Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hej
Pratade med ett JV nyligen. Frågade honom om "den sista generationen",
"1914-teorin" och framförallt om de ändringar som gjorts under årens lopp. Han frågade varför jag hängt upp mig på detta och jag förklarade för honom att dessa saker är lättare att diskutera eftersom många andra tros-frågor kan man "förklara" sig till.
Alla ändringar finns ju på papper och 1914-teorin kan man visa felaktighet genom bevis och fakta. Han sa till mig att varför lägger jag inte märke till JVs förklaringar till varför ondska finns och deras svar vad som händer efter döden. Här hamnade jag lite på efterkälken eftersom jag inte läst på angående detta.
Vad ska man säga till ett JV gällande deras förklaring att satan regerar på jorden (därav all ondska)? Vad säger man gällande deras teori om vad som sker efter döden (de tror man dör)?
Du kan ju citera:
1 Joh 5:19 "hela världen befinner sig i den ondes våld"
2 Kor 4:4 "denna tingens ordnings gud"
Upp 12:9 "Satan, som vilseleder hela den bebodda jorden"
Luk 4:6 "Djävulen sa; jag vill ge dig all denna myndighet...eftersom den har överlämnats åt mig och jag ger den åt vemhelst jag vill"
Apg 26:18 "för att vända dem från mörker till ljus och från Satans myndighet till Gud"
Efe 6:12 "ty vi har inte en kamp mot blod och kött, utan mot regeringarna, mot myndigheterna, mot världshärskarna i detta mörker, mot de onda andemakterna i de himmelska regionerna"
Upp 16:14 "uttalanden inspirerade av demoner...går ut till kungarna på hela den bebodda jorden"
Jesus talade oxå vid ett flertal tillfällen om "den här världens härskare".
Döden...
1 Mos 3:19 "stoft är du och till stoft ska du vända åter"
Pred 9:5 "de döda vet ingenting"
Pred 9:10 "det finns ingen verksamhet, planläggning, kunskap, vishet i Sheol den plats dit du går"
Pred 3:19,20 "det finns ett slut för människosönerna och ett slut för djuren, och det är samma slut för dem. Som den ene dör så dör den andre...alla går till en och samma plats. Alla har blivit till av stoft och alla återvänder till stoft"
Ps 146:4 "Hans ande går ut, och han vänder åter till jord; på den dagen förgås hans tankar"
Jesus talade om döden som en sömn. Han uppväckte även Lasarus.
Joh 5:28,29 "Förundra er inte över detta, därför att den stund kommer då alla som är i minnesgravarna ska höra hans röst och komma ut"
Apg 24:15 "det ska ske en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga"
Om människor lever vidare efter döden, då borde det ingå i Guds plan. Varför finns då anordningen med uppståndelse? Vad var meningen med Adam, var inte han skapad för att leva som människa på jorden? Straffet han fick var död. Motsatsen till liv.
Det här kan du säga till JV nästa gång, så kommer dom att svara -Japp, det är precis det vi har kommit fram till oxå!
Vad gäller 1914...menar du påståendet att Harmageddon skulle kommit då eller 607/587?
Ingen av JV är inspirerade av Gud! Det enda vi kan göra är att forska och åter forska. Ibland kanske man kommer fram till ngt som man senare pga ytterligare forskning behöver rätta till. Jag tror det finns nåt ordspråk (inte bibliskt) som menar att det är modigt att stå för sin uppfattning men modigare att kunna ändra den. Det vore ganska enfaldigt att hålla på nåt som man själv ser inte stämmer, då skulle allt rasa till slut.