2008-09-25, 17:02
Medlem
lar_berts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anti-tanti
Hej! Mycket intressant läsning du kommer med. Tänkte fråga om det citatet av Rutherford finns i sällskapets böcker? Eller vart?
Raymond Franz nämner det i "Samvetskris". Rutherford kallade till sig bl.a. Fred Franz (Raymonds farbror) och några andra han hade förtroende för. Fred har nämnt det någon gång i ett tal också.
2008-09-25, 17:49
Medlem
anti-tantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Raymond Franz nämner det i "Samvetskris". Rutherford kallade till sig bl.a. Fred Franz (Raymonds farbror) och några andra han hade förtroende för. Fred har nämnt det någon gång i ett tal också.

Dumt av mig att ens tro att jag skulle funnit det i sällskapets litteratur.
Har inte läst boken, men läst om den i tråden. E nog dags att knalla till bibblan och leta upp den. Vad jag själv som uppvuxet vittne (fd) funderat lite är just detta med att man inte tror själv. Man är så inbiten på att sällskapet vet bäst, och all annan litteratur är satans verk. När jag var 5 år blev min bror utesluten. Då ansåg jag att det var helt fel och redan då avskydde jag och kunde inte förstå hur man bara kan ta bort en familje medlem, min längtan efter min storebror blev ju bara desto större. Att som barn gå runt med en vetskap att "ni kommer ändå dö i harmageddon" va inte heller särskilt friskt.

Ja... det är MYCKET jag hunnit fundera på under min uppväxt som fick mig att se "sanningen".
Senast redigerad av anti-tanti 2008-09-25 kl. 18:34.
2008-09-28, 09:26
Medlem
lar_berts avatar
Tänk om Sällskapet kunde ge ut boken "Den fullbordade hemligheten" på nytt. Där finns det en hel del galna profetior att grunna på. Bland annat påstår man där att sjömonstret "Leviatan" i Bibeln i själva verket är ett ånglokomotiv och att monstrets tunga är kopplingskroken på loket. Men risken för att folk skulle börja göra narr av dem i detta forum är så överhängande så jag tror inte att de riskerar detta.

Hehe - tål vittnena sådant här? 60 tecken på att du är ett RIKTIGT vittne. Ni som är aktiva - det är bara att gå in och pricka för punkterna. Är ni kvalificerade?

http://tinyurl.com/3tq8pe

#27. Om du kan ha ett bibelstudium utan någon bibel, kan du vara ett JV
Senast redigerad av lar_bert 2008-09-28 kl. 09:32.
2008-09-28, 11:35
Medlem
anti-tantis avatar
Citat:
Tänk om Sällskapet kunde ge ut boken "Den fullbordade hemligheten" på nytt. Där finns det en hel del galna profetior att grunna på. Bland annat påstår man där att sjömonstret "Leviatan" i Bibeln i själva verket är ett ånglokomotiv och att monstrets tunga är kopplingskroken på loket. Men risken för att folk skulle börja göra narr av dem i detta forum är så överhängande så jag tror inte att de riskerar detta.

Hehe - tål vittnena sådant här? 60 tecken på att du är ett RIKTIGT vittne. Ni som är aktiva - det är bara att gå in och pricka för punkterna. Är ni kvalificerade?

Hehe ja det är tänkvärda punkter.
Tror inte att ett vittne skulle ens läsa de punkterna faktiskt.
Ska se om jag kan hitta boken du pratar om så har jag något att komma med till de anhöriga jag har som ständigt försöker mata mig med "andlig mat".
2008-09-29, 06:21
Medlem
lar_berts avatar
Varför skulle Gud ignorera hela mänskligheten i nästan 1900 år för att hux flux avslöja hela hemligheten och "Sanningen" med stort S för en förvirrad f.d. herrekiperare som sitter och ritar pyramider? (C.T. Russel)
2008-09-29, 08:53
Medlem
Citat:
Varför skulle Gud ignorera hela mänskligheten i nästan 1900 år för att hux flux avslöja hela hemligheten och "Sanningen" med stort S för en förvirrad f.d. herrekiperare som sitter och ritar pyramider? (C.T. Russel)

Det roliga är att inte ens Jv tror på Russel. Man har väl i stort sett avfärdat Russel totalt förutom hans förvirrade bibelkronologi som är alldeles uppåt väggarna. Ganska märkligt! Man blir dock inte speciellt förvånad för sekter måste ha "sanningar" som inte kan ruckas på som grundpelare. Sen får man ju "nytt ljus" i portioner från sin ambivalenta gud. Det som var sanning igår behöver inte vara sanning imorgon är mottot!
2008-09-29, 11:26
Medlem
schabo-labos avatar
"Mina barn, nu är den yttersta tiden. I haven ju hört att en antikrist skall komma, och redan hava många antikrister uppstått; därav förstå vi att den yttersta tiden är inne." (1 Joh. 2:18)

Med andra ord ca 70 e.Kr. Vad får JVs att få det till att det är denna tiden det handlar om?
2008-09-29, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
"Mina barn, nu är den yttersta tiden. I haven ju hört att en antikrist skall komma, och redan hava många antikrister uppstått; därav förstå vi att den yttersta tiden är inne." (1 Joh. 2:18)

Med andra ord ca 70 e.Kr. Vad får JVs att få det till att det är denna tiden det handlar om?

Ja säg det det som kan. Men visst, Leviticus har säkert några bibelcitat som han kan slunga på oss! Naturligtvis helt tagna ur sitt sammanhang på känt Jv maner! Genom Jv:s hela historia har det drällt av antikrister typ Hitler, Stalin, FN, Norrlandskungen(menar dem Kalle XVI måhända??) Förvirringen är total men lugn snart kommer det nytt ljus i frågan?? Efter Sovjets fall så dammar man väl av de stackars ryssarna igen(ja Jv är en sekt från USA)
2008-09-29, 20:23
Medlem
schabo-labos avatar
Du har en poäng där Benny Hedning.

Citat:
Naturligtvis helt tagna ur sitt sammanhang på känt Jv maner!
2008-09-29, 22:06
Medlem
Citat:

He he, jag gick igenom punkterna, de va träffande (!?) och kul!
2008-09-29, 22:07
Medlem
Citat:

Kan man undra.
2008-09-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja säg det det som kan. Men visst, Leviticus har säkert några bibelcitat som han kan slunga på oss! Naturligtvis helt tagna ur sitt sammanhang på känt Jv maner! Genom Jv:s hela historia har det drällt av antikrister typ Hitler, Stalin, FN, Norrlandskungen(menar dem Kalle XVI måhända??) Förvirringen är total men lugn snart kommer det nytt ljus i frågan?? Efter Sovjets fall så dammar man väl av de stackars ryssarna igen(ja Jv är en sekt från USA)

Jaha, det tror du att jag har....

De som du räknar upp här som antikrister och att JV skulle pekat speciellt på dem stämmer inte.

JV menar att alla som inte tror att Jesus är Guds Son är "anti"-krister.

Nordlandskonungen var Sovjet en gång i tiden, men nu finns det ingen sådan kung. Kommer att dyka upp igen precis innan Harmageddon (i form av hittills okänt land) och gå i spetsen mot alla religiösa och sist mot JV.
Sydlandskungen är dock fortfarande Angloamerika.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in