2008-06-03, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Jesus säger också.

Jag och Fadern äro ett

Det gör det svårt för mitt trånga sinne att förstå i och med att Jesus själv säger "...till min Gud och eder Gud."
Jag måste få tid att suga på denna karamell.
Känner att jag mest sitter och yrar för tillfället.

Mjoo, Saken är den att Gud Fadern är ju Gud till Gud Sonen. Men lägg märke till dessa texter, som finns i eran egna bibel! Nu skall du få nånting att suga på Danne!

Detta är en psalm riktad till JHWH! Gud skapade väl himmel och jord? Jag vill svara JA på den frågan och antar att även du tror på Att Gud skapade!

Psaltaren 102:25-27
25 För länge sedan lade du jordens grund,
och himlen är dina händers verk.
26 De skall förgås, men du består;
som en klädnad skall de alla slitas ut.
Du skall byta ut dem som kläder, och de skall försvinna.
27 Men du är densamme, och dina år tar inte slut.

NU skall du få läsa vad Gud Fadern, sade till Sonen!

Hebreerbrevet 1:10-12
10 Och: ”Du, Herre, lade i begynnelsen jordens grund, och himlarna är dina händers verk.
11 De skall förgås, men du förblir; och de skall alla åldras som en ytterklädnad,
12 och du skall rulla ihop dem som en mantel, som en ytterklädnad; och de skall bytas ut, men du är densamme, och dina år skall aldrig löpa ut.”

I min bibel säger Gud Fadern såhär innan den versen som jag nyss kopierade "Om Sonen däremot: Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira. Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten. Därför har Gud, din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina likar"

Jämför nu Psaltaren 102:25-27 och Hebreerbrevet 1:10-12, ser du någon likhet? Jesus skapade himmel och jord, Fadern skapade himmel och jord. I första mosebok kan vi läsa "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord"

I Jesaja 44:24 säger Gud " Så säger HERREN, din förlossare, han som danade dig redan i moderlivet: Jag, HERREN, är den som för allt, den som ensam utspänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden"

Här säger Gud att han ensamen skapade himmel och jord! Gud har ensamen skapat allt, Gud har utan någons hjälp utbrett himmelen. Fadern kallar Sonen för Gud, Fadern säger att Sonen har lagt jordens grund, och himlarna är Sonens verk, på samma sätt har Fadern lagt jordens grund och himlarna är faderns verk. Både Fadern och Sonen är densamme och åren kommer aldrig ta slut för någon utav dem!

Uppenbarelseboken 22:6 "Och han sade till mig: Dessa ord är trovärdiga och sanna. Herren som är en Gud för profeternas* andar har sänt sin ängel* för att visa sina tjänare vad som snart skall ske"

Uppenbarelseboken 22:16 "Jag, Jesus, har sänt min ängel till er för att vittna* om detta i församlingarna*"

Så här kallar Ängeln Jesus för Gud! En Gud för profeternas andar till och med! =) Enligt mig är det uppenbart att Jesus är Gud Sonen alltså! =)
2008-06-03, 02:28
Medlem
Tack så länge för detta. Det uppskattas!
Ska fördjupa mig närmre imorgon.

Tills imorgon vill jag även att du fördjupar dig i vad som tidigare skrevs:

"På vilket sätt dog han för våra synder?
Det finns gott om människor i denna värld som fullständigt drunkar i sina synder.
Är det för att Jesus dog eller för att du bekänner dina synder som du blir förlåten?
Jag skulle tippa på det sistnämnda.
Om vi bekänner och vänder om från våra eländen ska våra synder förlåtas.
Men om vi lever kvar i våra synder så skall ingen förlåtelse äga rum. Varesig vi tror eller inte."

Om Jesus dog för dina synder, då tordes allt vara okej? Då ska du ju heller inte dömas? Herren dömde Jesus i ditt ställe?
Förklara gärna då jag inte förstår ditt resonemang.
2008-06-03, 02:29
Medlem
Och förresten, sov gott!
2008-06-03, 02:52
Medlem
Citat:
Tack så länge för detta. Det uppskattas!
Ska fördjupa mig närmre imorgon.

Tills imorgon vill jag även att du fördjupar dig i vad som tidigare skrevs:

"På vilket sätt dog han för våra synder?
Det finns gott om människor i denna värld som fullständigt drunkar i sina synder.
Är det för att Jesus dog eller för att du bekänner dina synder som du blir förlåten?
Jag skulle tippa på det sistnämnda.
Om vi bekänner och vänder om från våra eländen ska våra synder förlåtas.
Men om vi lever kvar i våra synder så skall ingen förlåtelse äga rum. Varesig vi tror eller inte."

Om Jesus dog för dina synder, då tordes allt vara okej? Då ska du ju heller inte dömas? Herren dömde Jesus i ditt ställe?
Förklara gärna då jag inte förstår ditt resonemang.

Hej vännen!

Jag tror att Jesus dog för våra synder, det vi behöver göra är att be om syndernas förlåtelse, Ta emot Jesus som våran Herre och Frälsare och i vårt hjärta tro att Gud uppväckte Jesus från dem döda. Paulus säger i ett av sina brev "Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva. En Guds gåva är det, så att ingen skall kunna berömma sig"

Det som jag personligen tror är att vi måste vilja förändras självklart, men när vi blir förlåtna och Jesu efterföljare så lever vi i Guds nåd. Ingen människa kan leva ett syndfritt liv, alla blir vi arga, alla faller vi för frestelser, Med Jesu kraft kan vi bli stärkta och få hjälp. Men enligt Jesu nya lag får vi inte bli arga, Man får inte känna åtrå till någon som är gift, vilket också kan vara svårt ibland! :P

Det jag personligen tror är att Jesus vill få ner oss på knä och ta emot honom, och ropa upp mot himlen "Jag klarar inte detta utan dig Jesus, ge mig kraft, Fader förlåt mig mina synder, i Jesu namn" Det är väldigt svårt att inte falla för alla dessa frestelser och den nya buden, man kan endast Lita på Jesus kraft, att han är med, Att fadern ger oss nåd och förlåtelse då vi faller av vägen. Det fanns bara en person som klarade av att leva ett syndfritt liv, och det var Jesus. Ta det som Paulus skrev i ett utav sina brev ""Jag förstår inte mitt sätt att handla. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag avskyr, det gör jag... Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag" (Rom 7:15, 19)" Jag känner igen mig, i mycket utav det, för så är det även för mig ibland! Jag är en syndare, men Bibeln talar om nåden och Guds kärlek, och den håller jag fast vid! =)

Du får sova så gott vännen! Gud välsigne dig! =)
Senast redigerad av Highness^^ 2008-06-03 kl. 02:58.
2008-06-03, 08:54
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
När Jesus hängde på korset så bar han mänsklighetens straff på sina axlar, Jesus hängde på korset, lärljungarna hade skingrats, och där hängde Jesus helt ensamen! Jesus var också människa, han var rädd, full i smärtor, Jesus var mänsklig, därför var det hans mänskliga sida som utropade "Min Gud, Min Gud, varför har du övergivit mig?" Men sedan uppstog han på den tredje dagen, och Jesus sade till sina lärljungar "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden"
--------------

Det var ett förväntat svar,som varken övertygar eller kastar något nytt ljus över det motsägelsefulla med den efterkontruerade treenigheten.

Citat:
"Fader, om du vill, ta då den här bägaren ifrån mig. Men låt ändå inte min vilja ske, utan din" Luk. 22:42

Det tycks som om denne "tretalsgud" har haft olika åsikter med sig själv...
2008-06-03, 10:28
Medlem
schabo-labos avatar
Men om apostlarna är i himlen varför behövde de veta vilka tecknen var när slutet kommer?
2008-06-03, 11:12
Medlem
Citat:
Det jag personligen tror är att Jesus vill få ner oss på knä och ta emot honom, och ropa upp mot himlen "Jag klarar inte detta utan dig Jesus, ge mig kraft, Fader förlåt mig mina synder, i Jesu namn" Det är väldigt svårt att inte falla för alla dessa frestelser och den nya buden, man kan endast Lita på Jesus kraft, att han är med, Att fadern ger oss nåd och förlåtelse då vi faller av vägen. Det fanns bara en person som klarade av att leva ett syndfritt liv, och det var Jesus. Ta det som Paulus skrev i ett utav sina brev ""Jag förstår inte mitt sätt att handla. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag avskyr, det gör jag... Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag" (Rom 7:15, 19)" Jag känner igen mig, i mycket utav det, för så är det även för mig ibland! Jag är en syndare, men Bibeln talar om nåden och Guds kärlek, och den håller jag fast vid! =)

Du får sova så gott vännen! Gud välsigne dig! =)
Paulus erkänner således att han fortfarande är slav under synden. Han har inte vänt om från det som är ont. Inte heller har han fötts av anden.

Nikodemus sade till honom: Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?

Jesus svarade: Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike.

Därefter nämner du nåden, borde du inte nämnt Jesu död istället? Det var väl den som förlät dig och dina synder?

Jesus sade också:

Sedan träffade Jesus honom i helgedomen och sade till honom: Se, du har blivit frisk; synda icke härefter, på det att icke något värre må vederfaras dig.

Hon svarade: Herre, ingen. Då sade han till henne: Icke heller jag dömer dig. Gå, och synda icke härefter

Uppenbarligen vill Jesus att vi människor ska sluta synda.

Inte älskar du mörkret mer än ljuset?

Ang. Jesus död så står det i skriften att satan for in i Judas. Inte sant?
Om nu mordet på Jesus var planerat av Fadern borde det ha stått:
Och Fadern for in Judas.
Eller anlitade den gode, den onde för att förråda Jesus?

Att hylla Jesus död är att kalla sig själv djävulens barn.

Jag talar vad jag har sett hos min Fader; så gören ock I vad I haven hört av eder fader.

De svarade och sade till honom: Vår fader är ju Abraham. Jesus svarade till dem: Ären I Abrahams barn, så gören ock Abrahams gärningar.

Men nu stån I efter att döda mig, en man som har sagt eder sanningen, såsom jag har hört den av Gud. Så handlade icke Abraham.

Nej, I gören eder faders gärningar. De sade till honom: Vi äro icke födda i äktenskapsbrott. Vi hava Gud till fader och ingen annan.

Jesus svarade dem: Vore Gud eder fader, så älskaden I ju mig, ty från Gud har jag utgått, och från honom är jag kommen. Ja, jag har icke kommit av mig själv, utan det är han som har sänt mig.

Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord.

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.

Men mig tron I icke, just därför att jag talar sanning.

John 8:38-45

Gör nu gott! Och fall inte tillbaka på mordet på Jesus. Det kommer inte hjälpa dig att begrava dina synder. Det är du själv som måste ta itur med dina synder.

Jesus sade även:

Älsken I mig, så hållen I mina bud,

och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan Hjälpare, som för alltid skall vara hos eder:

sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser honom icke och känner honom icke. Men I kännen honom, ty han bor hos eder och skall vara i eder.

Joh 14:15-18

Den som inte håller Sonens bud älskar honom alltså inte?
Värt att tänka på.
2008-06-03, 11:19
Medlem
Borde inte Jesus hylla och rent ut sagt tacka dessa onda män som vill döda honom?
Jag menar, hans död är ju tydligen din frälsning?
2008-06-03, 12:13
Medlem
Citat:
Paulus erkänner således att han fortfarande är slav under synden. Han har inte vänt om från det som är ont. Inte heller har han fötts av anden.

Nikodemus sade till honom: Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?

Jesus svarade: Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike.

Därefter nämner du nåden, borde du inte nämnt Jesu död istället? Det var väl den som förlät dig och dina synder?

Jesus sade också:

Sedan träffade Jesus honom i helgedomen och sade till honom: Se, du har blivit frisk; synda icke härefter, på det att icke något värre må vederfaras dig.

Hon svarade: Herre, ingen. Då sade han till henne: Icke heller jag dömer dig. Gå, och synda icke härefter

Uppenbarligen vill Jesus att vi människor ska sluta synda.

Inte älskar du mörkret mer än ljuset?

Ang. Jesus död så står det i skriften att satan for in i Judas. Inte sant?
Om nu mordet på Jesus var planerat av Fadern borde det ha stått:
Och Fadern for in Judas.
Eller anlitade den gode, den onde för att förråda Jesus?

Att hylla Jesus död är att kalla sig själv djävulens barn.

Jag talar vad jag har sett hos min Fader; så gören ock I vad I haven hört av eder fader.

De svarade och sade till honom: Vår fader är ju Abraham. Jesus svarade till dem: Ären I Abrahams barn, så gören ock Abrahams gärningar.

Men nu stån I efter att döda mig, en man som har sagt eder sanningen, såsom jag har hört den av Gud. Så handlade icke Abraham.

Nej, I gören eder faders gärningar. De sade till honom: Vi äro icke födda i äktenskapsbrott. Vi hava Gud till fader och ingen annan.

Jesus svarade dem: Vore Gud eder fader, så älskaden I ju mig, ty från Gud har jag utgått, och från honom är jag kommen. Ja, jag har icke kommit av mig själv, utan det är han som har sänt mig.

Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord.

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.

Men mig tron I icke, just därför att jag talar sanning.

John 8:38-45

Gör nu gott! Och fall inte tillbaka på mordet på Jesus. Det kommer inte hjälpa dig att begrava dina synder. Det är du själv som måste ta itur med dina synder.

Jesus sade även:

Älsken I mig, så hållen I mina bud,

och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan Hjälpare, som för alltid skall vara hos eder:

sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser honom icke och känner honom icke. Men I kännen honom, ty han bor hos eder och skall vara i eder.

Joh 14:15-18

Den som inte håller Sonens bud älskar honom alltså inte?
Värt att tänka på.

Om det är som du säger, så kommer inte en enda människa att uppstå, eftersom ingen människa förutom Jesus klarar av att leva ett helt liv utan att synda! Och du påstår att Anden inte hjälper oss med kraft? Att tro på Jesus, att han dog och uppstog är det viktigaste - om du med din min bekänner att Jesus är herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från dem döda skall du bli frälst. När man har har kommit till tro, så ska man absolut vara villig till förändrig, men det klarar vi inte utan Anden! Anden ger oss kraft att förändras. Paulus sade "Då jag känner mig svag, är jag stark" Paulus sade också i korintherbrevet "Vet ni inte att er kropp är ett tempel för den heliga Anden, som ni har inom er och som ni har fått ifrån Gud? Ni tillhör inte er själva. Gud har köpt er och priset är betalt. Ära då Gud med er kropp"

Självklart hade även Paulus Den heliga Anden i sin kropp, jag förstår inte vad du pratar om :S Joo vi älskar Jesus när vi följer hans bud, men jag kan säga dig att jag blev arg igår, vilket man inte får bli. Är jag oförlåten då, enligt din tolkning utav bibeln?
2008-06-03, 12:35
Medlem
Citat:
Om det är som du säger, så kommer inte en enda människa att uppstå, eftersom ingen människa förutom Jesus klarar av att leva ett helt liv utan att synda! Och du påstår att Anden inte hjälper oss med kraft? Att tro på Jesus, att han dog och uppstog är det viktigaste - om du med din min bekänner att Jesus är herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från dem döda skall du bli frälst. När man har har kommit till tro, så ska man absolut vara villig till förändrig, men det klarar vi inte utan Anden! Anden ger oss kraft att förändras. Paulus sade "Då jag känner mig svag, är jag stark" Paulus sade också i korintherbrevet "Vet ni inte att er kropp är ett tempel för den heliga Anden, som ni har inom er och som ni har fått ifrån Gud? Ni tillhör inte er själva. Gud har köpt er och priset är betalt. Ära då Gud med er kropp"
Vi diskuterar angående mordet på Jesus.
Jesus sade ju själv att de som ville döda honom hade djävulen till fader.
Och mycket riktigt står det skrivet att satan for in i Judas.
Om den Gode ville att sin Son skulle dö, skulle det väl också stå att det var han som fick Judas till att förråda Jesus?
Jag är dessvärre inte intresserad av Paulus ord, då jag hellre lyssnar på Sonens.

Jag har inte förnekat Hjälparens kraft. Vad skulle vi vara utan den?
Saliga är dem som får erfara den!

Jag tror mycket väl att Jesus dog sin biologiska död och återuppstod på tredje dagen!
Men däremot tror jag inte hans död, tar bort mina synder. De synder jag tampas med här i livet måste jag själv avgöra om jag vill ha kvar eller inte. Därför är var dag en kamp. Var tanke är en kamp.

Men den som slutför sitt goda arbete skall också belönas.

Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har.

Citat:
Självklart hade även Paulus Den heliga Anden i sin kropp, jag förstår inte vad du pratar om :S Joo vi älskar Jesus när vi följer hans bud, men jag kan säga dig att jag blev arg igår, vilket man inte får bli. Är jag oförlåten då, enligt din tolkning utav bibeln?
Om Paulus vore född av Anden skulle han också göra vad gott är. Man kan inte ha en fot hos den Gode och en hos den onde.

Jesus sade:

Ett gott träd kan icke bära ond frukt, ej heller kan ett dåligt träd bära god frukt.

Därför ska varje synd som finns i ditt hjärta, och likaså mitt hjärta förgöras och aldrig mer upprepas. För den som älskar Sonen håller hans bud!

Klart du får förlåtelse!
Men se då till att ständigt sträva efter att aldrig göra samma misstag igen.
2008-06-03, 13:14
Medlem
Ja, Människosonen skall gå bort, såsom det är skrivet om honom; men ve den människa genom vilken Människosonen bliver förrådd! Det hade varit bättre för den människan, om hon icke hade blivit född.

Ville inte Jesus dö för dina synder?
2008-06-03, 14:18
Medlem
Citat:
Vi diskuterar angående mordet på Jesus.
Jesus sade ju själv att de som ville döda honom hade djävulen till fader.
Och mycket riktigt står det skrivet att satan for in i Judas.
Om den Gode ville att sin Son skulle dö, skulle det väl också stå att det var han som fick Judas till att förråda Jesus?
Jag är dessvärre inte intresserad av Paulus ord, då jag hellre lyssnar på Sonens.

Jag har inte förnekat Hjälparens kraft. Vad skulle vi vara utan den?
Saliga är dem som får erfara den!

Jag tror mycket väl att Jesus dog sin biologiska död och återuppstod på tredje dagen!
Men däremot tror jag inte hans död, tar bort mina synder. De synder jag tampas med här i livet måste jag själv avgöra om jag vill ha kvar eller inte. Därför är var dag en kamp. Var tanke är en kamp.

Men den som slutför sitt goda arbete skall också belönas.

Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har.

Om Paulus vore född av Anden skulle han också göra vad gott är. Man kan inte ha en fot hos den Gode och en hos den onde.

Jesus sade:

Ett gott träd kan icke bära ond frukt, ej heller kan ett dåligt träd bära god frukt.

Därför ska varje synd som finns i ditt hjärta, och likaså mitt hjärta förgöras och aldrig mer upprepas. För den som älskar Sonen håller hans bud!

Klart du får förlåtelse!
Men se då till att ständigt sträva efter att aldrig göra samma misstag igen.

Av mitt sätt att tolka det som du skriver: Så menar du att det inte var Guds vilja att Jesus skulle dö? Jesus säger såhär: "Tror du inte att om jag bad min fader skulle han genast skicka mer än tolv leioner änglar till min hjälp? Men hur skulle då skrifterna kunna uppfyllas som säger att detta måste hända?

Om det endast var Satan som ville att Jesus skulle dö, varför hjälpte inte Gud Jesus då? Jag blir både förvånad och förvirrad då jag läser det som du skriver Danne!

"Guds församling som han har köpt med sitt eget blod" (Apg 20:28)
"När vi nu står som rättfärdiga genom hans blod..." (Rom 5:9)

"Kristus dog för våra synder enligt skrifterna" (1 Kor 15:3)

"Genom hans blod har vi friköpts och fått förlåtelse för våra överträdelser" (Ef 1:7)

"Gud beslöt att låta all fullhet bo i honom och att genom hans blod på korset stifta fred och försona allt med sig genom honom..." (Kol 1:19-20)

"... så har Kristus en gång offrats för att lyfta bort mångas synder..." (Hebr 9:28)

"Ni vet ju att det inte var med förgängliga ting... som ni blev friköpta... utan med Kristi dyrbara blod" (1 Pet 1:18-19)

"... blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd" (1 Joh 1:7)

"Han som älskar oss och har löst oss från våra synder med sitt blod..." (Upp 1:5)

Jesus bad till sin fader och sade "Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill, utan som du vill.” Om Gud inte ville att Sonen skulle dö, varför hjälpte han inte Sonen för då? Om det endast var Satan som ville döda sonen?

Så älskade Gud världen, att han gav den sin ende son. För att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn. Är jag då Satans dotter bara för att jag vill tacka Gud för den räddning han gav mig genom sin sons död?

Genom Guds kärlek till världen, så friköpte han oss med sin son! Att säga att det endast var Satans verk att Jesus dog, är att förneka det Gud gjorde för oss.

Lukas 22:22 "Människosonen* går den väg som är bestämd, men ve dem människa genom vilken han blir förådd. Då började de fråga varandra vem av dem det var som skulle göra detta" Här talade Jesus om Judas Iskariot!
Senast redigerad av Highness^^ 2008-06-03 kl. 14:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in