Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Åhejåhå, från jul till det ena och det andra.
Kan inte svara på detta. Det lär väl visa sig vad som är felaktigheter. Och det inom en snar framtid hoppas jag så dessa ändlösa diskussioner får ett slut. Jag litar till att det finns en Gud som ser allt och som kommer att visa vad som är rätt.
607 är en trosfråga. Jag tror att de flesta JV vet att det är 587 som är året som alla andra håller sig till.
Korset är inte av vikt för mig, jag säger att han dog på "trä". Du borde inte heller bry dig om det och istället fokusera på varför han hängde där.
Guds namn är JHWH och enligt bibeln ska det användas. Finns även i andra översättningar, så JV är inte ensamma om det.
Vad gäller blodet har jag ingen vidare kommentar. Jag kan ju då inte svara för hela organisationen.
Det var du som skrev att JV utvaldes för att de var villiga att ändra på sig.
Såg det därför som naturligt med dessa följdfrågor.
Om 607 är en trosfråga, då kommer JV knappast att ändra sig på den punkten, eftersom inga bevis i världen räcker för att de ska överge sin tro.
Troligen pga att de skulle förlora för mycket i prestige, om de nu skulle erkänna att de har haft fel, medan i stort sett hela den övriga världen har haft rätt.
Och därför håller man envist fast vid ett felaktigt årstal!
Villiga att ändra sig? Nej inte JV inte.
Jag vet att du har sagt att kors/påle inte är viktigt för dig. Men för Organisationen är det en viktig fråga, eftertsom de ofta har framhållit att andra Kristna har fel i den här frågan.
Och observera, det är inte jag eller någon annan som har gjort kors/påle till en viktig fråga, utan det är helt och hållet JV.
Därför kommer de knappast att ändra sig i den frågan heller.
Guds namn är JHWH, och enligt Bibeln ska det användas, säger du.
Men VARFÖR finns det då inte i några grundtexter till NT?
Inte ens i Jesus böner finns Namnet!
Och varifrån har JV fått rätten att lägga till namnet i NT?
Blodfrågan, här kan de ev bli tvungna att ändra sig, eftersom de har målat in sig i ett hörn.
Att säga att man ska avhålla sig från blod, och samtidigt godtyckligt tillåta fler och fler blodfraktioner, det saknar ju all trovärdighet, och de kan troligen inte fortsätta med sin nuvarande position så länge till.