2008-05-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Jovisst kan man tolka det så! Men då måste man också tolka bibeln att Den heliga Anden också är av gudomlig natur "utanför Guds gestalt", eftersom Jesus utgick från Gud på samma sätt som den heliga Anden utgår ifrån Gud.

Dessutom säger ju även Bibeln att Jesus ägde Guds gestalt innan han blev människa. Men Jesus vakade inte över sin jämlikhet med Gud, utan antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. Då han till det yttre hade blivit människa! Så även i kolosserbrevet beskrivs det att Jesus är Gud! Eftersom 1. Jesus ägde Guds gestalt. 2. Jesus var jämlik med Gud´men vakade inte över sin jämlikhet med Gud. 3. Han blev en tjänare/människa! Frågan är hur man kan äga Guds gestalt utan att själv vara GUD? Förklaring, förklaring?:P

Anden har aldrig sagts vara Guds son...

Ja Jesus hade en andegestalt innan han kom till jorden. Gud överförde hans redan existerande, skapade liv till Marias livmoder.

Kol 1:15 "Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde av all skapelse."

Jesus var Guds avbild, precis som människan skapades till Guds avbild. Inte är vi del i en "masseenighet" för det. Och här kommer det åter fram att Jesus var/är den förstfödde av all skapelse.

Kol 3:1 "...Kristus sitter på Guds högra sida."

Jesus sitter på...inte på samma punkt där Gud sitter...utan på Guds högra sida.

Filipp 2:6 "...Jesus, som, fast han var till i Guds gestalt, inte hade en tanke på ett besittningstagande, nämligen för att han skulle vara jämlik Gud."

Jesus var ju då skapad till Guds -sin Faders avbild/gestalt, han var en hög och mäktig andevarelse innan han kom till jorden. Trots detta hade han inga planer på att göra "myteri" och vilja ha tillbedjan för sin egen del. Jämför det med en annan av Guds andesöner...Satan. Han hade däremot tankar på att vilja bli som Gud.
2008-05-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
1914 är en otroligt viktig del i JV-s Grundlära, de ändrade sig i och med att
Harmageddon inte kom 1914, till att Jesus kom till Jorden osynlig. Jesus har
alltså regerat över jorden i nästan 100 år nu, trots att bibeln talar om för oss
att han skall komma till oss med dunder och brak...

Bibeln säger också att vi inte skall lyssna på falska profeter som påstår att
Jesus är lite här och där, för när han kommer så kommer vi att märka det.

"Många falska profeter skall framträda och bedra många", "Om ni då får höra:
Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte! Falska frälsare och falska
profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt
bedra också de utvalda. Nu har jag sagt er det i förväg. Om ni alltså får höra:
Han är ute i öknen, så gå inte dit, eller: Han är inne i kammaren, så tro det
inte. Ty liksom blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det
vid Människosonens återkomst."Matt 24:11, 23-27

Tuzz Tuzz Tuzz....

du känns så negativ nu igen...

Vad står det egentligen om Jesu närvaro under de sista dagarna?

Att det är de sista dagarna har du oxå erkänt att du tror va? (Tycker jag minns du skrivit det nånstans. Har jag fel?)

Ok, iaf, i Matt 24:3 frågar lärjungarna Jesus vad som skulle vara tecknet på Jesu närvaro och på avslutningen på tingens ordning.

Jesus ger ett långt svar, där han bl a säger att man ska höra krig och rykten om krig, nation ska resa sig mot nation, det ska vara hungersnöd,
jordbävningar, farsoter. Jesus säger oxå: "...och på grund av den tilltagande laglösheten ska kärleken hos flertalet svalna."
Och han nämnde oxå en annan sak som skulle ske, Matt 24:14...de goda nyheterna om kungariket skulle bli predikat på hela den bebodda jorden, till ett vittnesbörd för alla nationerna, och SEDAN ska slutet komma."

Tydligtvis skulle man genom dessa tecken och händelser och de ökande svårigheterna på jorden veta att Jesus var på gång. Hans NÄRVARO skulle visas i dessa tecken.
Var det inte så det stod i bibeln Tuzz?

SEN, efter dessa händelser skulle en vedermöda dras igång och därefter Harmageddon. Och DÅ blir det "dunder och brak" -som du skrev.
Men allt sker i en viss ordning, som är bestämd.
2008-05-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz[QUOTE
Anledningen till att några få går med i JV är att de blir utlovade evigt liv i ett
paradis på jorden där de kommer att få kela med lejon och alla människor runt
omkring dem är kärleksfulla. JV är duktiga på att argumentera och bli regelbundet
tränade för att kunna bemöta frågor som kommer, oftast väldigt flummiga
svar men för dem logiska. Med en fast övertygelse som gör att de känns trovärdiga.

De läser inte upp det finstilta, att om du blir JV bör du avhålla dig från alla
utanför org. och om du inte följer deras rekommendationer eller någon gång
syndar, blir du betraktad som död. De är väldigt vänliga mot alla utanför,
de gör skillnad på dig och dem. osv osv

Vad lär bibeln då?
Vad lär bibeln om människans framtid?
Är detta med ett paradis ngt som inte har ngt stöd i bibeln?
Skulle Gud hitta på menar du?

Att man bör avhålla sig från alla utanför org stämmer ju inte. Du drar för hårda linjer i det du påstår. Jag har umgåtts med både släktingar och icke släktingar som inte är JV. Man kan vara en vanlig människa.
Det som brukar poängteras är att ha balans på allt i livet och använda hjärnan när man väljer umgänge.
Det finns ju även människor som inte är JV som vet med sig att de i vissa sällskap eller med vissa kompisar kan dras med till att göra saker de kanske inte skulle gjort annars. Du vet...grupptryck.
Det är inget knepigt och konstigt i det. Och det blir inte konstigare bara för att man är ett JV.
2008-05-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
Så du menar att dom enbart går runt för att diskutera med folk? Jag sa aldrig att dom försökte pracka på mig deras tro men dom går ju på rekryteringsuppdrag med målet att upplysa men kanske främst övertyga folk om JVs lära?

Det jag har i tanken när jag går ut är att visa direkt från bibeln, nånting som kan ge en positiv känsla för den jag besöker. Och vill personen prata gör jag gärna det. Annars avlägsnar jag mig, ibland kanske lite för fort, vad vet jag. Vill inte ta ngns tid som inte bett om mitt besök.
Alla väljer själva vad de vill tro på och jag kan inte ändra på ngt i andras hjärtan. Jag kan visa vad jag hittat som ger mitt liv lugn och mening i det långa loppet.

Jag har haft med mig personer till våra möten, personer som av en eller annan orsak blivit nyfikna att se hur det går till eller som kanske blivit intresserade. Men som sen inte känt att det var ngt för dem. Och då är det inte mer med det. Jag tjatar absolut inte på dem att följa med fler ggr.

Alla tror som de vill och det enda man kan göra är att visa på det man själv tror på, sen är det upp till var och en. Varken mer eller mindre.
2008-05-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Fråga honom istället, om de predikar för att ge människor möjligheten att få
Evigt liv i ett paradis på jorden. Fråga sen om vad man måste eller bör göra
för att få evigt liv...

Glömde ju...

Jo det stämmer kommer han att svara, vi vill ge människor möjligheten till evigt
liv för att upplysa dem om möjligheten följer de Jesu befallning att "gå ut och
gör lärjungar". Vilket e en sak som du måste göra för att få evigt liv, du måste
ändra sinne, vilket innebär att du måste tro/tänka som ett JV och vips har du
fått svaret på frågan, de predikar för att du skall ändra ditt sinne...

Pratar du för mig nu eller??
2008-05-28, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
De som vill ha besök kan själva ta kontakt. punkt slut.
JV ju lite som dammsugarförsäljarna som springer från dörr till dörr. Många kanske vill ha en dammsugare, men jag tvivlar på att de vill köpa den av en skojare i hemmet. Då tar man sig till källan (i det fallet elektronikaffären) och köper sig en dammsugare.

Om det nu är så viktigt för alla, hur kommer det sig att JV inte gör något ordentligt av det istället? Så att det når allmänheten. Måste ju vara fruktansvärt ineffektivt att knacka dörr. Bättre att köpa sig en tid i TV eller marknadsföra sig på andra sätt, så de vet att de får tag i de som vill bli anhängare.

Nej alla tar inte själva kontakt.

Om det är ineffektivt eller inte kan jag inte svara på, men det är liksom inte mitt eller ngt annat JVs problem...det är på det sättet, i huvudsak, som Jesus predikade och som han lärde sina efterföljare att göra. Och är det så det är sagt att det ska göras så är det väl bara att göra så.
Man kan predika på olika sätt -från dörr till dörr, informellt med såna man stöter på vid olika tillfällen, man kan prata med släktingar och såna man känner, på senare tid har man börjat med telefonvittnande för det är fler och fler portuppgångar som har kodlås -det finns alla möjliga sätt att prata med människor.
2008-05-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iujhu
Haj hej!

Finns det någon fråga angående JV som de inte har något egentligt svar på? Något man skulle kunna fråga som om de kom o knacka dörr^^.

Häng inte upp er på ordet helvete. JV ser alltingt i svart och vitt, eller hur? Vi mot dem tankar. Vad skulle hänt med oss vanliga icke JV om detta Harmageddon inträffat 1914? och sist:P... har JV ett nytt år för nästa Harmageddon? Hade vatt bra o veta det så man kan förbereda sig lite.

Det har ju som bekant funnits en speciell betydelse bakom ordet helvete. En plats av evig plåga. Då är det väl viktigt att få fram att bibeln inte lär att människor ska plågas i en evighet?

Harmageddon är enligt bibeln Guds krig, som ska göra ett slut på de problem och den ondska(?) som finns i vår värld.
Det talas om att varje människa har ett val att göra, och att vara ett JV är ingen garanti för liv.
2008-05-28, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Hejsan! När man läser bibeln och framför allt Skökan och Harmageddon, så står det i Uppenbarelsen att Harmageddon är en plats där slutstriden kommer äga rum. Eller det står i uppenbarelseboken att slutstriden kommer äga rum vid Harmageddon. Så om man tror på Bibeln så tror man alltså att harmageddon är en plats, och inte namnet på slutstriden. Vakttornet lär ut att Harmageddon snart är här. Och att alla människor som inte tillhör denna organisation kommer att dö i Harmageddon. Man har gjort en jämförelse och påstått att vakttornet är som noaks ark. Dem som är ett Jehovas vittne kommer att räddas, medans vi andra kommer att gå under.

Skökan är enligt Vakttornets lära all annan religion, och framför allt vi som tror på treenighetsläran. Skökan kommer att krossas då Jesus kommer tillbaks, det räcker alltså inte att tro på Jesus, och ha honom som sin personliga herre och frälsare, man är dömd om man inte tillhör vakttornets organisation. Min bibel säger såhär om Kvinnan som är skökan. Uppenbarelseboken 17:18 "Och kvinnan som du såg är den stora staden, den som har kungavälde över kungarna på jorden"

Om ett J.V. svarar mig nu, så kommer han/hon säga att uppenbarelseboken är symbolisk, och ja det håller jag med om. Kvinnan är en stad, här bekräftade Johannes att det var en symbolsk bild. Men J.V. lär ut att staden också är symbolisk. Enligt deras lära ser det ut såhär Skökan - staden - All annan religion! Och att skökan tex. skulle syftas på katolism, eller treenighetsläran + alla annan religion, är inte biblisk! Bibeln säger endast att skökan är en stad, om staden hade symboliserat religion, så hade det stått så i Bibeln, men detta tror jag att vakttornet blundar för!

Det här skulle vi kunna diskutera lääänge om! Synd att det är typ natt nu.
2008-05-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Ja, och det finns oxå dem som tar kontakt med oss, och det helt FRIVILLIGT.

Ett enkelt "Nej tack jag är inte intresserad", räcker alldeles utmärkt för att jag skall gå vidare till nästa dörr, det behöver inte bli mer komplicerat än så.

Eller skit i och öppna dörren om vi är så fruktansvärt jobbiga.

Annonsera i tidningar och tv javisst, men det var inte på det sätt Jehova bad oss föra budskapet vidare.

...men...skiter de i att öppna dörren kommer vi ju tillbaka tills de öppnar dörren och säger, vänligt men bestämt, att de inte är intresserade....

2008-05-28, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Det var min poäng innan, jv är extremt odynamiska, förr var det inte så, men de har snöat in, om de bara hade lett sin organisation med modern management teologi då hade de nått resultat ...

Ok. Men nu är vi väl ganska moderna....sitter här över nätet, på FB och språkas...

Innebär det då att du kommer att döpa dig inom en snar framtid?
2008-05-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Är inte det viktiga att ni "frälser" världen så att säga? Det är väl fan bättre för er (och jag tror att lille jehova skulle bli gladare också) att ni raggar fler anhängare, än att ni gör det på det omoderna, osmidiga och otrevliga sättet att knacka dörr?

Hela världen kommer inte att bli frälst.

Enligt bibeln kommer de flesta att välja bort Gud.

Varför skulle Gud bli glad över att man INTE följer det mönster hans son gav?

Måste du "låta" så störig?
2008-05-28, 00:25
Medlem
[quote=Highness^^]
Citat:
Ursprungligen postat av Beecher
Hej min vän! Jag sätter mig och knåpar ihop ett PM angående dessa frågor till dig, då jag inte ser någon anledning eller har någon lust att skapa en offentlig debatt, man vet ju vad sådant har en tendens att eskaldera till

Kul att du frågade QUOTE]

Det låter trevligt, jag ser fram emot ditt svar, min underbara vän! =)
Ta den tid du behöver, och känn ingen stress, jag är här ett bra tag till! =)

Kul att ni är vänner.....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in