Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
svara på frågorna istället...
men så vem gjorde den första översättningen av Nya världens bibel? och varför hade han/hon invändninar mot orginal bibeln?
att säga att enda skillnaden är att det ska stå JHWE istället för gud är lite vagt att yrka på för att JV's "bibel" är den rätta...
Varför behöva andra något som fungerat för människor långt innan JV bildades?
Ge dig nu med kommentarer som "svara på frågorna istället", jag försöker så gott jag kan, och jag är ingen maskin som bor vid datorn! Jag har varit ödmjuk nog att ta mig tid att försöka förklara. Jag har även andra som jag måste visa hänsyn till och svara på deras frågor i den mån jag kan. Passar det inte så lägger vi ner det här istället så får du söka själv. Det här tar tid, ska jag tala om för dig, det här är inget jag sitter och hostar upp per automatik. Inte lite fräck du?!
Hursomhaver...
Man kan läsa i förordet: Den här översättningen av Bibeln till svenska bygger på den reviderade engelska utgåvan av
New World Translation of the Holy Scriptures av år 1984 (som utgetts av Sällskapet Vakttornet) och utgör en revision av den svenska utgåvan av år 1992.
Originalbibeln? Det finns ingen "originalbibel" som du tror. Däremot finns det hur många översättningar som helst. Ska du ha original får vi gå tillbaka till pergamentrullarna, du vet Bibeln sammansattes inte till en enda bok (av 66 böcker och brev) förrän långt efter att Uppenbarelseboken skrivits klart. Framkommer det inte vad jag skriver? Är det fel på mina ord? Titta i mina tidigare inlägg, för jag orkar inte repetera mig, mina svar är tydliga. Ingen har någonsin yrkat på att "JV's bibel" är den rätta. Jag sa det förut och jag säger det igen: Dom gjorde den här översättningen för att dom ville ha en så korrekt översättning som möjligt av dom Heliga Skrifterna. Jag säger det igen, en så korrekt översättning som möjligt av dom Heliga Skrifterna.
Varför? Jo, jag säger det igen. Dom har en sån stor respekt för Gud och hans namn att dom ville ha en bibel med hans namn återinfört i Skrifterna som sig bör. Varför läser du inte vad jag skrev förut? Jag ska inte behöva repetera mig när mina inlägg är klarare än kristall.