2008-08-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Är inte jag en källa då? Jag studerar ju själv, och pratar med både en vän som studerar med mig samt att jag minst vid varje tillfälle på möten samtalar med äldstebröder.

Jag tycker det är rätt självklart att man ska tänka själv? Det är allmän praxis att man ska studera själv, för att se hur det förhåller sig till Guds tänke- och synsätt. Paulus nämnde samma sak, att även ifall man har fått råd ifrån de smorda bröder i styrande kretsen så ska man undersöka i Skrifterna för att förvissa sig om att det går i linje med Guds tänkesätt. (1 Thess. 5:21) Samma råd tillämpar dom i den styrande kretsen idag. Jag har koll, Gitte. Det sårar mig att du inte litar på mitt ord. Jag har hittills inte haft en enda anledning att ljuga för dig. När ska du börja lita på mig att jag talar sanning? Jag har inte för vana att ljuga, vare sig för främlingar som dig eller mina närmaste. Jag är uppvuxen med en strikt syn på ärlighet, och märk väl mina föräldrar är inga JV och har aldrig varit.

Kannibalism? Ska kolla upp hur det ligger till. Jag har ett gäng årgångar av både Vakttornet och Vakna! på datorn. Från -70 och framåt. Förresten. Du vet att blodet också räknas som ett organ? Så skillnaden mellan blodtransfusion och organtransplantation är hårfin. Tycker att du hänger dig för mycket vid vad som dryftades för 40 år sedan. Du måste tänka på att JV betraktar tron som en hypotes, dom är villiga till att göra ändringar till det bättre. Jag kopplar inte riktigt ditt resonemang? Ska man stå och stampa på samma fläck och stagnera även om man kommit på bättre lösningar? Det är så du ser det faktiskt.

Försök se det så här?: Om en läkare kommer på ett bättre och effektivare sätt att operera som kan rädda liv med högre procents chans för överlevnad, ska han då fortsätta operera på sitt gamla sätt eller anamma sitt nya tillvägagångssätt? Vad tycker du?

Varför skulle jag betrakta dig som en källa, och lita på ditt ord?
Det förtroendet har du ju inte visat mot mig!

Jag tycker också att det borde vara självklart att man tänker själv, men jag vet att Sällskapet inte uppmuntrar till självständigt tänkande och egna studier, som går utanför den nyaste JV-litteraturen.

Därför ber jag dig än en gång om källor där det visas att man uppmuntrar medlemmarna att tänka själv!

"Du vet att blodet också räknas som ett organ? Så skillnaden mellan blodtransfusion och organtransplantation är hårfin"

Javisst, men det tycker ju inte Sällskapet!

Har svårt att förstå hur organisationen, som fram till 1968 ansåg att organtransplantationer var godtagbart, det året plötsligt kunde påstå att det var synd, vilket gjorde att det också kunde bli anledning till uteslutning.
För att 1980 säga att det var en samvetssak.
Hur många JV dog eller led i onödan under dess år som det var förbjudet?

Man talar gärna om att ljuset går framåt.
Men i det här fallet släktes det i stället och blev kolmörkt under några år!

Visst är det fråga om vad herrarna i Brooklyn säger!
2008-08-12, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
kan man inte se bibeln som bara en god 1800 år gammal väl bevaren historie bok? jag skulle inte lyda hälfen av de gamla råden som står i bibeln för de flesta är ganska... utgångna i dagen samhälle. Att försöka tillämpa dem blir som att vrida tillbaka klocka x antal år.
Att studeria bibeln som historiskt verk är helt ok, men att verkligen fösöka leva som den är väldig konservatism och tillbaka gång för att den är inte up-to-date.

Det är ett vanligt fel många gör när dom tänker att bibelns råd är "utgågna". Man behöver dagligen påminna sig om dom goda råden i Bibeln. Dom är högst aktuella även idag. Nu inte sagt att man ska gå igenom allt varje dag, men man kan rikta ni sig på vissa ämnen som t ex varför ska man avhålla sig från sexuella begär? Hur ska jag göra om jag utsätts för kamrattryck? Låt mig visa på några exempel på fina råd som ges i Bibeln.

"Döda därför era lemmar, som är på jorden, vad beträffar otukt, orenhet, sexuell lidelse, skadligt begär och vinningslystnad, som är avgudadyrkan. På grund av sådant kommer Guds vrede. I sådant vandrade ni också en gång när ni levde mitt uppe i det. Men nu skall ni verkligen lägga bort allt detta: vrede, förbittring, uselhet, skymford och oanständigt tal som kommer ur er mun. Ljug inte för varandra. Klä av er den gamla personligheten med dess förehavanden och klä er i den nya personligheten, som genom exakt kunskap ständigt förnyas efter bilden av honom som har skapat den, där det varken är grek eller jude, omskuren eller oomskuren, utlänning, skyt, slav, fri, utan Kristus är allt och i alla. Som Guds utvalda, heliga och älskade skall ni alltså klä er i medömkans ömma tillgivenhet, omtänksamhet, ödmjukhet, mildhet och tålamod. Fortsätt att ha fördrag med varandra och att villigt förlåta varandra, om någon har orsak till klagomål mot en annan. Så som Jehova villigt har förlåtit er, just så skall också ni göra. Men, förutom allt detta, klä er i kärleken, eftersom den är ett fullkomligt föreningsband." (Kolosserbrevet 3:5-14)

"Du skall inte sprida ett osant rykte. Samarbeta inte med en ondskefull genom att bli ett vittne som planerar våld. Du skall inte följa mängden för onda syften; och du skall inte vittna så i en rättstvist att du viker av med mängden och vränger rätten." (2 Mos. 23:1, 2)

Eller som Paulus rådde församlingen i Galatien: "Men jag säger: Fortsätt att vandra genom ande, så kommer ni inte alls att tillfredsställa något köttsligt begär. Ty köttet är emot anden i sitt begär, och anden emot köttet; dessa står nämligen emot varandra, så att just det som ni gärna vill göra, det gör ni inte. Om ni emellertid låter er ledas av ande, är ni inte under lagen.

Men köttets gärningar är uppenbara, och de är otukt, orenhet, tygellöshet, avgudadyrkan, utövande av spiritism, fientligheter, osämja, svartsjuka, vredesutbrott, stridslystnad, söndringar, sekter, känslor av avund, dryckesorgier, vilt festande och sådant som är likt detta. Angående detta varnar jag er nu, alldeles som jag redan har sagt: de som ägnar sig åt sådant skall inte ärva Guds kungarike.
" (Gal. 5:16-21)
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-12 kl. 00:55.
2008-08-12, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Varför skulle jag betrakta dig som en källa, och lita på ditt ord?
Det förtroendet har du ju inte visat mot mig!

Jag tycker också att det borde vara självklart att man tänker själv, men jag vet att Sällskapet inte uppmuntrar till självständigt tänkande och egna studier, som går utanför den nyaste JV-litteraturen.

Därför ber jag dig än en gång om källor där det visas att man uppmuntrar medlemmarna att tänka själv!

"Du vet att blodet också räknas som ett organ? Så skillnaden mellan blodtransfusion och organtransplantation är hårfin"

Javisst, men det tycker ju inte Sällskapet!

Har svårt att förstå hur organisationen, som fram till 1968 ansåg att organtransplantationer var godtagbart, det året plötsligt kunde påstå att det var synd, vilket gjorde att det också kunde bli anledning till uteslutning.
För att 1980 säga att det var en samvetssak.
Hur många JV dog eller led i onödan under dess år som det var förbjudet?

Man talar gärna om att ljuset går framåt.
Men i det här fallet släktes det i stället och blev kolmörkt under några år!

Visst är det fråga om vad herrarna i Brooklyn säger!

Har du ingett något förtroende då när du hela tiden gjort bruk av en anklagande och negativ ton hela tiden om JV och deras trosuppfattning. Det är svårt även för mig, men jag försöker åtminstone behärska mig. Du lär inte vinna förtroende om du, (inget illa ment) framstår som en grälsjuk, pessimistisk trätmoster?

Du har fortfarande inte sett det stora hela sammanhanget. Du har helt och hållet hängt upp dig på hur det var för 30-40 år sedan, inser du inte att livet går vidare? Kliv ut ur 60-talet nu och välkommen till 2008!

"Hur många JV dog eller led i onödan under dess år som det var förbjudet?" Att du inte har fattat det jag skrivit om hela tiden Gitte. Det går verkligen inte in i din hjärna!

Dom JV som nu dog eller led "i onödan" ser det inte på samma sätt som DU ser det. Dom dog fullt medvetna om att dom inte hade syndat mot Gud. Jag förstår om du har svårt att greppa det när du inte har en hängiven kärlek till Gud, men så är det. Jag kan inte förklara på ett tydligare sätt. Denna hängivna kärlek till Gud gör att dom - i dina ögon sett - tar livsavgörande beslut som ter sig konstigt i dina och andra icke införståddas ögon. Tänk också på att du kan inte tvinga på någon annan ditt samvete, lika mycket som andra inte kan tvinga på dig, sitt samvete. Jag vill att du riktigt begrundar det jag skrivit nu Gitte. För jag orkar ärligt talat inte älta i det här för jag märker att du läser mina ord men du begrundar inte meningen bakom orden, vilket gör mig trött och frustrerad. Jag orkar inte älta i samma saker dag ut och dag in för att du inte tar dig tid att meditera över vad som tagits upp här. In genom ena örat och ut genom det andra.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-12 kl. 00:31.
2008-08-12, 00:50
Medlem
Citat:
Har du ingett något förtroende då när du hela tiden gjort bruk av en anklagande och negativ ton hela tiden om JV och deras trosuppfattning. Det är svårt även för mig, men jag försöker åtminstone behärska mig. Du lär inte vinna förtroende om du, (inget illa ment) framstår som en grälsjuk, pessimistisk trätmoster?

Du har fortfarande inte sett det stora hela sammanhanget. Du har helt och hållet hängt upp dig på hur det var för 30-40 år sedan, inser du inte att livet går vidare? Kliv ut ur 60-talet nu och välkommen till 2008!

"Hur många JV dog eller led i onödan under dess år som det var förbjudet?" Att du inte har fattat det jag skrivit om hela tiden Gitte. Det går verkligen inte in i din hjärna!

Dom JV som nu dog eller led "i onödan" ser det inte på samma sätt som DU ser det.
Jag förstår om du har svårt att greppa det när du inte har en hängiven kärlek till Gud, men så är det. Jag kan inte förklara på ett tydligare sätt. Denna hängivna kärlek till Gud gör att dom - i dina ögon sett - tar livsavgörande beslut som ter sig konstigt i dina och andra icke införståddas ögon. Tänk också på att du kan inte tvinga på någon annan ditt samvete, lika mycket som andra inte kan tvinga på dig, sitt samvete. Jag vill att du riktigt begrundar det jag skrivit nu Gitte. För jag orkar ärligt talat inte älta i det här för jag märker att du läser mina ord men du begrundar inte meningen bakom orden, vilket gör mig trött och frustrerad. Jag orkar inte älta i samma saker dag ut och dag in för att du inte tar dig tid att meditera över vad som tagits upp här. In genom ena örat och ut genom det andra.

Tycker nog att du själv stundtals framstått som en grälsjuk gamma farbror!

"Dom dog fullt medvetna om att dom inte hade syndat mot Gud."

Jaha, så Sällskapet har inget ansvar här.

Dessa människor hade inte syndat mot Gud om de hade fått de transplantationer de behövde.
Däremot hade de syndat mot Brooklyn-herrarnas felaktiga tolkningar! Och kanske blivit uteslutna.
För att de inte följde människobud.

Något för dig att begrunda!
2008-08-12, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Tycker nog att du själv stundtals framstått som en grälsjuk gamma farbror!

"Dom dog fullt medvetna om att dom inte hade syndat mot Gud."

Jaha, så Sällskapet har inget ansvar här.

Dessa människor hade inte syndat mot Gud om de hade fått de transplantationer de behövde.
Däremot hade de syndat mot Brooklyn-herrarnas felaktiga tolkningar! Och kanske blivit uteslutna.
För att de inte följde människobud.

Något för dig att begrunda!

Jag känner mig som en gammal farbror ibland när jag får undervisa en tant som dig i andlighet!

Nope. Sällskapet har inget ansvar där. Det är det felet du gör, du lägger alldeles för mycket "skuld och ansvar" på Sällskapet i samvetsfrågor.

Ap, ap, ap! Nu är du där igen och anklagar Sällskapet, Gitte! När ska du lära dig? Nu har du missat en viktig detalj jag skrev i förrförra inlägget till dig: Du vet väl att blodet också räknas som ett organ? Så teoretiskt sett så är även en blodtransfusion en organtransplantation, ur medicinsk aspekt. Seriöst Gitte. Vad då "Brooklyn-herrarnas felaktiga tolkningar"? Vilka rättigheter tar du dig att avgöra vad som är rätt och fel i det här sammanhanget? Speciellt med dina mediokra kunskaper i Bibeln. ALLA beslut Sällskapet tar, gör dom i hänsyn till sina medkristnas andliga hälsa. Du har absolut ingen rätt att komma med sådana påståenden över huvud taget som dessutom handlar om personliga val som vittnen gör baserat på sina egna samveten, inte ditt samvete. Vem är DU att pracka på andra ditt samvete? Vet hut!

"Och kanske blivit uteslutna.
För att de inte följde människobud
."

Nu är du där igen och gör antaganden och drar egna slutsatser om vad som är rätt och riktigt fast det är andras beslut att ta i dessa samvetsfrågor. Det är varken din eller någon annans rätt att ta några sådana beslut. Felet med dig är att du lägger dig i och tycker för mycket i andra människors bekymmer och beslut i dessa samvetsfrågor, plus att du har mage att anklaga Sällskapet för att göra fel, när det i själva verket inte är deras beslut, det är ditt tänkesätt som är fel. Du tänker värdsligt, jag har sagt det förut. Sällskapet tar dessutom inga beslut i vem som får och inte får göra organtransplantationer, dom ger riktlinjer och hjälp, inte order i samvetsfrågor! Befängt att ens tro att det är så det går till. Det är en samvetsfråga (ska nöta in det i skallen på dig att det är en samvetsfråga samt att det INTE ligger i Sällskapets händer att ta dessa beslut!) som varenda vittne personligen får ta ställning till!! Förstår du?!? *slita hårtussar från skalpen*
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-12 kl. 01:30.
2008-08-12, 02:08
Medlem
Ansvaret är Sällskapets

Nope. Sällskapet har inget ansvar där. Det är det felet du gör, du lägger alldeles för mycket "skuld och ansvar" på Sällskapet i samvetsfrågor.

Visst har Sällskapet det fulla ansvaret för de Jv som trodde att ledningen hade rätt och hellre dog än fick en transplantation. Före 1980 lärde ledningen att transplantationer var en samvetssak. Det var uttalandet om detta i Vakttornet 1 mars 1962, s 24 som då gällde. Men i Vakttornet 15 februari 1968 sid. 94-96 påstod Sällskapet felaktigt att transplantationer i stället för att vara en samvetssak var kannibalism och ett brott mot Guds lag.

Jv trodde och följde detta ohållbara människobud därför att de trodde att ledningen leddes av Gud. Det var ett stort misstag, ledningen hade inte alls letts av Gud utan hade genomdrivit en ren villfarelse och en dödlig sådan.

I Vakttornet 15 juni 1980 s. 30,31 återgick Sällskapet till den ståndpunkt som redovisats 1962 och som gällt fram till 1968.

Mellan 1968 och 1980 var transplantationer ingen samvetssak, som det hade varit förut och som det åter blev 1980.

Det spelar ingen roll att de som vlsefördes av Sällskapets myndiga påståenden 1968-1980 trodde att de gjorde Guds vilja. Ansvaret för åsamkat lidande ligger ändå hos Sällskapet som tog stor och myndig ton i frågan och vilseledde folk. Otaliga människor har i olika sammanhang dött i onödan för att de trott att deras ledare varit ledda av Gud. Att dessa människor trott på sin religiösa ledning ändrar inte på det faktum att ansvaret finns hos just ledningen. Det är exakt likadant med Sällskapet och dess myndiga villfarelse om transplantationer 1968-1980.

De hade vilselett människor i en fråga som hade med liv och död att göra, och de har ett oerhört ansvar för detta som de kommar att få plikta för i domen.
2008-08-12, 02:53
Medlem
Det har jag redan visat,

Citat:
Kom inte och gapa om att det står "trädens löv är gröna" i min bibel när det står "björkens blad är gröna" i eran.

Hur du än vrider och vänder på det, är det faktum att kristenheten började inte använda korset som symbol förrän runt 300-talet.

"Så här skriver t ex Vines Expository Dictionary of New Testament Words angående ordet stauro som översätts med kors.

CROSS, CRUCIFY

stauros NT:4716 denotes, primarily, "an upright pale or stake." On such malefactors were nailed for execution. Both the noun and the verb stauroo, "to fasten to a stake or pale," are originally to be distinguished from the ecclesiastical form of a two beamed "cross." The shape of the latter had its origin in ancient Chaldea, and was used as the symbol of the god Tammuz (being in the shape of the mystic Tau, the initial of his name) in that country and in adjacent lands, including Egypt. By the middle of the 3 rd cent. A.D. the churches had either departed from, or had travestied, certain doctrines of the Christian faith. In order to increase the prestige of the apostate ecclesiastical system pagans were received into the churches apart from regeneration by faith, and were permitted largely to retain their pagan signs and symbols. Hence the Tau or T, in its most frequent form, with the cross-piece lowered, was adopted to stand for the "cross" of Christ.
(from Vine's Expository Dictionary of Biblical Words, Copyright © 1985, Thomas Nelson Publishers.)

Men det är väl något fel på den här boken också?

men du har inte läst det. Just det, Vine är ute och cyklar i fråga om korset. Hans bok framställdes långt innan P66 Och P75 blev kända med sina kors. Så det är inte 300-talet som gäller här utan en tid långt innan. För övrigt ser du inte ens att Vine motsäger dig när han säger att korset infördes i mitten av 200-talet. Dina abstinensbesvär tycks påverka dig så att du inte kan komma ihåg fakta som lagts fram. Men så är det som väl är inte med de vanliga läsarna som jag skriver för. De inser fullt ut hur det ligger till. Jag visade i mitt förra inlägg att även Vine var antikverad genom offentliggörtandet av P66 och P75. Dessa dokument visar att korset var en kristen symbol långliga tider innan 300-talet. Självfallet struntar du i detta obestridliga faktum, precis som dina oärliga ledare i Brooklyn gör.

Men Vine var egentligen antikverad även när hans ordbok gjordes. Han känner inte till att Justinus Martyren (i mitten på 100-talet) och Ireneus (slutet av hundratalet uttryckligen säger att det var ett kors. Samma sak är det med Tertullianus i början av 200-talet. Häpnadsveäckande nog känner inte Vine till dessa kyrkohistoriska fakta, vilket gör hans lilla artikel om korset fullständigt värdelös. De stora auktoritativa grekiska lexokonen säger något helt annat. Vine tillhörde de knepiga "Plymouth Brethren" och det har fördunklat hans omdöme.

Jag har inte gapat något om att det står "trädens löv är gröna". Ta din medicin!

Men som sagt, källorna visar att det var långt tidigare än 300-talet. Inga sekteriska klåparskribenter kan ändra på det, och minst av allt Jvs ledning. Och ditt felaktiga malande om 300-talet ändrar inte på att källorna visar att det var LÅNGT innan. Men fortsätt du och sov din Törnrosasömn.
2008-08-12, 03:13
Medlem
Djupdykning om korset

Citat:

Jag skrev bara ner mina tankar. Jag argumenterade inte. Tammef.. ALLT är en stridsfråga för dig?! Allt går att vinkla till ens egen fördel, precis som du gör. Har du ens studerat dom kristna grekiska Skrifterna? Förmodligen inte. Gör det med ett öppet sinne, kom sen tillbaka och berätta för mig vad du kom fram till. Blir så förbannad på folk som anklagar folk för att vara indoktrinerade.

Seriöst: Pissa ner dig om du tror att jag är indoktrinerad!

Undrar vem som är indoktrinerad som vinklar allt till sin egen fördel. Att du nu är så blind så att du inte ser att J D Parsons faktiskt talar till pålens fördel är tragiskt. Du VILL så gärna att det ska vara på ditt sätt, men tyvärr Ebbe. Det är inte så.

Så less jag blir på en del!! Ja, jag brister i självbehärskning för nu får det vara nog med ditt skitsnack! Ta av dig ögonbindeln och läs boken i ljuset! Klart jag tänker argumentera emot när du är så himla ute och cyklar!! Jag vet inte hur du kan rättfärdiga dina argument när du helt klart och tydligt försöker vinkla allt till din fördel, men människor ser dina brister i dina argument, men du ser dom inte?!

Jag tycker ärligt talat att du ska ta en grundlig djupdykning ang. "korset" istället för att sitta här med dina kvasi-teorier.

är vad jag ägnat mig ut under många år, vilket säkert inte kan sägas om dig. Det är du som kommer med sk-tsnack. Du har inte forskat utan bara skummat några av de källor Jv hänvisat till. Jag har dessa källor men också mycket, mycket mer.

Visst är du indoktrinerad. Jag har haft med många av din sort att göra, och gemensamt för dem alla är att de är oemottagliga för fakta som strider mot vad deras avgud i Brooklyn säger. De är lika indoktrinerade som mormonmissionärer som heller aldrig erkänner några fel i läran eler hos ledarna.

Har jag ens studerat de kristna grekiska skrifterna. Ja, och toligtvis långt innan du var född. Jag har ett hundratal bibelöversättningar på 5 språk, och jag har ett antal av dem på nattduksbordet. Jag vet vad bibelstudium är, men det tror jag inte att du vet, eftersom det alltid är Sällskapets lära som skall bevisas. Bibelstudium med hjälp av Vakttornet har mina släktingar som är Jv gärna talat om. I verkligheten är det vakttornsstudier med hjälp av Bibeln. Det är indoktrinering och åter indoktrinering. Jag har sett det på nära håll. Det enda som gäller är Sällskapets uppfattningar. Och visst är det så med dig också. Det måste det vara i den organisationen.
2008-08-12, 03:31
Medlem
Visst

Citat:
Jag kan inte ta dig seriöst som bara vinklar allt till JV's nackdel, inte läser hela meningar eller stycken i faktaböcker och påstår dig vara seriös. Pytt! Jag har än en gång läst J D Parsons första kapitel och jag kvarstår vid det faktum att Parsons faktiskt talar till pålens fördel och inte varken eller som du hävdar. Kommer du ihåg titeln till boken? "The Non-Christian Cross", inte "The Christian Cross". Faktum är att det bara är just du som argumenterar emot pålteorin här och hävdar tvärtom mot vad Parsons skriver. Jag tvivlar faktiskt på att du verkligen har så goda kunskaper i engelska som du påstår dig ha. Väldigt skeptisk.

Ta och gör grundliga studier i dom kristna grekiska skrifterna (och i engelska), kom sen tillbaka och ödmjuka dig inför sanningen.

talar Parsons om "the non-Christian Cross", men han vågar ändå inte säga att det är avgjort att Jesus dog på en påle. Han talar till "pålens" fördel, men hans språkliga uttalanden är inte underbyggda och han fuskar medvetet med kyrkofädernas skrifter. Och han verkar att vara en religionsblandare som inte trivs med kristendomens unika anspråk. Det kommer fram i slutet av boken. Han har en yxa att slipa.

Ja, det tycks bara vara jag som har studerat ämnet så ingående att jag kan argumentera mot pål-teorin. Men det är bara Jv och folk som står under deras trollspö som argumenterar för den.

Det är pinsamt att läsa dig skriva om min engelska. Det mesta av mitt enorma bibliotek är skrivet på engelska och jag har hyllmeter med engelska lexikon och språkböcker. Jag skaffar bl a varje ny upplaga av Oxford Concise och Merrian Webster av rent intresse.

De senaste engelska bibelöversättningarna jag skaffade var The English Standard Version och Holman Christian Standard Bible, båda tämligen färska. Jag ignorerar nätet i sammanhanget. Jag vill ha the real thing.
2008-08-12, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard

Visst har Sällskapet det fulla ansvaret för de Jv som trodde att ledningen hade rätt och hellre dog än fick en transplantation. Före 1980 lärde ledningen att transplantationer var en samvetssak. Det var uttalandet om detta i Vakttornet 1 mars 1962, s 24 som då gällde. Men i Vakttornet 15 februari 1968 sid. 94-96 påstod Sällskapet felaktigt att transplantationer i stället för att vara en samvetssak var kannibalism och ett brott mot Guds lag.

Jv trodde och följde detta ohållbara människobud därför att de trodde att ledningen leddes av Gud. Det var ett stort misstag, ledningen hade inte alls letts av Gud utan hade genomdrivit en ren villfarelse och en dödlig sådan.

I Vakttornet 15 juni 1980 s. 30,31 återgick Sällskapet till den ståndpunkt som redovisats 1962 och som gällt fram till 1968.

Mellan 1968 och 1980 var transplantationer ingen samvetssak, som det hade varit förut och som det åter blev 1980.

Det spelar ingen roll att de som vlsefördes av Sällskapets myndiga påståenden 1968-1980 trodde att de gjorde Guds vilja. Ansvaret för åsamkat lidande ligger ändå hos Sällskapet som tog stor och myndig ton i frågan och vilseledde folk. Otaliga människor har i olika sammanhang dött i onödan för att de trott att deras ledare varit ledda av Gud. Att dessa människor trott på sin religiösa ledning ändrar inte på det faktum att ansvaret finns hos just ledningen. Det är exakt likadant med Sällskapet och dess myndiga villfarelse om transplantationer 1968-1980.

De hade vilselett människor i en fråga som hade med liv och död att göra, och de har ett oerhört ansvar för detta som de kommar att få plikta för i domen.

Som jag sa till Gitte i tidigare inlägg: DU kan inte tvinga på andra DITT samvete. DU vet inte efter vilka kriterier som den styrande kretsen utgår ifrån när dom fattar beslut. NÅGON måste fatta beslut i organisationen, eller? Jag fattar inte den här häxjakten på JV. Lever du själv som du lär?! Dags att börja sopa framför sin egen dörr kanske? Sluta döma andra så hårt. Dömer du dig själv lika hårt? Rannsakar du dig själv lika hårt? Näe, tänkte väl det. Det är lätt att sitta där och vara värdsligt präktig, där du själv sitter i det fördolda och tror att ingen ser dig. (what about God?) Har du ett rent samvete inför Gud? Det hade dom här vittnen som valde att inte trotsa Gud.

Igen så har du lyckats att läsa det du vill läsa. Tar inte till dig eller begrundar andras samvete grundat på deras egen tro. Nej, det MÅSTE vara en organisations fel, för dessa människor kan inte tänka själv. Jag idiotförklarar dig snart. Seriöst.

Sällskapet har INTE något ansvar för andra människors beslut i samvetsfrågor, det var då märkligt! Lägg ner, genast med dom där anklagelserna.

HUR kan Sällskapet åsamkat lidande när det är vittnen som tar sina EGNA beslut grundade på sina EGNA samveten? OM det nu hade varit så himla jobbigt, tror du verkligen inte att dom JV som stod inför döden hade hoppat av?! Vad ÄR det här för befängda idéer ni har?

Nu blir jag riktigt förbannad!
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-12 kl. 08:43.
2008-08-12, 08:41
Bannlyst
Citat:
är vad jag ägnat mig ut under många år, vilket säkert inte kan sägas om dig. Det är du som kommer med sk-tsnack. Du har inte forskat utan bara skummat några av de källor Jv hänvisat till. Jag har dessa källor men också mycket, mycket mer.

Visst är du indoktrinerad. Jag har haft med många av din sort att göra, och gemensamt för dem alla är att de är oemottagliga för fakta som strider mot vad deras avgud i Brooklyn säger. De är lika indoktrinerade som mormonmissionärer som heller aldrig erkänner några fel i läran eler hos ledarna.

Har jag ens studerat de kristna grekiska skrifterna. Ja, och toligtvis långt innan du var född. Jag har ett hundratal bibelöversättningar på 5 språk, och jag har ett antal av dem på nattduksbordet. Jag vet vad bibelstudium är, men det tror jag inte att du vet, eftersom det alltid är Sällskapets lära som skall bevisas. Bibelstudium med hjälp av Vakttornet har mina släktingar som är Jv gärna talat om. I verkligheten är det vakttornsstudier med hjälp av Bibeln. Det är indoktrinering och åter indoktrinering. Jag har sett det på nära håll. Det enda som gäller är Sällskapets uppfattningar. Och visst är det så med dig också. Det måste det vara i den organisationen.

Spelar det någon roll om du så har hela Vatikanens bibliotek under sängen? Lever du själv som du lär? Sluta genast upp med att sitta där och anklaga andra genom att rättfärdiga dig själv och dina egna tolkningar.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-12 kl. 08:44.
2008-08-12, 08:45
Bannlyst
Jo, jag har bara skummat igenom JV-litteratur. Det är bara du som har utb.?

Citat:
men du har inte läst det. Just det, Vine är ute och cyklar i fråga om korset.

Du verkar ta för givet att de kristna var de första som använde korset. Men om man tittar i The Encyclopedia Americana så talas det där om "begagnandet av det i forna tider bland både hinduer och buddister i Indien och Kina och bland perserna, assyrierna och babylonierna". Chambers' Encyclopaedia (1969 års upplaga) heter det att korset "var ett emblem som tillskrevs religiös och mystisk innebörd långt före den kristna eran".

Det finns faktiskt inget bevis för att de första kristna använde sig utav korset vid sin gudsdyrkan. På den första kristna tiden var det de hedniska romarna som använde korset!! I The Companion Bible kan man läsa vidare att "dessa kors användes som symboler av den babyloniske solguden ... och förekommer först på ett mynt med Julius Caesar, 100-44 f. Kr., och därefter på ett mynt som slagits av Caesars arvinge (Augustus), 20 f. Kr." Den romerske naturguden Baccus framställdes ibland med en huvudbindel som innehöll ett antal kors. Då undrar man hur blev korset en kristen symbol? År 312 v.t drog Konstantin, som härskade över det område som nu är mer känt som Frankrike och England, ut i krig mot sin svåger, Maxentius av Italien. På vägen sägs han ha sett en syn - ett kors, på vilket det stod "Hoc Vince", som betyder "I detta [tecken] skall du segra". Efter sin seger gjorde Konstantin korset till sina härskarors fälttecken och när kristendomen senare blev romerska väldets statsreligion, blev korset kyrkans symbol.

Fick Konstantin verkligen den där synen? Det finns inga dokument om att denna händelse skulle vara sann, och i bästa fall är dom muntligt tillkomna i andra hand och fulla av motsägelser. Det skulle rent ut sagt vara väldigt svårt att finna en mera otänkbar kandidat till en uppenbarelse från Gud än just Konstantin. Det ska läggas fram i ljuset att Konstantin, vid tiden för den här påstådda händelsen, var en ivrig dyrkare av solguden och han helgade söndagen som dagen för soldyrkan. Hans uppförande efter sin sk omvändelse ger också föga vittnesbörd om någon verklig hängivenhet för rätta principer. Hans liv styrdes av mord, intriger och politisk ärelystnad. Det verkar som om kristendomen för Konstantin inte var nåt annat än ett politiskt hittepå för att förena ett splittrat välde.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-12 kl. 09:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in