2008-06-23, 18:34
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Egentligen finns inte så mkt mer att säga i detta.
Så länge ni förminskar Gud genom att säga att han klev omkring på sin egen skapelse

1 Mos 3:8 Vid kvällsbrisen hörde de HERREN Gud vandra i lustgården.

Citat:
har jag min åsikt klar ang vad ni tror och hur många gudar ni tror på.

Tänk på att i ert NT berättas det om två gudar som räddar världen. En Gud som i GT säger att han ska göra det själv men ändrar sig och tar en liten gud till hjälp.....i vår kan du inte hitta en enda antydan om det.

Har du förresten visat var i GT Gud säger att gud ska hjälpa honom?
2008-06-23, 18:44
Medlem
fotos avatar
Citat:
Vad menar du? Ny skapelse? Genom att sitta hemma och säga att man tror medans man fortsätter att leva utan ngn som helst förändring i sitt liv? Då är man möjligtvis en "ny skapelse" på ytan men inte i hjärtat -för det förändrar hela ens person och även gärningarna.

Du ser väl att det står "allt kommer från Gud"
"2 Kor 5:17 Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 18 Allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst."

Då är det han som gör nytt. Detsamma säger GT.

Jeremia 31:33 Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.

Du kan inte ändra på ditt hjärta själv.

Hes 36:26 Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött.
2008-06-23, 18:50
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F

Varför säger Jesus:

Se, du har blivit frisk; synda icke härefter, på det att icke något värre må vederfaras dig.

Varför vill Jesus att vi ska sluta synda?

Vi ska inte synda.....det finns ingen kristen som säger att vi får synda. Jag har inte stött på nån.
2008-06-23, 19:03
Medlem
Dynamos avatar
Egentligen så handlar inte debatten om Jehovas vittnen om hur olika skriftställen tolkas, eller vem som har ”rätt” eller ”fel”. Som jag ser det så handlar det om med vilken rätt en religion eller trosinriktning har rätten att utropa sig till den absoluta ”sanningen” och fördöma alla andra religiösa uppfattningar, och dessutom kräva absolut lydnad av sina anhängare (till döds om så krävs).

Att enskilda Jehovas vittnen på senare år börjat skriva på olika forum (trots att ledningen fördömer detta) tycker jag är positivt. Att man försvarar sina trosuppfattningar är inte underligare än att en del andra samfund anser sig ha monopol på ”sanningen”, och propagerar för sin uppfattning. Å andra sidan skulle de vittnen som skriver här bli uteslutna, om det kom fram att dom debatterade på flashback. Man kan med andra ord fråga sig varför vakttornets absoluta ”sanningar” inte får debatteras varesig offentligt eller inom församlingarna.

Så frågan är med vilken rätt som Jehovas vittnen kräver total underkastelse av sina medlemmar, i t.ex. frågan om medicinering och blodtransfusioner. Vaccinering var länge helt förbjudet, vilket resulterade i att Jehovas vittnen som inte ville svika sin tro, hellre dog än tog emot vaccin. När sedan sällskapet vakttornet gjorde en kovändning i frågan, så kan man fråga sig till vilken nytta människor tidigare hade dött. När det gäller blodfrågan så har man svängt fram och tillbaka, och det skulle inte förvåna mig om blodtransfusioner blir tillåtna i framtiden.

Jag kan faktiskt inte se någon som helst logik i att Gud skulle ha ändrat sig från den ena stunden till den andra, för att inte tala om alla profetior om harmageddon som har slagit fel.

Är det egentligen rimligt av ett samfund att kräva total underkastelse av sina medlemmar, och varför skall man vara beredd att dö för en lära som ständigt ändras….

Finns det en absolut sanning, så borde den rimligtvis vara orubblig.
2008-06-23, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Vi ska inte synda.....det finns ingen kristen som säger att vi får synda. Jag har inte stött på nån.
Nåja...
2008-06-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo
Egentligen så handlar inte debatten om Jehovas vittnen om hur olika skriftställen tolkas, eller vem som har ”rätt” eller ”fel”. Som jag ser det så handlar det om med vilken rätt en religion eller trosinriktning har rätten att utropa sig till den absoluta ”sanningen” och fördöma alla andra religiösa uppfattningar, och dessutom kräva absolut lydnad av sina anhängare (till döds om så krävs).

Att enskilda Jehovas vittnen på senare år börjat skriva på olika forum (trots att ledningen fördömer detta) tycker jag är positivt. Att man försvarar sina trosuppfattningar är inte underligare än att en del andra samfund anser sig ha monopol på ”sanningen”, och propagerar för sin uppfattning. Å andra sidan skulle de vittnen som skriver här bli uteslutna, om det kom fram att dom debatterade på flashback. Man kan med andra ord fråga sig varför vakttornets absoluta ”sanningar” inte får debatteras varesig offentligt eller inom församlingarna.

Så frågan är med vilken rätt som Jehovas vittnen kräver total underkastelse av sina medlemmar, i t.ex. frågan om medicinering och blodtransfusioner. Vaccinering var länge helt förbjudet, vilket resulterade i att Jehovas vittnen som inte ville svika sin tro, hellre dog än tog emot vaccin. När sedan sällskapet vakttornet gjorde en kovändning i frågan, så kan man fråga sig till vilken nytta människor tidigare hade dött. När det gäller blodfrågan så har man svängt fram och tillbaka, och det skulle inte förvåna mig om blodtransfusioner blir tillåtna i framtiden.

Jag kan faktiskt inte se någon som helst logik i att Gud skulle ha ändrat sig från den ena stunden till den andra, för att inte tala om alla profetior om harmageddon som har slagit fel.

Är det egentligen rimligt av ett samfund att kräva total underkastelse av sina medlemmar, och varför skall man vara beredd att dö för en lära som ständigt ändras….

Finns det en absolut sanning, så borde den rimligtvis vara orubblig.

Så klockrent skrivet! Det bästa jag läst på flashback hittils!
2008-06-23, 21:59
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
skall man vara beredd att dö för en lära som ständigt ändras….

Finns det en absolut sanning, så borde den rimligtvis vara orubblig
.

2008-06-23, 22:24
Medlem
fotos avatar
Citat:
Men hur är det med detaljerna?
Att älska sin nästa är ett ganska stort begrepp.
Hur är det med...hm...vad ska vi ta...sex före äktenskapet? Skilsmässor? Firandet av hedniska högtider? Svordomar? Alkohol? Rökning?

Var och en läser sin bibel och hittar svar på dessa funderingar men ingen människa är fullkomlig så givetvis kan man göra fel ibland. Det händer säkert bland vittnen också.
2008-06-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det var du som skrev att JV utvaldes för att de var villiga att ändra på sig.
Såg det därför som naturligt med dessa följdfrågor.

Om 607 är en trosfråga, då kommer JV knappast att ändra sig på den punkten, eftersom inga bevis i världen räcker för att de ska överge sin tro.
Troligen pga att de skulle förlora för mycket i prestige, om de nu skulle erkänna att de har haft fel, medan i stort sett hela den övriga världen har haft rätt.
Och därför håller man envist fast vid ett felaktigt årstal!

Villiga att ändra sig? Nej inte JV inte.

Jag vet att du har sagt att kors/påle inte är viktigt för dig. Men för Organisationen är det en viktig fråga, eftertsom de ofta har framhållit att andra Kristna har fel i den här frågan.
Och observera, det är inte jag eller någon annan som har gjort kors/påle till en viktig fråga, utan det är helt och hållet JV.

Därför kommer de knappast att ändra sig i den frågan heller.

Guds namn är JHWH, och enligt Bibeln ska det användas, säger du.

Men VARFÖR finns det då inte i några grundtexter till NT?
Inte ens i Jesus böner finns Namnet!
Och varifrån har JV fått rätten att lägga till namnet i NT?

Blodfrågan, här kan de ev bli tvungna att ändra sig, eftersom de har målat in sig i ett hörn.
Att säga att man ska avhålla sig från blod, och samtidigt godtyckligt tillåta fler och fler blodfraktioner, det saknar ju all trovärdighet, och de kan troligen inte fortsätta med sin nuvarande position så länge till.

Det viktiga är väl att man är villig att ändra sig vad gäller fel man gör mot Guds ord. 607 är inte ett fel mot ngt skrivet på det sättet.

Du har dina åsikter om de här ämnena och jag har mina och det är så det är. Orkar inte diskutera vidare om det, det spelar nämligen ingen roll hur jag än svarar.
2008-06-23, 23:08
Medlem
Citat:
1 Mos 3:8 Vid kvällsbrisen hörde de HERREN Gud vandra i lustgården.

Tänk på att i ert NT berättas det om två gudar som räddar världen. En Gud som i GT säger att han ska göra det själv men ändrar sig och tar en liten gud till hjälp.....i vår kan du inte hitta en enda antydan om det.

Har du förresten visat var i GT Gud säger att gud ska hjälpa honom?

Så du menar att han bokstavligen promenerade omkring i Eden? Så ser inte jag på det eftersom det i bibeln står att ingen människa kan se Gud och leva. Jag tror mer på en aning symbolik i det hela. Att Gud var närvarande men inte som ngn som knallade runt.

Jag har svarat åtskilliga ggr på ditt påstående om att JV tror på två gudar. Så är det inte. Det finns en Gud och en Son. Och de är två separata varelser. Far och Son.
2008-06-23, 23:09
Medlem
Citat:
Du ser väl att det står "allt kommer från Gud"
"2 Kor 5:17 Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 18 Allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst."

Då är det han som gör nytt. Detsamma säger GT.

Jeremia 31:33 Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.

Du kan inte ändra på ditt hjärta själv.

Hes 36:26 Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött.

Och då ändras även ens handlingar. Om hjärtat verkligen blivit berört.
2008-06-23, 23:12
Medlem
Citat:
Att man försvarar sina trosuppfattningar är inte underligare än att en del andra samfund anser sig ha monopol på ”sanningen”, och propagerar för sin uppfattning.

Nej just det. Äntligen ngn som fattar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in