2007-05-31, 22:26
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
Måste bara skriva av mig lite. Träffa precis min fd bästa vän. Hade skickat ett sms om att jag tyckte det var tråkigt att han "avstött" vår vänskap pga religion/tro. När det finns en möjlighet att han kanske har fel. Att kanske sällskapet har en felaktig bibelsyn. Att chansen på att jehova inte använder sig genom några gubbar farbröder i en byggnad finns. Och att det tråkigaste är att han inte KAN/FÅR forska om det själv. Och att man blir besviken typ..

Anyway, träffa honom idag och han berätta att han inte vill emaila, han vill bara prata när vi träffades. Han ville att allt skulle komma bara ifrån mig. Sen kom han med, vad kan du ge mig som är bättre? osv..

Men jag skrev innan i denna tråd att jag trodde han skulle förstå om han bara var öppen, men det verkar som det är "kört" när det gäller honom. tyvärr.
Aja, ibland önskar man bara att andra människor kunde tänka lite mer, och inte låta en rädsla styra det..
Men religion kan förstöra stark vänskap&familj, det har jag iallafall lärt mig. Det bästa är väl kanske att skita i varann. Inte bry sig.

Det var ju tråkigt för din del! att förlora en vän är aldrig roligt. Det blir somså att när du blir ett jv så ändrar du livsstil och då får du rådet att undvika människor som har en värdslig livsstil då de kan påverka dig på ett negativt sätt, precis som du skulle försöka göra vilket är fullkomligt logiskt från ditt perspektiv. Men han har gjort sitt val, det finns inget annat för dig att göra än att acceptera det och fortsätta med ditt liv .
2007-05-31, 22:29
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firre
Ehh vadå har JV någonsin tagit emot blod? De har väl alltid vart emot det eller ???

Nej JV tar inte emot blod, de kan dock ta emot beståndsdelar av blod ...
2007-05-31, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Det var ju tråkigt för din del! att förlora en vän är aldrig roligt. Det blir somså att när du blir ett jv så ändrar du livsstil och då får du rådet att undvika människor som har en värdslig livsstil då de kan påverka dig på ett negativt sätt, precis som du skulle försöka göra vilket är fullkomligt logiskt från ditt perspektiv. Men han har gjort sitt val, det finns inget annat för dig att göra än att acceptera det och fortsätta med ditt liv .

Sant. Bara tråkigt..
Mina andra två polare som inte heller döpte sig, tycker likadant..
Han var riktigt skön. Och vi var riktigt bra polare/vänner. Om inte religion förstört hade vi lätt vart vänner för livet.
Men det bästa är väl att inte ta emot nått från honom, om han inte vill ta emot nått från mig, jag vet inte. Är öppen som sagt..
Men vet inte om jag kan kalla honom vän längre. skitsamma, dags att sova.
2007-06-01, 06:45
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
JV tillåter organdonationer så länge inget blod är inblandat. Vidare rekommendera jag hellre den här länken som både är bättre underbyggt och neutralare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah%27s_Witnesses_and_blood

Bättre underbyggd....

Den här artikeln finns i följande wikipedia kategorier enl. nedan;

Citat:
Categories: Articles with unsourced statements since February 2007 | All articles with unsourced statements | Beliefs and practices of Jehovah's Witnesses

Citat:
Vi vet att jv inte acceptera blodtransfusioner, vidare står det inget om detta i wiki trots att detta är 9 år gammalt. Jag skulle vilja höra båda sidornas versioner, dock jag säger inte att det skulle vara osant ...

Inse att wikipedia varken är komplett eller helt neutralt, kontrollera istället dom ursprungliga källorna för informationen jag länkat till.

Citat:
Han var riktigt skön. Och vi var riktigt bra polare/vänner. Om inte religion förstört hade vi lätt vart vänner för livet.

Det tråkiga med det här är att vänskapen bara fungerar så länge man studerar eller själv är ett Jehovas vittne. Fast kan man inte respektera att folk har en annan åsikt, så vet jag inte om man kan kalla det för vänskap.

Men det är en trist situation, jag har själv så att säga en del f.d. "vänner" som är Jehovas vittnen.
2007-06-01, 11:03
Bannlyst
Citat:
haha Fan vilken ond människa du är. Om han gått igenom allt det där måste ni ju bara haft sex. Så han fick ut nånting iallafall *joke*
edit: Det där med blodbeståndsdelar och organdonationerna skulle jag också vilja veta..

Nä, det blev inget sex för honom. Jag var aldrig intresserad av den stackaren på det sättet!

Jag tycker det är mycket märkligt att man kan ta emot beståndsdelar av blod, men inte helblod. Ungefär som att säga att man får inte äta äpplen, men äppelmos går bra för det är ju inte riktigt äpplen.
Jag var med i JV ganska länge, men när jag fick min första son och han behövde en blodtransfusion blev jag ganska tveksam. tyckte att det var en sak att själv tacka nej till blod, men att säga att ett nyfött barn inte ska få blod om det behöver, det är ju grymt.
Han fick sitt blod i alla fall, och mår bra i dag.
När jag fick min andre son behövde jag själv blod, hade förlorat drygt två liter under förlossningen. Ingen livshotande blodförlust i sig, men följderna kan bli allvarliga då inre organ tar mycket stryk.
Tog emot blodet, eftersom jag inte längre såg mig själv som ett vittne.
2007-06-01, 11:49
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traddan
Nä, det blev inget sex för honom. Jag var aldrig intresserad av den stackaren på det sättet!

Jag tycker det är mycket märkligt att man kan ta emot beståndsdelar av blod, men inte helblod. Ungefär som att säga att man får inte äta äpplen, men äppelmos går bra för det är ju inte riktigt äpplen.
Jag var med i JV ganska länge, men när jag fick min första son och han behövde en blodtransfusion blev jag ganska tveksam. tyckte att det var en sak att själv tacka nej till blod, men att säga att ett nyfött barn inte ska få blod om det behöver, det är ju grymt.
Han fick sitt blod i alla fall, och mår bra i dag.
När jag fick min andre son behövde jag själv blod, hade förlorat drygt två liter under förlossningen. Ingen livshotande blodförlust i sig, men följderna kan bli allvarliga då inre organ tar mycket stryk.
Tog emot blodet, eftersom jag inte längre såg mig själv som ett vittne.

Det är en samvetsfråga, kan man undvika att ta emot blod skall man också göra det. JV vinner mycket av att de inte tar emot blod, efter många operationer kan JV gå hem typ dagen efter emedan de som har tagit emot blod är tvungna att stnna några dagar. Att ta emot blod tar hårt på kroppen, vilket inte är konstigt då det inte är ditt blod ...
2007-06-01, 11:52
Medlem
Amors avatar
Finns det några svenskar som får vara med och ta emot nattvarden vid påskfirandet?
Bannlyst
Citat:
Det är en samvetsfråga, kan man undvika att ta emot blod skall man också göra det. JV vinner mycket av att de inte tar emot blod, efter många operationer kan JV gå hem typ dagen efter emedan de som har tagit emot blod är tvungna att stnna några dagar. Att ta emot blod tar hårt på kroppen, vilket inte är konstigt då det inte är ditt blod ...

Jag har för mig att det finns utmärkta alternativ till blodtransfusion. Har läst det i Vakna, för några år sedan. Ska försöka hitta den. Men, det är väl ganska logiskt? Att det inte är bra att ta emot blod från en annan människa. Tycker jag iaf.
Medlem
Amors avatar
Driver alla Jehovas egna städfirmor?
2007-06-01, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Finns det några svenskar som får vara med och ta emot nattvarden vid påskfirandet?

Ja det finns smorda människor i Sverige. "Påskfirandet" kallas åminnelsen.
2007-06-01, 11:56
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
De säger att de har den rätta bibeln, de har Åkersons översättning. Under senare delen av 1800-talet så skrev en kille vid namn Åkersson en bibel där Guds namn (trodde han, egentligen är JHWH ett s.k tetragram, heliga outtalbara gudsnamnet) stod. Men då kan man ju fråga sig, varför ska gud ha ett namn?
Helge Åkessons bibel har väl använts av de flesta frikyrkor, Jehovas däremot har jag för mig har någon översättning där de som översatt "inte vill ta åt sig äran"

Dessutom så har de inte översatt från grekiskan(orginalspråket), vilket kan förklara den grava felöversättningen av Johannes 1:1
2007-06-01, 13:01
Medlem
Pamlors avatar
Ojojoj ... jag tror jag har listat ut vad de ekonomiska problemen kan bero på (om de nu ahr eknomiska problem). Det är så att JV har betalat skadestånd, till indivder som har blivit utsatta för sex övergrepp, vi vet att i USA så är det rättså höga skadestånd ...
http://www.foxnews.com/wires/2007May10/0,4670,JehovahapossWitnessesSexAbuse,00.html

Dock Jehovas vittne jobbar på en informationskampanj för att undvika upprepningar som det ser ut.
http://www.watchtower.org/library/g/1993/10/8a/diagram_01.htm

....
http://www.watchtower.org/cgi-bin/lib/ProcessForm.pl

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in