2008-06-23, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad JAG tror. Som JV eller privat? Har nämligen tidigare märkt att mina svar ang detta väckt reaktioner.
JV lär att han dog på en påle, men de bevis för detta som visas känns inte fullständiga och slutgiltiga. För mig.
JAG har ingen direkt bestämd åsikt om det. Tror att jag bara ska börja säga att han blev upphängd på trä. För det borde åtminstone stämma. Formen är för mig ointressant.
Det viktiga är varför han hängde där och att han överhuvudtaget faktiskt gjorde det.

Ja det stämmer att det viktiga i förkunnelsen är att Jesus dog för våra synder och inte om Jesus dog på ett kors eller på en påle. Men jag har nämligen hört att man som ett vittne inte får bära kors, men det kan vara fel också, så jag ställer frågan till dig som är ett vittne: Får man som ett vittne bära kors och tro att Jesus dog på ett kors?
2008-06-23, 10:18
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Tuzz, är du kvar i krokarna?
Skulle vara intressant att höra hur du vill kommentera det vi diskuterade sist!

Hej Leviticus!

Det jag senast snappade upp av dig var att du skulle återkomma... Med mer
infomration, men jag kanske har missat det?

Citat:
Alltså det jag kom på nu borde jag ju tänkt på medsamma...

Det är ju det där året 607...

Det finns ngt bibelställe där det står ngt om när den rättmätige kungen kommer...etc etc...efter den sista kungen i Israel/Juda.
Och den rättmätige skulle då vara Jesus. Och efter "hedningarnas tider" 2520 år skulle Jesus upprättas som kung. 1914.

Återkommer när jag kollat vidare.
2008-06-23, 11:32
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Ja det stämmer att det viktiga i förkunnelsen är att Jesus dog för våra synder och inte om Jesus dog på ett kors eller på en påle. Men jag har nämligen hört att man som ett vittne inte får bära kors, men det kan vara fel också, så jag ställer frågan till dig som är ett vittne: Får man som ett vittne bära kors och tro att Jesus dog på ett kors?
------

Förmodligen för att korset även har ett hedniskt ursprung.Dessutom är det ju ,enligt bibeln,inte ok att tillbe sekundära ting.
2008-06-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
------

Förmodligen för att korset även har ett hedniskt ursprung.Dessutom är det ju ,enligt bibeln,inte ok att tillbe sekundära ting.

Att tillbe kors är inte rätt i sig, men att bära kors borde inte spela någon större roll...jag tex. bär kläder och jag tillber ju inte kläderna bara för att jag bär dem på mig!
2008-06-23, 14:31
Medlem
fotos avatar
Citat:
Snacka om att leta efter saker att hacka på...

Det var du som antydde att jag plockat ut citat från handling. Jag visade att det inte var så.
2008-06-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Hej Leviticus!

Det jag senast snappade upp av dig var att du skulle återkomma... Med mer
infomration, men jag kanske har missat det?

Hej, jo då missade du det. Finns några inlägg fram efter det du citerade nu.
Senast redigerad av Leviticus 2008-06-23 kl. 14:52.
2008-06-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
På det lättvindiga sätt du viftar bort all kritik mot sekten du är med i tyder allt på att du är hjärntvättad. Sorry men hoppas du kommer till insikt om det så småningom. Du bortförklarar helt solklara bevis för att din tro inte stämmer. Man gör så i sekter.

Vad vet du om vad jag tänker och funderar över? Ingenting. Du skulle kanske hålla dig till yttringar om saker som du har koll på.
2008-06-23, 14:40
Medlem
Citat:
Att tillbe kors är inte rätt i sig, men att bära kors borde inte spela någon större roll...jag tex. bär kläder och jag tillber ju inte kläderna bara för att jag bär dem på mig!
Jag går och bär en liten elektrisk stol runt halsen. Det är också ett litet fint mordredskap!
2008-06-23, 14:44
Medlem
fotos avatar
Citat:
Så du kan leva hur du vill? Finns det inga som helst riktlinjer i bibeln att rätta sig efter? Gud accepterar allt?

Vad menar du? Jag skrev ju riktlinjerna.
Det är tron på Jesu försoningsoffer som räddar mig inte mina gärningar.....
I det vardagliga livet ska man älska sin nästa.

Joh 13:34 Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra.

Citat:
Låter fint det där med att älska sin nästa. Hur praktiserar du det? I vilka delar av livet älskar du din nästa? Och hur då?

Hur man älskar beror väl på situationen men hamnar i...vad människan är i behov av.

Men förlåtelsen är nr 1 i alla lägen.
Matt 6:14 Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske Fader också förlåta er.
Matt 6:15 Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser.
2008-06-23, 14:49
Medlem
Citat:

Jag skrev ju det i svaret. Att JV lär att han dog på en påle.
Korset anses ha en icke kristen bakgrund och ihopsatt med Jesu död i efterhand. Det ses som en form av avgudadyrkan att höja upp korset genom att antingen ha det på väggen, på bilen eller på sig. Du kan ju inte riktigt likna det vid att ha kläder på sig, de är typ nödvändiga att ha men korset är mer ett tecken på att man tror på det. Att man vill framhäva det på ngt sätt.
Så det är inte ok att ha ett runt halsen när man är ett JV. Men det borde vara ens eget val, inte för att man inte får.
Att tro att han dog på ett kors blir väl oxå lite tokigt. Men vem vet vad var och en tänker och funderar på. De flesta analyserar det nog inte och accepterar förklaringarna till att det är påle som gäller. Medans kanske ngn mer än jag tänker på ett annat sätt. Jag har inget behov av att diskutera det med alla i församlingen, men skulle ngn fråga så skulle jag säga vad jag tycker, alternativt säga "trä". Neutralt och bra!
2008-06-23, 14:52
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
---
Tja, men kläder är ju som bekant nödvändiga sedan syndafallet.

Att tro gör man med hjärtat.Och då behövs inga yttre tillbehör som stärker de känslorna.Speciellt inte när bibeln säger "aja baja" om sådana tillbehör.
2008-06-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Det är tron på Jesu försoningsoffer som räddar mig inte mina gärningar.....

Varför säger Jesus:

Se, du har blivit frisk; synda icke härefter, på det att icke något värre må vederfaras dig.

Varför vill Jesus att vi ska sluta synda?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in