2008-03-17, 20:06
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Jag försöker igen, vill veta. Det är en viktig fråga, anser jag.

Hur ser Vittnena på frälsningen? Är det av nåd eller egna ansträngningar som avgör om man är/blir frälst?
Egna ansträgninar, förstår inte hur du menar "av nåd". Att "bli frälst" såsom man blir i pingströrelsen tillämpar de ej.
2008-03-17, 21:14
Medlem
Timelords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Det låter ju lite märkligt med tanke på att JV vill stå utanför allt som har med politik att göra. Är du säker på att du minns förklaringen rätt?

Absolut. Vid denna tid hade jag ett "Dave Gahan" skägg. Efter en tid fick jag en tillsägelse av en äldste att jag hade väckt anstöt hos någon. Jag försvarade mig med att det inte stod någonstans i bibeln att det var förbjudet med skägg. Tvärtemot så hade ju både Jesus och de övriga apostlarna förmodligen skägg.

Men det spelade ingen roll påstod äldsten eftersom vi hade politikerna som vår förebild. Sannerligen ett häpnadsväckande påstående som man inte glömmer i första taget. Vid denna tid var jag fortfarande blind och trodde att allt som kom från ovan var sant! Därför rakade jag lydigt av mitt skägg.
Senast redigerad av Timelord 2008-03-17 kl. 21:16.
2008-03-17, 21:14
Medlem
Citat:
Jag vill fråga er Vittnen här i tråden hur ni ser på frälsningen.
Är det egna ansträngningar eller nåd som gäller inom er trosuppfattning?

I bibeln står att man ska anstränga sig kraftigt. Och det krävs uthållighet för att inte ge upp. Många bibelställen handlar om just uthållighet.
Jesus talade om en smal och en bred väg, den bredare är lätt och kräver ingen ansträngning att ta sig fram på, till skillnad från den smala.
Så det är det som gäller. Inte "en gång frälst, alltid frälst".
2008-03-17, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Olika i olika länder, men alla läser samma publikationer? Inte sant... Så målet
är ju ändå att alla ska ha så likvärdiga kläder som möjligt.

Varför inte göra det ännu enklare?

Valfriklädsel och ha tillförsikt till "Guds sanna kristna" att klä sig kristet, med
blygsamhet. Vad de själva anser vara blygsamt. Eftersom kosym ger så skillda
uppfattningar om blygsamt kanske organisationen kunde vara mer ödmjuk till
hur man bör eller inte bör klä sig? Alla har ju olika uppfattningar om vad som
är blygsamt och vad som är välordnat? Inte sant? Kanske skulle man våga lita
på era bröder och systrar att de klär sig med blygsamhet eftersom de är Guds
sanna kristna så är det ju inga problem.

"Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än
dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö."
Johannes 11: 25,26

Jesus budskap är ganska enkelt, jag tror på Jesus, jag har lämnat Jehovas Vittnen.
Ändå tror de flesta vittnen att jag kommer att dö i Harmageddon, får jag
fråga varför?

En fråga till varför har ni uteslutningar? Vilka bibelställen finner ni stöd i för
dessa hårda uteslutningsmetoder?

Du vet nog svaren eftersom du varit med själv.
2008-03-17, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timelord
Absolut. Vid denna tid hade jag ett "Dave Gahan" skägg. Efter en tid fick jag en tillsägelse av en äldste att jag hade väckt anstöt hos någon. Jag försvarade mig med att det inte stod någonstans i bibeln att det var förbjudet med skägg. Tvärtemot så hade ju både Jesus och de övriga apostlarna förmodligen skägg.

Men det spelade ingen roll påstod äldsten eftersom vi hade politikerna som vår förebild. Sannerligen ett häpnadsväckande påstående som man inte glömmer i första taget. Vid denna tid var jag fortfarande blind och trodde att allt som kom från ovan var sant! Därför rakade jag lydigt av mitt skägg.

Det var huggan. Hade ingen aning om att JV vill efterlikna politikerna! Det var inte meningen att ifrågasätta det du skrev, men jag blev lite förvånad. Milt sagt...

Helt OT: Är du lik Dave Gahan i övrigt också?
2008-03-17, 22:06
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
I bibeln står att man ska anstränga sig kraftigt. Och det krävs uthållighet för att inte ge upp.

Vad menar du? Vad är det som är så ansträngande?
Jesus säger väl att hans ok är lätt?

Citat:
Många bibelställen handlar om just uthållighet.
Jesus talade om en smal och en bred väg, den bredare är lätt och kräver ingen ansträngning att ta sig fram på, till skillnad från den smala.
Så det är det som gäller. Inte "en gång frälst, alltid frälst"

Jag kan tänka mig att fariseernas väg krävde ansträngning. Tror du Jesus ansåg dom vandra på den smala vägen?
2008-03-17, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto

Jehova
säger att hans ok är lätt om du förlitar dig till honom. MEN för att han skall hjälpa dig krävs det att du anstränger dig själv oxå. Du kan således INTE synda, kasta bördan på Jehova och synda vidare.
2008-03-17, 22:36
Medlem
Citat:

Jag kan tänka mig att fariseernas väg krävde ansträngning. Tror du Jesus ansåg dom vandra på den smala vägen?

Det var Jesus själv som sa så. Vill du säga annat är det din sak. Han sa oxå att hans ok är lätt. Det ena utesluter inte det andra.
2008-03-17, 23:22
Medlem
Nåd

Det står i Biblen om nåden och om frälsningen. Vi kan ju kalla det omvändelse, sinnesändring osv. Läs Ef 2:8-10.

Jag håller med om att man måste anstränga sej så man inte mister sin tro. Men det går inte att arbeta sej till en omvändelse.
2008-03-17, 23:30
Medlem
Citat:

Det var Jesus själv som sa så. Vill du säga annat är det din sak.

Luk 13:24 "Ansträng er kraftigt för att komma in genom den trånga dörren, därför att många, säger jag er, ska söka komma in men ska inte förmå det".

Matt 7:13 "Gå in genom den trånga porten, därför att bred och rymlig är den väg som leder till tillintetgörelse, och många är de som går in på den, men trång är den port och smal den väg som leder till liv, och få är de som finner den".

Matt 7:21-23 "Inte var och en som säger till mig Herre Herre ska komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många ska säga till mig på den dagen; Herre Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? Och likväl ska jag då bekänna för dem; jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som utövar laglöshet".

Joh 17:14 "Jag har gett ditt ord åt dem, men världen har hatat dem, därför att de inte är någon del av världen, alldeles som jag inte är någon del av världen".

Luk 21:16,19 "Vidare ska ni bli förrådda till och med av föräldrar och bröder och släktingar och vänner, och man ska sända några av er i döden; och ni ska vara föremål för hat från alla för mitt namns skull...Genom er uthållighet ska ni förvärva era själar".

Luk 21:34-36 "Men ge akt på er själva, så att aldrig era hjärtan blir nertyngda av omåttligt ätande och omåttligt drickande och livets bekymmer och den dagen plötsligt, på ett ögonblick, kommer över er som en snara. Den ska nämligen komma över alla som bor på jordens yta. Håll er då vakna och frambär hela tiden ödmjuk bön, för att ni må lyckas i att undfly allt detta som ska inträffa och i att bestå inför Människosonen".

Matt 11:28-30 "Kom till mig, alla ni som arbetar hårt och är tyngda av bördor, så ska jag ge er ny styrka. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild till sinnes och ödmjuk i hjärtat, så ska ni finna ny styrka för er själ. Ty mitt ok är skonsamt och min börda är lätt".

Tycker du att Jesus pekade på ett lätt liv om man ville följa honom?
Hans ok skulle däremot inte medföra någon börda, det är allt annat runt omkring en som kristen som sätter käppar i hjulen. Men man får hjälp och styrka av Gud för att orka vidare, om man ber om det och om man gör hans vilja. Jakob 2:17 "Så är också tron, om den inte har gärningar, i sig själv död".
2008-03-17, 23:39
Medlem
Citat:
Det står i Biblen om nåden och om frälsningen. Vi kan ju kalla det omvändelse, sinnesändring osv. Läs Ef 2:8-10.

Jag håller med om att man måste anstränga sej så man inte mister sin tro. Men det går inte att arbeta sej till en omvändelse.

Joh 17:3 "Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.

Man behöver alltså lära känna Gud och Jesus...och det kräver en del arbete.

För att få en tro måste man ta reda på vad bibeln säger och man måste forska och studera och därav kunna vända om från andra vägar..."omvändelse".

Eller hur menar du?
2008-03-18, 00:50
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Joh 17:3 "Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.

Man behöver alltså lära känna Gud och Jesus...och det kräver en del arbete.

För att få en tro måste man ta reda på vad bibeln säger och man måste forska och studera och därav kunna vända om från andra vägar..."omvändelse".

Eller hur menar du?
Det betyder alltså att man måste vara läskunnig för att slippa Harmageddon? Eller kanske räcker att höra bibelns budskap? Men de som är döva... och blinda... eller efterblivna, psykiskt sjuka osv? Många har en tro på Gud och allt vad han står för men kan inte förstå eller ta åt sig bibelns läror. Menar JV att Gud skulle ta sin hand ifrån dessa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in