2008-06-14, 11:39
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Det står också:
Rom 10:9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren* och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.
Joh 1:12 Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.
Joh 3:15 för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv.
Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.
Joh 3:18 Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.
Joh 3:36 Den som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom.

Citat:
Jamän dåså....då är det ju i slutänden att göra Guds vilja som är räddningen inte enbart att känna honom.

Jo just det...det ena utesluter inte det andra...Jag tror inte jag sagt att det ENBART är att lära känna honom som gäller. Vrid inte till det jag skriver.
Vill du påstå att Joh 17:3 inte har ngn betydelse och bara är skriven för att fylla ut space så är det din ståndpunkt. Jag vet från tidigare resonemang med dig att du brukar ignorera de verser som inte passar. Verser som ser ut att kunna bidra till ett tillbakalutat liv, utan några krav, det är de som letas efter. Typ:" jag tror, så jag kan fortsätta leva precis som förr, inga regler inga förändringar, Gud älskar alla gärningar"!

Vilken tur att Jesus då visade att det är ett sånt liv som gäller. Han hade väl ett bekvämt liv med många sovkvistar...och sa inte ett ljud om att människor skulle ändra sinne och vända om. Att göra så innebär mer än bara att sitta på kammaren och tro.

Förresten så skriver du nu själv "göra Guds vilja"...bra, du har insett att det inte bara räcker med att säga att man tror.
Senast redigerad av Leviticus 2008-06-14 kl. 11:43.
2008-06-14, 12:51
Medlem
De e verkligen sanslöst intressant att se hur säkra ni är på era olika åsikter.
Men egentligen VET ni inte hur det ligger till. Ingen av er har varit o hälsat på i himlen, hos Fadern.
Så varför inte vara mer toleranta? Är ni allvetare? Har ni rätt att klanka ner på en annans tro? Tänk om det är den andre som har rätt...eller INGEN av er! PIIINSAMT!
2008-06-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Förresten så skriver du nu själv "göra Guds vilja"...bra, du har insett att det inte bara räcker med att säga att man tror.
Precis.

Det är det som gör mig så fly förbannad.

"Jesus dog för mina synder! Jag behöver inte göra bättring! Jesus dog i mitt ställe!"

Ja, människor som pratar så, sover. De lyssnar inte till Herrens röst. Dem älskar orättfärdigheten och tänker aldrig övergiva den.

Det står ju skrivet att syndens lön är döden. Något som dagens kristna inte verkar ta hänsyn till alls.
De faller tillbaka på mordet på Guds Son, och fortsätter att leva i orättfärdighet.
Jesus sade att de är , de som finner vägen till evigt liv.
Vakna nu!

Jesus nämner till personer han hjälpt följande:

14 Sedan träffade Jesus honom i helgedomen och sade till honom: Se, du har blivit frisk; synda icke härefter, på det att icke något värre må vederfaras dig.
---
11 Hon svarade: Herre, ingen. Då sade han till henne: Icke heller jag dömer dig. Gå, och synda icke härefter.

Varför vill Jesus att vi ska sluta synda?
Varför säger inte Jesus att hans död kommer innebära syndernas förlåtelse?
Usch, förvräng inte sanningen nu!
Gör ni det undgår ni inte Herrens vredes dom.
2008-06-14, 19:16
Medlem
Citat:
Jo just det...det ena utesluter inte det andra...Jag tror inte jag sagt att det ENBART är att lära känna honom som gäller. Vrid inte till det jag skriver.
Vill du påstå att Joh 17:3 inte har ngn betydelse och bara är skriven för att fylla ut space så är det din ståndpunkt. Jag vet från tidigare resonemang med dig att du brukar ignorera de verser som inte passar. Verser som ser ut att kunna bidra till ett tillbakalutat liv, utan några krav, det är de som letas efter. Typ:" jag tror, så jag kan fortsätta leva precis som förr, inga regler inga förändringar, Gud älskar alla gärningar"!

Vilken tur att Jesus då visade att det är ett sånt liv som gäller. Han hade väl ett bekvämt liv med många sovkvistar...och sa inte ett ljud om att människor skulle ändra sinne och vända om. Att göra så innebär mer än bara att sitta på kammaren och tro.

Jag måste fråga en sak, än en gång!

1 Kor 8:6 "Så har vi bara en Gud, fadern från vilket allting utgår och som är vårt mål, och bara en Herre, Jesus Kristus, genom vilket allt är till och genom vilken vi är till"

Om Du förnekar att Jesus Kristus är Gud, så kan du heller inte tro att Gud kan kallas för Herre, eftersom det bara finns en Herre och det är Jesus Kristus! Jag iofs. tror ju att Gud kan kallas för Herre, eftersom Jesus är Gud. Men det skär sig rätt rejält om man förnekar Jesu gudomlighet!
2008-06-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
De e verkligen sanslöst intressant att se hur säkra ni är på era olika åsikter.
Men egentligen VET ni inte hur det ligger till. Ingen av er har varit o hälsat på i himlen, hos Fadern.
Så varför inte vara mer toleranta? Är ni allvetare? Har ni rätt att klanka ner på en annans tro? Tänk om det är den andre som har rätt...eller INGEN av er! PIIINSAMT!

Jv är aldrig toleranta. Man tror sig vara allvetare men deras profetior faller platt till marken en efter en. Man klankar ner på allt och alla som inte tror exakt som ledningen i Brooklyn säger. Man påstår sig äga sanningen men om man bevisar motsatsen blir dem gapiga och griniga.
2008-06-14, 19:45
Medlem
Citat:
en gud...med litet g. Alltså inte Gud. Jesus var gudomlig. Han ärvde gudomlighet av sin Fader. Inte så konstigt.
Och Gud behöver inte hjälp av honom, han har gett Jesus den makten.
Enligt er tro behöver däremot Gud hjälp från två till, som har olika uppgifter.

Sonen är Ett med Fadern och den heliga Anden utgår ifrån Fadern! Fadern Sonen och den heliga Anden är alltså en enda Gud! Måste fråga: Är den heliga Anden Gud? Om du svarar JA på den frågan: Hur kommer det sig att Den heliga Anden är Gud?
2008-06-14, 19:52
Medlem
Citat:
Det står i bibeln att evigt liv hör ihop med att lära känna Gud. Vem han är, vad han står för, hur han handlat med sitt folk i det flydda kan lära oss hur han fortfarande är och vad han tolererar eller vad han hatar, vad han känner när vi gör på olika sätt och hur vi kan glädja honom. Hur vi ska be, att vi ska känna oss fria att be om vadsomhelst, vi kan lätta våra hjärtan och tala fritt.
Vi kan lära känna hans person. Mycket oxå genom att se på Jesu liv och hur han var, pga att han är det exakta återskenet av sin Fader.
Guds vilja kommer naturligtvis in i detta samtidigt. Man ser vad hans vilja är när man ser vem han är och vad han vill och vad han bestämt.

Hur jag gör? Läser bibeln. Det är där man hittar allt. Jag har kommit fram till mkt...men det är irrelevant för dig. Du får leta själv. Jag har hittat det jag skrev ovan och mer.

Rätt intressant att du skrev detta "kan lära oss hur han fortfarande är och vad han tolererar eller vad han hatar, vad han känner när vi gör på olika sätt och hur vi kan glädja honom."

Svar: Det är ju just detta som ni förnekar! Det som Gud sade i Gamla testamentet är ett bevis på att Jesus är Gud! Gud sade i Jesaja "Förutom mig finns ingen frälsare" "Ja i all framtid är jag densamme" Sedan blir Jesus världens frälsare! Gud säger att alla knän skall böjas inför honom och alla tungor ge sin ed" På samma sätt är det med Jesus. Gud säger att han inte ger sin ära åt någon! Jesus sade "Den som inte ärar Sonen, ärar heller inte Fadern"

Om du tror att Gud är densamme idag som han var i Gamla testamentets tid, så måste du köpa att Jesus är Gud. Förnekar du detta så går du emot denna tanke att Gud är densamme i all evighet, och det är ju exakt detta som jehovas vittnen gör!
2008-06-15, 12:21
Medlem
fotos avatar
Citat:

Dina egna ord.
Citat:
Det står "lär känna DIG"

Inte hans vilja.

Citat:
Vill du påstå att Joh 17:3 inte har ngn betydelse och bara är skriven för att fylla ut space så är det din ståndpunkt. Jag vet från tidigare resonemang med dig att du brukar ignorera de verser som inte passar. Verser som ser ut att kunna bidra till ett tillbakalutat liv, utan några krav, det är de som letas efter.

Vad pratar du om? Jag visade på fler verser som säger vad som ger evigt liv....jag har inte ignorerat nånting....Ljug inte!
Vadå tillbakalutat liv??? Har jag påstått det??? Visa var!

Citat:
Typ:" jag tror, så jag kan fortsätta leva precis som förr, inga regler inga förändringar, Gud älskar alla gärningar"!

Det finns ingen kristen som tror så......Vem har lurat i dig det

Citat:

Att tro på Jesus är Guds vilja.
Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. 17 Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.

Rom 9:9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren* och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. 10 Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.
2008-06-15, 12:34
Medlem
fotos avatar
Citat:
Nej inte annan gud. En Son som är gudomlig.

Det står i er bok "ordet var en gud alltså är det inte Gud som avses här utan en annan gud.

Citat:
Nej i er tro är det tre som är människornas Gud och Frälsare. Eller nekar du till att tro på treenigheten??

Nej, vår tro är att Gud är en i enlighet med han ord:
Jes 43 :11 Jag, jag är HERREN, förutom mig finns ingen frälsare.

Jes 44:6 Så säger HERREN, Israels Konung, och hans Återlösare, HERREN Sebaot: Jag är den förste och jag är den siste, förutom mig finns ingen Gud.

Jes 44:8 Frukta inte och var inte förskräckta. Har jag inte för länge sedan låtit er höra om detta och förkunnat det? Ni är ju mina vittnen. Finns det någon Gud förutom mig? Nej, det finns ingen annan klippa, jag vet ingen.

......er tro är att det är två gudar, en med stort G och en med litet g.
Var i GT säger Gud att han ska ta hjälp av en gud?
2008-06-15, 12:44
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Precis.

Det är det som gör mig så fly förbannad.

"Jesus dog för mina synder! Jag behöver inte göra bättring! Jesus dog i mitt ställe!"

Ja, människor som pratar så, sover. De lyssnar inte till Herrens röst. Dem älskar orättfärdigheten och tänker aldrig övergiva den.

Det står ju skrivet att syndens lön är döden. Något som dagens kristna inte verkar ta hänsyn till alls.
De faller tillbaka på mordet på Guds Son, och fortsätter att leva i orättfärdighet.
Jesus sade att de är , de som finner vägen till evigt liv.
Vakna nu!

Jesus nämner till personer han hjälpt följande:

14 Sedan träffade Jesus honom i helgedomen och sade till honom: Se, du har blivit frisk; synda icke härefter, på det att icke något värre må vederfaras dig.
---
11 Hon svarade: Herre, ingen. Då sade han till henne: Icke heller jag dömer dig. Gå, och synda icke härefter.

Varför vill Jesus att vi ska sluta synda?
Varför säger inte Jesus att hans död kommer innebära syndernas förlåtelse?
Usch, förvräng inte sanningen nu!
Gör ni det undgår ni inte Herrens vredes dom.

Underligt....här skriver du en massa om att vi inte ska synda och så börjar du inlägget med att du är förbannad??

"Jag säger er:* Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen,"

Men det är typiskt gjort av människor som säger sig lyda Gud=lagen....

Matt 7:26 Men den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en dåre som byggde sitt hus på sanden.
2008-06-15, 13:09
Medlem
Citat:
Underligt....här skriver du en massa om att vi inte ska synda och så börjar du inlägget med att du är förbannad??

Men det är typiskt gjort av människor som säger sig lyda Gud=lagen....

Matt 7:26 Men den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en dåre som byggde sitt hus på sanden.
Du förstår inte.
Inte heller vill du förstå vad som leder till sann frälsning hos den gode.
Jag anklagar lögnen. Vreden till lögnen är stor. Att din vrede till lögnen inte är likadan får ju stå för dig.
Om du visste varför jag skrev skulle du heller inte anklaga mig.
Jag skriver i hopp om att väcka folk som enbart ärar Herren med sina läppar, men i handlingar visar de vem de egentligen har till fader.
Jag blir förargad över dem som leder människor bort från den Gode.

Bli nu inte arg, för jag skriver i den Godes ärende.

Har du någon gång provat att samtala med en person som sover?
Prova hur väl det fungerar. Fråga även personen då hon vaknat vad hon kommer ihåg.
De som sover måste väckas. Annars hör dem dig inte.

Oroa dig inte över vad jag byggt huset på.
Jag vet mycket väl vad huset har att förlita sig på.
2008-06-15, 13:16
Medlem
Citat:
Broder var ordet!

Vem är min broder?

48 Men han svarade och sade till den som omtalade detta för honom: Vilken är min moder, och vilka äro mina bröder?

49 Och han räckte ut handen mot sina lärjungar och sade: Se här är min moder, och här äro mina bröder!

50 Ty var och en som gör min himmelske Faders vilja, den är min broder och min syster och min moder.

Såldedes kan inte dem som arbetar i den ondes tjänst vara mina bröder.
Här gäller det att skilja god frukt från dålig.

Gör nu bättring!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in