Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Är inte jag en källa då? Jag studerar ju själv, och pratar med både en vän som studerar med mig samt att jag minst vid varje tillfälle på möten samtalar med äldstebröder.
Jag tycker det är rätt självklart att man ska tänka själv? Det är allmän praxis att man ska studera själv, för att se hur det förhåller sig till Guds tänke- och synsätt. Paulus nämnde samma sak, att även ifall man har fått råd ifrån de smorda bröder i styrande kretsen så ska man undersöka i Skrifterna för att förvissa sig om att det går i linje med Guds tänkesätt. (1 Thess. 5:21) Samma råd tillämpar dom i den styrande kretsen idag. Jag har koll, Gitte. Det sårar mig att du inte litar på mitt ord. Jag har hittills inte haft en enda anledning att ljuga för dig. När ska du börja lita på mig att jag talar sanning? Jag har inte för vana att ljuga, vare sig för främlingar som dig eller mina närmaste.
Jag är uppvuxen med en strikt syn på ärlighet, och märk väl mina föräldrar är inga JV och har aldrig varit.
Kannibalism? Ska kolla upp hur det ligger till. Jag har ett gäng årgångar av både Vakttornet och Vakna! på datorn. Från -70 och framåt. Förresten. Du vet att blodet också räknas som ett organ? Så skillnaden mellan blodtransfusion och organtransplantation är hårfin. Tycker att du hänger dig för mycket vid vad som dryftades för 40 år sedan. Du måste tänka på att JV betraktar tron som en hypotes, dom är villiga till att göra ändringar till det bättre. Jag kopplar inte riktigt ditt resonemang? Ska man stå och stampa på samma fläck och stagnera även om man kommit på bättre lösningar? Det är så du ser det faktiskt.
Försök se det så här?: Om en läkare kommer på ett bättre och effektivare sätt att operera som kan rädda liv med högre procents chans för överlevnad, ska han då fortsätta operera på sitt gamla sätt eller anamma sitt nya tillvägagångssätt? Vad tycker du?
Jag tycker det är rätt självklart att man ska tänka själv? Det är allmän praxis att man ska studera själv, för att se hur det förhåller sig till Guds tänke- och synsätt. Paulus nämnde samma sak, att även ifall man har fått råd ifrån de smorda bröder i styrande kretsen så ska man undersöka i Skrifterna för att förvissa sig om att det går i linje med Guds tänkesätt. (1 Thess. 5:21) Samma råd tillämpar dom i den styrande kretsen idag. Jag har koll, Gitte. Det sårar mig att du inte litar på mitt ord. Jag har hittills inte haft en enda anledning att ljuga för dig. När ska du börja lita på mig att jag talar sanning? Jag har inte för vana att ljuga, vare sig för främlingar som dig eller mina närmaste.
Jag är uppvuxen med en strikt syn på ärlighet, och märk väl mina föräldrar är inga JV och har aldrig varit.Kannibalism? Ska kolla upp hur det ligger till. Jag har ett gäng årgångar av både Vakttornet och Vakna! på datorn. Från -70 och framåt. Förresten. Du vet att blodet också räknas som ett organ? Så skillnaden mellan blodtransfusion och organtransplantation är hårfin. Tycker att du hänger dig för mycket vid vad som dryftades för 40 år sedan. Du måste tänka på att JV betraktar tron som en hypotes, dom är villiga till att göra ändringar till det bättre. Jag kopplar inte riktigt ditt resonemang? Ska man stå och stampa på samma fläck och stagnera även om man kommit på bättre lösningar? Det är så du ser det faktiskt.
Försök se det så här?: Om en läkare kommer på ett bättre och effektivare sätt att operera som kan rädda liv med högre procents chans för överlevnad, ska han då fortsätta operera på sitt gamla sätt eller anamma sitt nya tillvägagångssätt? Vad tycker du?
Varför skulle jag betrakta dig som en källa, och lita på ditt ord?
Det förtroendet har du ju inte visat mot mig!
Jag tycker också att det borde vara självklart att man tänker själv, men jag vet att Sällskapet inte uppmuntrar till självständigt tänkande och egna studier, som går utanför den nyaste JV-litteraturen.
Därför ber jag dig än en gång om källor där det visas att man uppmuntrar medlemmarna att tänka själv!
"Du vet att blodet också räknas som ett organ? Så skillnaden mellan blodtransfusion och organtransplantation är hårfin"
Javisst, men det tycker ju inte Sällskapet!
Har svårt att förstå hur organisationen, som fram till 1968 ansåg att organtransplantationer var godtagbart, det året plötsligt kunde påstå att det var synd, vilket gjorde att det också kunde bli anledning till uteslutning.
För att 1980 säga att det var en samvetssak.
Hur många JV dog eller led i onödan under dess år som det var förbjudet?
Man talar gärna om att ljuset går framåt.
Men i det här fallet släktes det i stället och blev kolmörkt under några år!
Visst är det fråga om vad herrarna i Brooklyn säger!