Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Korrekt. Han gör anspråk på det. Men han har inte makten på jorden i o m att Bibeln t o m nämner Satan och hans demoner som "den här världens härskare", och ett annat känt skriftställe är "världen ligger i den ondes våld", hur kan Guds vilja ske på jorden om den ser ut som den gör? Man måste vara på det klara vad som försiggår. Stridsfrågan om Guds rätt att styra eller icke.
Om gud inte är allsmäktig, hur kan man då vara säker på att det är Jehova man ska satsa sina pengar på?
Citat:
Vanlig feltolkning. Kan så tyckas som du tror, men så är inte fallet. Gud skapade som sagt även änglarna med en fri vilja. Den går också att missbruka, vilket Satan gjorde i o m att han lurade Eva att äta och ge utav frukten till Adam. Första lögnen föddes tack vare missbruk av den gudomliga gåvan; fria viljan. Gud styr inte över fri vilja. Det är många som missar det.
Återigen påstår du att gud inte är allsmäktig. Om gud inte styr över den fria viljan så är både människan och satan större än gud. På ett sätt iallafall.
Citat:
Tänk så här: Ett jaktgevär är skapat för att lägga mat på bordet, men det kan också döda en människa, vilket i sin tur får konsekvenser. Tack vare att den fria viljan blev missbrukad så fick det konsekvenser av Satans, Adam och Evas handlande. "Synden kom till genom en människa". Gud varnade för konsekvenserna innan Adam och Eva fullbordade sin synd.
Adam och eva hade ingen kunskap om gott och ont, ungefär som små barn. Tänk dig att du har en liten son. Du har sagt åt honom att inte äta godis innan maten. en dag blir han bjuden av en annan vuxen. Du upptäcker det hela och har två valmöjligheter:
1. Förmana din son och hoppas att han inte gör det igen
-eller-
2. Skicka bort honom från ditt hus och låta honom göra halvt omöjliga uppgifter för att slippa dö.
Citat:
Inte ett döpt JV, men sympatiserar 110%.
Just för att man inte lägger tilliten till att en mänsklig regering (politik och värdslig religion) skulle vara lösningen på världens problem betyder inte att man är inhuman. JV har gjort många humana insatser, t ex vid Katrina-katastrofen och andra liknande händelser. Behöver man källor på att världen blir sämre och sämre? Det är bara att titta på nyheterna varje dag för att bekräfta detta. Sen att det finns dom som påstår det motsatta är ren utopi. Dom kanske lyckas i små mått men det är som att försöka släcka en stor skogsbrand med endast en hink vatten.

Har du några som helst källor på att världen är körd? Människan har alltid krigat. Dessutom så är världen mycket mer stabil idag än under de första 50 åren av 1900-talet. Två sanna demokratier har aldrig krigat mot varandra. Det säger väl en hel del om människans natur?
Citat:
Tråkigt att du tar åt dig så mycket av en smiley. Lättstött? Förlåt mig för mina brister och fel, jag är endast en ofullkomlig människa, liksom du.
Jag tyckte bara att den indikerade att jag sagt något riktigt dumt. Om du tyckte det så får du gärna argumentera med annat än smilies.