliga kraft.
2008-08-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Så pass pryglad och misshandlad Jesus blev innan den sista vandringen skulle han inte kunna bära någontng hela den sträckan, så nu kan ni ju börja ifrågasätta om han blivit upphängd överhuvudtaget.

Nej, Jesus bar inte pålen av egen kraft utan med hjälp av Jehova guds heliga kraft.

Skriften berättar att han fick hjälp att bära korset, av Simon från Kyrene, Han bärde korset åt Jesus, och gick efter Jesus!
2008-08-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Skriften berättar att han fick hjälp att bära korset, av Simon från Kyrene, Han bärde korset åt Jesus, och gick efter Jesus!
Och den hjälpen hade han inte fått om det varit en påle menar du?
2008-08-10, 18:47
Medlem
Citat:
Och den hjälpen hade han inte fått om det varit en påle menar du?

skriften tyder ju på att det var ett kors han bar på, och inte en påle! Men joo, om det nu var en påle så hade han nog fått hjälp att bära den!
2008-08-10, 19:21
Medlem
Han fick ingen kraft ovanifrån att bära

Citat:

Detta är önsketänkande för att du vill se det som Jvs ledning ser det. Vem har sagt att han bar ett stort tungt kors? Han bar tvärbjälken till korset, som var vanligt vid romerska avrättningar. Hela kors att bära var det aldrig fråga om. Det var ett hanterligt stycke trä på kanske 30 kg, men inte ens det orkade han bära någon längre sträcka.

Hade han fått särskild kraft ovanifrån att bära tvärbjälken skulle det inte behövts att någon annan tog över för att han inte orkade. SÅ NÅGON SÅDAN KRAFT OVANIFRÅN FICK HAN INTE. Så, nej, vi ifrågasätter inte att han bar tvärbjälen en liten sträcka, som Matt. 27:32 och Joh. 19:17 tillsammans visar. Enligt Bibeltexten bar han inte någonting HELA sträckan.

Men det är alldeles uppenbart att han inte skulle ha kunnat bära den enorma påle det skulle ha handlat om ifall han hängdes på en enkel påle. Den skulle ha varit mer än tre meter lång om Jesus hängts så som Jvs illustrationer visar. En sådan påle kan ha vägt bortår 100 kg, så en sådan har han inte alls burit.
2008-08-10, 19:53
Medlem
Citat:
Detta är önsketänkande för att du vill se det som Jvs ledning ser det. Vem har sagt att han bar ett stort tungt kors? Han bar tvärbjälken till korset, som var vanligt vid romerska avrättningar. Hela kors att bära var det aldrig fråga om. Det var ett hanterligt stycke trä på kanske 30 kg, men inte ens det orkade han bära någon längre sträcka.

Hade han fått särskild kraft ovanifrån att bära tvärbjälken skulle det inte behövts att någon annan tog över för att han inte orkade. SÅ NÅGON SÅDAN KRAFT OVANIFRÅN FICK HAN INTE. Så, nej, vi ifrågasätter inte att han bar tvärbjälen en liten sträcka, som Matt. 27:32 och Joh. 19:17 tillsammans visar. Enligt Bibeltexten bar han inte någonting HELA sträckan.

Men det är alldeles uppenbart att han inte skulle ha kunnat bära den enorma påle det skulle ha handlat om ifall han hängdes på en enkel påle. Den skulle ha varit mer än tre meter lång om Jesus hängts så som Jvs illustrationer visar. En sådan påle kan ha vägt bortår 100 kg, så en sådan har han inte alls burit.

Hade han inte fått kraft uppifrån hade han inte klarat att bära någonting ens den bit av sträckan det är frågan om. Så pass illa däran var han.

Tvärbjälken måste ha ha varit uppåt 2 meter för att hänga med armarna rakt utsträckta.Och det måste ha varit ett rätt kraftigt stycke trä, så dina 30kg stämmer nog inte där heller ej jag rädd
2008-08-10, 19:58
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Detta är ingen fråga, bara något att diskutera kanske.

Fick nyligen en liten, handskriven lapp i brevlådan. Den löd såhär:

"Hej!
Jag har under en tid försökt träffa dig och dina grannar, men har inte lyckats träffa dig hemma. Jag deltar i ett arbete som bla. syftar till att hjälpa människor se hur det kan ha nytta av Bibeln i sina liv. Tex i sina relationer med andra. Vill du ha mer information kan du skriva till adressen på baksidan eller besöka www.watchtower.org

Mvh Kristina"

Lappen satt fast på ett nummer av deras egen tidning Vakttornet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in