2008-05-26, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Är du vittne?

Ja, det är jag !

Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Haha, de där får man väl se som konstruktiv sabotage från skitungarna, bättre och roligare än att slå sönder lyktstolpar och liknande

både småkul och oskyldigt "sabotage"

Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
har bara en kort fråga. Varför försöker JV hela tiden pracka på folk deras tro?
Det är ju nästan att jämföra med en tiggare. (utom att tiggaren inte lever i villfarelsen att han kan rädda själarna hos människorna han tigger av)

vad skulle hända om man svarar att man har djävulen bakom sig och knappast vill börja tro på JV, när de galningarna plingar på dörren?

Joh 3:16 "Ty Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde Son, för att var och en som utövar tro på honom inte skall bli tillintetgjord utan ha evigt liv"

Matt 24:14 "Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma."

Matt 28:18-20 "Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.*Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn*och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.” "

Läs och begrunda.

För att ge ett personligt svar, så predikar jag enligt min tro, jag tror att det Jesus gjorde var rätt, jag vill följa hans kloka uppmaningar.

Det är säkert någon som undrar hur det är att gå i tjänsten?

Det är väl inte den mest naturliga sak i vårat samhälle idag att gå fram/ringa på hos och prata med människor man aldrig träffat förut. Ibland kan det kännas trögt, när man fått en del spydiga kommentarer, men det är ju så det är. Det är otroligt roligt när man får diskutera och när människor "vågar" uttrycka sina tankar, ofta träffar man pingstvänner som alltid är öppna för intressanta diskussioner, jag har en pastor i 30-års åldern som jag regelbundet fikar hos och diskuterar trosuppfattningar med.

Jag tycker att tjänsten är väldigt rolig, men en del tycker nog att det är obehagligt och ser det som ett "tvång". Visst, det finns dagar då man inte har så stor lust, men när man väl är ute och träffar människor så känns det mer än värt att man kom iväg.

(nu blev det en lång och spontan text)
2008-05-26, 11:18
Medlem
Skrt^s avatar
Jag fick besök av Jehovas idag.

Två kvinnor knackade på min dörr och när jag öppnade såg jag två stora leenden. Ena tanten, i extas: - Oh! Du är hemma! Vad trevligt att äntligen få träffa dig.

Jag tänkte att nu har eskortföretagets GPS gått sönder eller... Känner jag dom? Svaret kom efter ca 5 sekunder.

- Har du läst bibeln?

Jag svarade "Ja".

- Oooooohhhh. Det är inte många unga som har läst den nu för tiden. Vad glad jag blir att bla bla bla.

Jag svarade: - Ja, trevligt trevligt.

- Har du tid i 5 minuter?
- Ja visst.

Ena tanten plockar fram Vakttornet med tillhörande bilaga. Hon stoppar upp dom i ansiktet på mig. Jag läser löpsedeln "Vad kan skapelsen berätta om Gud?

Hon fortsätter:

- Ja... Du vet många skyller världens orättvisor på gud. Många säger att det är gud som är orsaken till krig och svält.

- Jaha

- Hur gör du?

- Huh?

- Ja hur ser du på saken?

- Jadu.. Jag tror inte ens på killen så jag har svårt att se hur han ska lyckas sabba så mycket.

- Ja precis då går det ju inte! Du tror på evolutionen alltså?

- Tror och tror. Jag finner den mest logisk ja.

- Jaha. Men om du läser här *plockar upp en bibel, slår upp en sida och håller för resten av texten* "Gud är god". <- Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det stod men det var ett väldigt kort citat och "Gud är god" är vad det betydde.

Sedan önskade hon mig lycka till i fortsättningen och den andra tanten vinkade lite.

Nu har jag lite frågor här.

1. Varför det överdrivna introt? Har dom gått någon sorts säljarutbildning för att förmedla buskapet om Jehova?

2. Varför så snabbt slänga in ett "har du läst bibeln" ?

3. Varför ljuga? Alla har väl läst bibeln till viss del? Det är världens mest lästa bok. Att hon blev förvånad förstår jag inte. Är det något sorts knep?

4. Varför börja med att dra upp Guds negativa sidor? Om jag hade försökt sälja en religion hade jag definitivt börjat med dom bra sidorna. Det kändes som hon gav mig ett överläge direkt för att kunna slå på försvaret. Är det inövade svar på vanliga frågor angående krig/svält/katastrofer eller?

5. Vad fan ville hon ha sagt med bibeltexten? Den om något Freaks People Out. Alltså det står här i boken att gud är god så nu ska jag tro på det? Hur jävla icke övertygande kan man vara?

Är det så här det vanligen går till? Jag har aldrig tagit mig tid att lyssna förut utan brukar bara säga "Tack! Det här kommer min papperssamlare gilla" eller liknande. Men kände nu att jag gärna hörde vad dom hade att säga. Finns det verkligen någon som blir rekryterad genom denna sörja?
2008-05-26, 12:02
Medlem
Svar enligt min syn på det hela.

1. Alla har det inte lätt att vara naturliga och spontant kunna tala till främmande människor. Därför kan det ofta bli så att folk låter "inövade".

2. För att få reda på om du känner till bibeln, samt för att se din reaktion (om det är något du skyr som pesten och absolut inte tål att se), kan vara bra att känna till.

3. Ljuga? vem ljög? hängde inte med riktigt nu.

4. Negativa sidor? Dom talar om Jvs bibliska syn och försökte få igång ett samtal, inte för att skapa något under/överläge.

5. Förmodligen skapa en tanke hos dig att gud är god, och att han då inte skulle kunna skapa elände, men att du kanske då skulle vilja veta hur det nu kan stämma så att hon kan förklara.

"Är det så här det vanligen går till? Jag har aldrig tagit mig tid att lyssna förut utan brukar bara säga "Tack! Det här kommer min papperssamlare gilla" eller liknande. Men kände nu att jag gärna hörde vad dom hade att säga. Finns det verkligen någon som blir rekryterad genom denna sörja?"

Tja, folk är olika och har olika sätt att dela med sig?
Jag är typen som hatar att ta folks tid, jag ser när folk är obekväma och ointresserade, då föredrar jag faktiskt att folk tackar nej direkt (därför föredrar jag att utöva tjänst i finland, där får man fingret eller blir bjuden på fika, andra alternativ är sällsynta).
Jag går rakt på och säger att jag är i grannskapet för att väcka ett bibliskt intresse hos människor, men också för att höra deras tankar.

Skriker dom åt mig, så önskar jag dom en trevlig dag och går därifrån. Blir det samtal, ja, då är det ju bara trevligt och uppbyggande

Alla har inte talets gåva, men dom försöker iallafall, man brukar ju säga "försöka duger"
2008-05-26, 12:24
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beecher
Svar enligt min syn på det hela.

1. Alla har det inte lätt att vara naturliga och spontant kunna tala till främmande människor. Därför kan det ofta bli så att folk låter "inövade".

2. För att få reda på om du känner till bibeln, samt för att se din reaktion (om det är något du skyr som pesten och absolut inte tål att se), kan vara bra att känna till.

3. Ljuga? vem ljög? hängde inte med riktigt nu.

4. Negativa sidor? Dom talar om Jvs bibliska syn och försökte få igång ett samtal, inte för att skapa något under/överläge.

5. Förmodligen skapa en tanke hos dig att gud är god, och att han då inte skulle kunna skapa elände, men att du kanske då skulle vilja veta hur det nu kan stämma så att hon kan förklara.

"Är det så här det vanligen går till? Jag har aldrig tagit mig tid att lyssna förut utan brukar bara säga "Tack! Det här kommer min papperssamlare gilla" eller liknande. Men kände nu att jag gärna hörde vad dom hade att säga. Finns det verkligen någon som blir rekryterad genom denna sörja?"

Tja, folk är olika och har olika sätt att dela med sig?
Jag är typen som hatar att ta folks tid, jag ser när folk är obekväma och ointresserade, då föredrar jag faktiskt att folk tackar nej direkt (därför föredrar jag att utöva tjänst i finland, där får man fingret eller blir bjuden på fika, andra alternativ är sällsynta).
Jag går rakt på och säger att jag är i grannskapet för att väcka ett bibliskt intresse hos människor, men också för att höra deras tankar.

Skriker dom åt mig, så önskar jag dom en trevlig dag och går därifrån. Blir det samtal, ja, då är det ju bara trevligt och uppbyggande

Alla har inte talets gåva, men dom försöker iallafall, man brukar ju säga "försöka duger"

Nu kanske inte jag var helt naturlig i och med att jag faktiskt skyr religion som pesten men jag ville veta mer. Jag har ingenting emot att diskutera ämnet men det hade tydligen dom? Det blev något slags mellanting. Varken fingret eller fika.

Det är väl ändå att ljuga när man säger att inte många har läst bibeln? Såvida dom inte menar hela bibeln. Det finns nog ingen som har läst varenda ord i bibeln.
2008-05-26, 12:26
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:

Hur ser ni på det moraliska med att försöka pracka på folk er tro, fast ni inte vet om de vill ha den?

Varför inte bara sätta upp lappar (där man får) eller göra reklam i tidning/tv/internet, och berätta om er organisation/sekt? så kan de som vill sedan ta sig en titt...
2008-05-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Hur ser ni på det moraliska med att försöka pracka på folk er tro, fast ni inte vet om de vill ha den?

Varför inte bara sätta upp lappar (där man får) eller göra reklam i tidning/tv/internet, och berätta om er organisation/sekt? så kan de som vill sedan ta sig en titt...

Jag hoppas att jag förstår dig rätt nu.
Det är många som irriterar sig på att vi för ut budskap på detta sätt.

Det är helt enkelt ett effektivt sätt att nå människor och få höra deras ståndpunkt, som är vårat syfte, även om många är mycket negativa.
Jag förstår att folk stör sig på det.

Vi gör som Jesus och hans lärjungar gjorde.

Folk har självklart all rätt att tacka nej

Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
Nu kanske inte jag var helt naturlig i och med att jag faktiskt skyr religion som pesten men jag ville veta mer. Jag har ingenting emot att diskutera ämnet men det hade tydligen dom? Det blev något slags mellanting. Varken fingret eller fika.

Det är väl ändå att ljuga när man säger att inte många har läst bibeln? Såvida dom inte menar hela bibeln. Det finns nog ingen som har läst varenda ord i bibeln.

Det kan nog blivit något missförstånd. Som sagt, alla har inte lika lätt att ta människor, det bara är så, jag har gjort bort mig många gånger jag med genom att säga något som jag efteråt ångrar eller kunde uttryckt annorlunda.

Det dom kan mena är att det upplevs som ovanligare nu för tiden att människor sätter sin tillit till bibeln, men det är ju fortfarande många som läser den, jag tror inte det är meningen att komma med lögner från deras sida.
Jag upplever det som att en hel del folk i min egen ålder (runt 20-22) nu för tiden har läst bibeln, men inte alls fastnat för den, det är många som har läst ur den, det är mindre antal som läser ur den.
Varenda ord finns det säkert en del som läst, men att memorera det är en helt annan sak...

hoppas att ni får tillfredsställande svar, fortsätter gärna att svara på frågor, så länge jag tycker att det inte är provocerande/förlöjligande
Senast redigerad av Beecher 2008-05-26 kl. 13:00.
2008-05-26, 13:59
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
5. Vad fan ville hon ha sagt med bibeltexten? Den om något Freaks People Out. Alltså det står här i boken att gud är god så nu ska jag tro på det? Hur jävla icke övertygande kan man vara?
Det är ett ganska vanligt tankefel hos personer med en stark övertygelse (vare sig det är religion eller nåt annat) att tro att det som har stor vikt för dem även ska ha det för andra. "Gud finns för det står i bibeln" är ett klassiskt kristet exempel, liksom frågan "men förstår inte ni ateister att djävulen kommer att ta er?"

De gånger jag fått läsa kristna serier har de ofta gett en rätt intressant blick in i en värld där icke-troende faktiskt går omkring och tror på den kristna världsbilden med hull och hår, de har bara inte alla proppar i skåpet.

"Du är en syndare, du kommer till helvetet när du dör!"
"Jaha, än sen då?"
"Helvetet är en hemsk plats där man plågas i all evighet."
"VA? Vad SÄGER du!? Ååh neEEEej, vad ska jag göra??"
2008-05-26, 15:08
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenius
Det är ett ganska vanligt tankefel hos personer med en stark övertygelse (vare sig det är religion eller nåt annat) att tro att det som har stor vikt för dem även ska ha det för andra. "Gud finns för det står i bibeln" är ett klassiskt kristet exempel, liksom frågan "men förstår inte ni ateister att djävulen kommer att ta er?"

De gånger jag fått läsa kristna serier har de ofta gett en rätt intressant blick in i en värld där icke-troende faktiskt går omkring och tror på den kristna världsbilden med hull och hår, de har bara inte alla proppar i skåpet.

"Du är en syndare, du kommer till helvetet när du dör!"
"Jaha, än sen då?"
"Helvetet är en hemsk plats där man plågas i all evighet."
"VA? Vad SÄGER du!? Ååh neEEEej, vad ska jag göra??"

Ja! Precis så kändes det. Nog för att jag kanske inte verkade övertygad men det är väl ändå deras "jobb" att övertyga mig? Varför skulle dom annars knacka på. Verkar skumt. Jag har säkert massor av frågor och funderingar men dom ville tyvärr inte fortsätta konversationen
2008-05-26, 15:17
Medlem
Dancerboys avatar
Jag har ytterligare en fråga. Mindre elak denna gång, och mer ställd av ren nyfikenhet.

Finns det någon fenomen i världen eller universum (som inte kan härledas till att bero på människan eller djuren) som jehovas vittnen inte har något svar på? I så fall, vad?
2008-05-26, 18:39
Medlem
Citat:
Jag hoppas att jag förstår dig rätt nu.
Det är många som irriterar sig på att vi för ut budskap på detta sätt.

Det är helt enkelt ett effektivt sätt att nå människor och få höra deras ståndpunkt, som är vårat syfte, även om många är mycket negativa.
Jag förstår att folk stör sig på det.

Vi gör som Jesus och hans lärjungar gjorde.

Folk har självklart all rätt att tacka nej

Det kan nog blivit något missförstånd. Som sagt, alla har inte lika lätt att ta människor, det bara är så, jag har gjort bort mig många gånger jag med genom att säga något som jag efteråt ångrar eller kunde uttryckt annorlunda.

Det dom kan mena är att det upplevs som ovanligare nu för tiden att människor sätter sin tillit till bibeln, men det är ju fortfarande många som läser den, jag tror inte det är meningen att komma med lögner från deras sida.
Jag upplever det som att en hel del folk i min egen ålder (runt 20-22) nu för tiden har läst bibeln, men inte alls fastnat för den, det är många som har läst ur den, det är mindre antal som läser ur den.
Varenda ord finns det säkert en del som läst, men att memorera det är en helt annan sak...

hoppas att ni får tillfredsställande svar, fortsätter gärna att svara på frågor, så länge jag tycker att det inte är provocerande/förlöjligande

Hej Beecher!

Eftersom jag själv är Kristen och tror på Bibeln och framförallt Jesus och vår fader, så skulle jag vilja ställa några frågor till dig som handlar om Bibelns tolkning!

1. Vart i bibeln står det att Jesus och Mikael är samma person?
2. Hur förhåller du dig till dessa tre bibelcitat!

Joh 1:1-3 "I begynnelsen fanns ordet, ordet fanns hos Gud. Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till utav allt som finns till." vers 14 "Ordet blev människa, och levde här ibland oss"

Kol 1:16 "Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter*, allt är skapat genom honom och till honom."

Jesaja 44:24 "Så säger Herren, din förlossare, han som danade dig i moderslivet: Jag Herren, är den som gör allt, den som ensam spänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden."

Det som jag personligen tror, då jag tolkar skriften är att Jesus är Gud Sonen. Och dessa tre bibelställen skär sig rätt rejält "enligt mig" om det skulle vara att Jesus inte själv är Gud. Johannes säger att Ordet var Gud. Allting skapades genom Ordet, och utan Ordet så skulle ingenting kunna bli till, utav allt som finns till. Ordet blev människa = Jesus! Paulus säger i Kolosserbrevet att allting skapades genom Jesus och till Jesus. i Jesaja så säger Gud att han är den som gör allt. och som ensamen spänner ut himlen och utan någons hjälp breder ut jorden. Om Jesus är Gud "vilket jag ju tror" så kan man här se att de båda sammanstrålar tillsammans = Fadern och Sonen. Dem två är ett, eftersom Sonen har utgått ifrån Fadern. Men om Jesus är en annan varelse, tex. Ärkeängeln Mikael som du tror på, så kan inte alla dessa tre bibelställen ha rätt, vilket de måste ha, eftersom Bibeln är Guds ord.

Antingen så skapades allt genom Jesus eller "Mikael" men då har inte Gud ensamen skapat allting, och han fick hjälp genom Ärkeängeln Mikael, vilket Gud sade att han inte hade fått i Jesaja!

Det jag är nyfiken på, min vän, är detta: Hur får du som Jehovas vittne ihop detta? Vad är förklaringen?

Ha en trevlig kväll och Gud välsigne dig!
2008-05-26, 18:45
Medlem
Baserades inte hela sekten från början sig på att Jorden skulle gå under runt 1914 och de som inte var jehovas vittnen skulle leva i ett slags helvete lr nått på jorden. Alla jehovas vittnen skulle däremot leva i ett paradis. stämmer detta? och om det gör det, hur kan man fortfarande få folk att gå med?
2008-05-26, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Hej Beecher!

Eftersom jag själv är Kristen och tror på Bibeln och framförallt Jesus och vår fader, så skulle jag vilja ställa några frågor till dig som handlar om Bibelns tolkning!

1. Vart i bibeln står det att Jesus och Mikael är samma person?
2. Hur förhåller du dig till dessa tre bibelcitat!

Joh 1:1-3 "I begynnelsen fanns ordet, ordet fanns hos Gud. Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till utav allt som finns till." vers 14 "Ordet blev människa, och levde här ibland oss"

Kol 1:16 "Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter*, allt är skapat genom honom och till honom."

Jesaja 44:24 "Så säger Herren, din förlossare, han som danade dig i moderslivet: Jag Herren, är den som gör allt, den som ensam spänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden."

Det som jag personligen tror, då jag tolkar skriften är att Jesus är Gud Sonen. Och dessa tre bibelställen skär sig rätt rejält "enligt mig" om det skulle vara att Jesus inte själv är Gud. Johannes säger att Ordet var Gud. Allting skapades genom Ordet, och utan Ordet så skulle ingenting kunna bli till, utav allt som finns till. Ordet blev människa = Jesus! Paulus säger i Kolosserbrevet att allting skapades genom Jesus och till Jesus. i Jesaja så säger Gud att han är den som gör allt. och som ensamen spänner ut himlen och utan någons hjälp breder ut jorden. Om Jesus är Gud "vilket jag ju tror" så kan man här se att de båda sammanstrålar tillsammans = Fadern och Sonen. Dem två är ett, eftersom Sonen har utgått ifrån Fadern. Men om Jesus är en annan varelse, tex. Ärkeängeln Mikael som du tror på, så kan inte alla dessa tre bibelställen ha rätt, vilket de måste ha, eftersom Bibeln är Guds ord.

Antingen så skapades allt genom Jesus eller "Mikael" men då har inte Gud ensamen skapat allting, och han fick hjälp genom Ärkeängeln Mikael, vilket Gud sade att han inte hade fått i Jesaja!

Det jag är nyfiken på, min vän, är detta: Hur får du som Jehovas vittne ihop detta? Vad är förklaringen?

Ha en trevlig kväll och Gud välsigne dig!

Det kan vara viktigt att veta att JV:s bibelversion 'Nya Världens översättning' lyder väldigt annorlunda i de verser du citerar. Se själv:

Joh 1:1-3
”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var en gud. Denne var i begynnelsen hos Gud. Allting blev till genom honom, och utan honom blev alls ingenting till. Vad som har blivit till”.
vers 14: ”Och Ordet blev kött och bodde ibland oss, och vi fick en syn av hans härlighet, en sådan härlighet som tillhör en enfödd son från en fader; och han var full av oförtjänt omtanke och sanning.”

Kol 1:16
”därför att med hjälp av honom skapades allt annat i himlarna och på jorden, det synliga och det osynliga, vare sig det är fråga om troner eller herradömen eller regeringar eller myndigheter. Allt annat har skapats genom honom och för honom.”

Jes 44:24
”Detta är vad Jehova har sagt, din Återköpare och han som har format dig från moderlivet: ”Jag, Jehova, gör allting, spänner ensam ut himlen, breder ut jorden. Vem var med mig?”

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in