2008-08-03, 20:19
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Vilken bilaga och årgång av VT? Jag har läst massor av tidsskrifter och ingenstans har dom någonsin nämnt ordet "förbjudet", däremot så förmanar dom att det inte är lämpligt att söka i läror som bevisligen (via bibeln) är irrläror.

Förra året i nått av de Vakttorn eller Vakna nån gång i september hade de en fråga från läsekretsen som löd såhär:

Uppmuntrar Den trogne och omdömesgille slaven att enskilda grupper av Vittnen träffas för att forska i Skriften eller för att debattera den tillsammans?

Nej, det gör de inte! Och ändå har somliga av våra medlemmar runtom i världen bildat grupper för självständig forskning i Bibelrelaterade frågor. Somliga har ägnat sig åt att studera hebreiska och grekiska i egna studiegrupper, med avsikt att undersöka riktigheten i Nya Världens översättning. Andra har ägnat sig åt att utforska vetenskapliga ämnen med anknytning till Bibeln. De har skapat hemsidor och diskussionsforum för att utbyta tankar och debattera åsikter. De har också hållit möten och skrivit artiklar för att lägga fram sina nya rön och för att komplettera det som tillhandahålls under våra kristna församlingsmöten och genom vår litteratur.

Runtom hela jorden får Jehovas vittnen ta del av omfattande andlig vägledning och uppmuntran genom församlingsmöten och sammankomster, samt genom publikationerna från Jehovas organisation. Under ledning av hans Heliga ande och med grund i Sanningens ord erbjuder Jehova allt som behövs för att hela hans folk skall ”vara överens och stå eniga i tankar och åsikter” och ”fasta i den tro som de har undervisats i”. (1 Kor 1:10; Kol 2:6, 7)

Säkerligen är vi tacksamma över Jehovas andliga föda i dessa sista dagar. Därför ger Den trogne och omdömesgille slaven inte sitt godkännande till att någon litteratur eller några webbsidor produceras, eller att några möten organiseras utan dess överinseende. Det är lovvärt att vilja använda sin tankeförmåga till att stödja de goda nyheterna. Men det som Jesus åstadkommer genom sin jordiska församling idag skall inte få förringas av någon individuell verksamhet.

"Hela hans folk...", "eniga i tankar och åsikter..." "andlig föda i sista dagar"... "slaven godkänner inte att någon litteratur eller några webbsidor produceras..." "Jesus jordiska församling..." Tjaa det är hårda och allvarliga ord man kommer med, skapar mycket ångest och vemod bland sina medlemmar. Usch vilka kontroll-freaks.
2008-08-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Först och främst: Det var länge sedan jag var på ett möte bland JV. Jag vet INTE hur de gör NU. Jag vet dock att när jag var aktiv ( ungefär 1990-1999) togs barn ofta undan, in på tolatten och liknande, skrik hördes, och sedan var barnen snälla snälla. Mer säger jag inte.

Jag vet också att JV gärna vill följa Biblen (i alla fall det ledningen säger är Bibelns) och står det i Bibeln att du ska slå dina barn så....Ja, du fattar.

Jag vill inte tro inte att JV slår sina barn oftare än andra, men jag vet att man använde sig av luggningar, bestraffningar, osv för att få barnen att vara stilla på möten.

NEJ JV stödjer INTE aga av barn. Om du tittar dig runt i en Rikets sal skall du se att det är flera barn som sitter med leksaker och ritböcker vid mötena. Dessutom finns det i flertalet rikets salar speciella rum avsedda för familjer med små barn. Dessa rum är avskilda med en glasruta så att föräldrarna kan se podiet och högtalare och mikrofoner är inkopplat så att föräldrar och barn kan vara med och svara vid mötena.

"Håll inte tillbaka tuktan från den som bara är en pojke.Om du slår honom med käppen, kommer han inte att dö."(Ordspråksboken 23:13)

Att slå honom med käppen betyder INTE att du skall ta fram en träkäpp och rappa till. Det är en symbolisk käpp det hänvisas till. Du skall tala ditt barn tillrätta. Dvs du skall använda ord istället för en käpp.

Och om nu föräldrarna tagit in sitt barn på toaletten kan det bero på att det är den plats där man kan tillrättavisa sitt barn i enskildhet.

Och det händer faktiskt att barn gråter även om det inte är någon som slagit på dem.
2008-08-03, 20:48
Medlem
Fenrisbanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Att slå honom med käppen betyder INTE att du skall ta fram en träkäpp och rappa till. Det är en symbolisk käpp det hänvisas till. Du skall tala ditt barn tillrätta. Dvs du skall använda ord istället för en käpp.

Hänvisa gärna till det bibelställe som förklarar att käppen ifråga egentligen är en rent verbal företeelse och inte en konventionell träkäpp. Annars kan det hända att jag har lite svårt att ta din tolkning på allvar.
2008-08-03, 20:54
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Så sant som det är sagt
Det har ju visat sig att det som läggs fram i Resoneraboken är felaktiga och inga bevis för något. De har till och med utelämnat viktiga delar av citatet som finns i boken.
2008-08-03, 21:00
Medlem
Citat:
NEJ JV stödjer INTE aga av barn. Om du tittar dig runt i en Rikets sal skall du se att det är flera barn som sitter med leksaker och ritböcker vid mötena. Dessutom finns det i flertalet rikets salar speciella rum avsedda för familjer med små barn. Dessa rum är avskilda med en glasruta så att föräldrarna kan se podiet och högtalare och mikrofoner är inkopplat så att föräldrar och barn kan vara med och svara vid mötena.

"Håll inte tillbaka tuktan från den som bara är en pojke.Om du slår honom med käppen, kommer han inte att dö."(Ordspråksboken 23:13)

Och om nu föräldrarna tagit in sitt barn på toaletten kan det bero på att det är den plats där man kan tillrättavisa sitt barn i enskildhet.

Och det händer faktiskt att barn gråter även om det inte är någon som slagit på dem.

Om JV i dag inte stödjer "aga av barn", så har det ändå tidigare varit så att JV STÖDDE barnaga!

Under många år, betydde "käppen" i Ordspråksboken verkligen att bokstavligen slå barnet.
"Den som älskar sin son, agar honom" var ett skriftställe som flitigt citerades, och det skulle tolkas bokstavligt!!

Vet många barn som åkte ut på toaletterna, i någon RS var det så lyhört att man hörde "dunk, dunk" in i salen.
Det gjordes ingen hemlighet av att barnet i fråga fick stryk, det visste hela församlingen.

Har hört en hel del tal om vikten av att aga sina barn. Och då menades verkligen bokstavlig aga!

Och, Malmohenke, under de många år som jag var en flitig mötesbesökare var det i det närmaste förbjudet att ge barn leksaker eller ritblock att förströ sig med på mötena!
Nej, barnen skulle lära sig att uppmärksamt lyssna på talen, ända från späd ålder!

Det är väl kanske 15-20 år sedan synen på detta ändrades.
Utan tvekan för att inte övriga samhället skulle göra sak av detta, när barnaga blev mer och mer oaccepterat i samhället.

Det finns en talande bild i Vakttornet 1 jan 1964, sid 13.

Jag har den framför mig nu; en pappa som har lagt sin kanske 3-4 årige son över sitt knä, och ger honom en omgång stryk!
Barnet gråter givetvis.

Och märk väl, denna bild finns med som ett gott exempel!

Kanske någon kan hitta den på nätet och lägga in en länk??
2008-08-03, 21:06
Bannlyst
schabo: där kommer tron, om att dom faktiskt är "smorda" och har himmelskt hopp som en av dom 144.000 som ska regera tillsammans med Kristus i det 1000-åriga riket innan Satan släpps lös en stund för att sen bli tillintetgjord. Det är inga ungtuppar som sitter där och bestämmer lite hursomhelst. Dom är 16 st äldre, mogna kristna som gemensamt kommer fram till vad som är tillbörligt och dom tillämpar Guds principer i detta. Varför säger dom så då? Att man inte bör ta del av internetforum etc? Jo, för att man inte ska ta del av vad den här världen har att erbjuda mer än nödvändigt, för den är genomsyrad av "världens ande" som inspireras av vem? Härskaren bakom denna värld: Satan, Djävulen.

Du tror inte på det, vi tror på det. Inget att göra åt tydligen. Där kommer tron emellan och skiljer oss åt, dom som studerar bibeln varje dag och tillämpar bibelns läror i deras dagliga liv, inte bara läst och nickat och tagit emot som robotar. "Andlig mat" (dvs studera bibeln) måste man "äta" varje dag, det går inte att bara äta lite då och då. Följdaktligen skulle man dö en "andlig död" om man äter för lite "andlig mat".

Är man inte insatt i varför det går till på det här sättet så kan man omöjligen greppa helheten i att dom ger de råd dom ger i styrande kretsen. Tänk dig ung. som om jag skulle försöka argumentera med en kvantfysiker vad som är sant och inte sant i deras område av expertis, det är omöjligt för mig att förstå om jag inte har grundläggande kunskap i bibeln och forskar varje dag i den. :-/
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 21:09.
2008-08-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrisbane
Hänvisa gärna till det bibelställe som förklarar att käppen ifråga egentligen är en rent verbal företeelse och inte en konventionell träkäpp. Annars kan det hända att jag har lite svårt att ta din tolkning på allvar.
Det står inte skrivet ngnstans i biblen

Hela biblen är full av symbolik, inte minst Uppenbarelseboken där det talas om odjur med flera huvuden osv..
2008-08-03, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Om JV i dag inte stödjer "aga av barn", så har det ändå tidigare varit så att JV STÖDDE barnaga!

Under många år, betydde "käppen" i Ordspråksboken verkligen att bokstavligen slå barnet.
"Den som älskar sin son, agar honom" var ett skriftställe som flitigt citerades, och det skulle tolkas bokstavligt!!

Vet många barn som åkte ut på toaletterna, i någon RS var det så lyhört att man hörde "dunk, dunk" in i salen.
Det gjordes ingen hemlighet av att barnet i fråga fick stryk, det visste hela församlingen.

Har hört en hel del tal om vikten av att aga sina barn. Och då menades verkligen bokstavlig aga!

Och, Malmohenke, under de många år som jag var en flitig mötesbesökare var det i det närmaste förbjudet att ge barn leksaker eller ritblock att förströ sig med på mötena!
Nej, barnen skulle lära sig att uppmärksamt lyssna på talen, ända från späd ålder!

Det är väl kanske 15-20 år sedan synen på detta ändrades.
Utan tvekan för att inte övriga samhället skulle göra sak av detta, när barnaga blev mer och mer oaccepterat i samhället.

Det finns en talande bild i Vakttornet 1 jan 1964, sid 13.

Jag har den framför mig nu; en pappa som har lagt sin kanske 3-4 årige son över sitt knä, och ger honom en omgång stryk!
Barnet gråter givetvis.

Och märk väl, denna bild finns med som ett gott exempel!

Kanske någon kan hitta den på nätet och lägga in en länk??

På din tid är det mycket möjligt att dom gjorde det. Det var även vanligt med aga bland andra trossamfund än just JV. Jag fick smisk när jag var liten grabb på det glada 70-talet och varken jag eller någon i min släkt var med i något trossamfund.

Jag hänvisar nu till mina egna erfarenheter som sträcker sig 16 år tillbaka och jag har aldrig sett eller hört ett JV lyfta sin hand mot sitt barn, eller sett nåt gråtande barn komma tillbaka in som om det skulle fått stryk.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 21:33.
2008-08-03, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrisbane

Citat:
Det står inte skrivet ngnstans i biblen

Hela biblen är full av symbolik, inte minst Uppenbarelseboken där det talas om odjur med flera huvuden osv..

Ords. 22:15 "Dårskap är bunden vid pojkens hjärta; tuktans käpp driver den långt bort från honom."

Men tittar man före vad som står i Ords. 22:8 så kan man också läsa: "Den som sår orättfärdighet får skörda det som är skadligt, och hans förgrymmelses käpp skall få ett slut."

Av detta kan man dra slutsatsen att det endast handlar om symbolik, inte att man bokstavligen ska aga sina barn vid tillrättavisning. Dessutom så står det inget i vers 15 om att man ska slå ett barn. Det står att "tuktans käpp driver" slår, smiskar eller på nåt annat sätt syftar på att man ska slå ett barn.

dvs: en god uppfostran (tuktan) baserat på Guds principer får ett barn att inte bete sig dåraktigt.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 21:32.
2008-08-03, 21:35
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Ords. 22:15 "Dårskap är bunden vid pojkens hjärta; tuktans käpp driver den långt bort från honom."

Men tittar man före vad som står i Ords. 22:8 så kan man också läsa: "Den som sår orättfärdighet får skörda det som är skadligt, och hans förgrymmelses käpp skall få ett slut."

Av detta kan man dra slutsatsen att det endast handlar om symbolik, inte att man bokstavligen ska aga sina barn vid tillrättavisning. Dessutom så står det inget i vers 15 om att man ska slå ett barn. Det står att "tuktans käpp driver" slår, smiskar eller på nåt annat sätt syftar på att man ska slå ett barn.

dvs: en god uppfostran (tuktan) baserat på Guds principer får ett barn att inte bete sig dåraktigt.

står "ris" inte "käpp" i min bibel. vilken bibel hänvisar du till?
2008-08-03, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
Nya världens översättning av Den Heliga Skrift. Spelar egentligen ingen roll, andemeningen framkommer ändå att det är symbolik vi talar om, inte att man bokstavligen ska slå sitt barn.

Detta googlade jag fram på "Proverb 22:15"

http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22proverb+22%3A15%22&meta=

där ser man att vanligaste ordet i engelska översättningen är "rod", vilket översatt till svenska blir stav, eller käpp.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 21:46.
2008-08-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
Vi vittnen (och blivande vittnen) hänvisar alltid till "nya världens översättning av den heliga skrift

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in