2008-05-28, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ingen annan svarade åt mig. Jag gav det svar jag gav och det är så jag tycker och tänker. Om du inte förstår mitt svar kan du ju bara fråga vad jag menar.

Nej det är säkert så att det inte är så bra att jag sitter här. Regler...? Om det? Har hört råd och liknande men inga befallningar. Det är ändå inte för människor jag måste stå till svars, det är inför Gud, och han ser ju redan allt jag gör, så vad göra?

Tror man på bibeln och på Jesus (som oxå nämnde översvämningen) så ingår liksom tanken att det hänt...oavsett hur troligt man kanske själv tycker att det låter...
Att mänskligheten endast funnits i 6000 år? Det finns ju inga exakta uträkningar, men via bibelns personer kan man visst räkna bakåt och hamna nånstans...för ganska länge sen...
Kontentan är väl dock att vi har haft en direkt början och inte kommit till ur en lång utvecklingsprocess. Evolutionen kommer ju oxå med år och tidsbestämningar som inte (heller?) behöver stämma. Att bibelns mänsklighet inte behöver ha funnits i många miljoner år beror väl på att i den berättelsen kommer människan till som en direkt, färdig människa. Direkt skapad av Gud. Och då kan ju vår historia bakåt krympa avsevärt.

Jo men jag utgår från vad Jehovas Vittnen tror på. Låt oss säga att jag predikar och någon frågar mig - Var det en global översvämning för 4,4K år sedan?. Jag blir nu tvungen att säg att så är fallet.

Men jag kan inte ta den rollen, mitt krav för att jag skall kunna tänka mig att bli ett JV är att er teologi stämmer med vetenskapen.

Mvh
Twinsen!

Ps. Jag ska fråga dig nästa gång vi inte förstår varandra, men klaga inte om jag irriterar dig.
2008-05-28, 17:09
Medlem
Citat:
Nej det är säkert så att det inte är så bra att jag sitter här. Regler...? Om det? Har hört råd och liknande men inga befallningar. Det är ändå inte för människor jag måste stå till svars, det är inför Gud, och han ser ju redan allt jag gör, så vad göra?

Var du inte på sammankomsten förra sommaren? Om du var det så borde du nog minnas den resolution som alla skulle svara "Ja" på en massa saker. En av sakerna var att alla skulle lova att inte ta del i chatter och forum på nätet. Det är nog betydligt mer än "råd" som JV ger i frågan.
2008-05-28, 20:52
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Tuzz Tuzz Tuzz....

du känns så negativ nu igen...

Vad står det egentligen om Jesu närvaro under de sista dagarna?

Att det är de sista dagarna har du oxå erkänt att du tror va? (Tycker jag minns du skrivit det nånstans. Har jag fel?)

Ok, iaf, i Matt 24:3 frågar lärjungarna Jesus vad som skulle vara tecknet på Jesu närvaro och på avslutningen på tingens ordning.

Jesus ger ett långt svar, där han bl a säger att man ska höra krig och rykten om krig, nation ska resa sig mot nation, det ska vara hungersnöd,
jordbävningar, farsoter. Jesus säger oxå: "...och på grund av den tilltagande laglösheten ska kärleken hos flertalet svalna."
Och han nämnde oxå en annan sak som skulle ske, Matt 24:14...de goda nyheterna om kungariket skulle bli predikat på hela den bebodda jorden, till ett vittnesbörd för alla nationerna, och SEDAN ska slutet komma."

Tydligtvis skulle man genom dessa tecken och händelser och de ökande svårigheterna på jorden veta att Jesus var på gång. Hans NÄRVARO skulle visas i dessa tecken.
Var det inte så det stod i bibeln Tuzz?

SEN, efter dessa händelser skulle en vedermöda dras igång och därefter Harmageddon. Och DÅ blir det "dunder och brak" -som du skrev.
Men allt sker i en viss ordning, som är bestämd.

Kommer inte ihåg vad det står i "JV - Bibeln" i matt 24:3?
Har inte kvar den av någon anledning.

Men vad jag kan se står det så här:
"När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom
kom de fram och sade: "Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet
för din återkomst och för tidens slut?"

En annan översättning:
"När han sedan satt på Oljeberget, trädde hans lärjungar fram till honom,
medan de voro allena, och sade: »Säg oss när detta skall ske, och vad som
bliver tecknet till din tillkommelse och tidens ände"

Ser inte att det står något om någon annan typ av närvaro... Men du kanske
har fler bibelställen som stödjer den teroin, från "JV-bibeln"?

Sen läser man hela kapitlet så finns det inget om någon "närvaro".. Utan han
varnar lärjungarna för att falska profeter skall säga att han är lite här och
där och att han är närvarande på något flummigt sätt, men JV vet väl bättre
än Jesus själv?

Matt 24:27
"Ty liksom blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det vid
Människosonens återkomst."

Andra översättningen:
"Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till
väster, så skall Människosonens tillkommelse vara."

Att Jehovas Vittnen finns är ett tillräckligt stort tecken på att Jesus Återkomst
är nära, slutet på tingens ordning, med tanke på hur väl han beskriver dem
i matt 24:23-27.

Matt 24:14, förstår inte riktigt vad du menar? De flesta känner till
evangeliumen idag, å inte är det tack vare JV, inte... JV har alldeles för
många ggr profeterat falskt i Jehovas namn, sådant som minskar människors
förtröstan på bibeln och Gud. Vilken Skam! Sådant som drar dem från Guds
kärlek istället för till honom.
2008-05-28, 21:02
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:

Vad lär bibeln då?
Vad lär bibeln om människans framtid?
Är detta med ett paradis ngt som inte har ngt stöd i bibeln?
Skulle Gud hitta på menar du?

Att man bör avhålla sig från alla utanför org stämmer ju inte. Du drar för hårda linjer i det du påstår. Jag har umgåtts med både släktingar och icke släktingar som inte är JV. Man kan vara en vanlig människa.
Det som brukar poängteras är att ha balans på allt i livet och använda hjärnan när man väljer umgänge.
Det finns ju även människor som inte är JV som vet med sig att de i vissa sällskap eller med vissa kompisar kan dras med till att göra saker de kanske inte skulle gjort annars. Du vet...grupptryck.
Det är inget knepigt och konstigt i det. Och det blir inte konstigare bara för att man är ett JV.

Detta svar var nästan lite kul Leveticus....

Men gör så då att du kommer hem till mig lite regelbundet, fika snacka, gå på
bio kanske eller så. Jag vill gärna prata om min kärlek till Gud och Jesus. Vi kan
väl bjuda in fler vittnen när vi umgås?

Kalten kanske kan börja umgås med mig och min familj? Vi kanske kan umgås
tillsammans med Malmoehenke också? Eller varför inte ni får träffa mig och min
familj, ju fler man är behöver man inte vara så orolig över att det spårar ut?

Kanske är du en betelit på uppdrag som använder dig av "teokratisk krigföring",
vad vet jag, men nog e det skillnad min vän... nog e det skillnad...

Dina övriga frågor förstår jag inte ens varför du ställer dem, har du läst mina
inlägg tidigare i debatten? Det var en förklaring till varför några få lockas av
JV. Å jag skulle gärna kela med ett lejon.
2008-05-28, 21:09
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Pratar du för mig nu eller??

Har jag fel eller?

Postar det igen:

Fråga honom istället, om de predikar för att ge människor möjligheten att få
Evigt liv i ett paradis på jorden. Fråga sen om vad man måste eller bör göra
för att få evigt liv...

Jo det stämmer kommer han att svara, vi vill ge människor möjligheten till evigt
liv för att upplysa dem om möjligheten följer de Jesu befallning att "gå ut och
gör lärjungar". Vilket e en sak som du måste göra för att få evigt liv, du måste
ändra sinne, vilket innebär att du måste tro/tänka som ett JV och vips har du
fått svaret på frågan, de predikar för att du skall ändra ditt sinne...
2008-05-28, 22:10
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Läs även detta Hebreerbrevet 1:8 "Om Sonen däremot:

Gud , din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira. Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten. Därför har Gud, din Gud, smort dig med glädjens olja mer än dina likar.

Och:

Du Herre, lade i tidens början jordens grund, och himlarna är dina händers verk. De skall förgås men du förblir, de skall alla nötas ut som en mantel. du skall rulla ihop dem som en klädnad, ja, som en mantel skall de bytas ut. Men du är densamme, och dina år har inget slut "

När det gäller den här versen "Du Herre, lade i tidens början jordens grund, och himlarna är dina händers verk. De skall förgås men du förblir, de skall alla nötas ut som en mantel. du skall rulla ihop dem som en klädnad, ja, som en mantel skall de bytas ut. Men du är densamme, och dina år har inget slut "

Är en hänvisning till Psaltaren 102:26-28 där versen är hänvisad till Jehova Gud. där står det "i urtiden lade du jordens grund, och himlarna är dina händers verk: de skall förgås men du förblir, de skall alla nötas ut som en klädnad. Du skall förvandla dem som man byter om sin dräkt och de försvinner. Men du är densamme, och dina år skall inte ha något slut."

Så även här ser man att Jesus är Gud och Herre, eftersom Gud fadern kallar honom för Gud och Herre! Psaltar versen hänvisas till Gud, och samma vers hänvisas senare på Jesus utan Gud själv. Jesus är Gud, detta är Bibeln klar på!
-----------------

Ni hörde att jag sade till er: Jag går bort och kommer till er igen. Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag.

Joh 14:28
2008-05-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
-----------------

Ni hörde att jag sade till er: Jag går bort och kommer till er igen. Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag.

Joh 14:28

Just precis! Gud Fadern var större än Jesus, eftersom Jesus till sitt yttre var människa och på såvis begränsad. Jesus kunde säga "Vem rörde mig?" eftersom han inte hade ögon i nacken, men Gud såg och hörde allt, vilket inte Jesus kunde göra! Till sitt yttre så var Jesus en vanlig människa, detta förnekar inte jag, men till sitt inre så var Jesus Gud. Folk kunde ta på Jesus och kraften ifrån hans inre kunde bota människor bara genom att de rörde vid honom. Detta nämns nånstanns i Bibeln, kommer dock inte ihåg vart det står, men jag vet att jag har läst det! jag tror alltså att Jesus var Sann Gud, Sann människa! =)
2008-05-28, 22:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
jag tror alltså att Jesus var Sann Gud, Sann människa! =)

Amen..
2008-05-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Var du inte på sammankomsten förra sommaren? Om du var det så borde du nog minnas den resolution som alla skulle svara "Ja" på en massa saker. En av sakerna var att alla skulle lova att inte ta del i chatter och forum på nätet. Det är nog betydligt mer än "råd" som JV ger i frågan.

Hm...jag var faktiskt inte där alla dagarna.
Så det där har jag inte hört.
2008-05-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Jo men jag utgår från vad Jehovas Vittnen tror på. Låt oss säga att jag predikar och någon frågar mig - Var det en global översvämning för 4,4K år sedan?. Jag blir nu tvungen att säg att så är fallet.

Men jag kan inte ta den rollen, mitt krav för att jag skall kunna tänka mig att bli ett JV är att er teologi stämmer med vetenskapen.

Mvh
Twinsen!

Ps. Jag ska fråga dig nästa gång vi inte förstår varandra, men klaga inte om jag irriterar dig.

Inte blir väl jag irriterad heller...
2008-05-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Varför säger ni Jehová med betoning på bokstaven a i slutet?

Därför att det är det uttalet som använts längst....? Här i krokarna alltså.
2008-05-28, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Kommer inte ihåg vad det står i "JV - Bibeln" i matt 24:3?
Har inte kvar den av någon anledning.

Men vad jag kan se står det så här:
"När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom
kom de fram och sade: "Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet
för din återkomst och för tidens slut?"

En annan översättning:
"När han sedan satt på Oljeberget, trädde hans lärjungar fram till honom,
medan de voro allena, och sade: »Säg oss när detta skall ske, och vad som
bliver tecknet till din tillkommelse och tidens ände"

Ser inte att det står något om någon annan typ av närvaro... Men du kanske
har fler bibelställen som stödjer den teroin, från "JV-bibeln"?

Sen läser man hela kapitlet så finns det inget om någon "närvaro".. Utan han
varnar lärjungarna för att falska profeter skall säga att han är lite här och
där och att han är närvarande på något flummigt sätt, men JV vet väl bättre
än Jesus själv?

Matt 24:27
"Ty liksom blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det vid
Människosonens återkomst."

Andra översättningen:
"Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till
väster, så skall Människosonens tillkommelse vara."

Att Jehovas Vittnen finns är ett tillräckligt stort tecken på att Jesus Återkomst
är nära, slutet på tingens ordning, med tanke på hur väl han beskriver dem
i matt 24:23-27.

Matt 24:14, förstår inte riktigt vad du menar? De flesta känner till
evangeliumen idag, å inte är det tack vare JV, inte... JV har alldeles för
många ggr profeterat falskt i Jehovas namn, sådant som minskar människors
förtröstan på bibeln och Gud. Vilken Skam! Sådant som drar dem från Guds
kärlek istället för till honom.

Nu finns det ju faktiskt fler översättningar än bara den så kallade JV bibeln och den du läser ur. Alla använder inte exakt samma ord i verserna.

Så det Jesus nämner om krig, hungersnöd, farsoter, jordbävningar är inget att ta med i beräkningen?
Och inte heller att han i Matt 24:32 säger "Lär er nu följande genom en liknelse hämtad från fikonträdet; Så snart som dess gren blir mjuk och får löv att spricka fram, vet ni att sommaren är nära."

Den liknelsen talar inte om ngt som händer under dunder och brak utan ngt som kan observeras efter hand.

Matt 24:33 "Likaså vet ni också, när ni ser allt detta, att han är nära vid dörrarna."

I 2 Tim 3:1- handlar det oxå om saker som skulle bli på ett visst sätt i de sista dagarna.

Där handlar det inte heller om ngt dunder och brak.

Hur kan du få ihop ditt "dunder och brak" med att ett tecken är att JV finns?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in