2007-06-01, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Jag har för mig att det finns utmärkta alternativ till blodtransfusion. Har läst det i Vakna, för några år sedan. Ska försöka hitta den. Men, det är väl ganska logiskt? Att det inte är bra att ta emot blod från en annan människa. Tycker jag iaf.

Alternativ till blodtransfusion? Ja, om du förlorat ett par deciliter så....Annars lär det inte finnas några alternativ.
Och varför är det logiskt sett inte bra att ta emot blod från en annan människa? Om alternativet är att dö?
2007-06-01, 15:30
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traddan
Alternativ till blodtransfusion? Ja, om du förlorat ett par deciliter så....Annars lär det inte finnas några alternativ.
Och varför är det logiskt sett inte bra att ta emot blod från en annan människa? Om alternativet är att dö?

Därför att det är extremt sällan alternativt är att dö; svensk sjukvård överanvänder blodtransfusioner till partienternas nackdel. Om man hade användt blodfri kirugi där man återanvände blod skulle troligen Anna Lindh levat idag, hon dog av komplikationerna av för många blodtransfusioner ... Det är till och emd doktorer som säger att de använder blodtransfuioner av tradition ...
2007-06-01, 15:47
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Ojojoj ... jag tror jag har listat ut vad de ekonomiska problemen kan bero på (om de nu ahr eknomiska problem). Det är så att JV har betalat skadestånd, till indivder som har blivit utsatta för sex övergrepp, vi vet att i USA så är det rättså höga skadestånd ...
http://www.foxnews.com/wires/2007May10/0,4670,JehovahapossWitnessesSexAbuse,00.html

Nja, det här är bara en liten del av vakttornets ekonomiska bekymmer. Det största problemet är nog dom rättsprocesser rörande skattebrott som är under uppsegling i USA. Fallet med Jimmy Swaggart startade processen, och flera delstater har vakttornet under utredning. Det här bevisar också att litteraturen verkligen säljs, och inte är kostnadsfri som vakttornet hävdat. Den här domen är den direkta anledningen till att JV:s litteratur inte längre är prismärkt, och att vakttornet införde policyn om "frivilliga" bidrag.

http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/articlec2fe.html?AID=/20040321/JWANDSOCIETY9/10519036

http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/articlefca1.html?AID=/20040321/JWANDSOCIETY9/209010

En kvalificerad gissning är att domen mot Swaggart satte igång omstruktureringen av vakttornsbolagen 1991-1992, i syfte att föra över tillgångarna till bolag som inte kan konfiskeras/utmätas av amerikanska myndigheter. I dag pågår förövrigt utförsäljningen av fastigheter för fullt i USA.

Men det återstår att se vad som händer och när, vakttornet är skickliga på att förhala rättsprocesser.

Ett annat faktum är att vakttornet ljugit om antalet medlemmar för att få högre bidrag/föreningsstöd i flera länder. Nedan ett exempel från Norge.

http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/article9d7b.html?AID=/20040321/JWANDSOCIETY9/9999339

Citat:
Dock Jehovas vittne jobbar på en informationskampanj för att undvika upprepningar som det ser ut.
http://www.watchtower.org/library/g/1993/10/8a/diagram_01.htm

Hur kan den här gamla artikeln från 1993 ha samband med dom här dagsaktuella händelserna?

Citat:
Därför att det är extremt sällan alternativt är att dö; svensk sjukvård överanvänder blodtransfusioner till partienternas nackdel. Om man hade användt blodfri kirugi där man återanvände blod skulle troligen Anna Lindh levat idag, hon dog av komplikationerna av för många blodtransfusioner ... Det är till och emd doktorer som säger att de använder blodtransfuioner av tradition ...

Har du några fakta som stöder den här uppfattningen?
2007-06-01, 16:15
Medlem
Pamlors avatar
Bli inte sur, jag kan ha fel i det jag säger ...

Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo
Nja, det här är bara en liten del av vakttornets ekonomiska bekymmer. Det största problemet är nog dom rättsprocesser rörande skattebrott som är under uppsegling i USA. Fallet med Jimmy Swaggart startade processen, och flera delstater har vakttornet under utredning. Det här bevisar också att litteraturen verkligen säljs, och inte är kostnadsfri som vakttornet hävdat. Den här domen är den direkta anledningen till att JV:s litteratur inte längre är prismärkt, och att vakttornet införde policyn om "frivilliga" bidrag.

http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/articlec2fe.html?AID=/20040321/JWANDSOCIETY9/10519036

http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/articlefca1.html?AID=/20040321/JWANDSOCIETY9/209010

En kvalificerad gissning är att domen mot Swaggart satte igång omstruktureringen av vakttornsbolagen 1991-1992, i syfte att föra över tillgångarna till bolag som inte kan konfiskeras/utmätas av amerikanska myndigheter. I dag pågår förövrigt utförsäljningen av fastigheter för fullt i USA.

Men det återstår att se vad som händer och när, vakttornet är skickliga på att förhala rättsprocesser.

Ett annat faktum är att vakttornet ljugit om antalet medlemmar för att få högre bidrag/föreningsstöd i flera länder. Nedan ett exempel från Norge.

http://www.reexamine.org/wtobserver/apps/pbcs.dll/article9d7b.html?AID=/20040321/JWANDSOCIETY9/9999339

Jimmy Lee Swaggart är en “Pentecostal preacher” som har varit inblandad i massa skandaler, du förvirra mig, vad har han med jv att göra?
http://en.wikipedia.org/wiki/Jimmy_Lee_Swaggart

Vidare är jag trött på att du använder oneutrala fjantlänkar, märka att wiki har svartlistat länkar från www.reexamine.info http://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Talk:Spam_blacklist&oldid=537555#r eexamine.info.

Citat:
Hur kan den här gamla artikeln från 1993 ha samband med dom här dagsaktuella händelserna?

Jag tog den artikel då jag tyckte att den var intressant, det var även en länk där sök resultaten listades (trodde jag verkade som den blev redirected; sorry ).

Citat:
Har du några fakta som stöder den här uppfattningen?

Vad beträffar Anna Lind är det en egen slutsatts. Jag tycker att när du gäller blodet och dess skadliga effekt så ska man inte se det från ett jv perspektiv, men det blir ju så i och med att denna tråd handlar om jv …
2007-06-01, 16:49
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Bli inte sur, jag kan ha fel i det jag säger ...

Inga problem!

Citat:
Jimmy Lee Swaggart är en “Pentecostal preacher” som har varit inblandad i massa skandaler, du förvirra mig, vad har han med jv att göra?
http://en.wikipedia.org/wiki/Jimmy_Lee_Swaggart

Det här domslutet gäller beskattning av religiös litteratur, och fastslår att dylik verksamhet inte är skattefri, vilket bla. vakttornet hävdat. Alltså har den här domen stor betydelse för Jehovas vittnens litteraturförsäljning.

Citat:
Vidare är jag trött på att du använder oneutrala fjantlänkar, märka att wiki har svartlistat länkar från www.reexamine.info ]http://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Talk:Spam_blacklist&oldid=537555#r eexamine.info.

Citat:
the site is currently 404 but hosts copies of the Watchtower and other Jehovah's Witnesses publications, without any distinction between those that are in copyright and those that are not. Since copyright goes for a minimum of 50 years from the death of the author, a large number even from the 1920s may contain material still under copyright. We have had at least one OTRS complaint, ticket 2007021310020955, complaining about links to copyright material on that site.

Du kan själv läsa skälet till att wikipedia har tagit den här åtgärden, nämligen för att undvika tvister med vakttornet om copyright. Och man kan fråga sig varför det är så besvärande när vakttornet citeras, varför ger man då ut litteratur överhuvudtaget....

Med andra ord, citera ur JV:s gamla litteratur och riskera att få vakttornets advokater på halsen.

Så nu blir man väl stämd på några miljoner $ av vakttornet.....

http://www.konradwest.com/2006/04/jehovahs-witnesses-shut-down-another-dissenters-website

Citat:
Jag tog den artikel då jag tyckte att den var intressant, det var även en länk där sök resultaten listades (trodde jag verkade som den blev redirected; sorry ).

Ok, sånt händer ibland.

Citat:
Det här är något jag anser vara fakta (förutom det jag sa om Anna Lind gä'llande dem vars efarenheter jag relaterade till de är vad JVs har sagt till mig icke som andrahandskällor). Vad beträffar Anna Lind är det en egen slutsatts. Jag tycker att när du gäller blodet och dess skadliga effekt så ska man inte se det från ett jv perspektiv, men det blir ju så i och med att denna tråd handlar om jv …

Ok, men det hade varit intressant med vilka fakta du baserar din uppfattning på. Men jag tänker inte tjafsa om någon ingående förklaring.
2007-06-01, 17:58
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Inga problem! .

Citat:
Det här domslutet gäller beskattning av religiös litteratur, och fastslår att dylik verksamhet inte är skattefri, vilket bla. vakttornet hävdat. Alltså har den här domen stor betydelse för Jehovas vittnens litteraturförsäljning. .

Det beror nog mycket på vilket land man kommer ifrån, dock det får mig att känna dåligt samvete jag har fått jv litteratur utan att betala ett öre (dock har släktingar som ger de mycket i bidrag så det kanske jämna ut sig på så sätt). Sedan är det så om ett jv predika med dig då tror ju den personen att det handlar om ens eviga liv och om man inte acceptera religionen så blir personen i fråga ledsen speciellt om ni har utvecklat en relation. Tolka att jag sa detta som ni vill ...

Citat:
Du kan själv läsa skälet till att wikipedia har tagit den här åtgärden, nämligen för att undvika tvister med vakttornet om copyright. Och man kan fråga sig varför det är så besvärande när vakttornet citeras, varför ger man då ut litteratur överhuvudtaget....

Det enda som spelar roll är om siten kan inge trovärdighet …

Citat:
Ok, men det hade varit intressant med vilka fakta du baserar din uppfattning på. Men jag tänker inte tjafsa om någon ingående förklaring.

Samtal med riktiga JV …
2007-06-01, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Traddan
Nä, det blev inget sex för honom. Jag var aldrig intresserad av den stackaren på det sättet!

Jag tycker det är mycket märkligt att man kan ta emot beståndsdelar av blod, men inte helblod. Ungefär som att säga att man får inte äta äpplen, men äppelmos går bra för det är ju inte riktigt äpplen.
Jag var med i JV ganska länge, men när jag fick min första son och han behövde en blodtransfusion blev jag ganska tveksam. tyckte att det var en sak att själv tacka nej till blod, men att säga att ett nyfött barn inte ska få blod om det behöver, det är ju grymt.
Han fick sitt blod i alla fall, och mår bra i dag.
När jag fick min andre son behövde jag själv blod, hade förlorat drygt två liter under förlossningen. Ingen livshotande blodförlust i sig, men följderna kan bli allvarliga då inre organ tar mycket stryk.
Tog emot blodet, eftersom jag inte längre såg mig själv som ett vittne.

Stackars kille. " I have no heart! A shedevil took it!"
Aah, det är konstigt, men det verkar som det där är upp till var och en. Att vittnen får bestämma själva..
Bra val. Om det handlar om liv väljer man såklart att ta emot blod.
2007-06-01, 18:58
Medlem
honken80s avatar
Snyggt jobb Dynamo!

Du verkar ha koll på läget och med tanke på att Palmor inte verkar kunna backa upp mycket förrutom med egna åsikter så är det beundransvärt att du orkar

Hela wikipediasnacket:

Det är helt klart att trovärdigheten i deras material inte påverkas av en copyrightfråga. Finns inga motsatser i det.

Det konstiga är i sådan fall hur man ens kan påstå det baserat på den anledning, för det innebär väl att JV:s egna material inte är trovärdigt.

Bra för en sådan organisation att slarva så mycket med sina utsagor om nu alla måste tolka dem ordagrant.

Ekonomin:

Verkar alltså som att den dåliga ekonomin kan vara en ren "hit and run"-manöver, man länsar tillgångarna och gömmer dem från framtida fetsmällar i domstolarna.

Anna Lindhs blod:

Här behövs verkligen vetenskapliga underlag från medicinskt håll. att den finns helt fullgoda alternativ köper jag inte alls. Varför använder man inte dessa isätllet för vara ledsna för att det alltid saknas blod i vår blodbank?

Argument om kostnad fungerar inte, för om det är blodbrist finns ju inte något annat alternativ, låter man folk dö för att spara lite, icke sa nicke... medicinen är inte lika cynisk som vakttornet.

Uppföljningen

Blir intressant att följa hur det går för dem, att de är påväg att dö ut är det ingen tvekan om, inte en dag försent heller.
2007-06-01, 19:37
Medlem
Pamlors avatar
Gällande Anna Lindh (hon fick 80 liter blod) så dog hon av för många blodtransfusioner, då verka det ju logiskt att om hon hade fått mindre blodtransfusioner så skulle hon haft en större sannolikhet att överleva!. Det finns någon som heter blodfrikirurgi där man bl.a. återanvänder patientens blod

Googlade kring blodfrikirugi:
http://adam.about.com/care/Step-1-Introduction-to-the-bloodless-approach.htm
2007-06-01, 20:46
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Det beror nog mycket på vilket land man kommer ifrån, dock det får mig att känna dåligt samvete jag har fått jv litteratur utan att betala ett öre (dock har släktingar som ger de mycket i bidrag så det kanske jämna ut sig på så sätt). Sedan är det så om ett jv predika med dig då tror ju den personen att det handlar om ens eviga liv och om man inte acceptera religionen så blir personen i fråga ledsen speciellt om ni har utvecklat en relation. Tolka att jag sa detta som ni vill ...

Ja, här har du situationen i ett nötskal. Innan domen mot Swaggart hade vakttornet och JV:s övriga litteratur ett pris, efter domen blev den "kostnadsfri". Men faktum är att Jehovas vittnens egna medlemmar får betala litteraturen med "frivilliga" bidrag, istället för att sälja den till allmänheten.

Citat:
Det enda som spelar roll är om siten kan inge trovärdighet ..

Ett sista försök att klargöra det här för dig Palmor...

Vakttornet åtalade watchtowerobserver.org för brott mot copyright, inte för att smutskasta Jehovas vittnen. Det här säger en hel del om sanningshalten av innehållet på den här siten, vakttornet hade inget att hämta på en stämning för förtal eller felaktiga uppgifter.

Ditt försök att misskreditera den här informationen är enbart patetisk. Studera rättsprocessen mot watchtowerobserver.org så ser du att jag har fog för det jag skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Hela wikipediasnacket:

Det är helt klart att trovärdigheten i deras material inte påverkas av en copyrightfråga. Finns inga motsatser i det.

Det konstiga är i sådan fall hur man ens kan påstå det baserat på den anledning, för det innebär väl att JV:s egna material inte är trovärdigt.

Bra för en sådan organisation att slarva så mycket med sina utsagor om nu alla måste tolka dem ordagrant.

Den här fula taktiken har vakttornet gemensamt med scientologikyrkan ( man har förövrigt ett visst samarbete ). Man vet att åtal för förtal inte leder någon vart, så istället hävdar man att vissa skrifter är interna och skyddade av copyright.

Men sanningen kommer alltid fram.

Jag rekommenderar alla som är intresserade av Jehovas vittnen att begrunda det som finns på reexamine.org (spegeln av watchtowerobserver.org som vakttornet tvingade till tystnad med hänvisning till copyright brott för publicerandet av hemligt internt material).

Citat:
Samtal med riktiga JV …

Vad du eller något JV anser hör inte hit, det är vakttornets läror som alla JV följer som vi diskuterar här.

Missförstå mig rätt, jag fortsätter gärna diskussionen, men det känns väldigt tunt med fakta från din sida. Och är nu de åsikter du hävdar korrekta så upp till bevis, att försöka misskreditera andra verifierbara källor är inget argument.

Generella misskrediteringar är ointressanta för diskussionen, kom med något konkret istället.
2007-06-01, 22:00
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ja, här har du situationen i ett nötskal. Innan domen mot Swaggart hade vakttornet och JV:s övriga litteratur ett pris, efter domen blev den "kostnadsfri". Men faktum är att Jehovas vittnens egna medlemmar får betala litteraturen med "frivilliga" bidrag, istället för att sälja den till allmänheten.

Intressant

Citat:
Den här fula taktiken har vakttornet gemensamt med scientologikyrkan ( man har förövrigt ett visst samarbete ).

Tja man börjar fatta hur muslimerna känner sig :P, har du några bevis?

Citat:
Missförstå mig rätt, jag fortsätter gärna diskussionen, men det känns väldigt tunt med fakta från din sida. Och är nu de åsikter du hävdar korrekta så upp till bevis, att försöka misskreditera andra verifierbara källor är inget argument.

Generella misskrediteringar är ointressanta för diskussionen, kom med något konkret istället.

Tunt med fakta? Det enda du gör är att komma med några länkar, vars neutralitet man inte ens får ifrågasätta. Men som honken80 säger så är det ju väldigt synd om dig , så det är väl lika bra att du och jag avslutar vår debatt …
2007-06-01, 22:22
Medlem
firres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Snyggt jobb Dynamo!

Du verkar ha koll på läget och med tanke på att Palmor inte verkar kunna backa upp mycket förrutom med egna åsikter så är det beundransvärt att du orkar

Hela wikipediasnacket:

Ekonomin:

Verkar alltså som att den dåliga ekonomin kan vara en ren "hit and run"-manöver, man länsar tillgångarna och gömmer dem från framtida fetsmällar i domstolarna.

Anna Lindhs blod:

Här behövs verkligen vetenskapliga underlag från medicinskt håll. att den finns helt fullgoda alternativ köper jag inte alls. Varför använder man inte dessa isätllet för vara ledsna för att det alltid saknas blod i vår blodbank?

Argument om kostnad fungerar inte, för om det är blodbrist finns ju inte något annat alternativ, låter man folk dö för att spara lite, icke sa nicke... medicinen är inte lika cynisk som vakttornet.

Uppföljningen

Blir intressant att följa hur det går för dem, att de är påväg att dö ut är det ingen tvekan om, inte en dag försent heller.

Jo hoppas verkligen den där sjuka sekthelvetet försvinner från denna jord.

Jag förstår inte hur indoktrinerade och duperade människor kan bli. Gå runt och predika om harmagedon, påstå att de är guds folk men när det passar tolka bibeln som de vill. Härligt att det kommer till ytan hur de egentligen beteer sig (inceståtalen, skattebedrägerier mm)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in