Citat:
Ursprungligen postat av foto
Vad menar du? Vad är det som är så ansträngande?
Jesus säger väl att hans ok är lätt?
Jag kan tänka mig att fariseernas väg krävde ansträngning. Tror du Jesus ansåg dom vandra på den smala vägen?
Det var Jesus själv som sa så. Vill du säga annat är det din sak.
Luk 13:24 "Ansträng er kraftigt för att komma in genom den trånga dörren, därför att många, säger jag er, ska söka komma in men ska inte förmå det".
Matt 7:13 "Gå in genom den trånga porten, därför att bred och rymlig är den väg som leder till tillintetgörelse, och många är de som går in på den, men trång är den port och smal den väg som leder till liv, och få är de som finner den".
Matt 7:21-23 "Inte var och en som säger till mig Herre Herre ska komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många ska säga till mig på den dagen; Herre Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? Och likväl ska jag då bekänna för dem; jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som utövar laglöshet".
Joh 17:14 "Jag har gett ditt ord åt dem, men världen har hatat dem, därför att de inte är någon del av världen, alldeles som jag inte är någon del av världen".
Luk 21:16,19 "Vidare ska ni bli förrådda till och med av föräldrar och bröder och släktingar och vänner, och man ska sända några av er i döden; och ni ska vara föremål för hat från alla för mitt namns skull...Genom er uthållighet ska ni förvärva era själar".
Luk 21:34-36 "Men ge akt på er själva, så att aldrig era hjärtan blir nertyngda av omåttligt ätande och omåttligt drickande och livets bekymmer och den dagen plötsligt, på ett ögonblick, kommer över er som en snara. Den ska nämligen komma över alla som bor på jordens yta. Håll er då vakna och frambär hela tiden ödmjuk bön, för att ni må lyckas i att undfly allt detta som ska inträffa och i att bestå inför Människosonen".
Matt 11:28-30 "Kom till mig, alla ni som arbetar hårt och är tyngda av bördor, så ska jag ge er ny styrka. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild till sinnes och ödmjuk i hjärtat, så ska ni finna ny styrka för er själ. Ty mitt ok är skonsamt och min börda är lätt".
Tycker du att Jesus pekade på ett lätt liv om man ville följa honom?
Hans ok skulle däremot inte medföra någon börda, det är allt annat runt omkring en som kristen som sätter käppar i hjulen. Men man får hjälp och styrka av Gud för att orka vidare, om man ber om det och om man gör hans vilja. Jakob 2:17 "Så är också tron, om den inte har gärningar, i sig själv död".