2008-08-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
En organisation som skyddar pedofiler tar väl ganska lätt på det här med barnaga kan man tänka.

....här skyddas inga pedofiler....undrar om detta har blivit nämnt nångång förut...?
2008-08-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Som jag skrev handlar ägg och harar om populärkultur, inte om kristet påskfirande. Och det hedniska inflytandet när det gäller båda dessa saker är våldsamt överdrivet. Jag äter ägg året runt, även till påsk. Det spelar ingen roll om ägg och harar varit framträdande i fruktbarhetskulter. Det är ändå inte därför som folk äter påskägg och på sina håll har påskharar till barnen. Det judiska påskägget hänger samman med Jerusalems förstöring, inte med någon hednakult. Bara för att hedningar också gjort något blir det inte "hedniskt" eller förkastligt eller ens beror på detta.

Skylla inte kyrkorna för äggen och hararna, det har ingen plats i det kristna påskfirandet. Ingen kyrka har ägg eller hare som symbol av påsken. Och har aldrig haft.

Det är obestridligt att kyrkorna nästan från första stund firade påsken i anslutning till den judiska påsken och också kallade sin högtid för påsk. Där finns inte ett uns av hedniskt inflytande i det. Så Jvs ledning ljuger odiskutablet. Däremot tog Paulus stor hänsyn till "det osyrade brödets högtid" i Apg. 20:6. Och denna högtid var påsken.

Jag går inte in för att kasta skit på Jv. Ofta försvarar jag dem. Men de har ingen rätt att komma med sådant skräp som de gjort om påsken och säga att påskfirande är hedendom. Jag utmanar vem som helst på den punkten. Och eftersom det jag skriver är sant, så är det inget otillbörligt kristiserande av Jvs organisation. Jv förbehåller sig rätten att komma med fördömande omdömen om alla andra, även när det är felaktigt. Skulle jag då inte få gå tillrätta med Jv när de bluffar om kristet påskfirande? Inte säger du att Jv "kastar skit" på kyrkorna när Jv fördömer mycket i kyrkorna.

Försök minte blanda bort korten genom att dra in Svenska kyrkan i sammanhanget, som om dess avfall i en del frågor skulle göra deras påskfirande hedniskt. Påskfirandet kan spåras så långt tillbaka i fornkyrkan vi kan komma. Frågan handlar om att Jv missrepresenterar det kristna påskfirandet. Om så all världens kyrkor skulle ha avfallit i många frågor idag, så ändrar det inte på faktum att kyrkorna inte har fått sitt påskfirande från hedendomen som Jv säger.

Jag stöder mig inte på Svenska kyrkans tradition utan på forskning i kyrkohistoria och etnografi. Påsken firas av alla kyrkor, inte bara av Svenska kyrkan. Och så har det varit sedan fornkyrkans dagar.

Så ägg, kycklingar, häxor, påskris och fjädrar är kristet?
2008-08-03, 17:01
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Alltid så bra kommentarer!
----

Bara sanningeen min vän, bara sanningen.
2008-08-03, 17:04
Bannlyst
Citat:
Man får ha tonvis med tålamod när man är här IsgrimnuR.
Jag vet hur det känns!

Jo jag vet, men jag försöker se det positiva i det hela; övning i andens frukt! (Gal. 5:22, 23)

Jag har gott samvete inför Gud, det är huvudsaken. Vad någon annan människa tror eller tycker om mig eller min tro är egentligen irrelevant, för det är ju inte människan jag ska stå till svars inför när Har-Magedon kommer, utan Gud. Konstigt nog så glömmer dom [f.d Jehovas Vittnen] bort att se på allt det fina som finns, dom kommer bara ihåg det dåliga, som är en promille jämfört med all den glädje, och Agape-kärlek som finns bland Guds sanna tillbedjare och dessutom Guds frikostiga givande av helig ande som verkar i församlingen och i predikoverksamheten! Wikipedia om Jehovas Vittnen: Världsvitt är ökningstakten ungefär 3 % varje år, vilket gör det till ett av de snabbast växande trossamfunden i dag. Skulle det öka så pass om det vore så korrupt och kärlekslöst som folk försöker få det till? Nej! Fakta talar för sig själv.

Jag tvår mina händer, jag lämnar den här diskussionen med ett gott samvete.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 17:19.
2008-08-03, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
"Ursprungligen postat av Bella_Donna
Först och främst: Det var länge sedan jag var på ett möte bland JV. Jag vet INTE hur de gör NU. Jag vet dock att när jag var aktiv ( ungefär 1990-1999) togs barn ofta undan, in på tolatten och liknande, skrik hördes, och sedan var barnen snälla snälla. Mer säger jag inte"

Hörde du verkligen att dom slog barnen? Och vad yttermera är intressant i frågan är: hade dom blåmärken efteråt? Jag ser inget fel i att ge dask så länge inte barnet lider psykiskt eller ådrar sig någon fysisk åkomma i form av sveda, värk eller blåmärken, men dask på rumpan skall reserveras i yttersta fall, inte vara den första åtgärden. Än en gång: bara för att man är ett JV och kanske daskar sitt barn så är man automatiskt inte för spöstraff. Jag får den känslan iaf att ni tror att JV är känslokalla robotar som bara lyssnar till Sällskapets föreskrifter. Det går inte i samklang med den litteratur och den anda som råder i församlingen helt enkelt. Om så vore fallet, så borde väl fler och fler hoppa av och inte öka stadigt varje år med ca. 3% ökning i medlemsantal?

Det där är Bellas personliga erfarenheter, inte nödvändigtvis praxis i barnuppfostran. Det ska göras klart! Jag under alla mina år jag varit på möten har aldrig sett någon förälder lyfta sin hand mot sitt barn eller gått till toaletten för att smiska barnet, och märk väl att jag varit med till och från ända sen våren -92.

Detta är Bellas erfarenheter, inte att ta som JV standardåtgärd när barnen är griniga.

HÄR kan ni se vad Sällskapet (JV) ger för råd i uppfostran av barn.

http://www.watchtower.org/z/archives/index.htm#families

Nej, jag hörde inte att de slog barnen. Men barn gråter sällan för att de fått en kram eller en bit godis, så det var nog inte det som hände där inne på toaletterna...

Så det är okej att slå ett barn bara det inte blir märken? Ja, det är också ett sätt att se på saken.

Nej du, det är inte bara mina erfarenheter. Mängder av barn till JV:n kan vittna om turerna till toan under mötena. Men det är klart, varför lyssna till sådana som lämnat JV eller blivit uteslutna, vi är bara bittra lögnare hela bunten...
2008-08-03, 17:30
Bannlyst
Citat:
Tuzz, du tar stora ord i din mun när du påstår att MÅNGA JV blir uteslutna utan orsak, trots ÄKTA ånger! Du kan inte veta alla detaljer i alla enskilda fall! Hur kan du säga dig kunna göra det? Har du suttit med på kommitemötena? Har du hört vad som sagts?? Du har inte med nånting av det som handlar om andra att göra, alla har sina privata liv som du inte har en aning om.
Du beter dig som en skvallertant nu som inte har ngt bättre för dig.

Och vem är du att döma ut IsgrimnuRs kunskaper?? H*n hade ju studerat sen -92 om jag inte missuppfattat det. Ett ärligt hjärta som söker efter sanning och efter Gud, varför skulle det inte kunna hitta kunskap på mindre än din "livsstid" som JV??
Man ska inte jämföra sig med varandra, det vet du väl.
Du har dina erfarenheter och IsgrimnuR har sina! Likaväl har jag mina.
...som jag många ggr försökt få dig att förstå...

Har DU varit med på alla kommittémöten? Har DU hört vad som sagts?

Tycker DU att uteslutning är en kärleksfull anordning? Varför utesluts inte "drinkarna", de skulle ju också "avlägsnas ur kretsen"?

Vilka är DU och IsgrimnuR (och andra vittnen) att döma ut VÅRA erfarenheter när vi berättar vad vi har upplevt?
2008-08-03, 17:37
Bannlyst
[quote=IsgrimnuR]Jo jag vet, men jag försöker se det positiva i det hela; övning i andens frukt! (Gal. 5:22, 23)

Jag har gott samvete inför Gud, det är huvudsaken. Vad någon annan människa tror eller tycker om mig eller min tro är egentligen irrelevant, för det är ju inte människan jag ska stå till svars inför när Har-Magedon kommer, utan Gud. Konstigt nog så glömmer dom [f.d Jehovas Vittnen] bort att se på allt det fina som finns, dom kommer bara ihåg det dåliga, som är en promille jämfört med all den glädje, och Agape-kärlek som finns bland Guds sanna tillbedjare och dessutom Guds frikostiga givande av helig ande som verkar i församlingen och i predikoverksamheten! Wikipedia om Jehovas Vittnen: Världsvitt är ökningstakten ungefär 3 % varje år, vilket gör det till ett av de snabbast växande trossamfunden i dag. Skulle det öka så pass om det vore så korrupt och kärlekslöst som folk försöker få det till? Nej! Fakta talar för sig själv.[QOUTE]

Jag minns mycket fint. Jag minns hur underbart det var att komma på mötena och sammankomsterna, känna mig älskad och omtyckt. Jag kände mig hemma!

Men jag minns också hur "kärleksfulla" "vännerna" var när någon skulle uteslutas, hur hemskt det kändes att inte ens få hälsa på den underbara, gulliga kvinnan som höll i mitt studium från början. Hon blev utesluten när hon gifte om sig. Hennes skilsmässa från sin förste make var inte "skriftenlig", han hade ju bara bankat skiten ur henne och inte varit otrogen. HAN fick vara kvar, HON blev utesluten. Kärleksfullt, pyttsan...

Ja, vittnena ökar enormt, visst (inte). Står det möjligen något om hur många som lämnar JV varje år också...?
2008-08-03, 17:39
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Jag har sagt det förr och jag säger det igen...VILL du ha svar, PÅ RIKTIGT, så tar du reda på saker på ett mer seriöst ställe än det här. Det finns Rikets Salar och det finns äldste du kan kontakta.
Usch där är det ju bara propaganda.
2008-08-03, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Nej, jag hörde inte att de slog barnen. Men barn gråter sällan för att de fått en kram eller en bit godis, så det var nog inte det som hände där inne på toaletterna...

Så det är okej att slå ett barn bara det inte blir märken? Ja, det är också ett sätt att se på saken.

Nej du, det är inte bara mina erfarenheter. Mängder av barn till JV:n kan vittna om turerna till toan under mötena. Men det är klart, varför lyssna till sådana som lämnat JV eller blivit uteslutna, vi är bara bittra lögnare hela bunten...

Det är väl en tolkningsfråga hur du ser på orden "dask på rumpan"? När jag tänker på "dask på rumpan" så är det en markering som - och jag reciterar mig själv - inte ska användas mer än i yttersta nödfall för att markera att barnet gått för långt, inte nödvändigtvis att det ska göra ont?! Men det är min tolkning, hur andra går tillväga kan jag inte stå till svars för, dessutom: Man tillrättavisar väl inte barn med godis och kramar?

Själva handlingen är tillräcklig utan att det för den skull ska behöva gå till ytterligheter. Men jag visste att du skulle misstolka mig i detta också. :-/

Det kanske var vanligt i just din församling, alltså, du har helt bestämt dig för att det som skedde just i din församling sker i världen över? Att det är praxis att slå sina barn inom Jehovas Vittnen? Du borde istället argumentera med dom föräldrarna istället för att göra det här och få det till att det skulle vara en allmän åtgärd att smiska sina barn? Skärpning nu. Intelligentare än så är du, det är jag övertygad om!

Jag har varit med vid 3 olika församlingar sen 1992 och jag har aldrig sett någon förälder ta med sig barnet till toan för att ge smisk. Aldrig!
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 17:52.
2008-08-03, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Usch där är det ju bara propaganda.

Hur ska ni annars få konkret fakta på hur det går till i församlingen, eller på Bibelsällskapet Vaktornet? Ställa frågor i Kalle Anka? Näe, man går väl direkt till källan för information? Så gör man i dagens informationssamhälle såvitt jag vet.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 17:52.
2008-08-03, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag minns mycket fint. Jag minns hur underbart det var att komma på mötena och sammankomsterna, känna mig älskad och omtyckt. Jag kände mig hemma!

Men jag minns också hur "kärleksfulla" "vännerna" var när någon skulle uteslutas, hur hemskt det kändes att inte ens få hälsa på den underbara, gulliga kvinnan som höll i mitt studium från början. Hon blev utesluten när hon gifte om sig. Hennes skilsmässa från sin förste make var inte "skriftenlig", han hade ju bara bankat skiten ur henne och inte varit otrogen. HAN fick vara kvar, HON blev utesluten. Kärleksfullt, pyttsan...

Ja, vittnena ökar enormt, visst (inte). Står det möjligen något om hur många som lämnar JV varje år också...?

Som sagt: jag kan inte svara för andras uteslutningar, eller hur äldstebröderna gått tillväga. Har du inte fattat det än? Jag försöker fortfarande påvisa dom direktioner som Sällskapet ger, inte älta i vad som försiggick i just din församling. Att kvinnan fått stryk av sin man är väldigt hemskt. Hur fick du inblick i hennes uteslutning? Fick du ta del i äldstebrödernas beslut eller gick du helt på egna gissningar?

Vad då "Ja, vittnena ökar enormt, visst (inte)."? Du vet mycket väl att du kan få tillgång till årsrapporten hur lätt som helst och se ökningen, varför sitter du och gör dig omöjlig? Jag kan inte i skrivande stund svara på om dom för bok i årsrapporten om hur många som hoppat av/blivit uteslutna. Det kan du som sagt själv ta reda på väldigt enkelt.

Dessutom så verkar du glömma att Sällskapet följer biblisk praxis i hur man ska driva organisationen, församlingarna etc, dom följer Paulus råd och exempel, det går att läsa mer om hur den första kristna församlingen kom till i Apostlagärningarna. Ingen skillnad från första kristna församlingen och JV's församlingar idag.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 18:04.
2008-08-03, 18:06
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Hur ska ni annars få konkret fakta på hur det går till i församlingen, eller på Bibelsällskapet Vaktornet? Ställa frågor i Kalle Anka? Näe, man går väl direkt till källan för information? Så gör man i dagens informationssamhälle såvitt jag vet.
Om du tänker efter hur ett bibelstudium går till så har du inte en chans att ställa frågor outside-the-box. Utan man tar en bok och pluggar igenom den, skulle du komma med material och fakta från internet eller andra böcker, så skulle man skaka på huvudet och säga att han inte är ett lamm och Guds ande drar inte honom. Så väljer de nästa offer istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in