2008-08-03, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
En organisation som skyddar pedofiler tar väl ganska lätt på det här med barnaga kan man tänka.

Som sagt: JV "skyddar" inte på så sätt. Barn-aga eller pedofili är inget som Sällskapet stöder. Ev. pedofiler blir antingen (förmodligen) uteslutna förr eller senare kan jag tänka. Jag kan inte svara på det då jag inte kan sätta mig in i varje fall, det skulle ta för lång tid, men visst är det beklagligt att sånt sker?!
2008-08-03, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Personangrepp betackar jag mig för. Kan du inte ha en ödmjuk inställning när jag försöker förklara så lägger vi ner det här omedelbart. Jag har viktigare saker för mig än att ta mig tid (det tar ett par timmar med efterforskningar etc) att förklar ingående, leta upp fakta och material och bearbeta den för att sen bli bespottad i ansiktet av personer som dig.

Hur ska du bevisa att JV ljuger? Genom att lägga upp ensidig fakta från människor som blivit uteslutna ur organisationen eller från material som media vinklat till sin egen fördel? Undrar vem som är slut i huvudet i så fall om du inte gör egna efterforskningar utan sväljer propaganda med hull och hår. Jag ska be för dig.

Funkar så inom alla sekter. Alla andra ljuger bara sektledningen vet bäst. Att jag har flera oberoende källor bekymrar inte dig tydligen för du anser ju att din källa vakttornet är ofelbar.
2008-08-03, 13:07
Medlem
lögn i den senaste boken

Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Har du varit på årets sammmankomst i Strängnäs än??

Som vanligt 3 dagar fylld med fantastisk undervisning med temat "vägledda av guds ande"

Annars säger jag bara som Leviticus, hjärtligt välkommen in i gemenskapen.

Och ni andra här på tråden också förresten om ni går i dom tankarna annars är vi ett par stycken här som kan hjäloa er på traven.

Eller hur Leviticus och IsgrimnuR

Boken "Bevara er själva i Guds kärlek" som kom ut på sammankomsterna i år levererar skrämmande desinformation om det kristna påskfirandet. Rena lögner presenteras på sid. 152 om påskfirandet.

Man påstår att påskfirandet "i själva verket" har "sitt ursprung i falsk religion", Man säger att påskfirandet är "en fruktbarhetsrit bristfölligt maskerad som ett firande av Kristi uppståndelse." Ingen forskare skulle hålla med om det. Den kristna påsken har troligen firats sedan det första århunradet och har uteslutande med Jesu död och uppståndelse under den judiska påsken att göra. Den har inte ett dugg att göra med hedniska fruktbarhetsriter.

Från första stund kallades detta firande för paska, en grekis term som går tillbaka på samma ord i arameiskan, som i sin tur går tillbaka till det hebreiska pesach. Både pesach på hebreiska och paska på grekiska används i Bibeln. Senare latiniserades paska, och ännu idag används någon variant av paska i samtliga romanska språk, liksom på alla skandinaviska och i holländska och Afrikaans. Bara på tyska och engelska andändes andra termer. Men innehållet i det kristna påskfirandet har alltid bara handlat om Jesu död och uppstånelse och har inte haft något som helst inslag av hedniska fruktbahetsriter.

Att komma släpande med påskägg och påskharar i sammanhanget är direkt oärligt, för dessa har tillhört populärkulturen, inte det kristna påskfirandet. Och påskharen har bara ett par hundra år på nacken. Den började framträda som en kul grej för barn i vissa delar av Tyskland, varifrån den sedan spreds till andra delar av Tyskland och därifrån till andra länder. I Skandinavien fick den aldrig något riktigt fotfäste.

Äggen hängde delvis samman med det judiska påskfirandet efter Jerusalems förstöring. Då kunde påskalamm inte längre offras och serveras. Andra saker kom i stället, bl a ägget, som en symbol av sorg. Detta har inte ett dugg med hedniska sedvänjor att göra. Ännu idag äter judarna ägg till påsk och de framhåller gärna att man i kristna länder tagit efter dem i fråga om äggen.

Dessutom började hönsen värpa ordentligt strax före påsk, och eftersom kyrkornas fasta uteslöt ägg före påsk, fanns det massor av ägg när dess åter blev lovliga vid påsken. Och då gällde det att äta dem. Längre norrut började hönsens produktivitet senare och där kunde det i stället finnas pingstägg.

Det Jv publicerat om påskfirandet är sannerligen inte "exakt kunskap". Det är inte ens ett korrekt återgivande av vad Alexander Hislop skrev i boken THE TWO BABYLONS, som Jv gärna hänvisar till. Hislop är helt passé i forskningen, men han erkände i alla fall att det tidiga firandet av påsk-paska i fornkyrkan inte hade något hedniskt ursprung. Så - som vanligt - är Jv oförmögna att citera källor på ett ärligt sätt.
2008-08-03, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Funkar så inom alla sekter. Alla andra ljuger bara sektledningen vet bäst. Att jag har flera oberoende källor bekymrar inte dig tydligen för du anser ju att din källa vakttornet är ofelbar.
Jag anser att dom stadgar som Sällskapet skapat med hänvisning till bibeln; Guds principer, moral och anvisningar är helt funktionsdugliga.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 13:19.
2008-08-03, 13:10
Bannlyst
Eberhard: "Påsken (inte att förväxla med den judiska påskhögtiden) sägs firas till minne av Kristi uppståndelse..." står det i början av paragraf 13, sid, 152.

Läs om, läs rätt.

Första påsken kom till i Egypten, då Guds ängel skulle döda en bunt människor förutom dom som hade strukit djurblod runt dörrlisterna, där skulle ängeln passera utan att skada någon i hushållet. (andemeningen kommer fram, jag orkar inte vara detaljerad just nu, är det något specifikt ni undrar efter så kan jag ev. ta reda på det.)
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 13:15.
2008-08-03, 13:24
Medlem
Jag har läst rätt

Citat:
Eberhard: "Påsken (inte att förväxla med den judiska påskhögtiden) sägs firas till minne av Kristi uppståndelse..." står det i början av paragraf 13, sid, 152.

Läs om, läs rätt.

Försök inte! Det är det judiska påskfirandet före Jesu död som Jv inte fördömer. Det kristna påskfirandet fördöms som hämtat från hedendomen. Läs om och försök inte blanda bort korten. Jvs ledning ljuger medvetet. Så här skrev man på sid. 152:

"Påsken (inte att förväxla med den judiska påskhögtiden) sägs firas till minne av Kristi uppståndelse, MEN PÅSKFIRANDET HAR I SJÄLVA VERKET SITT URSPRUNG I FALSK RELIGION. ....Påskfirandet är därför i själva verket en fruktbarhetsrit bristfälligt maskerad som ett firande till minne av Kristi uppståndelse." (mitt eftertryck)

Vilken lögn! Jvs ledning tar priset i oärlighet!
2008-08-03, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Försök inte! Det är det judiska påskfirandet före Jesu död som Jv inte fördömer. Det kristna påskfirandet fördöms som hämtat från hedendomen. Läs om och försök inte blanda bort korten. Jvs ledning ljuger medvetet. Så här skrev man på sid. 152:

"Påsken (inte att förväxla med den judiska påskhögtiden) sägs firas till minne av Kristi uppståndelse, MEN PÅSKFIRANDET HAR I SJÄLVA VERKET SITT URSPRUNG I FALSK RELIGION. ....Påskfirandet är därför i själva verket en fruktbarhetsrit bristfälligt maskerad som ett firande till minne av Kristi uppståndelse." (mitt eftertryck)

Vilken lögn! Jvs ledning tar priset i oärlighet!

Så står det, jag tänker inte argumentera emot. Hittar du några föreskrifter i bibeln om att ägg ska vara en framträdande maträtt, att en hare ska vara en symbol för påsken? Du ser det som en lögn men inser inte att ägg "har varit framträdande som symbol för nytt liv och uppståndelse." inget som bibeln stöder, eller Haren som symboliserar fruktbarhet. Heller inget som stöds i bibeln. Om det inte stöds av bibeln så är det helt enkelt en oskriftenlig lära. Punkt.

P.S Sen taggar vi ner ett par hekton. Varken du eller jag vinner något på att hetsa upp oss. Du får mig att tro att du bara går in för att kasta skit på JV istället för att ta reda på exakt hur det ligger till enl. bibelns hänvisningar. Du stöder dig förmodligen på Svenska Kyrkans(?) trad.? Dom som stöder Sveriges regering och anser att lösningen på världens problem ligger i de politiska systemet istället för Guds regering? Tänkvärt... D.S
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 13:42.
2008-08-03, 14:11
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depplemulen
Då är de ju kriminella enligt svensk lag...står de "över" lagen eller?

---------------

Många kristna drar sig inte för att daska till sina ungar i uppfostrande syfte, dessbättre ger JV-föräldrar inte sina barn livslånga psykoser om helvetet och hornskallen som håller till där och bara väntar på att ta emot dessa olydiga barn...
2008-08-03, 15:00
Medlem
Man måste hålla sig till fakta

Citat:
Så står det, jag tänker inte argumentera emot. Hittar du några föreskrifter i bibeln om att ägg ska vara en framträdande maträtt, att en hare ska vara en symbol för påsken? Du ser det som en lögn men inser inte att ägg "har varit framträdande som symbol för nytt liv och uppståndelse." inget som bibeln stöder, eller Haren som symboliserar fruktbarhet. Heller inget som stöds i bibeln. Om det inte stöds av bibeln så är det helt enkelt en oskriftenlig lära. Punkt.

P.S Sen taggar vi ner ett par hekton. Varken du eller jag vinner något på att hetsa upp oss. Du får mig att tro att du bara går in för att kasta skit på JV istället för att ta reda på exakt hur det ligger till enl. bibelns hänvisningar. Du stöder dig förmodligen på Svenska Kyrkans(?) trad.? Dom som stöder Sveriges regering och anser att lösningen på världens problem ligger i de politiska systemet istället för Guds regering? Tänkvärt... D.S

Som jag skrev handlar ägg och harar om populärkultur, inte om kristet påskfirande. Och det hedniska inflytandet när det gäller båda dessa saker är våldsamt överdrivet. Jag äter ägg året runt, även till påsk. Det spelar ingen roll om ägg och harar varit framträdande i fruktbarhetskulter. Det är ändå inte därför som folk äter påskägg och på sina håll har påskharar till barnen. Det judiska påskägget hänger samman med Jerusalems förstöring, inte med någon hednakult. Bara för att hedningar också gjort något blir det inte "hedniskt" eller förkastligt eller ens beror på detta.

Skylla inte kyrkorna för äggen och hararna, det har ingen plats i det kristna påskfirandet. Ingen kyrka har ägg eller hare som symbol av påsken. Och har aldrig haft.

Det är obestridligt att kyrkorna nästan från första stund firade påsken i anslutning till den judiska påsken och också kallade sin högtid för påsk. Där finns inte ett uns av hedniskt inflytande i det. Så Jvs ledning ljuger odiskutablet. Däremot tog Paulus stor hänsyn till "det osyrade brödets högtid" i Apg. 20:6. Och denna högtid var påsken.

Jag går inte in för att kasta skit på Jv. Ofta försvarar jag dem. Men de har ingen rätt att komma med sådant skräp som de gjort om påsken och säga att påskfirande är hedendom. Jag utmanar vem som helst på den punkten. Och eftersom det jag skriver är sant, så är det inget otillbörligt kristiserande av Jvs organisation. Jv förbehåller sig rätten att komma med fördömande omdömen om alla andra, även när det är felaktigt. Skulle jag då inte få gå tillrätta med Jv när de bluffar om kristet påskfirande? Inte säger du att Jv "kastar skit" på kyrkorna när Jv fördömer mycket i kyrkorna.

Försök minte blanda bort korten genom att dra in Svenska kyrkan i sammanhanget, som om dess avfall i en del frågor skulle göra deras påskfirande hedniskt. Påskfirandet kan spåras så långt tillbaka i fornkyrkan vi kan komma. Frågan handlar om att Jv missrepresenterar det kristna påskfirandet. Om så all världens kyrkor skulle ha avfallit i många frågor idag, så ändrar det inte på faktum att kyrkorna inte har fått sitt påskfirande från hedendomen som Jv säger.

Jag stöder mig inte på Svenska kyrkans tradition utan på forskning i kyrkohistoria och etnografi. Påsken firas av alla kyrkor, inte bara av Svenska kyrkan. Och så har det varit sedan fornkyrkans dagar.
2008-08-03, 15:06
Bannlyst
Jag återkommer.. det är mycket fakta som ska bearbetas. Kanske du ska skriva till Sällskapet Vaktornet och fråga hur dom menar? Dom kan säkert belysa dina frågor bättre än vad jag kan i o m att dom har publicerat materialet. Jag orkar ärligt talat inte göra flera timmars efterforskningar per fråga, för att tillfredsställa folk som (allmänt) ändå i förväg bestämt sig för att förkasta stoffet som framlagts, det känns verkligen som att "kasta pärlor till svin".
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 15:33.
2008-08-03, 15:31
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Oj, du skulle bara veta hur lika du och jag är! Du nämnde tidigare att du haft drogproblem=samma här. Men det är bara en liten del...

Jag vill bara påpeka en sak som kanske inte känns viktig för dig men: Jag är INTE utesluten. Jag LÄMNADE jV....Stor skillnad. där....Jag vet att jag är hård och "taskig" mot dig. Men det är bara för att jag känner igen igen själv. Snart skriver du samma saker som jag....
Bra där, blir alltid lika glad jag hör de orden.. lämnade jv, bra jobbat.

Citat:
Först och främst: Det var länge sedan jag var på ett möte bland JV. Jag vet INTE hur de gör NU. Jag vet dock att när jag var aktiv ( ungefär 1990-1999) togs barn ofta undan, in på tolatten och liknande, skrik hördes, och sedan var barnen snälla snälla. Mer säger jag inte.

Japp det har man varit med om.
2008-08-03, 15:35
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
De som vägrar ta emot blod eller organ gör det för att de är rädda för att bli uteslutna...Forska lite själv, vet jag! Kolla upp det jag skrev om JV:s policy angående organtransplantationer! Och när du håller på, kolla vad som står om Bulgarien och vittnena. Mycket intressant...!

Japp Bulgarien-historien är verkligen något att bita i för JVna, men de kommenterar sällan saken. Det är ju en samvetsfråga:
http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_19980716_15_1_1.html

Bra läsning:
Förvränga sanningen genom att "tvätta" en lögn.
http://www.geocities.com/Pipeline/Cliff/4313/sekt/tvatta_en_logn.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in