2008-08-03, 15:36
Bannlyst
"Ursprungligen postat av Bella_Donna
Först och främst: Det var länge sedan jag var på ett möte bland JV. Jag vet INTE hur de gör NU. Jag vet dock att när jag var aktiv ( ungefär 1990-1999) togs barn ofta undan, in på tolatten och liknande, skrik hördes, och sedan var barnen snälla snälla. Mer säger jag inte"

Hörde du verkligen att dom slog barnen? Och vad yttermera är intressant i frågan är: hade dom blåmärken efteråt? Jag ser inget fel i att ge dask så länge inte barnet lider psykiskt eller ådrar sig någon fysisk åkomma i form av sveda, värk eller blåmärken, men dask på rumpan skall reserveras i yttersta fall, inte vara den första åtgärden. Än en gång: bara för att man är ett JV och kanske daskar sitt barn så är man automatiskt inte för spöstraff. Jag får den känslan iaf att ni tror att JV är känslokalla robotar som bara lyssnar till Sällskapets föreskrifter. Det går inte i samklang med den litteratur och den anda som råder i församlingen helt enkelt. Om så vore fallet, så borde väl fler och fler hoppa av och inte öka stadigt varje år med ca. 3% ökning i medlemsantal?

Det där är Bellas personliga erfarenheter, inte nödvändigtvis praxis i barnuppfostran. Det ska göras klart! Jag under alla mina år jag varit på möten har aldrig sett någon förälder lyfta sin hand mot sitt barn eller gått till toaletten för att smiska barnet, och märk väl att jag varit med till och från ända sen våren -92.

Detta är Bellas erfarenheter, inte att ta som JV standardåtgärd när barnen är griniga.

HÄR kan ni se vad Sällskapet (JV) ger för råd i uppfostran av barn.

http://www.watchtower.org/z/archives/index.htm#families
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 15:50.
2008-08-03, 15:43
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Som jag skrev handlar ägg och harar om populärkultur, inte om kristet påskfirande. Och det hedniska inflytandet när det gäller båda dessa saker är våldsamt överdrivet. Jag äter ägg året runt, även till påsk. Det spelar ingen roll om ägg och harar varit framträdande i fruktbarhetskulter. Det är ändå inte därför som folk äter påskägg och på sina håll har påskharar till barnen. Det judiska påskägget hänger samman med Jerusalems förstöring, inte med någon hednakult. Bara för att hedningar också gjort något blir det inte "hedniskt" eller förkastligt eller ens beror på detta.

Skylla inte kyrkorna för äggen och hararna, det har ingen plats i det kristna påskfirandet. Ingen kyrka har ägg eller hare som symbol av påsken. Och har aldrig haft.

Det är obestridligt att kyrkorna nästan från första stund firade påsken i anslutning till den judiska påsken och också kallade sin högtid för påsk. Där finns inte ett uns av hedniskt inflytande i det. Så Jvs ledning ljuger odiskutablet. Däremot tog Paulus stor hänsyn till "det osyrade brödets högtid" i Apg. 20:6. Och denna högtid var påsken.

Jag går inte in för att kasta skit på Jv. Ofta försvarar jag dem. Men de har ingen rätt att komma med sådant skräp som de gjort om påsken och säga att påskfirande är hedendom. Jag utmanar vem som helst på den punkten. Och eftersom det jag skriver är sant, så är det inget otillbörligt kristiserande av Jvs organisation. Jv förbehåller sig rätten att komma med fördömande omdömen om alla andra, även när det är felaktigt. Skulle jag då inte få gå tillrätta med Jv när de bluffar om kristet påskfirande? Inte säger du att Jv "kastar skit" på kyrkorna när Jv fördömer mycket i kyrkorna.

Försök minte blanda bort korten genom att dra in Svenska kyrkan i sammanhanget, som om dess avfall i en del frågor skulle göra deras påskfirande hedniskt. Påskfirandet kan spåras så långt tillbaka i fornkyrkan vi kan komma. Frågan handlar om att Jv missrepresenterar det kristna påskfirandet. Om så all världens kyrkor skulle ha avfallit i många frågor idag, så ändrar det inte på faktum att kyrkorna inte har fått sitt påskfirande från hedendomen som Jv säger.

Jag stöder mig inte på Svenska kyrkans tradition utan på forskning i kyrkohistoria och etnografi. Påsken firas av alla kyrkor, inte bara av Svenska kyrkan. Och så har det varit sedan fornkyrkans dagar.

Påskfirandet är en hednisk sed. Att kyrkan firar den efter jesus korsfästelse är en sak men trots det så var det inte kyrkan som införde påskfirandet till hedningarna.

http://www.logon.org/swedish/s/p235.html
2008-08-03, 15:45
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det Jv publicerat om påskfirandet är sannerligen inte "exakt kunskap". Det är inte ens ett korrekt återgivande av vad Alexander Hislop skrev i boken THE TWO BABYLONS, som Jv gärna hänvisar till. Hislop är helt passé i forskningen, men han erkände i alla fall att det tidiga firandet av påsk-paska i fornkyrkan inte hade något hedniskt ursprung. Så - som vanligt - är Jv oförmögna att citera källor på ett ärligt sätt
Japp det har man ju varit med om förr.
2008-08-03, 15:58
Bannlyst
Eberhard: Fråga Sällskapet om detta istället, dom har ju skrivit boken, så kanske du får insikt i vad som menas i boken. Jag orkar inte gräva fram material i timmar göra efterforskningar för att svara på några frågor när jag får svara på flertalet frågor här i forumet, haha jag har helt enkelt inte tid! Jag har dock försökt svara så gott jag kan men även mina kunskaper är begränsade. Hav tålamod, eller skriv till Bibelsällskapet Vaktornet och fråga dom som givit ut boken på svenska.

Alla frågor ni ställer finns svar på om man som sagt bemödar sig göra efterforskningar och grundliga studier i det hela, jag kan inte sitta och svara på allt, det hoppas jag att ni förstår. Jag har märkt att även om jag gett fullt dugliga svar så lyssnar ni ändå inte på det örat. Det gör att jag tappar orken att ens försöka förklara.

Ni får ha det så bra under dagen, jag ska ut och cykla nu. Ha det fint!
2008-08-03, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Depplemulen
Anser Jehovas att man får slå barn i fostrande syfte? Står det någonstans i bibeln att tuktan innebär fysisk bestraffning,eller är det bara muntligen man får tukta barn?

Nej, det anser man verkligen inte.

Det står i bibeln att föräldrar inte ens ska irritera sina barn så att slå dem är fullständigt uteslutet.

Tuktan innebär inte fysisk bestraffning.
2008-08-03, 16:00
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Påskfirandet är en hednisk sed. Att kyrkan firar den efter jesus korsfästelse är en sak men trots det så var det inte kyrkan som införde påskfirandet till hedningarna.

http://www.logon.org/swedish/s/p235.html

Ack ja,det är sannerligen svårt att ta ifrån de klentrogna halvhedniska kristna deras guldkalvar&medföljande danser som hör till.
2008-08-03, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag har inte varit aktiv inom JV på ett tag, det är sant. Men jag har varit! och jag har fortsatt intressera mig för JV efter att jag lämnade. Och en sak ska du veta: Jag vill inte bara smutskasta. När vänner och bekanta "snackar skit" om JV är jag ofta den första att "försvara" och förklara vissa saker. Så jag tycker inte jag är partisk.

Du vill inte bara snacka skit säger du....
Men det här med aga kan du sitta och påstå att JV håller på med?
Jo jo.
2008-08-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz

Det är fortfarande en mycket kärlekslös handling, mot männsikor, det finns
tillfällen då männsikor blir uteslutna trots äkta ånger... Men det ligger i de
äldste brödernas makt att avgöra om ångern är äkta eller inte... Att ta ett
beslut att dömma någon till uteslutning....

Resten har jag många års erfarenhet av, då jag levat som vittne i stort sätt i
hela mitt liv. Men du kanske tycker att du har bättre kunskaper om allt?
Det är möjligt, vad vet jag som ägnat i stort sätt hela mitt liv till JV och deras
"typ" av Gudsdyrkan, till skillnad från dig som inte levat som vittne?

Glöm inte att det finns MÅNGA JV som blir uteslutna helt UTAN
synd..... Och behandlade likadant som syndare...

Tuzz, du tar stora ord i din mun när du påstår att MÅNGA JV blir uteslutna utan orsak, trots ÄKTA ånger! Du kan inte veta alla detaljer i alla enskilda fall! Hur kan du säga dig kunna göra det? Har du suttit med på kommitemötena? Har du hört vad som sagts?? Du har inte med nånting av det som handlar om andra att göra, alla har sina privata liv som du inte har en aning om.
Du beter dig som en skvallertant nu som inte har ngt bättre för dig.

Och vem är du att döma ut IsgrimnuRs kunskaper?? H*n hade ju studerat sen -92 om jag inte missuppfattat det. Ett ärligt hjärta som söker efter sanning och efter Gud, varför skulle det inte kunna hitta kunskap på mindre än din "livsstid" som JV??
Man ska inte jämföra sig med varandra, det vet du väl.
Du har dina erfarenheter och IsgrimnuR har sina! Likaväl har jag mina.
...som jag många ggr försökt få dig att förstå...
2008-08-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Eberhard:

Alla frågor ni ställer finns svar på om man som sagt bemödar sig göra efterforskningar och grundliga studier i det hela, jag kan inte sitta och svara på allt, det hoppas jag att ni förstår. Jag har märkt att även om jag gett fullt dugliga svar så lyssnar ni ändå inte på det örat. Det gör att jag tappar orken att ens försöka förklara.

Man får ha tonvis med tålamod när man är här IsgrimnuR.
Jag vet hur det känns!
2008-08-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
---------------

Många kristna drar sig inte för att daska till sina ungar i uppfostrande syfte, dessbättre ger JV-föräldrar inte sina barn livslånga psykoser om helvetet och hornskallen som håller till där och bara väntar på att ta emot dessa olydiga barn...

Alltid så bra kommentarer!
2008-08-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Depplemulen
Saken är den att jag har en svärmor som är vittne, men hon kan inte svara ordentligt på en enda fråga man ställer....ändå gör hon inget annat än att läsa bibeln Min man och jag har en son......vi är helt emot både fysiks och psykisk aga......självklart är vi inte gränslösa för det.Men hon retar sig på att han är en egen individ vid 10 års ålder och att vi kramas mycket är oxå väldigt störande:Måste ungen hänga på dig hela tiden! Är det mera kärlekslöst(eller mindre känsloyttringar) inom Jehovas? Försöker att hålla mig neutral eftersom att vi träfar dem en hel del(Farfar är INTE Jehivas).....men ibland är det svårt må jag säga!!

I vilken anda samtalar ni och i vilken anda ställer du frågor? Hon kanske känner sig trängd för att hon känner att du/ni inte är så positiva till hennes tro och det hon står för.
Jag känner ju inte henne -eller er- men ibland blir det spänd stämning bara man vet att en person är JV.
Om du ärligt rannsakar dig själv, och din man detsamma, så kanske ni kan hjälpa till på ngt sätt så det blir lättare att prata.

Nej det är inte känslokallare bland JV än hos andra. Din svärmor har ju ett eget bagage med sig från sitt liv som kanske gjort henne som hon är.
Alla människor är inte kramiga. Alla är olika och även så inom JV.
Varför kan inte folk förstå det??
2008-08-03, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Om jag är bitter? Vad är du då? Med din aggressiva attityd?

Ja ja, jag tror inte du eller någon annan JV för den delen kommer kunna svara
på den frågan.. Eftersom jag inte får några som helst bibelenliga svar i frågan.

Din uppfattning om hur uteslutning går till är naivt och du har dina rosa
glasögon på....

Lycka till, jag tror du kommer att passa bra i organisationen!

Detta svar är så likt det som jag har fått av dig.

Och det där om att du verkar bitter är så likt det jag skrivit till dig tidigare och SOM DU HÅLLIT MED OM ATT DU KAN KALLAS ATT VARA!!

Jag har inte sett ngt aggressivt i det IsgrimnuR skrivit. Tvärtom har h*n försökt svara på frågor -PRECIS SOM JAG GJORT- men det räcker inte för dig.
Antagligen för att du inte vill ha svar utan du är här bara för att spy galla och hitta människor som kan tycka synd om dig i din situation som en stackars utesluten, lurad och hjälplös (i den meningen att du inte lyfter ett finger för att finna svar på dina frågor, mer än att skälla här) person.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen...VILL du ha svar, PÅ RIKTIGT, så tar du reda på saker på ett mer seriöst ställe än det här. Det finns Rikets Salar och det finns äldste du kan kontakta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in