"Ursprungligen postat av Bella_Donna
Först och främst: Det var länge sedan jag var på ett möte bland JV. Jag vet INTE hur de gör NU. Jag vet dock att när jag var aktiv ( ungefär 1990-1999) togs barn ofta undan, in på tolatten och liknande, skrik hördes, och sedan var barnen snälla snälla. Mer säger jag inte"
Hörde du verkligen att dom slog barnen? Och vad yttermera är intressant i frågan är: hade dom blåmärken efteråt? Jag ser inget fel i att ge dask så länge inte barnet lider psykiskt eller ådrar sig någon fysisk åkomma i form av sveda, värk eller blåmärken, men dask på rumpan skall reserveras i yttersta fall, inte vara den första åtgärden. Än en gång: bara för att man är ett JV och kanske daskar sitt barn så är man automatiskt inte för spöstraff. Jag får den känslan iaf att ni tror att JV är känslokalla robotar som bara lyssnar till Sällskapets föreskrifter. Det går inte i samklang med den litteratur och den anda som råder i församlingen helt enkelt. Om så vore fallet, så borde väl fler och fler hoppa av och inte öka stadigt varje år med ca. 3% ökning i medlemsantal?
Det där är Bellas personliga erfarenheter, inte nödvändigtvis praxis i barnuppfostran. Det ska göras klart! Jag under alla mina år jag varit på möten har
aldrig sett någon förälder lyfta sin hand mot sitt barn eller gått till toaletten för att smiska barnet, och märk väl att jag varit med till och från ända sen våren -92.
Detta är Bellas erfarenheter, inte att ta som JV standardåtgärd när barnen är griniga.
HÄR kan ni se vad Sällskapet (JV) ger för råd i uppfostran av barn.
http://www.watchtower.org/z/archives/index.htm#families