2008-08-03, 21:45
Medlem
Fenrisbanes avatar
Det hade i sammanhanget varit intressant att få veta vad originalskriften av ordspråksboken har att säga i ämnet, det faktum att saker och ting översatts innebär ju alltid en risk för fel.

Jag upplever ändå tolkningen att ovanstående bibelavsnitt INTE uppmanar till barnaga som tämligen godtycklig. Handen på hjärtat, exakt vad i Ords. 22:15 förbjuder en förälder att svarva till en mastig furukäpp att banka skiten ur sina ungar med?
2008-08-03, 21:55
Medlem
Zeimines avatar
inna jag drar mina slutsatser ska jag bläddra lite i min mormors mors bibel och se om det står ris eller käpp (eller dyl) i den.

Men just nu känns det som att JV hänvisar till sin "omskrivna" enga variant a bibeln, vilken är annolunda än den kristna. Sen håller jag med om att man inte ska slå barn.
2008-08-03, 21:56
Bannlyst
Ni måste inse gott folk att Nya världens översättning av Den Heliga Skrift inte blev till för att Jehovas Vittnen skulle ha "en egen bibel", utan för att man ville ha en så noggrannt översatt bibel som möjligt från originalspråket. Jag citerar från förordet: Eftersom Bibeln underrättar oss människor om universums suveräne Herres vilja, skulle det vara en grov förolämpning, ja en skymf mot hans majestät och myndighet, att utelämna eller försöka dölja hans heliga namn som är ensamt i sitt slag och som förekommer närmare 7000 gånger i den hebreiska bibeltexten. Det mest framträdande draget i Nya världens översättning är därför att den låter Guds namn få sin rättmätiga plats i bibeltexten, nämligen genom att återge det med den traditionella formen "Jehova" på 6973 ställen i de hebreiska skrifterna och på 237 ställen i de kristna grekiska skrifterna. Det här ämnet behandlas ingående i en artikel i tillägget i slutet av den här utgåvan.

Översättarna av detta verk, som fruktar och älskar Bibelns författare, känner särskilt ansvar gentemot Gud att överföra hans tankar och ord så exakt som möjligt. De känner också ansvar gentemot de sanningssökande människor som för att vinna räddning och evigt liv läser och förlitar sig på en översättning av den Högstes inspirerade ord. Det är vår uppriktiga förhoppning att läsaren med hjälp av den här översättningen skall finna vägen till evigt liv i den Allsmäktiges nya rättfärdiga värld. (Jesaja 65:17, 2 Petrus 3:13)
2008-08-03, 21:58
Medlem
Zeimines avatar
men så vem gjorde den första översättningen av Nya världens bibel? och varför hade han/hon invändninar mot orginal bibeln?

Varför behöva andra något som fungerat för människor långt innan JV bildades?
2008-08-03, 21:58
Medlem
Fenrisbanes avatar
Japp, men hur gudfruktig man än är så händer det att man missar nyanser och gör fel när man översätter stora mängder text.
2008-08-03, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrisbane
Det hade i sammanhanget varit intressant att få veta vad originalskriften av ordspråksboken har att säga i ämnet, det faktum att saker och ting översatts innebär ju alltid en risk för fel.

Jag upplever ändå tolkningen att ovanstående bibelavsnitt INTE uppmanar till barnaga som tämligen godtycklig. Handen på hjärtat, exakt vad i Ords. 22:15 förbjuder en förälder att svarva till en mastig furukäpp att banka skiten ur sina ungar med?

Vi försöker igen: Det står alltså i Ords. 22:15 "Dårskap är bunden vid pojkens hjärta; tuktans käpp driver den långt bort från honom." (i många engelska översättningar står det "rod" som betyder just käpp eller stav)

Men tittar man före vad som står i Ords. 22:8 så kan man också läsa: "Den som sår orättfärdighet får skörda det som är skadligt, och hans förgrymmelses käpp skall få ett slut."

Av detta kan man dra slutsatsen att det endast handlar om symbolik, inte att man bokstavligen ska aga sina barn vid tillrättavisning. Dessutom så står det inget i vers 15 om att man ska slå ett barn. Det står att "tuktans käpp driver" inte slår, smiskar eller på nåt annat sätt syftar på att man ska slå ett barn.

dvs: en god uppfostran (tuktan) baserat på Guds principer får ett barn att inte bete sig dåraktigt.
2008-08-03, 22:00
Medlem
Citat:

Oförnuft låder vid barnets hjärta, men tuktans ris driver det bort.(1917 års svenska översättning)

Dårskapen sitter djupt hos pojken,men det fostrande riset driver ut den.
(Bibel 2000).

Två citat hämtade från de bibelöversättningar Svenska kyrkan använder
2008-08-03, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
men så vem gjorde den första översättningen av Nya världens bibel? och varför hade han/hon invändninar mot orginal bibeln?

Det är mig tydligt att du inte inser vikten av att Skrifterna översätts på ett så korrekt sätt som möjligt. Det är alltså inte många ändringar som gjorts i NV, den största ändringen är endast att man har återinsatt Guds heliga namn i Bibeln där man i hebreiskan återgett Guds namn med tetragrammet [JHWH], vanligen tolkat och uttalat som Jehova. Förövrigt så är bibeln densamma, JV har inte lagt till eller tagit bort något från Bibeln. Jag förstår inte denna misstänksamhet mot djupt kristna människor som vördar Gud och vill ära hans namn i samma anda som Jesus påbjöd oss att ära Guds namn i mönsterbönen Matt. 6:9 "Så här skall ni alltså be: Vår Fader som är i himlarna, låt ditt namnbli helgat."
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 22:06.
2008-08-03, 22:06
Medlem
Fenrisbanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Vi försöker igen: Det står alltså i Ords. 22:15 "Dårskap är bunden vid pojkens hjärta; tuktans käpp driver den långt bort från honom." (i många engelska översättningar står det "rod" som betyder just käpp eller stav)

Vilket kan betyda att det är just en käpp man pratar om också. ALLT måste inte vara symbolik.

Citat:
Men tittar man före vad som står i Ords. 22:8 så kan man också läsa: "Den som sår orättfärdighet får skörda det som är skadligt, och hans förgrymmelses käpp skall få ett slut."

Det var då ett fasligt tjat om käppar hit och dit. Om man nu uppmanas att kalla en spade för en spade, bör man då inte använda ordet käpp där det står klart att det är en cylindrisk träbit som åsyftas?

Citat:
Av detta kan man dra slutsatsen att det endast handlar om symbolik, inte att man bokstavligen ska aga sina barn vid tillrättavisning. Dessutom så står det inget i vers 15 om att man ska slå ett barn. Det står att "tuktans käpp driver" inte slår, smiskar eller på nåt annat sätt syftar på att man ska slå ett barn.

Men om jag då skulle säga att jag drivit ut alla innevånare ur en by meddelst maskingevär, så betyder väl ändå det att jag tillgripit någon form av våld, troligtvis avfyrat vapnet? Den tolkning som faller sig mest naturlig för mig är ju att man genom att aga pojken ifråga driver ut dårskapen ur honom.
2008-08-03, 22:12
Bannlyst
Citat:
Vilket kan betyda att det är just en käpp man pratar om också. ALLT måste inte vara symbolik.

Det var då ett fasligt tjat om käppar hit och dit. Om man nu uppmanas att kalla en spade för en spade, bör man då inte använda ordet käpp där det står klart att det är en cylindrisk träbit som åsyftas?

Men om jag då skulle säga att jag drivit ut alla innevånare ur en by meddelst maskingevär, så betyder väl ändå det att jag tillgripit någon form av våld, troligtvis avfyrat vapnet? Den tolkning som faller sig mest naturlig för mig är ju att man genom att aga pojken ifråga driver ut dårskapen ur honom.

Gör man noggranna efterforskningar så förstår man helt klart att det handlar om symbolik i det här fallet, det är inte bara jag eller Jehovas Vittnen som påstår det, men jag kan inte sitta och dumpa bevis efter bevis, om du ändå inte tänkt godta min förklaring. Fasligt tjat om käppar? Jag försöker bara påvisa att det är symbolik vi pratar om i kapitel 22 när ordet "käpp" förs på tal, du ville ju ha en förklaring? En bättre förklaring kan du tyvärr inte få, för det går inte att göra det tydligare ens om jag har originalskriften framför näsan på dig och står med bibeln och bankar in Gud i ditt huvud!

Har du någonsin hört talas om en "förgrymmelses käpp" som "skall få ett slut"? Ska man stoppa i nya batterier i käppen då? Sluta upp med hårklyverier nu, annars lär vi aldrig komma fram till ett slutmål.
2008-08-03, 22:13
Medlem
Zeimines avatar
svara på frågorna istället...

att säga att enda skillnaden är att det ska stå JHWE istället för gud är lite vagt att yrka på för att JV's "bibel" är den rätta...
2008-08-03, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
svara på frågorna istället...

att säga att enda skillnaden är att det ska stå JHWE istället för gud är lite vagt att yrka på för att JV's "bibel" är den rätta...

Ge dig nu med kommentarer som "svara på frågorna istället", jag försöker så gott jag kan, och jag är ingen maskin som bor vid datorn! Jag har varit ödmjuk nog att ta mig tid att försöka förklara. Jag har även andra som jag måste visa hänsyn till och svara på deras frågor i den mån jag kan. Passar det inte så lägger vi ner det här istället så får du söka själv. Det här tar tid, ska jag tala om för dig, det här är inget jag sitter och hostar upp per automatik. Inte lite fräck du?!

Hursomhaver...

Man kan läsa i förordet: Den här översättningen av Bibeln till svenska bygger på den reviderade engelska utgåvan av New World Translation of the Holy Scriptures av år 1984 (som utgetts av Sällskapet Vakttornet) och utgör en revision av den svenska utgåvan av år 1992.

Originalbibeln? Det finns ingen "originalbibel" som du tror. Däremot finns det hur många översättningar som helst. Ska du ha original får vi gå tillbaka till pergamentrullarna, du vet Bibeln sammansattes inte till en enda bok (av 66 böcker och brev) förrän långt efter att Uppenbarelseboken skrivits klart. Framkommer det inte vad jag skriver? Är det fel på mina ord? Titta i mina tidigare inlägg, för jag orkar inte repetera mig, mina svar är tydliga. Ingen har någonsin yrkat på att "JV's bibel" är den rätta. Jag sa det förut och jag säger det igen: Dom gjorde den här översättningen för att dom ville ha en så korrekt översättning som möjligt av dom Heliga Skrifterna. Jag säger det igen, en så korrekt översättning som möjligt av dom Heliga Skrifterna.

Varför? Jo, jag säger det igen. Dom har en sån stor respekt för Gud och hans namn att dom ville ha en bibel med hans namn återinfört i Skrifterna som sig bör. Varför läser du inte vad jag skrev förut? Jag ska inte behöva repetera mig när mina inlägg är klarare än kristall.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 22:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in