Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Så kan jag nämna att jag regelbundet lyssnar till vad ett Jv har att framföra, och med stor andakt. Det gäller Hank Marvin, tidigare sologitarrist i The Shadows, som hade sina största hits på 60-och 70-talet. Hanks sköna gitarrspel kan avnjutas på Youtube. "Hank Marvin 2004" rekommenderas. Karlen har dessutom en påtaglig scenkarisma. I "Hank Marvin discusses his faith" -också på Youtube - berättar han hur han blev Jv och varför. Men det är hans gittarspel som jag lyssnar på om och om igen. Särskilt "Kon-Tiki" och "Guitar Tango".
Lite skön musik lyfter upp. Det håller jag med om.
...jag förstår att man kan bli källkritisk men samtidigt så får jag en känsla av att man snöar in för mycket på just VEM det är som har skrivit det, när själva faktan i deras teser talar oftast för sig själv? Lidell och Scott, nämner bara (I Resonera-boken iaf)
"trähugget och klart att använda, timmer, ved etc...ett stycke trä, stock, bjälke, stolpe,...påk, klubba,...påle som brottslingar hängdes upp på...om levande trä, träd... i NT om korset" och så anförs Apostlagärningarna 5:30 och 10:39 som exempel. (Oxford, 1968, sid. 1191, 1192) Men i
1981 har ordet
xy-lon i dessa verser översatts med "träpåle" och i
1917, Hd, Åk, Be med "trä". (Jämför detta ordval med orden i Galaterna 3:13; 5 Mos. 21:22, 23) Men saken är den att det finns sååå mycket som talar just för att det var en påle och inte ett trästycke med en tvärslå. För det första att han dog så snabbt, det gick på mindre än några timmar, sättet han dog på (asfyxiation(?) ja han kvävdes om jag minns rätt). Vilket föranleder till avrättningstekniken: att hans båda handleder var fastspikade med en spik ovanför huvudet (skylten med texten INRI, "Judarnas Konung" skulle fortf. fått plats ovanför huvudet) Jaja.. vi tror det vi tror, jag på mitt och du på ditt. Vi verkar inte komma längre än så här.
Självklart ska man vara kritisk. Det är jag också.
Väldigt kritisk. Därför kanske jag tar åt mig ännu mer när man påstår att min tro skulle baseras på lögner, när jag själv gjort sådana noggranna granskningar så att det inte ska finnas en tillstymmelse till misstro från min sida, att det här är rätt och riktigt. Det är det för mig. Rätt och riktigt. Att andra inte kan se det, är väl något man får leva med, eller försöka övertyga. Att försöka övertala någon går inte.
Apropå musik så lyssnar jag mycket på gammal jazz, blues och i övrigt rätt mycket instrumental musik, då jag är musiker själv i grund och botten. Sång, gitarr, trumpet, trummor, lite piano och bas. "The Shadows" blev det väl vittnen utav, hela bunten har jag för mig? Hörde talas om att en av dom flyttade till Island om jag inte minns helt fel. Ska kolla "Hank Marvin 2004"