Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Kan du svara på frågorna istället för att haka upp difg på att jag skriver äpplet? Är inte ett äpple en frukt? Har jag då fel när jag skriver äpple? Nej.
Och om INGEN vet när harmageddon kommer (enligt ditt citat ur den totala sanningen bibeln) hur kan då din favoritsekt JV slänga sig med tidpunkter när det ska ske? Är inte det att direkt gå emot bibelns ord?
Ska vi vara noggranna så är även en sådan liten detalj viktig. Om du inte är noggrann med detaljer hur ska man då kunna tro på att ens dina teorier i evolutionen är noggrannt undersökta, detaljmässigt? Jo, du har fel som skriver "äpple" i o m att du felaktigt definierar vad för slags frukt det är.
Slänga sig med tidpunkter när det ska ske? Det påstår många genom att dom felaktigt tolkat vad som står i den litteratur och de tidsskrifter som Sällskapet ger ut. Vad händer om man misstolkar ett meddelande? Titta bara på hur det kan bli om man feltolkar ett meddelande i krig? Allierade som skjuter och bombar på sina egna soldater t ex. Förstår du nu vikten av att man får innehållet i litteraturen förklarat för sig, så att man kan förvissa sig om att det man läst är rätt tolkat, i enlighet med vad Gud säger i Bibeln? Så, nej, Jehovas Vittnen har inte medvetet gått emot Guds ord någonstans, någonsin.
Att människan är ofullkomlig och kan göra ärliga fel, och trampa snett är förståeligt. Men denna litteratur är grundligt undersökt (isär- och ihopplockad i atomer och molekyler om du så vill uttrycka dig) så att den förhåller sig så med vad som står i Bibeln. Det är av yttersta vikt för en
sann kristen att h*n vet att det man talar är 100% sanning och inte komma med halvhjärtade gissningar. Om jag skulle fara med osanning och berätta den för dig, så skulle jag ha "blodskuld" på mina händer, att ha misslett dig med dåligt undersökt material. Vad skulle jag vara för en "sann kristen" om jag vore den som fick dig att "snava och falla"? Följande skriftställe är väldigt träffande i sin symbolik. Jag är övertygad om att en intelligent människa som du förstår dess tydliga innebörd.
"
Ty om någon skulle se dig, som har kunskap, ligga till bords i ett avgudatempel, kommer då inte samvetet hos denne, som är svag, att byggas upp till att äta mat som varit offrad åt avgudar? Genom din kunskap störtas ju den som är svag i fördärvet, din broder, för vars skull Kristus har dött. Men när ni på detta sätt syndar mot era bröder och sårar deras samvete, som är svagt, då syndar ni mot Kristus. Därför, om mat får min broder att snava och falla, vill jag aldrig någonsin mer äta kött, för att jag inte skall få min broder att snava och falla." (1 Kor. 8:10-13)
Vad Paulus vill ha sagt här är att, det är viktigt att ens handlingar, samvete, muntligt tal och "andliga mat" är rent från avgudadyrkan och andra slags orenheter som av förklarliga skäl inte hör till Gud.