2008-06-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Korset står i NT för Jesu försoningsdöd.
Är det inte lustigt?
Jesus sade följande:

Jag talar vad jag har sett hos min Fader; så gören ock I vad I haven hört av eder fader.

De svarade och sade till honom: Vår fader är ju Abraham. Jesus svarade till dem: Ären I Abrahams barn, så gören ock Abrahams gärningar.

Men nu stån I efter att döda mig, en man som har sagt eder sanningen, såsom jag har hört den av Gud. Så handlade icke Abraham.

Nej, I gören eder faders gärningar. De sade till honom: Vi äro icke födda i äktenskapsbrott. Vi hava Gud till fader och ingen annan.

Jesus svarade dem: Vore Gud eder fader, så älskaden I ju mig, ty från Gud har jag utgått, och från honom är jag kommen. Ja, jag har icke kommit av mig själv, utan det är han som har sänt mig.

Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord.

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.

Men mig tron I icke, just därför att jag talar sanning.

John 8:38-45

Dem som ville döda Jesus hade alltså djävulen till fader. Intressant.

Försök inte få mig att tro att Jesus död var en försoningsfest och räddning för syndare.
Jag blir äcklad när jag ser korset. Likaså den elektriska stolen.
Att du tycks stå och beundra detta föremål bevisar ju bara hur närma du står Gud.
2008-06-24, 15:42
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Hmm det verkar gå trögt med nyrekryteringen för Jv i Sverige. Ja det gäller väl i alla I-länder där man ju känner till "sanningen" vid det här laget.

www.hjalpkallan.org/forum/showthread.php?t=3789

Det verkar vara invandrare som blir kvar som troende till slut, även om deras barn säkert inte kommer att vara lika aktiva som sina föräldrar. Sekulariseringen av Sverige fortsätter.

----
Här är en som tycks ha ledsnat på att snurra runt i den världsliga världen iaf...

http://www.aftonbladet.se/nojesliv/klick/article2724776.ab

Edit: hmmm..hennes kille verkar vara invandrare så du hade inte helt fel...
2008-06-24, 17:31
Medlem
Jesus själv framhöll sin frälsande död

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Är det inte lustigt?
Jesus sade följande:

Jag talar vad jag har sett hos min Fader; så gören ock I vad I haven hört av eder fader.

De svarade och sade till honom: Vår fader är ju Abraham. Jesus svarade till dem: Ären I Abrahams barn, så gören ock Abrahams gärningar.

Men nu stån I efter att döda mig, en man som har sagt eder sanningen, såsom jag har hört den av Gud. Så handlade icke Abraham.

Nej, I gören eder faders gärningar. De sade till honom: Vi äro icke födda i äktenskapsbrott. Vi hava Gud till fader och ingen annan.

Jesus svarade dem: Vore Gud eder fader, så älskaden I ju mig, ty från Gud har jag utgått, och från honom är jag kommen. Ja, jag har icke kommit av mig själv, utan det är han som har sänt mig.

Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord.

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.

Försök inte få mig att tro att Jesus död var en försoningsfest och räddning för syndare.
Att du tycks stå och beundra detta föremål bevisar ju bara hur närma du står Gud.

Nej, det blir nog svårt att få dig att tro på vad Bibelnh uttryckligen säger.

Det var Jesus själv som sade att han skulle lösa människor med sin död. Så står det i bl a. Matteus 20:28. Han skulle ge sitt liv till lösen för många, säger han. Och kvällen före sin död instiftade han det nya förbundet som han själv relaterade till sin förtestående död. Chockerande nog säger han att hans blod skulle utges för många "till syndernas förlåtelse". (Matt. 26:28) I nattvarden skulle den troende ta del av Jesu blod. Jesus gav sig själv i döden för att världen skulle leva. Så säger han i Joh. 6:51. Jag inser nu att du inte tror på dessa utsagor, så man undrar vad det är för en tro som du har. Det är inte Bibelns.

Du äcklas av korset. Jaha, då skulle du inte vilja vara med i de första kristna församlingarna som leddes av apostlarna. Självfallet är du då inte pingstvän eller kristen enligt någon av de kända märkena. Inte heller Jv, som jag trodde pga ditt tidigare uttalande om korset. För Jv tror att Jesus dog för syndare, att hans död ingick i Guds uppsått för människans frälsning.
2008-06-24, 18:07
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Är det inte lustigt?
Jesus sade följande:

Varför glömmer du att ta med en viktig del i den text du citerar? Medvetet?

Citat:
34 Jesus svarade dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Var
och en som gör synd, han är syndens träl.
35. Men trälen får icke förbliva i huset för alltid; sonen får
förbliva där för alltid.
36. Om nu Sonen gör eder fria, så bliven i verkligen fria.

King James också

Citat:
34 Jesus answered them, Verily, verily, I say unto you, Whosoever committeth sin is the servant of sin.

35 And the servant abideth not in the house for ever: but the Son abideth ever.

36 If the Son therefore shall make you free, ye shall be free indeed.
2008-06-24, 18:47
Medlem
Citat:
Är det inte lustigt?
Jesus sade följande:

Jag har en fråga till dig! Du säger att du vägrar tro att Jesus dog för våra synder, varför dog han då? Det står i Joh 3:16 "Så älskade Gud världen, att han gav den sin enda son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom" Stämmer inte detta enligt dig?
2008-06-24, 19:19
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Angående korset är Jv helt hjärntvättade av Vakttornets ledning. De har ingen objektivitet. De kan inte ta till sig fakta. Man vill kunna slå sig på bröstet och säga att det bara är Jv som har sanningen om korset, en skön känsla uppenbarligen som gör att man känner trygghet i systemet. I själva verket har Jv rätt bara på en punkt här: korset skall inte tillbedjas. För övrigt har de helt fel, och det har jag visat här tidigare i otaliga inlägg. Ledningen fifflar med citat och vränger forskares uppfattningar för att stödja sin sak. De är fullständigt samvetslösa. Kanske det drar ihop sig för en ny mangling här.
Hej jag vet att du har skrivit om Resonera-bokens felaktigheter när det gäller pålen/korset diskussionen, men har du boken "Index"? Den ska tydligen gå igenom detta mer djupgående än Resonera-boken, vore intressant att höra din åsikt när det gäller Index-boken. Tyvärr har jag inte tillgång till den just nu, men du kanske har den?
2008-06-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Varför glömmer du att ta med en viktig del i den text du citerar? Medvetet?
På vilket sätt gör han oss fria? Genom att dö eller genom att lära oss allt han sett och hört hos Fadern? Den som lyssnar på Jesus håller hans bud.
2008-06-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Jag har en fråga till dig! Du säger att du vägrar tro att Jesus dog för våra synder, varför dog han då? Det står i Joh 3:16 "Så älskade Gud världen, att han gav den sin enda son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom" Stämmer inte detta enligt dig?
Det stämmer så väl som det kan göra. Dock ser jag inte att citatet ovan nämner något om Jesus död alls. Gör du?

Om nu Jesus var tvungen att dö, varför dog han då inte redan som barn? Om nu hans död är så viktig?
2008-06-24, 21:40
Medlem
Citat:
Det stämmer så väl som det kan göra. Dock ser jag inte att citatet ovan nämner något om Jesus död alls. Gör du?

Om nu Jesus var tvungen att dö, varför dog han då inte redan som barn? Om nu hans död är så viktig?

Därför att Jesus var tvungen att finna tro hos några människor som sedan kunde vittna om hans gärningar och liv! Genom Jesus gärningar så skulle lärljungarna förstå att Jesus var Messias och Guds son! När Jesus sedan dog och uppstog så hade Jesus lagt allting under sig, och då förstog dem vad han hade sagt! När de sedan fick kraft att vittna om Jesus, så var deras tro orubblig och gick i döden för denna tro! Om Jesus hade dött som barn, så hade Guds verk aldrig kunnat bevittnats, och vi hade aldrig kunnat förstå vad Gud hade gjort för världen, men genom att lärljungarna vittnade om Jesus efter hans död och uppståndelse, och sedan helade människor i Jesu namn så kan världen förstå vad Gud hade gjort för oss!

Jesus var helt enkelt tvungen att få tag i 12 lärljungar som kunde föra budskapet vidare till världen! Han var tvungen att plantera in denna tro, så att de sedan kunde få kraft att vittna, helt enkelt!
Senast redigerad av Highness^^ 2008-06-24 kl. 21:43.
2008-06-24, 21:54
Medlem
Citat:
I nattvarden skulle den troende ta del av Jesu blod. Jesus gav sig själv i döden för att världen skulle leva. Så säger han i Joh. 6:51. Jag inser nu att du inte tror på dessa utsagor, så man undrar vad det är för en tro som du har. Det är inte Bibelns.
Jag tror på Jesus.
Om han nu säger att de som ville döda honom hade djävulen till fader, varför tror du då att jag skulle stå och uppskatta soldaternas bankande?
Ett dåligt träd kan aldrig bära god frukt, likaså kan aldrig ett gott träd bära dålig.

Låt mig fråga, varför säger Jesus så här:

Människosonen skall gå bort, såsom det är skrivet om honom; men ve den människa genom vilken Människosonen bliver förrådd! Det hade varit bättre för den människan, om hon icke hade blivit född.

Minst sagt intressant.
Citat:
Du äcklas av korset. Jaha, då skulle du inte vilja vara med i de första kristna församlingarna som leddes av apostlarna.
Det finns bara en jag vill tillhöra.
2008-06-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Om Jesus hade dött som barn, så hade Guds verk aldrig kunnat bevittnats, och vi hade aldrig kunnat förstå vad Gud hade gjort för världen, men genom att lärljungarna vittnade om Jesus efter hans död och uppståndelse, och sedan helade människor i Jesu namn så kan världen förstå vad Gud hade gjort för oss!
Men nu är det ju just döden du beslagtar som syndernas förlåtelse. Det är ju den du förlitar dig på. Den tycks ju stå över det Jesus hade att vittna om.

Låt mig fråga. Hade du själv varit kapabel att slå i spikarna genom Guds sons händer och fötter?

Du tycks ju inte förstå vilken avskyvärd synd det är att döda sin nästa.
2008-06-24, 22:12
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
På vilket sätt gör han oss fria? Genom att dö eller genom att lära oss allt han sett och hört hos Fadern? Den som lyssnar på Jesus håller hans bud.
Genom att lära oss allt han sett och hört hos Fadern samt dö enligt faderns vilja.

Johannes Uppenbarelse 5

Den nya sången till Kristus, offerlammet
9 Och de sjöng en ny sång:
"Du är värdig att ta bokrullen
och bryta dess sigill,
ty du har blivit slaktad,
och med ditt blod
har du åt Gud köpt människor
av alla stammar och språk,
folk och folkslag.
10 Du har gjort dem till ett konungadöme,
till präster åt vår Gud,