2008-06-22, 01:03
Medlem
schabo-labos avatar
Erkännade 1930, men ändrade sig 1971

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Du har jobbat hårt!
Det är klart det ligger ngt i det du menar med detta.
Vakttornet erkände detta i boken, Ljus sid 206 från 1930:

Citat:
"Att Herrens folk blickade hän emot 1914 med glada förväntningar. När den tiden kom och gick förbi, blev det mycket missräkning, harm och sorg, och Herrens folk fick lida stor smälek. De blevo särskilt förlöjligade av prästerskapet, och dess förbundna och utpekade med hån, eftersom de hade sagt så mycket om 1914 och vad som då skulle inträffa och deras "profetior" inte hade gått i uppfyllelse"

Det är ord och inga visor.. blev förlöjligade av prästerskapet..

År 1971 har de flesta som upplevde 1914 dött och nu kunde man ändra sig. I Vakttornet från det året 15 dec. sid 563 säger man nu

Citat:
"Det kritiska året 1914 kom och med det första världskriget... Hur kunde Jehovas vittnen så långt i förväg ha kännt till det som inte ens världens ledande män kände till? endast genom att Guds heliga ande gjorde sådana profetiska sanningar kända för dem.....om dessa händelser var svåra att förutsäga, hur kommer det sig då att politikerna, de religiösa ledarna och de ekonomiska experterna inte gjorde det? Varför sade de raka motsatsen till folket? Och varför förföljde de Jehovas vittnen för att dessa sade sådant som man senare såg vara sanningen?

Hur går detta ihop?
2008-06-22, 01:06
Medlem
Citat:
Minns inga detaljer nu men som sagt, han uppstod i en kropp som var en annan än den han hade innan han dog. Det var väl ungerfär det jag skrev i förra inlägget, på din förra fråga.
Vad vill du komma fram till?

Jag vill komma fram till ämnet om Jesus uppstog kroppsligen eller Andligen! Har nämligen lagt märke till att Jehovas vittnen tror att Jesus endast uppstog Andligen! Jesus hade exakt samma kropp! Graven var Tom och kroppen den var borta! i Lukasevangeliet 24:36 står det såhär:

"Medan de ännu talade, stog han plötsligt mitt ibland dem och hälsade dem: Frid över er! De blev rädda och i sin förskräckelse trodde de att det var en ande de såg. Då sade han: Varför blir ni skrämda, varför fylls ni av tvivel? Se på mina händer och mina fötter, det är jag och ingen annan. Känn på mig och se på mig, en ande har inte kött och ben, och det kan ni se att jag har. Och han visade dem sina händer och fötter. Då de av idel glädje och förvåning ännu inte kunde tro, frågade han dem: Finns det nått att äta här? De räckte honom en bit fisk, och de såg hur han tog den och åt"

Här kan man alltså läsa att Jesus själv säger "En Ande har inte kött och ben, och det kan ni se att jag har" Det var samma kropp som dog och uppstog på den tredje dagen! Det är vad Bibeln säger mig! =)
2008-06-22, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Jag vill komma fram till ämnet om Jesus uppstog kroppsligen eller Andligen! Har nämligen lagt märke till att Jehovas vittnen tror att Jesus endast uppstog Andligen! Jesus hade exakt samma kropp! Graven var Tom och kroppen den var borta! i Lukasevangeliet 24:36 står det såhär:

"Medan de ännu talade, stog han plötsligt mitt ibland dem och hälsade dem: Frid över er! De blev rädda och i sin förskräckelse trodde de att det var en ande de såg. Då sade han: Varför blir ni skrämda, varför fylls ni av tvivel? Se på mina händer och mina fötter, det är jag och ingen annan. Känn på mig och se på mig, en ande har inte kött och ben, och det kan ni se att jag har. Och han visade dem sina händer och fötter. Då de av idel glädje och förvåning ännu inte kunde tro, frågade han dem: Finns det nått att äta här? De räckte honom en bit fisk, och de såg hur han tog den och åt"

Här kan man alltså läsa att Jesus själv säger "En Ande har inte kött och ben, och det kan ni se att jag har" Det var samma kropp som dog och uppstog på den tredje dagen! Det är vad Bibeln säger mig! =)

Det var väl inte dem han träffade först...
2008-06-22, 01:16
Medlem
Citat:
Det var väl inte dem han träffade först...

Hur menar du nu?
2008-06-22, 01:35
Medlem
Citat:
Hur menar du nu?

Han träffade väl först på några kvinnor. Maria Magdalena bl a. De kände inte igen honom.
2008-06-22, 01:56
Medlem
Citat:
Han träffade väl först på några kvinnor. Maria Magdalena bl a. De kände inte igen honom.

Ja exakt, och det står i Johannesevangeliet att hon inte förstog att det var han. i Lukasevangeliet 24:16 står det varför!

"Men deras ögon var förblindade och de kände inte igen honom" I Markusevangeliet 16:12 står det:

"Därefter visade han sig i en annan skepnad för två av dem medan de var på väg ut på landet" Eftersom han hade förblindat deras ögon! MEN Det var fortfarande samma kropp!
2008-06-22, 10:33
Medlem
Citat:
Du har jobbat hårt!
Det är klart det ligger ngt i det du menar med detta.

Något????Solklara bevis.
2008-06-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ja exakt, och det står i Johannesevangeliet att hon inte förstog att det var han. i Lukasevangeliet 24:16 står det varför!

"Men deras ögon var förblindade och de kände inte igen honom" I Markusevangeliet 16:12 står det:

"Därefter visade han sig i en annan skepnad för två av dem medan de var på väg ut på landet" Eftersom han hade förblindat deras ögon! MEN Det var fortfarande samma kropp!

Jag föredrar att se vad som står i versen. Du kan göra som du vill med det , men det står faktiskt att han visade sig i en "annan" skepnad ("gestalt" i Nya V övers.). Där står det inget om förblindade ögon. För mig betyder det inte att han visade sig i samma kropp som han haft.
Å andra sidan, i Matt verkar det som om kvinnorna direkt kände igen honom. Och även lärjungarna.
2008-06-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Något????Solklara bevis.

Som du vet, eller som du inte verkat lära dig än, så är det så att alla inte tycker som du.
2008-06-22, 11:02
Medlem
Citat:
Som du vet, eller som du inte verkat lära dig än, så är det så att alla inte tycker som du.

Som DU kanske märkt är det bara indoktrinerade Jv som tycker som du. Du är ju som en papegoja förnekar alla solklara bevis. Kom med något som bevisar att du har rätt istället för att bortförklara bevisen. Hjärntvättad är bara förnamnet på det du råkat ut för!!
2008-06-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Som DU kanske märkt är det bara indoktrinerade Jv som tycker som du. Du är ju som en papegoja förnekar alla solklara bevis. Kom med något som bevisar att du har rätt istället för att bortförklara bevisen. Hjärntvättad är bara förnamnet på det du råkat ut för!!

Ursäkta om jag bara hoppar in i er trevliga diskussion...
Varför är du så hård i din ton? Kan man inte vara sk hjärntvättad på olika sätt? De som tror på nåt på sitt sätt och de som inte tror på sitt sätt? Jag tycker inte att man kan kallas för hjärntvättad om man som vittne skriver på FB.
2008-06-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Vakttornet erkände detta i boken, Ljus sid 206 från 1930:

Är det inte precis det ni vill ha? Ett erkännande? Där har ni det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in