2009-09-30, 12:29
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Varför ska man räkna bakåt från 539 när man vet när det skedde? Belägrigen sker 587 fKR..
Eh? Jag hade för mig att i och med att årtalen kring Babylons fall var ganska så skrivet i sten (förlåt för ordvitsen) utgår man från dem och med hjälp av de babyloniska krönikorna kommer man fram till 587. Rätta mig gärna om jag har fel, jag tar det ur minnet nämligen.

Citat:
Citat:
The tablet thus confirms the historical existence of the Biblical figure.

http://www.britishmuseum.org/the_museum/news_and_press_releases/press_releases/2007/biblical_archaeology_find.aspx

Bibeln har rätt i små detaljer så som namn, varför inte årtal?
2009-09-30, 12:37
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Ok. Jag tolkar det som det står.
Just Apg 15:20 är väl skrivet till hedningarna som fanns i Jerusalem?
Nej. Hedningarna i Antiochia.

14:26 Därifrån seglade de till Antiochia, den plats där man hade överlämnat dem åt Guds nåd inför det uppdrag som de nu hade fullgjort.
15:1 Några som hade rest ner från Judeen ville lära bröderna att de inte kunde bli frälsta om de inte lät omskära sig efter mosaiskt bruk.
15:30 Så sände man i väg dem, och när de hade kommit fram till Antiochia sammankallade de ett möte och överlämnade brevet.

Så enligt dig ska man avhålla sig från blod om man lever efter det bibeln säger?
Varför säger bibeln det? Kan inte blodtransfusioner rädda liv?
2009-09-30, 12:41
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Eh? Jag hade för mig att i och med att årtalen kring Babylons fall var ganska så skrivet i sten (förlåt för ordvitsen) utgår man från dem och med hjälp av de babyloniska krönikorna kommer man fram till 587. Rätta mig gärna om jag har fel, jag tar det ur minnet nämligen.

Bibeln har rätt i små detaljer så som namn, varför inte årtal?
Bra då är vi överens om att 587 är årtalet som gäller, ej den felaktiga 607 som Sällskapet hävdar.
2009-09-30, 12:42
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Bra då är vi överens om att 587 är årtalet som gäller, ej 607 som [bibeln] hävdar.
Det där kan jag hålla med om...
2009-09-30, 13:00
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Sällskapet hävdar ju det i sin litteratur.
2009-09-30, 13:02
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Sällskapet hävdar ju det i sin litteratur.
De tror väl på bibeln? Är det så konstigt?
2009-09-30, 13:06
Medlem
fotos avatar
Citat:
Nej. Hedningarna i Antiochia.

14:26 Därifrån seglade de till Antiochia, den plats där man hade överlämnat dem åt Guds nåd inför det uppdrag som de nu hade fullgjort.
15:1 Några som hade rest ner från Judeen ville lära bröderna att de inte kunde bli frälsta om de inte lät omskära sig efter mosaiskt bruk.
15:30 Så sände man i väg dem, och när de hade kommit fram till Antiochia sammankallade de ett möte och överlämnade brevet.

Så enligt dig ska man avhålla sig från blod om man lever efter det bibeln säger?
Varför säger bibeln det? Kan inte blodtransfusioner rädda liv?

Ok, "till hedningarna i Antiochia" ska det vara. Tror du dom fick rådet att avhålla sig från blodtransfusioner?
2009-09-30, 13:15
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ok, "till hedningarna i Antiochia" ska det vara. Tror du dom fick rådet att avhålla sig från blodtransfusioner?

avhålla sig från blod/avhålla sig från blod[transfusioner]

Vad är skillnaden? Den ena är heltäckande och den andra bara mer specifik. Blod som blod?

Fortfarande, varför säger bibeln det?
2009-09-30, 13:27
Medlem
fotos avatar
Citat:
avhålla sig från blod/avhålla sig från blod[transfusioner]

Vad är skillnaden? Den ena är heltäckande och den andra bara mer specifik. Blod som blod?

Fortfarande, varför säger bibeln det?

Apg 15:20 är skrivet till hedningarna i Antiochia.
2009-09-30, 13:47
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
(fotnot i Bibel 2k)
sådant som har orenats genom avgudadyrkan Dvs. kött som offrats åt främmande gudar; jfr 1 Kor 8, där Paulus intar en mildare ståndpunkt i samma fråga. Undantagsreglerna i v. 20 gäller rituella bud som ansågs så viktiga att även icke-judar borde respektera dem. Hit hörde enligt judisk tradition befallningar som Gud gett till "Noa och hans söner", dvs. alla människor (1 Mos 9:1-7; jfr 3 Mos 17).

Citat:
Apg 15:20 är skrivet till hedningarna i Antiochia.

Jasså?
2009-09-30, 13:59
Medlem
Citat:
Bra då är vi överens om att 587 är årtalet som gäller, ej 607 som [bibeln] hävdar.

http://www.quotes-watchtower.co.uk/607_b_c_e.html

En lättläst sammanfattning av hur årtalet för Jerusalems förstöring räknas ut med hjälp av Bibeln och kända fakta.

Bibeln hävdar inga årtal. Det JV gör är att acceptera det ena årtalet och förkasta det andra trots att de bygger på exakt samma källor.
2009-09-30, 14:05
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Man kanske inte vill ha med satanism att göra?

The most important holiday in Satanism is one's own birthday, as it is the birthdate
of one's own god. This is as a reminder that to a Satanist, you are the most important
being in the universe, and to honor your own vital existence and your life.
http://en.wikipedia.org/wiki/LaVeyan_Satanism

Vanligtvis sjunger folk för en (lovsång?) och ger en presenter (frambära gåvor?), det tänds ljus till ens ära (vad gör man ofta i religösa sammanhang?), det ordnas med mat åt en (offergåva? (notera att offergåvor ofta åts/äts upp av de som frambar/frambär dem)), osv.

Blir man en gud för en dag kanske?

Kan man inte helt enkelt fira födelsedagar utan presenter, ljus och sånger?

Inför vem är det förresten som man misstas för en Gud? Inför sig själv, omgivningen eller Gud? Jag har firat min födelsedag varje år hela mitt liv, inte en enda gång har jag trott mig vara höjd från mitt vanliga jag, inte heller har jag uppfattat någon annan vara upphöjd på sin födelsedag. Är det således Gud som missuppfattar våra handlingar som avguderi?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in