2009-04-20, 11:10
Medlem
lar_berts avatar
A truth presented by Satan himself, is just as true as a truth stated by God.
Accept truth, wherever you find it, no matter what it contradicts.
Charles Taze Russel
Zions Watchtower
July 1879

Ganska intressant uttalande från den store grundaren. "Acceptera sanningen, även om den skulle komma från Satan".
2009-04-20, 11:25
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Vad har det med saken att göra??

Kan du svara på mina frågor? Med hänvisning till Bibeln givetvis.

Tröttnat på att diskutera med dig när du ändå inte tror på det jag skriver utan, säger att vi inte allt predikar för alla människor, tex!

Folk som bara vill bråka har jag absolut inget till över för, så du får bråka med dig själv!
2009-04-20, 11:27
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
A truth presented by Satan himself, is just as true as a truth stated by God.
Accept truth, wherever you find it, no matter what it contradicts.
Charles Taze Russel
Zions Watchtower
July 1879

Ganska intressant uttalande från den store grundaren. "Acceptera sanningen, även om den skulle komma från Satan".

Har du länk till hela uttalandet? Så man vet i vilket sammanhang det står.

Vet att avfällingar (ANTI-Jehovas Vittnen) älskar att klippa och klistra med meningar och bibelverser så att det passar dom själva!
2009-04-20, 11:32
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Tröttnat på att diskutera med dig när du ändå inte tror på det jag skriver utan, säger att vi inte allt predikar för alla människor, tex!

Folk som bara vill bråka har jag absolut inget till över för, så du får bråka med dig själv!

Jag tror säkert att ni predikar för dom som öppnar dörren. Men frågan var ju om ni specifikt sökte upp dom utslagna i samhället? Du behöver bara svara ja eller nej. Svårare än så är det inte.

Jag bråkar inte....
2009-04-20, 11:42
Medlem
Citat:

Jehovas Vittnen har aldrig gått ut med ett datum. Slut på den diskussionen!

Här kommer ett mycket litet urval av citat från litteraturen under åren innan 1975. Det finns mycket mer. Dessutom otaliga tabeller som skulle bevisa att de 6000 åren utlöpte 1975 på hösten.

"Om några få år under vår egen generation har vi alltså nått den tid som Jehova Gud skulle kunna betrakta som den sjunde dagen av människans tillvaro.
Hur lägligt skulle det inte vara för Jehova Gud att göra denna kommande sjunde tusenårsperiod till en sabbatsperiod av vila och befrielse, en stor jubelårssabbat för att proklamera frihet utöver jorden till alla dess inbyggare! Detta skulle vara i läglig tid för mänskligheten. Det skulle också vara lämpligast från Guds sida Om några få år under vår egen generation har vi alltså nått den tid som Jehova Gud skulle kunna betrakta som den sjunde dagen av människans tillvaro." Evigt liv i Guds söners frihet 1966.

(Här talar man tom om för Gud vad som skulle vara lämpligast, men han förstod det tydligen inte!)

"Detta är värt att lägga märke till, i synnerhet i betraktande av det förhållandet att de ”yttersta dagarna” började 1914 och att de verkliga förhållandena i vår tid, som uppfyller profetiorna, kännetecknar den nuvarande generationen såsom den sista av denna onda värld. Vi kan alltså förvänta att den omedelbara framtiden skall vara fylld av hänförande händelser för dem som sätter sin tro till Gud och till hans löften. Det betyder att vi inom förhållandevis få år skall få bevittna uppfyllelsen av de återstående profetiorna som har att göra med ”ändens tid”." Vakna! 22 april 1967.

(Den omedlbara framtiden, och det skrevs 1967)

"Alltså sammanfaller tydligen Guds sjunde dag och den tid människan har funnits på jorden. För att kunna räkna ut var människan befinner sig på tidens ström i förhållande till Guds sjunde dag, som omspänner 7.000 år, måste vi fastställa hur lång tid som har förflutit från det år då Adam och Eva skapades, år 4026 f.v.t. Från hösten det året till hösten år 1 f.v.t. är det 4.025 år. Från hösten år 1 f.v.t. till hösten år 1 v.t. är det ett år (det fanns inget år noll). Från hösten år 1 v.t. till hösten år 1968 är det allt som allt 1.967 år. Om vi summerar 4.025 och 1 och 1.967, får vi 5.993 år från hösten år 4026 f.v.t. till hösten år 1968. Alltså återstår det sju år till dess hela 6.000 år av den sjunde dagen har förflutit. Sju år från hösten 1968 för oss fram till hösten år 1975, 6.000 hela år in på Guds sjunde dag, hans vilodag.

Vi kan vänta oss att den kritiska tiden når sin kulmen i en nära framtid, ty det definitiva slutet är nära för denna gamla ordning. Inom högst några få år skall det som återstår av de bibliska profetiorna med avseende på dessa yttersta dagar bli uppfyllt, och detta skall medföra befrielse för de överlevande människorna till liv i Kristi härliga tusenårsrike. Vilka svåra med samtidigt storslagna dagar ligger inte alldeles framför oss!" Vakttornet 1 september 1968

(Nära framtid, inom högst några få år, och det skrevs 1968)

"En sak är absolut säker: Bibelns kronologi, styrkt av uppfyllda bibliska profetior, visar att sex tusen år av mänsklig tillvaro inom kort skall fullbordas, ja, inom vår generation! (Matt. 24:34) Därför är det nu ingen tid att vara likgiltig och håglös. Det är inte passande att nu jonglera med Jesu ord om att ”om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena.” (Matt. 24:36) Den tid är tvärtom inne nu, då man bör vara klart medveten om att änden för denna tingens ordning snabbt närmar sig sitt våldsamma slut. Låt inte lura dig, det räcker med att Fadern själv vet både ”dagen och ... stunden”! Vakttornet 1 januari 1969 (I artikeln "Varför ser du fram mot 1975?)
(Inte passande att nu jonglera med Jesu ord....)

"Enligt tillförlitlig bibelkronologi skapades Adam och Eva år 4026 f.v.t. Från hösten
4026 f.v.t. till 1 f.v.t. 4.025 år
1 f.v.t. till 1 v.t. 1 år
1 v.t. till 1969 v.t. 1.968 år
Summa till hösten 1969 5.994 år

Detta skulle betyda att det nu, våren 1969, bara återstår sex och ett halvt år innan 6.000 år av människans historia är till ända. Denna period kommer tydligen att upphöra hösten 1975.

Innebär detta att den här angivna uträkningen definitivt pekar på året 1975 såsom den tidpunkt när den nuvarande tingens ordning når sitt fullständiga slut? Eftersom bibeln inte uttryckligen säger det, kan heller ingen människa säga det. Men en sak kan vi i alla fall vara säkra på. 1970-talet kommer verkligen att medföra de mest kritiska tider som mänskligheten någonsin upplevat. De mänskliga relationerna – inom familjerna, samhällena, städerna och nationerna samt nationerna emellan – kommer att ytterligare försämras, inte förbättras. (2 Tim. 3:13) Vi skulle sannerligen inte bli förvånade, om Jehova Gud under 1970-talet ingriper och gör slut på denna korrumperade värld, som nu tydligt är på drift mot en slutlig katastrof. Vakna! 22 april 1969 (Detta Vakna ställer följande frågor på framsidan:Är det längre lidet än du tror?” ”Håller tiden på att rinna ut för denna generation?" "Vad skall 1970-talet medföra?”)

"När vi alltså vid mitten av detta årtionde närmar oss fullbordandet av sex tusen år av människans tillvaro, kan vi med hänförelse hoppas på att en storslagen sabbat av vila och befrielse verkligen nalkas." Vakna! 22 april 1972

"Så vilket datum slutet för denna ordning än kommer, står det klart att den tid som återstår är begränsad, med bara ungefär sex år kvar till slutet av 6.000 år av mänsklig historia." Vakttornet 1 september 1970

Och vad tror du att Sällskapet ville ha sagt med alla dessa artiklar?
2009-04-20, 11:44
Medlem
Citat:
Bibeln har sanningen. EN sanning.
JV är de som nu tillämpar den i praktiken.
Innan JV är det människor som följde Sanningen som var sanna Kristna.

Rätt simpelt...

Rätt simpelt, ja.
Ungefär som jag tror att det är fortfarande i dag alltså
Om det dög då, så duger det väl i dag!
2009-04-20, 11:55
Medlem
Citat:

Jehovas Vittnen har aldrig gått ut med ett datum. Slut på den diskussionen!

Lägger in den här länken också.http://www.jwfacts.com/images/w84_1914_generation.JPG

Även om inget datum anges, så måste man nog säga att JV med denna artikel nu är snubblande nära att avslöjas som falska profeter.
2009-04-20, 11:58
Medlem
Citat:

Tack.
Visserligen en förklaring som jag inte kan köpa, men tack i alla fall.
2009-04-20, 12:05
Medlem
fotos avatar
[quote=BattleBitch]

Citat:
Jag skrev att vi besöker ALLA i deras hem, precis som Jesus!

Jesus sökte upp folk ute också. Gör ni det?

Citat:
Vi är de enda som inte deltar i krig, inte deltar i politik, går från hus till hus precis som Jesus gjorde.

Var står detta?
2009-04-20, 13:05
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jag tror säkert att ni predikar för dom som öppnar dörren. Men frågan var ju om ni specifikt sökte upp dom utslagna i samhället? Du behöver bara svara ja eller nej. Svårare än så är det inte.

Jag bråkar inte....

Ok, nej vi söker inte specifikt upp några särskilda personer. ALLA ska ha chansen att få höra Guds ord, Jesus valde inte bara ut vissa personer han predikade för... Han gick från hus till hus och by till by...
2009-04-20, 13:06
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Tack.
Visserligen en förklaring som jag inte kan köpa, men tack i alla fall.

Det är det jag menar, du köper inte mina förklaringar ibland och jag köper inte vissa av dina tankar/ påståenden. Men vi måste ändå kunna acceptera att vi tror olika ... Annars kan man sluta diskutera på en gång
2009-04-20, 13:17
Medlem
BattleBitchs avatar
[quote=foto]
Citat:

Jesus sökte upp folk ute också. Gör ni det?

Var står detta?

Visst gör vi det ... Vi pratar med människor överallt

______________________________________________-

Politik - Antingen röstar man på ett parti eller ett annat, man kan inte rösta på båda, eller hur? Antingen röstar man på Teokrati (Gudsstyre) eller på Demokrati (människostyre).
Predikaren 7:9 Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har haft makt över människa till hennes skada.

Krig - Du skall älska din nästa som dig själv.

Matteus 26: 52
*Då sade Jesus till honom: ”För tillbaka ditt svärd till dess plats, ty alla som tar till svärd skall gå under genom svärd.

1 Moseboken 9:6 Den som utgjuter människoblod, av människor skall hans eget blod utgjutas, ty Gud gjorde människan till sin avbild.

Uppenbarelseboken 13:10 Om någon är ämnad för fångenskap, så går han bort i fångenskap. Om någon dödar med svärd, måste han dödas med svärd. Här behövs de heligas uthållighet och tro.

__________________________________________________ __

Predika
- Hela Jesu liv går ut på att förkunna att Guds Rike har kommit nära... Så det är väl inget jag behöver citera direkt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in