2008-08-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Även du bör bruka urskiljning.
Jag vet att det var vanligt för 15-20 år sedan, och längre tillbaka, at slå barnen i RS.
Vilket Organisationen på den tidn uppmuntrade till.

Visst, det var vanligt med aga förr.

Men ett mycket märkligt sätt att lära barn att älska sanningen är väl att försöka banka in den???

Men vad du har fastnat i gamla hjulspår!

Usch vad tjatigt.
2008-08-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Usch där är det ju bara propaganda.

Propaganda?!
2008-08-04, 21:56
Medlem
Citat:
Nu är det ju så att talet 144000 är symboliskt och inga av dem kommer att hamna i himlen.

...vet du det??....

Var finns bibelverser som stöder det?
2008-08-04, 21:57
Medlem
Citat:
Det är ju du som kommer med personangrepp.. säger du så till människor du möter i dörrknackningen? "Seriöst är du korkad" hur kan man säga så till en medmänniska..

Vad fint att du reagerar när dessa uttryck kommer från det hållet. Men inte från andra hållet.

Lite hyckleri kanske?
2008-08-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Tror faktiskt du skulle må bra av att tagga ner dina svavelosande predikningar lite och inte bli så upprörd. Det är bara hälsosamt att få lite nya perspektiv på saker här i livet.

Javisst ja, du har ju ensamrätt på att bli upprörd och lukta svavel.

2008-08-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrisbane
Hänvisa gärna till det bibelställe som förklarar att käppen ifråga egentligen är en rent verbal företeelse och inte en konventionell träkäpp. Annars kan det hända att jag har lite svårt att ta din tolkning på allvar.

Vill du att det ska betyda att man ska slå sina barn eller vad är du ute efter?

Vill du att man ska tolka det som om man ska slå sina barn?

Det står dig fritt att tolka det så om du vill. Men JV gör det inte och jag tycker att du fått bra svar på varför.

Vad mer är problemet?
2008-08-04, 22:01
Medlem
Hur många av Jehovas Vittnen kommer till paradiset? Gäller samma regler för män och kvinnor? Får JV dricka sprit?
2008-08-04, 22:02
Medlem
Citat:
Kunde inte sagt det bättre själv.

Men jag tycker ändå han kunde stannat kvar och inte som gemene vittnet som skakar på huvudet och påstår att man inte är av "rätt virke" eller "Jesus lamm" bara för att man inte går på propagandan.

Vad pratar du om??
2008-08-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanatarium
Hur många av Jehovas Vittnen kommer till paradiset? Gäller samma regler för män och kvinnor? Får JV dricka sprit?

Ingen aning hur många av JV som får överleva Harmageddon. Gud ser hjärtan och har sista ordet om det.

Samma regler för män och kvinnor.

Ja JV "får" dricka sprit/alkohol. Med måtta.
2008-08-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Javisst ja, du har ju ensamrätt på att bli upprörd och lukta svavel.

Men din fåne kan du inte förstå någon gång att jag inte predikar något!
2008-08-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
För mig ändras inte budskapet även om Jesus dog på en påle. Visst är själva stommen till korset en påle. Men det är orelevant.
Jag är intresserad hur JV ser på den teologiska innebörde av detta. Vad innebär att "ta på sig sin tortyrpåle" för en JV?

Att man kan få stanna i sina problem men få hjälp att uthärda med Guds ande.
Livet som kristen innebär inte en räddning från svårigheter, åtminstone inte i den här världsordningen...
Ibland kan man få tjäna Gud under jobbiga omständigheter och ibland får man lida pga att man tjänar honom.

Det är vad jag spontant kommer på nu.
2008-08-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vill du att det ska betyda att man ska slå sina barn eller vad är du ute efter?

Vill du att man ska tolka det som om man ska slå sina barn?

Det står dig fritt att tolka det så om du vill. Men JV gör det inte och jag tycker att du fått bra svar på varför.

Vad mer är problemet?

Häpp läste igår anekdoter från f.d JV och ja barnaga förekommer frekvent t om med på sammankomster. Men som vanligt alla ljuger, framförallt uteslutna...varför nu dem skulle ljuga om något de själva gjort också?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in