2008-01-24, 15:20
Medlem
schabo-labos avatar
Talar i Herrns namn..

"så må du veta: när profeten talar i HERRENS namn, och det som han har talat icke sker och icke inträffar, då är detta något som HERREN icke har talat"
5:e mos 18:22
2008-01-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hej
Jag väntar med spänning på när det visar sig att 144 000-"teorin" omkullkastas av JVs själv. Ett intressant fenomen i det mig veterligen under årens gång många som hävdat tillhört den himmelska skaran, som egentligen ej tillhör den.

Det intressanta är att JVs tar denna siffra symboliskt och har gjort det under en längre tid. Undrar vad för vikling och undan-kryp de använder när de ska vända bort från den teorin, om det framkommen något som radikalt skulle ändra på deras syn på det. Vad det nu skulle vara har jag inte kommit på än . Men det kommer något så småningom

Ja, det är en del som hävdat att dom tillhört den gruppen. Det finns det säkert nu oxå, med tanke på att dom ökat i antal. Och det är inget som mörkas eller undanhålls. Vad är problemet?
Att det finns personer som pga olika orsaker påstår det tar inte bort sanningen i bibeln. Du greppar efter det minsta lilla att bli konspiratorisk över.
Hur menar du att JV tar 144 000 symboliskt?
2008-01-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Det där var så dumt så det är inte ens värt att kommentera ytterligare.

Skulle jag ha svarat så där så hade jag fått höra att jag inte kan ta kritik, att jag pga hjärntvätt undviker ämnet, att jag slingrar mig, att jag är överbevisad, att jag blev ställd mot väggen av en smart person som äntligen fått övertaget osv osv osv i oändlighet.
Mycket intressant.
2008-01-24, 15:29
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ja, det är en del som hävdat att dom tillhört den gruppen. Det finns det säkert nu oxå, med tanke på att dom ökat i antal. Och det är inget som mörkas eller undanhålls. Vad är problemet?
Att det finns personer som pga olika orsaker påstår det tar inte bort sanningen i bibeln. Du greppar efter det minsta lilla att bli konspiratorisk över.
Hur menar du att JV tar 144 000 symboliskt?
Jag måste ju greppa på dem sakerna som går att greppa. Jag kan ju inte argumentera över alla saker, därför tar jag upp grundläggande trosfrågor som jag kan lite om.
Jag menar inte att JVs tar 144 000 symboliskt i dagsläget. Men jag hade inte blivit förvånad om de skulle göra det nån gång framöver.
2008-01-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Jodå jag är övertygad om att det mesta som står i bibeln är sanningar eller så som profeterna uppfattade som sanning. Men att allt som står i bibeln skulle vara sant och att samma saker skulle gälla nu som då, är farligt att tro. Saken är ju den att följer man bibeln ordagrannt hamnar man i samma dilemma som JV är, dvs att man får en icke trovärdig bild av Gud där han ena stunden är den goda, kärleksfulla osv och i andra stunden fördömmande, bestraffande. Man finner många motsägelser i bibeln och därav förstår man att den inte ska tolkas bokstavligt.
När det gäller människors tro på själens fortlevnad är det en oerhörd skymf att de skulle inbilla sig, vara manipulerade osv. När det finns en så väldigt stort antal människor från olika kulturer osv som säger sig ha upplevt liknande saker och när jag själv har en fungerande andekontakt och vänner berättar om sina osv, då finns det ingen tvekan om vad som är sanning och osanning. Dessa andefenomen godtas inte som bevis av vetenskapen och tvivlare pga av en mängd olika själ. Men hade samma bevisföring gällt något annat ämne hade det förmodligen godtagits för länge sedan.

Var finner du dessa "många motsägelser"?
Hur menar du att Gud är, vilka egenskaper tillskriver du honom?

"en oerhörd skymf" ?? Hur tycker du själv att du beter dig när du skymfar JV och deras tro? När du påstår att JV är manipulerade etc.
Det finns alltså ett väldigt stort antal JV (som oxå är vanliga människor!) över hela planeten som oxå har sina erfarenheter och sina upplevelser i sin tro. Så enligt vad du skriver nu finns det inte heller där någon tvekan om vad som är sanning eller osanning.
2008-01-24, 16:50
Medlem
Citat:
Hej
Pratade med ett JV nyligen. Frågade honom om "den sista generationen",
"1914-teorin" och framförallt om de ändringar som gjorts under årens lopp. Han frågade varför jag hängt upp mig på detta och jag förklarade för honom att dessa saker är lättare att diskutera eftersom många andra tros-frågor kan man "förklara" sig till.

Alla ändringar finns ju på papper och 1914-teorin kan man visa felaktighet genom bevis och fakta. Han sa till mig att varför lägger jag inte märke till JVs förklaringar till varför ondska finns och deras svar vad som händer efter döden. Här hamnade jag lite på efterkälken eftersom jag inte läst på angående detta.

Vad ska man säga till ett JV gällande deras förklaring att satan regerar på jorden (därav all ondska)? Vad säger man gällande deras teori om vad som sker efter döden (de tror man dör)?

Du kan ju citera:
1 Joh 5:19 "hela världen befinner sig i den ondes våld"
2 Kor 4:4 "denna tingens ordnings gud"
Upp 12:9 "Satan, som vilseleder hela den bebodda jorden"
Luk 4:6 "Djävulen sa; jag vill ge dig all denna myndighet...eftersom den har överlämnats åt mig och jag ger den åt vemhelst jag vill"
Apg 26:18 "för att vända dem från mörker till ljus och från Satans myndighet till Gud"
Efe 6:12 "ty vi har inte en kamp mot blod och kött, utan mot regeringarna, mot myndigheterna, mot världshärskarna i detta mörker, mot de onda andemakterna i de himmelska regionerna"
Upp 16:14 "uttalanden inspirerade av demoner...går ut till kungarna på hela den bebodda jorden"
Jesus talade oxå vid ett flertal tillfällen om "den här världens härskare".

Döden...
1 Mos 3:19 "stoft är du och till stoft ska du vända åter"
Pred 9:5 "de döda vet ingenting"
Pred 9:10 "det finns ingen verksamhet, planläggning, kunskap, vishet i Sheol den plats dit du går"
Pred 3:19,20 "det finns ett slut för människosönerna och ett slut för djuren, och det är samma slut för dem. Som den ene dör så dör den andre...alla går till en och samma plats. Alla har blivit till av stoft och alla återvänder till stoft"
Ps 146:4 "Hans ande går ut, och han vänder åter till jord; på den dagen förgås hans tankar"
Jesus talade om döden som en sömn. Han uppväckte även Lasarus.
Joh 5:28,29 "Förundra er inte över detta, därför att den stund kommer då alla som är i minnesgravarna ska höra hans röst och komma ut"
Apg 24:15 "det ska ske en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga"
Om människor lever vidare efter döden, då borde det ingå i Guds plan. Varför finns då anordningen med uppståndelse? Vad var meningen med Adam, var inte han skapad för att leva som människa på jorden? Straffet han fick var död. Motsatsen till liv.

Det här kan du säga till JV nästa gång, så kommer dom att svara -Japp, det är precis det vi har kommit fram till oxå!

Vad gäller 1914...menar du påståendet att Harmageddon skulle kommit då eller 607/587?
Ingen av JV är inspirerade av Gud! Det enda vi kan göra är att forska och åter forska. Ibland kanske man kommer fram till ngt som man senare pga ytterligare forskning behöver rätta till. Jag tror det finns nåt ordspråk (inte bibliskt) som menar att det är modigt att stå för sin uppfattning men modigare att kunna ändra den. Det vore ganska enfaldigt att hålla på nåt som man själv ser inte stämmer, då skulle allt rasa till slut.
2008-01-24, 19:09
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Det här kan du säga till JV nästa gång, så kommer dom att svara -Japp, det är precis det vi har kommit fram till oxå!

Vad gäller 1914...menar du påståendet att Harmageddon skulle kommit då eller 607/587?
Ingen av JV är inspirerade av Gud! Det enda vi kan göra är att forska och åter forska. Ibland kanske man kommer fram till ngt som man senare pga ytterligare forskning behöver rätta till. Jag tror det finns nåt ordspråk (inte bibliskt) som menar att det är modigt att stå för sin uppfattning men modigare att kunna ändra den. Det vore ganska enfaldigt att hålla på nåt som man själv ser inte stämmer, då skulle allt rasa till slut.
Jag känner till dem bibelverserna och är inte främmande för dem, som sagt jag är inte alls bevandrad i några motargumentationer när det gäller dem sakerna.

När det gäller 1914, ni menar ju att satan blev nedslängd och fick makten över jorden och att de sista dagarna började då. Men sättet ni räknar fram 1914 bygger på att Jerusalem förstördes år 607 fKr och så är ju inte fallet.

Ytterligare forskning? Så den "trogne och omdömmesgille slaven" ger er felaktiga trosuppfattningar med tidens gång och sedan ändrar sig. Ett bra sätt att skylla felaktiga teorier om jordens undergång och olika datum är förklara sig med att man hade fel. Men man är ödmjuk och vi rättar sig. Där passar 5:e mos 18:22 ypperligt.
2008-01-24, 19:24
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Detta eviga tjat om lösryckta citat ur bibeln...var vänlig och ge mig ett exempel. Eller förresten, ge mig gärna ett gäng exempel.

Men snälla nån hela JV:s lära bygger på lösryckta citat från bibeln! Dessutom så använder JV för det mesta sin egen manipulerade litteratur för att ingen ska komma med några egna idéer! Ja och hur är det nu, ni rekommenderas att inte läsa gamla nummer av Vakttornet och Vakna!
2008-01-24, 19:58
Medlem
BlackBeavers avatar
En länk om falska profetior! Rekomenderas! www.christerjohansson.se/JV/1975/1972.htm
2008-01-24, 20:27
Medlem
Citat:
Jag känner till dem bibelverserna och är inte främmande för dem, som sagt jag är inte alls bevandrad i några motargumentationer när det gäller dem sakerna.

När det gäller 1914, ni menar ju att satan blev nedslängd och fick makten över jorden och att de sista dagarna började då. Men sättet ni räknar fram 1914 bygger på att Jerusalem förstördes år 607 fKr och så är ju inte fallet.

Ytterligare forskning? Så den "trogne och omdömmesgille slaven" ger er felaktiga trosuppfattningar med tidens gång och sedan ändrar sig. Ett bra sätt att skylla felaktiga teorier om jordens undergång och olika datum är förklara sig med att man hade fel. Men man är ödmjuk och vi rättar sig. Där passar 5:e mos 18:22 ypperligt.

Vad är det som är så svårt att förstå?
Om dom inte är inspirerade av Gud måste det ju innebära att dom är vanliga människor som du och jag.
Har du aldrig ändrat nån åsikt pga mer eller bättre kunskap i nåt ämne?
Som det står i Daniel 12:4 "Men du, Daniel, håll orden hemliga och försegla boken intill ändens tid. Många kommer att forska i den, och den sanna kunskapen kommer att bli stor".
Resultatet av att man söker efter kunskap i bibeln gör att man finner den, inte med en gång utan med tiden. Människan kommer aldrig att kunna få alla svar om Gud. Han är för "stor".
Tycker du att det är bättre att hålla fast vid uppfattningar som man själv och kanske andra runt omkring vet inte stämmer?
Alla dessa datum du pratar om...jag vet inte hur mkt som varit sagt officiellt från organisationen och vad enskilda JV gått efter, jag har bara hört om 1975.

Du missuppfattar det hela fullständigt om du inte tror på att bibeln ligger till grund för JV.
Jag kan t ex inte nånstans i bibeln hitta belägg för treenigheten, en odödlig själ, att alla goda ska till himmelen, ett helvete, att jorden ska brinna upp, att det är ok att döda, att Gud skulle använt sig av evolution, och andra ämnen som jag inte tänker ta upp för vissa ämnen är känsligare än andra för folk. Men allt detta är sådant som de flesta andra kyrkor lär ut, eller hur?
Jag har inte heller någon gång fått besök av en enda annan religiös människa som följt Jesu befallning om att gå ut och predika.
För mig är det allvarligare att påstå att man har bibeln som sitt rättesnöre men ändå vägra ändra på sitt liv eller sina uppfattningar...det är hyckleri.

JV har förresten aldrig sagt nåt om JORDENS undergång. Om du menar det bokstavligt.
Och 587 va ju då inte spikat.
Och jag antar att du tycker att ödmjukhet är en kass egenskap.
2008-01-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Men snälla nån hela JV:s lära bygger på lösryckta citat från bibeln! Dessutom så använder JV för det mesta sin egen manipulerade litteratur för att ingen ska komma med några egna idéer! Ja och hur är det nu, ni rekommenderas att inte läsa gamla nummer av Vakttornet och Vakna!

Jag antar att du kan ge mig en hel drös med exempel på lösryckta citat, som kan styrka det du påstår. Ska bli intressant.
Jo just det, där var en till sak som du har den vanliga järnkollen på...att vi inte skulle få läsa gamla nr av Vt & Va. (?!?) Det är därför vi har alla tidskrifter inbundna i årgångar, så vi inte ska orka lyfta ner dom från bokhyllorna. Och alla publikationer i biblioteken på Rikets salarna är väl bara tomma bokryggar.
2008-01-24, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
En länk om falska profetior! Rekomenderas! www.christerjohansson.se/JV/1975/1972.htm

Stod bara om 1975.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in