2008-06-13, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Denna vers säger att Gud och Jesus är ett (du tror det betyder att de är samma person och jag tror att de är ett precis som Jesus och lärjungarna, och makarna i ett äktenskap -alltså ett i gemenskap med varann, inte ett i samma person).

Men denna vers nämner INGENTING om att den heliga anden är med i denna gemenskap. Det sägs nada om nån treenighet. Anden skulle bara bli utsänd -som en kraft att hjälpa människor. Såå logiskt!

Problemet med eran lära är att Gud verkar säga en sak, men helt plötsligt så verkar inte Gud stå för det som han själv säger!

Läs dessa texter!

Jesaja 45:21-23 "Förkunna något och lägg fram det. Alla tillsammans må rådslå om det. Vem har långt förut låtit er höra detta och för länge sedan förkunnat det? Har inte jag, Herren gjort det. Jag, förutom vilken ingen Gud mer finns, ingen Gud som är rättfärdig och som frälser, Nej, ingen finns vid sidan av mig. Vänd er till mig, så blir ni frälsta ni jordens alla ändar, Ty jag är er Gud och eljest ingen. jag har svurit vid mig själv, från min mun har utgått ett sanningsord, ett ord som inte skall tas tillbaka: för mig skall alla knän böja sig, och mig skall alla tungor ge sin ed"

Hosea 13:4 "Men jag är Herren, din Gud, alltsedan du var i Egyptiens land. Utom mig vet du ej av någon Gud, och ingen annan frälsare finns än jag"

Sakarja 14:9 "Och Herren skall då vara konung över hela jorden, ja, på den tiden skall Herren vara en och hans namn ett."

Detta är Guds ord, right? Förklara då dessa som kommer nu?

Lukas 2:10 "Men Ängeln sade till dem: Var inte rädda, jag bär bud till er om stor glädje, en glädje för hela folket. Idag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren*"

Filipperbrevet 2:10 "för att alla knän skall böjas inför Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud Fadern till ära" (Jämför denna med Jesaja 45:23)

"Hos ingen annan finns frälsningen, och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss” Apostlagärningarna 4:12

Upp 17:14 "De skall strida mot Lammet, och Lammet med sina kallade och utvalda och trogna skall besegra dem, eftersom det är Herrarnas herre och Konungarnas konung"

Hur får ni ihop detta mannen? Gud säger att han är den enda frälsaren, och han säger också i Jesaja 43:10 "Men ni är mina vittnen, säger Herren, ni är mina tjänare, den som jag har utvalt för att ni må veta och tro mig och förstå att det är jag. Före mig är ingen Gud danad och efter mig skall ingen komma, Jag, jag är Herren, och förutom mig finns ingen Frälsare." vers 13 "Ja, i all framtid är jag densamme, och ingen kan rädda från min hand."

Helt plötsligt så inkarnerar sig Ärkeängeln Mikael och blir världens Frälsare? Helt plötsligt så får en helt utomstående varelse all ära? vad säger Gud om detta med ära?
Jesaja 42:8 "Jag Herren, det är mitt namn, och jag ger inte min ÄRA åt någon annan eller mitt lov åt gudabilder"

Om man skall tro på eran lära, så kan man inte ta Guds ord på allvar, för då måste han säga en sak och sedan så gäller inte det längre. Han var en frälsare, inte för alltid, idag är en helt annan varelse frälsare. Han skulle vara konung över hela jorden, men helt plötsligt så är Lammet konungarnas konung. Det går inte ihop, för att kunna få ihop detta så måste Jesus vara Gud, eftersom han är allt det som Gud i GT talade om!
Senast redigerad av Highness^^ 2008-06-13 kl. 00:20.
2008-06-13, 01:28
Medlem
Citat:
Du skriver att du inte har ngn insyn och att du inte bryr dig. En annan i din till synes multipla personlighet hade en annan åsikt i ett tidigare inlägg. Ni kanske ska prata ihop er?

Så mycke snack.

Ja sanningen svider och då kommer invektiven fram som gubben ur lådan. Det kan ju inte vara roligt att vara med i en sekt som har så mycket oegentligheter för sig. Du kanske skulle läsa på hjälpkällan där dina före detta trosbröder minsann avslöjar hur det går till. Du verkar ha lite svårt att förstå det skrivna ordet Leviticus men det är väl inget du kan hjälpa antar jag. Som sagt jag är inte med i er sekt den information jag får kommer för det mesta från hjälpkällan och jag läser också det man länkar till där. Pedofilskandalerna duggar tätt i USA och de andra skumraskaffärerna kan man inte hålla hemligt så länge till. Har du läst om det hemliga samröret med FN? Nej säkert inte för det ska nog inte vanliga medlemmar ha reda på.
2008-06-13, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Du bara gissar du vet inte, saken är den att JV har en högmoral standard som är exemplarisk på alla viss. Jag kan inte tänka mig att de skulle begå skattebrott. Sedan är jag tvungen att bemöta ännu en av dina fantasier, nej jag är inte ett JV ...

Tja eftersom du inte är ett Jv som du påstår så läs gärna om denna sekt på hjälpkällan. Hög moral har du läst om pedofilskandalerna i USA ja även i Sverige? Kan inte tänka dig att Jv skulle göra skattebrott? För f-n ge dig nu är du helt bakom?
2008-06-13, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Varför skall man då döpa i Faderns, Sonens och den heliga Andens namn?

Om Anden andast är en kraft, varför sade då inte Jesus "Döp dem i Faderns och Sonens namn?" Menade Jesus att man skall döpa i Kraftens kraft eller?

Därför att anden hör till det hela, som kraften man får hjälp och styrka av. Det finns en förklaring till den där versen som är mer uttömmande, men jag har inte letat upp den än. Det är å andra sidan bara den versen det talas om de tre på det sättet. Andra verser visar på att treenigheten inte stämmer.
2008-06-13, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto

Men snälla du...enligt er bok behöver Han ju en gud till hjälp...

Enligt vår bibel är Gud en....

Va? Enligt vår bok...vadå? en gud till hjälp??

Nu har du nog vimsat till det lite, du tror inte att Gud är en, du tror att han är tre.
Senast redigerad av Leviticus 2008-06-13 kl. 09:52.
2008-06-13, 09:51
Medlem
Citat:
Jesus är Sonen, och inte Fadern!

Gud Fadern
Gud Sonen
Gud Den heliga Anden

Tillsammans är den JHWH!

Du säger ju emot dig själv hela tiden.
Gud innehåller alla tre. Om Fadern är Gud och Jesus är samma Gud/person, då är ju Fadern och Jesus samma Gud/person. Antingen så är de samma person eller så är de inte samma person.
Och då menar du för övrigt att Gud är dödlig? Han dog och uppväckte sig själv. Eftersom Gud är både Jesus och Fadern.

Och jag anser definitivt att ni inte inser den stora makt som Gud besitter när ni nu tror att han knallat omkring på planeten. Mose blev passerad av Guds härlighet när han stod på Sinai berg, och hans ansikte strålade av endast Guds närvaro, det står att ingen människa kan se Gud och leva. Han är för mäktig för att vi ska klara av det. Han har skapat solen, försök titta in i den!
Han som skapat denna himlakropp ska väl inte reduceras till ngt som är mindre strålande än den?
2008-06-13, 09:53
Medlem
Citat:
haha så klockrent! =) IRL garv, och jag håller med dig till tusen! =)

Enligt Jehovas vittnens lära så måste människorna vara mer allsmäktiga än Jehova, eftersom vi klarar av att leva här på Jorden, medans det verkar vara helt omöjligt för Gud som är skaparen! Jag förstår inte hur de kan anse detta vara så omöjligt, om Gud nu skulle vara allsmäktig i deras ögon, vilket jag betvivlar att de tror!

Du har inte fattat vad jag menar. Skrev ovan om det.
2008-06-13, 10:24
Medlem
Citat:
Problemet med eran lära är att Gud verkar säga en sak, men helt plötsligt så verkar inte Gud stå för det som han själv säger!

Läs dessa texter!

Jesaja 45:21-23 "Förkunna något och lägg fram det. Alla tillsammans må rådslå om det. Vem har långt förut låtit er höra detta och för länge sedan förkunnat det? Har inte jag, Herren gjort det. Jag, förutom vilken ingen Gud mer finns, ingen Gud som är rättfärdig och som frälser, Nej, ingen finns vid sidan av mig. Vänd er till mig, så blir ni frälsta ni jordens alla ändar, Ty jag är er Gud och eljest ingen. jag har svurit vid mig själv, från min mun har utgått ett sanningsord, ett ord som inte skall tas tillbaka: för mig skall alla knän böja sig, och mig skall alla tungor ge sin ed"

Hosea 13:4 "Men jag är Herren, din Gud, alltsedan du var i Egyptiens land. Utom mig vet du ej av någon Gud, och ingen annan frälsare finns än jag"

Sakarja 14:9 "Och Herren skall då vara konung över hela jorden, ja, på den tiden skall Herren vara en och hans namn ett."

Detta är Guds ord, right? Förklara då dessa som kommer nu?

Lukas 2:10 "Men Ängeln sade till dem: Var inte rädda, jag bär bud till er om stor glädje, en glädje för hela folket. Idag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren*"

Filipperbrevet 2:10 "för att alla knän skall böjas inför Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud Fadern till ära" (Jämför denna med Jesaja 45:23)

"Hos ingen annan finns frälsningen, och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss” Apostlagärningarna 4:12

Upp 17:14 "De skall strida mot Lammet, och Lammet med sina kallade och utvalda och trogna skall besegra dem, eftersom det är Herrarnas herre och Konungarnas konung"

Hur får ni ihop detta mannen? Gud säger att han är den enda frälsaren, och han säger också i Jesaja 43:10 "Men ni är mina vittnen, säger Herren, ni är mina tjänare, den som jag har utvalt för att ni må veta och tro mig och förstå att det är jag. Före mig är ingen Gud danad och efter mig skall ingen komma, Jag, jag är Herren, och förutom mig finns ingen Frälsare." vers 13 "Ja, i all framtid är jag densamme, och ingen kan rädda från min hand."

Helt plötsligt så inkarnerar sig Ärkeängeln Mikael och blir världens Frälsare? Helt plötsligt så får en helt utomstående varelse all ära? vad säger Gud om detta med ära?
Jesaja 42:8 "Jag Herren, det är mitt namn, och jag ger inte min ÄRA åt någon annan eller mitt lov åt gudabilder"

Om man skall tro på eran lära, så kan man inte ta Guds ord på allvar, för då måste han säga en sak och sedan så gäller inte det längre. Han var en frälsare, inte för alltid, idag är en helt annan varelse frälsare. Han skulle vara konung över hela jorden, men helt plötsligt så är Lammet konungarnas konung. Det går inte ihop, för att kunna få ihop detta så måste Jesus vara Gud, eftersom han är allt det som Gud i GT talade om!

Det är inte så svårt att förstå som du vill göra gällande. Tvärtom är det mkt mer logiskt än detta med tre i ett.

Ja Jehova är Gud. Hans namn är JHWH. Han är Skaparen av allt, och han ligger bakom allt. Han är själva grunden, den som alltid funnits.
Han besitter all makt, men har delegerat makt till sin förstfödde skapelse, sin Son Jesus. Han har gett Jesus kungatronen i riket.
Jesus har genom sitt offer visat sig trogen och värdig att ta emot detta. Det är ju inte så att det var självklart att Jesus skulle klara provet på jorden. Han hade kunnat misslyckats, och kanske fallit till föga för både Satans och människornas förfrågningar. Och om det hade varit självklart att han skulle lyckas, då hade Satan -som upplyst andevarelse- oxå vetat det och då hade han inte ansträngt sig att försöka fresta Jesus. Satan vet ju hur det ligger till, han vet vem som är Gud och vem som är Son.

Gud har låtit sin Son få denna ära och eftersom han själv har bestämt att det är på detta sätt det ska vara så kan väl inte du ifrågasätta det?

Att Jesus är "frälsaren" Och Gud oxå är inte heller konstigt.
Gud har den yttersta makten och bestämmandet och pga av hans vilja finns det överhuvudtaget en chans till räddning. På det sättet är han frälsaren.
Jesus offrade sitt liv och genom detta offer blir vi räddade. Han är frälsaren på det sättet. Han utförde det som Gud hade bestämt. Han samarbetade med sin Fader. Men han hade inte kommit till jorden om inte Gud hade haft den planen! På så sätt är bägge frälsare, med den yttersta makten fortfarande hos Fadern.

1 Kor 15: 24-28 är tydlig med att Jesus fått denna kungamakt under en bestämd tid, (tusenårsriket). Och att Gud ligger bakom allt.

"Därnäst kommer slutet, när han överlämnar kungariket åt sin Gud och Fader, när han har gjort all regering och all myndighet och makt till intet. Han måste nämligen härska som kung tills Gud har lagt alla fiender under hans fötter.
Som den siste fienden ska döden göras till intet.
Ty Gud "har lagt allt under hans fötter". Men när han säger att "allt" har lagts under honom, är det klart att det är med undantag av den som har lagt allt under honom."
"Men när allt har lagts under honom, då ska Sonen själv också underordna sig den som har lagt allt under honom, för att Gud ska vara allt för alla."
2008-06-13, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja sanningen svider och då kommer invektiven fram som gubben ur lådan. Det kan ju inte vara roligt att vara med i en sekt som har så mycket oegentligheter för sig. Du kanske skulle läsa på hjälpkällan där dina före detta trosbröder minsann avslöjar hur det går till. Du verkar ha lite svårt att förstå det skrivna ordet Leviticus men det är väl inget du kan hjälpa antar jag. Som sagt jag är inte med i er sekt den information jag får kommer för det mesta från hjälpkällan och jag läser också det man länkar till där. Pedofilskandalerna duggar tätt i USA och de andra skumraskaffärerna kan man inte hålla hemligt så länge till. Har du läst om det hemliga samröret med FN? Nej säkert inte för det ska nog inte vanliga medlemmar ha reda på.

Du sa emot dig själv i dina inlägg. Va det jag ville få fram. Det är säkert inte kul för dig att se. Förstår det.

Du pratar självsäkert om saker du själv erkänner att du inte har koll på...du kanske tycker det är intelligent?

Jag har läst både här och där, om detta med FN och vad avhoppare skrivit, och jag läser nästan varje dag vad ni skriver här. Och sen då? Du är bara irriterad över att jag inte bara köper allt du kläcker ur dig.
Du däremot läser bara från Hjälpkällan och tror blint på åsikterna från ett håll bara. Det tycker jag är ruskigt omoget. Men du kanske inte är så gammal än att du lärt dig att lyssna på alla parter, opartiskt, innan man kan bilda sig en rättvis bild. Om man nu inte är ute efter att hacka och spy galla, då kan du för all del fortsätta som du gör. Men då är du inte så mkt att lyssna på.

Skulle jag få reda på att det pågår konstigheter och att det visar sig att Jv är en bluff, ja då får jag väl ta det då. Hittills har jag inte sett såna drastiska saker. Jag har inte bitit mig fast i JV och stängt mina ögon och öron. Men precis som alla andra måste jag väl få tro på det jag tror på. Jag har säkert sett andra sidor som du inte har en aning om. Och det kanske är dessa erfarenheter som jag har som gör att jag kan tycka det jag tycker. Och nu har jag även era åsikter och annat jag läst på senare tid att lägga till dessa tankar och erfarenheter. Livet är inte svart eller vitt. Det finns ofta förklaringar och annat som ligger bakom saker som görs och sägs, saker som du eller jag inte (nånsin?) kan veta. Du dömer medsamma, men jag vill inte vara så.
Senast redigerad av Leviticus 2008-06-13 kl. 10:44.
2008-06-13, 10:56
Medlem
fotos avatar
Citat:
Va? Enligt vår bok...vadå? en gud till hjälp??

Det står väl i er bok att "ordet var en gud? Eller har ni ändrat tillbaka till grundtexten som är "ordet var Gud". "Och Ordet blev kött och bodde bland oss,?"
Enligt er behöver alltså Gud hjälp av en annan gud.

Citat:
Nu har du nog vimsat till det lite, du tror inte att Gud är en, du tror att han är tre.

Jag är övertygad om att Gud klarar av frälsningsuppgiften alldeles på egen hand.....han behöver ingen gud till hjälp.....Bort det!
2008-06-13, 10:59
Medlem
Hej, är ny på stället.
Har under en tid följt era skriverier och blir bara mer och mer förvirrad. Trodde det var en stadig tro jag hade men det vacklar en aning nu.
Kan ngt som varit så rätt vara fel? 607 t ex. 1914.
2008-06-13, 11:02
Medlem
fotos avatar
Förklaring av det här skulle vara bra att få:

Citat:
Det står "lär känna DIG"

Inte hans vilja.

Vad menar du med att man ska lära känna Gud men inte hans vilja?

Hur gör du? Och vad har du kommit fram till om Gud?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in