2008-04-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillerQueen
Hej allihop,

måste säga att jag blir alldeles kluven i det jag läser här.
Det låter som om båda sidor har sina poänger. Vem har rätt & vem har fel? Och hur 17 ska man veta?

Man läser vad som står i bibeln. Och så jämför man med det man hör...kommer det från bibeln eller inte. Om det nu är bibeln man vill tro på.
2008-04-25, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är ett sammansatt uttryck, "Hallelujah" som förekommer 4 ggr i Upp. 19. Kortformen "Jah" står inte fristående. Och uttrycket "hallelujah" i Upp. 19 är ren hebreiska. Det har inte ens översatts till grekiska. Den enda skillnaden är att det hebreiska uttrycket skrevs med grekiska bokstäver. Därför skall översättningen till moderna språk också vara just "hallelujah", alltså det hebreiska uttrycket. Annars blir översättningen tydligare än originalet, och det får den inte bli.

Judarna slutade aldrig att använda och uttala utrycket "hallelujah". Det finns även i deras moderna bibelöversättningar och bönböcker. År 1979 vann en israelisk sångrupp eurovisonsfestivalen med låten "hallelujah". Men ett uttal av Namnet JHWH skulle aldrig ha gått för sig. Även kyrkorna har i tusentals år flitigt använt uttrycket "hallelujah" och alla kyrkor gör det flitigt fortfarande.

Det är ett halmstrå som brister när Jv vill hänvisa till "halleluja" i Upp. 19 som stöd för tanken att Guds Namn fortfarande uttalades. Skulle detta uttryck i Upp. 19 visa att Namnet ännu uttalades flitigt, som Jv påstår, så bevisar också kyrkornas och judarnas bruk av denna fras att de uttalar namnet JHWH flitigt.

Det faller självklart på sin egen orimlighet. Att Jv drar in Upp 19 i sammanhanget - det skedde redan på 40-talet - visar hur desperata de är och hur totalt renons på verkliga bevis de är.

Jag tror inte de är desperata.
Jag känner mig inte speciellt desperat.
2008-04-25, 13:09
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej demonena har inte tagit emot Jesus som sin räddare, det är väl antagligen därför de ryser...Jesus dog för övrigt inte för änglar, han dog för människor. Vad jag ville poängtera med det var att även fast de oxå TROR att han är Guds son så hjälper det inte, de har valt att inte göra rätt gärningar, rätt sätt att handla.

Demonerna tror fortfarande inte att Jesus är deras frälsare. Det är inte den tron som påtalas när Ordet säger att "även demonerna tror och bävar"

Citat:
Hans egna efterföljare lämnade allt och följde honom, de visade sin tro genom handling.

Menar du att du har lämnat allt....vad innebär det, vad har du lämnat?

Citat:
Varför sa Jesus att vi måste anstränga oss kraftigt? Är det väldigt ansträngande att känna att man tror och sen inte göra ngt?

Var säger Jesus det?

Citat:
Och jag säger inte att MER gärningar desto säkrare räddning, det är inte det det handlar om, men med säkerhet är det å andra sidan så att INGA gärningar resulterar i ingen räddning.
Det ska inte bara vara ord, det ska vara "verkstad" oxå. Så att säga.

Jag tror inte rövaren på korset hann göra så många gärningar innan Jesus sa att han skulle vara med honom i paradiset.

Luk 23:42 Och han sade: "Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike." 43 Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset."
2008-04-25, 13:12
Medlem
Tetragrammaton i LXX

Citat:
Men det verkar som att namnet fanns med i "de tidigaste avskrifterna av Septuaginta".

Sen kan man ju fråga sig om det verkligen är Guds vilja att hans namn inte ska användas.

Och kort formen "Jah" finns för övrigt med i Uppenbarelseboken. "Hallelujah".

Septuaginta, LXX, handlar om GT, inte alls om NT. Det är den första grekiska översättningen av det hebreiska GT, gjord redan i förkristen tid. Det finns Septuagintatexter som använder det hebreiska tetragrammet. Huruvida det användes från början eller är ett senare inskott är mycket debatterat. Tetragrammet i LXX går lätt att spåra. Det fanns med i vissa ex. ganska länge, vilket visar att man inte kunde ta bort det så lätt som Jv säger. Kyrkofäder säger att tetragrammet fanns i LXX-texter. Att de inte säger att det fanns i NT-texter är ytterligare ett förkrossande argument mot tanken att NT skulle ha innehållit tetragrammet.

Nu använde LXX tetragrammet på HEBREISKA, inte ett fullt utskrivet Jahve eller Jehova på grekiska, fastän det grekiska språket lätt kunde användas till att skriva ut Namnet i sin helhet. Anledningen till varför LXX inte skrev ut Namnet på grekiska var att man inte önskade att det skulle uttalas. Genom att skriva kryptiska hebreiska bokstäver mitt i den grekiska texten varnades läsaren. Uttalet blev på grekiska "kyrios", alltså "Herren". Därför finns det också tidiga LXX-texter som tagit steget fullt ut och skrivit "Herren" i stället för tetragrammet.

Så om apostlarna skulle ha skrivit det hebreiska tetragrammet i det grekiska NT, skulle det innebära att de önskade dölja Namnets uttal på samma sätt som judiska avskrivare av LXX. Så Jv hugger sig själva i foten när de driver sitt resonemang om tetragrammet i NT. Men NT skrevs för en bredare publik än LXX, det skrevs med tanke på hedniska läsare som inte skulle kunna läsa tetragrammet. Vi vet att vissa kristna uttalade tetragrammet i LXX-texter som "pipi", eftersom det var den enda mening de kunde få ut av de hebreiska krumelurerna. Därför skrev NT "Herren" direkt i NT i citaten från GT, eftersom det var så Namnet uttalades vid denna tid. Om Namnet skulle ha haft den roll det har bland dagens Jv skulle apostlarna självfallet ha skrivit ut Namnet i sin helhet på grekiska. De skulle absolut inte ha nöjt sig med hebreiska krumelurer i så fall.
2008-04-25, 13:20
Medlem
fotos avatar
Citat:
Är du en anhängare av treenighetsläran?

Jag tror att Sonen och Den Helige Anden utgår från Gud.

Joh 1:1 I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.
Jo 1: 14 Och Ordet blev kött (Jesus) och bodde bland oss,* och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning.
2008-04-25, 13:41
Medlem
Du borde läsa Vakttornet från 40-talet

Citat:
Jag tror inte de är desperata.
Jag känner mig inte speciellt desperat.

Visst är de desperata. När det via massiva invändningar gick upp för dem att de gjorde stor sak av en företeelse som saknas i NT hade de två val. De kunde acceptera NT och ändra sig. Eller så kunde de börja fabricera ting som egentligen inte finns i NT. De valde det senare. Och desperationen är uppenbar. Hade Namnet funnits i NT skulle man inte ha behövt ta till de tricks man gjorde. Bland annat hade man inte behövt köra sin bluff om hallelujah i Upp. 19.

Ett helt Vakttorn på 40-talet redogjorde för de bluffargument man valde att stödja sig på, i stället för att acceptera NTs grundtext, som bevarats av Gud
2008-04-25, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Demonerna tror fortfarande inte att Jesus är deras frälsare. Det är inte den tron som påtalas när Ordet säger att "även demonerna tror och bävar"

Menar du att du har lämnat allt....vad innebär det, vad har du lämnat?

Var säger Jesus det?

Jag tror inte rövaren på korset hann göra så många gärningar innan Jesus sa att han skulle vara med honom i paradiset.

Luk 23:42 Och han sade: "Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike." 43 Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset."

Du förstod inte vad jag menade med demonerna så vi glömmer det.

Med att lärjungarna lämnade allt ville jag bara (återigen) poängtera vikten av att man inte bara kan fortsätta leva sitt liv som förut och tro att man blir räddad bara för att man yttrar och känner att man tror.

Luk 13:24 "Ansträng er kraftigt..." "...många ska söka komma in men ska inte förmå det."

Matt 7:21 "Inte var och en som SÄGER till mig "Herre, Herre" ska komma in i himlarnas kungarike, utan den som G Ö R MIN FADERS VILJA."

Nej, rövaren hann nog inte göra så mkt, uppspikad på...ja, där han nu hängde, (en annan diskussion)...Men jag tror inte det stora flertalet människor är uppspikade på diverse ställen, oförmögna till att röra sig.
Det är detsamma med många som kommer att få uppstå, de kanske inte fick chans under sitt liv att visa var de står, men kommer att få chans att göra det efter att de blivit uppväckta. Därför ska det vara en uppståndelse både för de rättfärdiga och de orättfärdiga.
Alla ska ha samma chans.
Och i rövarens hjärta såg väl Jesus att det fanns en människa som ärligt ville följa honom. Men det innebär inte att rövaren, när han får uppstå, kan komma undan med att härja och leva som tidigare -nej, han måste ändra sitt liv så det stämmer överens med vad Gud vill.
2008-04-25, 13:52
Medlem
Citat:
Septuaginta, LXX, handlar om GT, inte alls om NT. Det är den första grekiska översättningen av det hebreiska GT, gjord redan i förkristen tid. Det finns Septuagintatexter som använder det hebreiska tetragrammet. Huruvida det användes från början eller är ett senare inskott är mycket debatterat. Tetragrammet i LXX går lätt att spåra. Det fanns med i vissa ex. ganska länge, vilket visar att man inte kunde ta bort det så lätt som Jv säger. Kyrkofäder säger att tetragrammet fanns i LXX-texter. Att de inte säger att det fanns i NT-texter är ytterligare ett förkrossande argument mot tanken att NT skulle ha innehållit tetragrammet.

Nu använde LXX tetragrammet på HEBREISKA, inte ett fullt utskrivet Jahve eller Jehova på grekiska, fastän det grekiska språket lätt kunde användas till att skriva ut Namnet i sin helhet. Anledningen till varför LXX inte skrev ut Namnet på grekiska var att man inte önskade att det skulle uttalas. Genom att skriva kryptiska hebreiska bokstäver mitt i den grekiska texten varnades läsaren. Uttalet blev på grekiska "kyrios", alltså "Herren". Därför finns det också tidiga LXX-texter som tagit steget fullt ut och skrivit "Herren" i stället för tetragrammet.

Så om apostlarna skulle ha skrivit det hebreiska tetragrammet i det grekiska NT, skulle det innebära att de önskade dölja Namnets uttal på samma sätt som judiska avskrivare av LXX. Så Jv hugger sig själva i foten när de driver sitt resonemang om tetragrammet i NT. Men NT skrevs för en bredare publik än LXX, det skrevs med tanke på hedniska läsare som inte skulle kunna läsa tetragrammet. Vi vet att vissa kristna uttalade tetragrammet i LXX-texter som "pipi", eftersom det var den enda mening de kunde få ut av de hebreiska krumelurerna. Därför skrev NT "Herren" direkt i NT i citaten från GT, eftersom det var så Namnet uttalades vid denna tid. Om Namnet skulle ha haft den roll det har bland dagens Jv skulle apostlarna självfallet ha skrivit ut Namnet i sin helhet på grekiska. De skulle absolut inte ha nöjt sig med hebreiska krumelurer i så fall.

Men varför skulle Gud vilja dölja sitt namn? Efter att först inte gjort det?
2008-04-25, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jag tror att Sonen och Den Helige Anden utgår från Gud.

Joh 1:1 I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.
Jo 1: 14 Och Ordet blev kött (Jesus) och bodde bland oss,* och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning.

Ok, "utgår från Gud"...han är treenig alltså?
Jag finner inte treenigheten den minsta logisk och absolut inte bibelenlig. Det jag ser i bibeln är detta:
Jesus är Guds son och Gud JHVH är hans Fader. Den heliga anden är Guds verksamma kraft. Jesus är en egen person, Gud är en egen person men den heliga anden är inte en person.
De är inte tre i ett.
2008-04-25, 13:58
Medlem
Direkt från Skriften

Citat:
Och?
Jag har inte heller lärt mig ngt annat än att alla, varenda kotte ska uppstå.

Men du sätter dig på höga hästar när du med säkerhet kan lova varje enskild individ t ex farisee liv igen.
Jag anser att det inte är ngt som vi kan ha ngn åsikt om. Men du kanske har direktinfo från himlarna? Du skulle behöva titta lite på ordet ödmjukhet...och blygsamhet kanske?

Det märks att det är Vakttornet och inte Skriften som är din auktoritet. Joh. 5:28,29 säger att alla som begravts skall komma fram. Uppenbarlseboken 20:12,13 säger att de döda, både stora och små, även de som finns i havet, skall uppstå. Det innebär varande kotte. Om du har svårt att acceptera det ändrar idet ingenting. Jag accepterar texterna, du accepterar Jv-läran, det är skillnaden mellan oss.

Nej du, säger du att varenda kotte skall uppstå, så har du avvikit från vakttornsläran. Den säger att vissa inte skall uppstå. Men det säger aldrig Bibeln. Den säger att alla som är i gravarna skall uppstå. Den ondaste farisee blev begravd och hamnade i en "minnesgrav". Därför måste en sådan uppstå enligt Jesu egna ord. Ingen direktinfo från himlarna behövs. Läs bara innantill!

Ordet ödmjukhet var det. Har du påtalat detta ord för Jv-ledningen, som vet att ge så bestämda besked om allting, även påstå att Sodomiterna inte skall uppstå? Är det blygsamt att påstå att ha blivit upphöjda av Jesus över alla hans tillhörigheter 1919, som din Jv-ledning påstår sig ha blivit ? Har du konfronterat ledningen med denna "blygsamhet"?
2008-04-25, 14:00
Medlem
Citat:
Visst är de desperata. När det via massiva invändningar gick upp för dem att de gjorde stor sak av en företeelse som saknas i NT hade de två val. De kunde acceptera NT och ändra sig. Eller så kunde de börja fabricera ting som egentligen inte finns i NT. De valde det senare. Och desperationen är uppenbar. Hade Namnet funnits i NT skulle man inte ha behövt ta till de tricks man gjorde. Bland annat hade man inte behövt köra sin bluff om hallelujah i Upp. 19.

Ett helt Vakttorn på 40-talet redogjorde för de bluffargument man valde att stödja sig på, i stället för att acceptera NTs grundtext, som bevarats av Gud

Jag har nog VT från den tiden...på en skiva som jag inte ännu installerat i datorn. Då kan jag se om ditt påstående om "desperation" stämmer.
2008-04-25, 14:04
Medlem
Citat:
Det märks att det är Vakttornet och inte Skriften som är din auktoritet. Joh. 5:28,29 säger att alla som begravts skall komma fram. Uppenbarlseboken 20:12,13 säger att de döda, både stora och små, även de som finns i havet, skall uppstå. Det innebär varande kotte. Om du har svårt att acceptera det ändrar idet ingenting. Jag accepterar texterna, du accepterar Jv-läran, det är skillnaden mellan oss.

Nej du, säger du att varenda kotte skall uppstå, så har du avvikit från vakttornsläran. Den säger att vissa inte skall uppstå. Men det säger aldrig Bibeln. Den säger att alla som är i gravarna skall uppstå. Den ondaste farisee blev begravd och hamnade i en "minnesgrav". Därför måste en sådan uppstå enligt Jesu egna ord. Ingen direktinfo från himlarna behövs. Läs bara innantill!

Ordet ödmjukhet var det. Har du påtalat detta ord för Jv-ledningen, som vet att ge så bestämda besked om allting, även påstå att Sodomiterna inte skall uppstå? Är det blygsamt att påstå att ha blivit upphöjda av Jesus över alla hans tillhörigheter 1919, som din Jv-ledning påstår sig ha blivit ? Har du konfronterat ledningen med denna "blygsamhet"?

Vad i det jag svarade förstod du inte??

Hur kan du säga att jag inte tror på det bibeln säger om att alla ska uppstå, när jag precis svarat att jag tror att alla enligt bibeln ska uppstå??

!!!???!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in