2008-05-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nu är det ju så att alla inte har problem med att lämna JV.

Och är det inte så att var och en får ta ansvar för sitt liv? Man har ju en gång döpt sig. Frivilligt.

Nej om man inte har några anhöriga inom JV är det säkert inte ett lika stort problem. Då mister man "bara" alla vänner man har skaffat sig inom organisationen.

Hur frivilligt är det egentligen för den som är uppfostrad som JV och inte har något annat att jämföra med, och som döper sig i 12-16 års ålder? Tycker du att man är mogen att ta ett beslut som kan få konsekvenser för resten av livet i den åldern? Det finns knappast ens på kartan att man kan komma att tycka något annat senare i livet, när JV är det enda liv man känner till.
2008-05-23, 00:26
Medlem
Citat:
Du förstår visst inte att jag inte bryr mig om vad som sagts tidigare. Mkt av det som påstås ha sagts är överdrifter och missuppfattningar. Och jag ÄR medveten om att jag inte är med i en fullkomlig organisation. Det har varit och är fortfarande människor som utgör denna.
Jag antar att du själv är felfri eftersom du vill att andra ska vara det?

Tyck inte synd om mig, det är bara slöseri med din energi.

Det här blir mer och mer komiskt? Så du bryr dig inte om vad som lärts ut tidigare? Vilka överdrifter och missuppfattningar? Nu får du faktiskt precisera dig lite. Påstår du att jag överdriver? Jag överdriver inget utan har länkar och bevis till det du väljer att strunta i. HUR KAN DU PÅSTÅ ATT DU INTE ÄR MED I EN FULLKOMLIG ORGANISATION SOM PÅSTÅR SIG ÄGA SANNINGEN??? Nu får du f-n ge dig. Jaha så du tror inte längre att yrande kretsen styrs från Jehova? Ja då kan du lika gärna lämna Jv.

Och sen detta löjliga påhopp om att jag skulle vara felfri? Är det jag som är ute hos folk och påstår att jag har sanningen eller får gudomlig inspiration? Nä nu kommer det Leviticus! Idiot!!!
2008-05-23, 13:16
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Får jag fråga varför du tycker att det är ointressant vad JV har sagt tidigare? De har hela tiden påstått att det de lär ut är med vägledning av helig ande. Skulle helig ande ha lurat dem till att lära fel gång på gång? Finns det något som säger att allt det JV tror idag är sant om 10 år? Om det inte är helig ande som har ansvaret för felaktigheterna från förr när började den då vägleda?
Självklart kommer de ha fel om 10 år. De får ju skorta tanken om 144000 som går till himmlen. Till att börja med. Sen får de revidera detta med 1914.. det stämmer ju inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Det här blir mer och mer komiskt? Så du bryr dig inte om vad som lärts ut tidigare? Vilka överdrifter och missuppfattningar? Nu får du faktiskt precisera dig lite. Påstår du att jag överdriver? Jag överdriver inget utan har länkar och bevis till det du väljer att strunta i. HUR KAN DU PÅSTÅ ATT DU INTE ÄR MED I EN FULLKOMLIG ORGANISATION SOM PÅSTÅR SIG ÄGA SANNINGEN??? Nu får du f-n ge dig. Jaha så du tror inte längre att yrande kretsen styrs från Jehova? Ja då kan du lika gärna lämna Jv.

Och sen detta löjliga påhopp om att jag skulle vara felfri? Är det jag som är ute hos folk och påstår att jag har sanningen eller får gudomlig inspiration? Nä nu kommer det Leviticus! Idiot!!!
Tyvärr är det så här de flesta Jv beter sig.
2008-05-23, 16:29
Medlem
Citat:
Får jag fråga varför du tycker att det är ointressant vad JV har sagt tidigare? De har hela tiden påstått att det de lär ut är med vägledning av helig ande. Skulle helig ande ha lurat dem till att lära fel gång på gång? Finns det något som säger att allt det JV tror idag är sant om 10 år? Om det inte är helig ande som har ansvaret för felaktigheterna från förr när började den då vägleda?

Därför att alla är "barn i början".

Jag behöver inte organisationens hjälp att se hur världen ser ut idag och hur saker blir värre. Och det stämmer med vad bibeln säger. Och det är i mina ögon fakta vare sig JV säger det eller inte.
Att sen JV är det enda samfundet som för fram detta faktum är inget jag kan göra ngt åt.
2008-05-23, 16:32
Medlem
Citat:
Nej om man inte har några anhöriga inom JV är det säkert inte ett lika stort problem. Då mister man "bara" alla vänner man har skaffat sig inom organisationen.

Hur frivilligt är det egentligen för den som är uppfostrad som JV och inte har något annat att jämföra med, och som döper sig i 12-16 års ålder? Tycker du att man är mogen att ta ett beslut som kan få konsekvenser för resten av livet i den åldern? Det finns knappast ens på kartan att man kan komma att tycka något annat senare i livet, när JV är det enda liv man känner till.

Det finns dem med anhöriga kvar i JV som lämnar utan större trauman.
Vissa döper sig för tidigt kan jag oxå tycka.
2008-05-23, 16:44
Medlem
Citat:

Meningen med om du anser dig vara felfri avslutades med ett frågetecken. Så det var inget påhopp eller påstående av fakta, utan en undran.
Jag förstår dock att du blir upprörd för du verkar tycka dig ha patent på att "påhoppa".

JV anser sig hittat sanningen i bibeln, precis som alla andra samfund. Är det totalt okänt för dig??

Om du nu har åsikter som inte ens är i samma galax som mina och jag gång på gång svarat vad jag tycker...varför fortsätter du bjäbba?
Och fram för allt med ngn du anser vara en idiot?? Det säger väl mer om dig än om mig.
2008-05-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Tyvärr är det så här de flesta Jv beter sig.

schabo-labo....jag trodde bättre om dig.
2008-05-23, 16:57
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:

Jag behöver inte organisationens hjälp att se hur världen ser ut idag och hur saker blir värre. Och det stämmer med vad bibeln säger. Och det är i mina ögon fakta vare sig JV säger det eller inte.
Att sen JV är det enda samfundet som för fram detta faktum är inget jag kan göra ngt åt.

Förlåt mig Leviticus, varför anser du att du inte har eget ansvar inför GUD?
Jehova tycker inte om falsk religion och falska profetior som sker i hans namn...
Jehova gråter säkert över att du tror att det bara är Jehovas Vittnen som ser
hur världen ser ut i dag, Jehovas vittnen har under hela sin tid sen Charles
Taze Russell 1881 stiftade Zion trott att slutet är nära, det är inget nytt.

Men din tro grundar sig på en bibel som inte ens är 100%:ig hur vet du då
överhuvudtaget ens vad det är för "sannning" du tror på? Inte är det bibelns
och framför allt inte ens Jehovas sanning...
2008-05-23, 17:23
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
schabo-labo....jag trodde bättre om dig.
Nu är du lite hård tycker jag. Menar du att det inte stämmer att JV förlitar för mycket på styrande kretsen, utan att tänka själva?
2008-05-23, 18:49
Medlem
Citat:

Alla är "barn i början"? Vad menar du med det? Har Jesus varit oklar eller hade han svårt att göra sig förstådd? Om Jesus leder verket varför skulle det öht behöva bli fel? Det verkar inte som han leder så värst bra då.

JV enda samfundet som för fram vad? Många kristna predikar om det som sägs i bibeln. Det som JV har varit ensamma om att predika har aldrig stämt hittills, det är det som är poängen. Finns det något som talar för att de skulle ha rätt den här gången?
2008-05-23, 19:29
Medlem
Citat:
Det finns dem med anhöriga kvar i JV som lämnar utan större trauman.
Vissa döper sig för tidigt kan jag oxå tycka.

Alla familjer har inte en bra sammanhållning. Jag vet sådana som bara är glada att slippa familjen. Alla familjer följer inte heller föreskrifterna som de förväntas göra. Varför tror du annars att det så ofta upprepas hur viktigt det är att lyda det som den styrande kretsen säger? Troligen också därför som det på sammankomsten förra sommaren betonades så hårt att det är ett krav som måste åtlydas.

Min familj har en bra sammanhållning och tyvärr tillhör de också den trogna sorten som lyder kraven även när det känns tungt att göra det. Allt bara för att de gått på styrande kretsens snack att de säger det som Gud säger.
2008-05-23, 19:41
Medlem
Citat:

Jag håller med schabo-labo, det är så här JV tycker. Ledningen har stenhårt sålt in tänket att allt de gör är rätt. När de gör en helomvändning i någon fråga och plötsligt tycker tvärtemot en tidigare uppfattning så hör man medlemmarna tycka att det är underbart hur "sanningen" går framåt. Det man förut trodde benhårt på och argumenterade allt man kunde för kan man utan bekymmer nästa dag lika övertygat argumentera mot, och inte ens tycka att det kan verka konstigt. Egentligen är det genialiskt hur de kunnat skaffa sig ett sådant grepp om människor. Men mest är det sorgligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in