2008-06-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Vad menar du? Jag skrev ju riktlinjerna.
Det är tron på Jesu försoningsoffer som räddar mig inte mina gärningar.....
I det vardagliga livet ska man älska sin nästa.

Joh 13:34 Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra.

Hur man älskar beror väl på situationen men hamnar i...vad människan är i behov av.

Men förlåtelsen är nr 1 i alla lägen.
Matt 6:14 Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske Fader också förlåta er.
Matt 6:15 Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser.

Men hur är det med detaljerna?
Att älska sin nästa är ett ganska stort begrepp.
Hur är det med...hm...vad ska vi ta...sex före äktenskapet? Skilsmässor? Firandet av hedniska högtider? Svordomar? Alkohol? Rökning?

Dessa är ex på saker jag ser hos många som påstår sig vara kristna och följa bibeln...är detta ok så länge man säger sig tro på Jesus?
2008-06-23, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag skrev ju det i svaret. Att JV lär att han dog på en påle.
Korset anses ha en icke kristen bakgrund och ihopsatt med Jesu död i efterhand. Det ses som en form av avgudadyrkan att höja upp korset genom att antingen ha det på väggen, på bilen eller på sig. Du kan ju inte riktigt likna det vid att ha kläder på sig, de är typ nödvändiga att ha men korset är mer ett tecken på att man tror på det. Att man vill framhäva det på ngt sätt.
Så det är inte ok att ha ett runt halsen när man är ett JV. Men det borde vara ens eget val, inte för att man inte får.
Att tro att han dog på ett kors blir väl oxå lite tokigt. Men vem vet vad var och en tänker och funderar på. De flesta analyserar det nog inte och accepterar förklaringarna till att det är påle som gäller. Medans kanske ngn mer än jag tänker på ett annat sätt. Jag har inget behov av att diskutera det med alla i församlingen, men skulle ngn fråga så skulle jag säga vad jag tycker, alternativt säga "trä". Neutralt och bra!

Måste faktiskt ge dig creds till det som du säger! Och trä det hängdes han upp på!
2008-06-23, 15:48
Medlem
Citat:
Men hur är det med detaljerna?
Att älska sin nästa är ett ganska stort begrepp.
Hur är det med...hm...vad ska vi ta...sex före äktenskapet? Skilsmässor? Firandet av hedniska högtider? Svordomar? Alkohol? Rökning?

Dessa är ex på saker jag ser hos många som påstår sig vara kristna och följa bibeln...är detta ok så länge man säger sig tro på Jesus?

Du är ute på hal is här, Leviticus!

-Sex före äktenskapet. Ja, det försöker väl JV i allmännhet hålla.

-Skilsmässor. Tja, jag tror tyvärr inte att JVs skilsmässostastik är så mycket bättre än "världens", framförallt inte bättre än andra frikyrkors. Känner väldigt många JV som har skilt sig, och även gift om sig!

- Firandet av hedniskahögtider. Du vet väl att JV firade jul vid den tid som de påstår sig ha blivit "satta över alla hans tillhörigheter", blev utvalda till att vara Guds folk. I det ljuset kan det väl inte vara såå fel med dessa högtider?

- Svordomar. Ja, JV svär inte! Många andra Kristna gör inte det heller!

- Alkohol. Hmm, vet många som har förfasat sig över att JV dricker så rikligt som de faktiskt gör.

- Rökning. Även rökning var accepterat tidigare bland JV, även när de blev "utvalda", så inte heller det bör väl vara så fel. Dessutom avhåller de flesta frikyrkliga från tobak.
2008-06-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Du är ute på hal is här, Leviticus!

-Sex före äktenskapet. Ja, det försöker väl JV i allmännhet hålla.

-Skilsmässor. Tja, jag tror tyvärr inte att JVs skilsmässostastik är så mycket bättre än "världens", framförallt inte bättre än andra frikyrkors. Känner väldigt många JV som har skilt sig, och även gift om sig!

- Firandet av hedniskahögtider. Du vet väl att JV firade jul vid den tid som de påstår sig ha blivit "satta över alla hans tillhörigheter", blev utvalda till att vara Guds folk. I det ljuset kan det väl inte vara såå fel med dessa högtider?

- Svordomar. Ja, JV svär inte! Många andra Kristna gör inte det heller!

- Alkohol. Hmm, vet många som har förfasat sig över att JV dricker så rikligt som de faktiskt gör.

- Rökning. Även rökning var accepterat tidigare bland JV, även när de blev "utvalda", så inte heller det bör väl vara så fel. Dessutom avhåller de flesta frikyrkliga från tobak.

Lilla Gitte. Jag är inte ute på hal is. Inte ett dugg.

Jag frågade foto om detta för att få veta vad h*n menar med livet i vardagen. Vill ha mer detaljer än bara orden att "man ska älska sin nästa". Detta var de ex jag kom på nu. Eftersom h*n inte av sig själv ger mig några ex.

Allt det som jag tog upp är säkert sånt som JV oxå får kämpa med eller har fått kämpa med. Nu glömmer du igen(?) att JV inte är EN person utan många olika människor. Jag har aldrig påstått att ALLA JV lever ett korrekt liv.
Rökning och julfirande och annat firande förekom absolut. De hade gran på Betel. Jag vet det. Men är det inte så att om man nu gör ngt som är fel, om man lever på ett sätt som är fel, vad bör man göra då? Ska man fortsätta med detta felaktiga och försöka rättfärdiga det på ngt sätt eller ska man vända om och rätta till sitt handlingssätt?
De misstag du gjort i ditt liv sätter väl inte stämpeln odåga i pannan på dig för tid och evighet? OM du ändrat och tagit bort det som varit fel.

Med dessa frågor försökte jag på intet sätt vitmåla alla JV eller ens jämföra med andra. Jag ville bra ha konkreta svar av foto.

Du borde lugna ner dig och inte ta allt som ngt att hugga på.
2008-06-23, 16:18
Medlem
Citat:
Lilla Gitte. Jag är inte ute på hal is. Inte ett dugg.

Jag frågade foto om detta för att få veta vad h*n menar med livet i vardagen. Vill ha mer detaljer än bara orden att "man ska älska sin nästa". Detta var de ex jag kom på nu. Eftersom h*n inte av sig själv ger mig några ex.

Allt det som jag tog upp är säkert sånt som JV oxå får kämpa med eller har fått kämpa med. Nu glömmer du igen(?) att JV inte är EN person utan många olika människor. Jag har aldrig påstått att ALLA JV lever ett korrekt liv.
Rökning och julfirande och annat firande förekom absolut. De hade gran på Betel. Jag vet det. Men är det inte så att om man nu gör ngt som är fel, om man lever på ett sätt som är fel, vad bör man göra då? Ska man fortsätta med detta felaktiga och försöka rättfärdiga det på ngt sätt eller ska man vända om och rätta till sitt handlingssätt?
De misstag du gjort i ditt liv sätter väl inte stämpeln odåga i pannan på dig för tid och evighet? OM du ändrat och tagit bort det som varit fel.

Med dessa frågor försökte jag på intet sätt vitmåla alla JV eller ens jämföra med andra. Jag ville bra ha konkreta svar av foto.

Du borde lugna ner dig och inte ta allt som ngt att hugga på.

Du missade poängen!
OM JV, eller rättare sagt Bibelforskarna, kunde väljas ut som Guds folk vid en tid när man firade Jul och andra högtider, så är det kanske inte så självklart att detta är fel!
För då kunde de väl knappast ha blivit utvalda då?

Och OM det är fel, så ska väl även de andra kyrkorna ha en möjlighet att ändra så småningom.
Tror knappast att det hade blivit populärt bland JV om andra på sin tid hade kommit och påpekat att JV gjorde fel när de hade gran.

Nej, det skulle JV själva komma fram till. Självklart. Varför inte samma tolerans mot andra?

Och jag tar inte alla tillfällen att hugga, faktiskt har jag inte skrivit här på länge, förrän för ett par dagar sedan.
Och faktiskt är det så att jag ofta försvarar JV, när någon kommer med felaktiga påstående.
2008-06-23, 16:26
Medlem
Citat:
Du missade poängen!
OM JV, eller rättare sagt Bibelforskarna, kunde väljas ut som Guds folk vid en tid när man firade Jul och andra högtider, så är det kanske inte så självklart att detta är fel!
För då kunde de väl knappast ha blivit utvalda då?

Och OM det är fel, så ska väl även de andra kyrkorna ha en möjlighet att ändra så småningom.
Tror knappast att det hade blivit populärt bland JV om andra på sin tid hade kommit och påpekat att JV gjorde fel när de hade gran.

Nej, det skulle JV själva komma fram till. Självklart. Varför inte samma tolerans mot andra?

Och jag tar inte alla tillfällen att hugga, faktiskt har jag inte skrivit här på länge, förrän för ett par dagar sedan.
Och faktiskt är det så att jag ofta försvarar JV, när någon kommer med felaktiga påstående.

Vill alla andra sk kristna grupper ändra sig då? Kommer alla sk kristna att sluta fira jul? Nu vet ju alla var julen kommer ifrån, och alla kan ju ta reda på var alla högtider har sina ursprung. Då är det bara att lägga ner firandena! Om man menar att Guds ord står över "traditionen". Eller vad står det i bibeln om det där med att sätta traditionerna före det Gud säger....
2008-06-23, 16:33
Medlem
Citat:
Vill alla andra sk kristna grupper ändra sig då? Kommer alla sk kristna att sluta fira jul? Nu vet ju alla var julen kommer ifrån, och alla kan ju ta reda på var alla högtider har sina ursprung. Då är det bara att lägga ner firandena! Om man menar att Guds ord står över "traditionen". Eller vad står det i bibeln om det där med att sätta traditionerna före det Gud säger....

Hur kunde JV då bli utvalda medan de firade JUL???
2008-06-23, 16:34
Medlem
Citat:
Hur kunde JV då bli utvalda medan de firade JUL???

Kanske för att de hade viljan att ändra sig??
2008-06-23, 16:37
Medlem
Citat:

Och kommer JV att överge sina felaktigheter?

Som 607.

Det felaktiga införandet av Guds namn i NT.

Kunna erkänna, att det åtminstone är möjligt att Jesus dog på ett kors.

Slopa dubbelmoralen i blodfrågan, så att det antingen är förbjudet eller tillåtet. Inte halta på bada sidor och laborera med blodbeståndsdelar och blodfraktioner!
2008-06-23, 16:45
Medlem
Citat:
Och kommer JV att överge sina felaktigheter?

Som 607.

Det felaktiga införandet av Guds namn i NT.

Kunna erkänna, att det åtminstone är möjligt att Jesus dog på ett kors.

Slopa dubbelmoralen i blodfrågan, så att det antingen är förbjudet eller tillåtet. Inte halta på bada sidor och laborera med blodbeståndsdelar och blodfraktioner!

Åhejåhå, från jul till det ena och det andra.

Kan inte svara på detta. Det lär väl visa sig vad som är felaktigheter. Och det inom en snar framtid hoppas jag så dessa ändlösa diskussioner får ett slut. Jag litar till att det finns en Gud som ser allt och som kommer att visa vad som är rätt.
607 är en trosfråga. Jag tror att de flesta JV vet att det är 587 som är året som alla andra håller sig till.
Korset är inte av vikt för mig, jag säger att han dog på "trä". Du borde inte heller bry dig om det och istället fokusera på varför han hängde där.
Guds namn är JHWH och enligt bibeln ska det användas. Finns även i andra översättningar, så JV är inte ensamma om det.
Vad gäller blodet har jag ingen vidare kommentar. Jag kan ju då inte svara för hela organisationen.
2008-06-23, 17:42
Medlem
Ja 587 är ju det rätta årtalet. Tror inte att Jv med dagens kunskap ens skulle ta upp det som trossats.

Att det var ett kors är också något som bevisats utom all rimligt tvivel eftersom korset använts som redskap långt tidigare än romarna och det är beskrivet så att inga missförstånd kan göras.

Man kan undra varför guden leker kurragömma med de s.k bibelforskarna? Nytt ljus hit nytt ljus dit i långa banor. För mig verkar bibelforskning bara vara ett ändlöst slöseri med tid.
2008-06-23, 18:16
Medlem
Citat:
Åhejåhå, från jul till det ena och det andra.

Kan inte svara på detta. Det lär väl visa sig vad som är felaktigheter. Och det inom en snar framtid hoppas jag så dessa ändlösa diskussioner får ett slut. Jag litar till att det finns en Gud som ser allt och som kommer att visa vad som är rätt.
607 är en trosfråga. Jag tror att de flesta JV vet att det är 587 som är året som alla andra håller sig till.
Korset är inte av vikt för mig, jag säger att han dog på "trä". Du borde inte heller bry dig om det och istället fokusera på varför han hängde där.
Guds namn är JHWH och enligt bibeln ska det användas. Finns även i andra översättningar, så JV är inte ensamma om det.
Vad gäller blodet har jag ingen vidare kommentar. Jag kan ju då inte svara för hela organisationen.

Det var du som skrev att JV utvaldes för att de var villiga att ändra på sig.
Såg det därför som naturligt med dessa följdfrågor.

Om 607 är en trosfråga, då kommer JV knappast att ändra sig på den punkten, eftersom inga bevis i världen räcker för att de ska överge sin tro.
Troligen pga att de skulle förlora för mycket i prestige, om de nu skulle erkänna att de har haft fel, medan i stort sett hela den övriga världen har haft rätt.
Och därför håller man envist fast vid ett felaktigt årstal!

Villiga att ändra sig? Nej inte JV inte.

Jag vet att du har sagt att kors/påle inte är viktigt för dig. Men för Organisationen är det en viktig fråga, eftertsom de ofta har framhållit att andra Kristna har fel i den här frågan.
Och observera, det är inte jag eller någon annan som har gjort kors/påle till en viktig fråga, utan det är helt och hållet JV.

Därför kommer de knappast att ändra sig i den frågan heller.

Guds namn är JHWH, och enligt Bibeln ska det användas, säger du.

Men VARFÖR finns det då inte i några grundtexter till NT?
Inte ens i Jesus böner finns Namnet!
Och varifrån har JV fått rätten att lägga till namnet i NT?

Blodfrågan, här kan de ev bli tvungna att ändra sig, eftersom de har målat in sig i ett hörn.
Att säga att man ska avhålla sig från blod, och samtidigt godtyckligt tillåta fler och fler blodfraktioner, det saknar ju all trovärdighet, och de kan troligen inte fortsätta med sin nuvarande position så länge till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in