2008-04-25, 12:16
Medlem
[quote=Leviticus]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Det var ju ingen liten fråga, lite svår måste jag säga, jag sitter inte och lusläser Upp varje dag direkt...vad som är symboliskt och bokstavligt kan man ju se av sammanhanget...
T ex detta med vilddjuren, de är symboliska bilder av verkliga saker, Det stora Babylon är en symbol av en högst verklig instans.
Även Daniel såg olika vilddjur i en kavalkad som hade sin betydelse i efter varann avlösande kungavälden.
Att detta med de 144000, oavsett om vi nu säger att det är ett bokstavligt eller ett symboliskt tal,att de är en, egen, för sig, utpekad grupp tycker jag är väldigt tydligt.
Att någon av dessa grupper är mindre än den andra finns antytt i Luk 12:32 där det sägs: "Var inte rädd, du lilla hjord, eftersom det har behagat er Fader att ge er kungariket."

Och sen kvarstår ju det faktum att människors plats är på jorden. Inte i himlen.
Som det står i Ps 115:16:
"Himlen -himlen tillhör Jehova, men jorden har han gett åt människosönerna."

Det finns så mkt skrivet om hur människor ska besitta jorden och bo på den för evigt att detta med att alla ska till himlen helt enkelt inte stämmer.
Att det däremot står att det ska finnas "kungar och präster" som ska regera tillsammans med Lammet är en annan sak. De är där i det syftet. Att släpa upp alla människor dit är inte syftet. Då stämmer ju ingenting med tanke på var Gud placerade de första människorna.

Förstår du hur jag tänker?

Det finns alltså inte så mycket mer än talet 144000 som ska förstås bokstavligt i Upp?
Lite märkligt tycker jag.

Och jag har inte förnekat att människor ska besitta jorden, eller hävdat att de ska till himmelen.
Att det står om "kungar och präster" som ska regera tillsammans med Lammet behöver väl inte heller betyda att de ska vara i Himmelen?

Kanske gränsen mellan himmel och jord inte kommer att vara lika tydlig då!

I Bibeln sägs det ju att Herren talade med människorna, ja de första människorna hörde tom Herren vandra i lustgården!
Kanske det är så det ska bli igen?!

Och jag kan fortfarande inte se att det talas om två olika skaror i Upp 7.

Tänk dig att du får höra att det ska vara en stor MC träff på orten där du bor, att 20 000 motorcyklar ska komma dit.

Om du då går ut, och ser långa rader, en stor skara, av motorcyklar som kommer körande förbi ditt hus, då utgår du säkert från att de är deltagare i denna träff.
Att du först fick höra höra att det skulle komma 20 000 MC, och sedan såg dem komma.
Att det är samma grupp.
Och även om antalet 20 000 är betydligt mindre än 144 000, så skulle du nog ha svårt att räkna alla motorcyklister i rörelse!

Att det talas om "du lilla hjord" visar inte heller det du säger.
Jämfört med alla människor är de trogna kristna en "liten hjord".
Medlem
Hej allihop,

måste säga att jag blir alldeles kluven i det jag läser här.
Det låter som om båda sidor har sina poänger. Vem har rätt & vem har fel? Och hur 17 ska man veta?
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det håller inte.

1. Septuaginta är en grekisk översättning av GT, alttså inte NT.

2. Om Gud hade velat att hans namn skulle användas i NT, så hade han med största säkerhet kunnat ombesörja att det fanns och hade bevarats där.

3. Intressant att JV hänvisar till formen Hallelujah, eftersom jag aldrig har hört något JV använda detta uttryck, som ju är så vanligt bland många kristna. Men att namnet endast finns i denna form i NT säger väl en del.
Eller tror du inte att Gud har klarat av att bevara sitt ord intakt?

Man kan alltså säga att ordet Jehova inte står med i grund-NT.
2008-04-25, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Nytt förbund du vet. Frälsningen i namnet Jesus.

Jo jo och då innebär det automatiskt treenighetsläran? Eller?
2008-04-25, 12:26
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Så det du menar är alltså...att det räcker med att säga och känna att man tror?

Enligt Gud själv så är det det som Jesus gjort på Golgata nog för att rädda dig undan domen.

Citat:
Jag tycker inte att endast det räcker, om man ser vad som står i bibeln. Visst det är en del av det och man måste ju ha tron i sitt hjärta, men det krävs mer.
För det första så finns det andra som oxå tror och som VET vem Jesus är och att han uppstod: "Du tror att det finns en enda Gud, eller hur? Det gör du rätt i. Oxå demonerna tror, och de ryser." -Jak 2:19

Är demonerna godkända av Jesus? Av Gud?

Demonerna tror inte att Jesus är deras frälsare Att Jesus dog och uppstod för dem.

Citat:
För det andra fortsätter verserna som följer så här:
"Men vill du veta, du tomma människa, att tro utan gärningar är overksam? Blev inte Abraham, vår fader, förklarad rättfärdig till följd av gärningar, sedan han hade offrat sin son Isak på altaret? Du ser att tron samverkade med hans gärningar, och genom hans gärningar blev tron fullkomnad....Ni ser att en människa ska förklaras rättfärdig på grund av gärningar och inte bara på grund av tro.
Ja, liksom kroppen utan ande är död, så är oxå tron utan gärningar död." -Jak 2:20-24,26
"Till vilken nytta är det...om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl denna tro rädda honom? Om en broder eller en syster är naken och inte har mat nog för dagen, och någon av er säger till dem: "Gå i frid, håll er varma och mätta", men ni inte ger dem vad kroppen behöver, till vilken nytta är väl det? Så är oxå tron, om den inte har gärningar, i sig själv död." -Jak 2:14-17

Frälsningen är att tro att Jesus tog vår synd på sig....av tron kommer sen gärningar "Ef 2:10 Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem."

Det är inte så att ju mer gärningar man gör desto säkrare är frälsningen för oss.
"Gal 3:1 1 Ni dåraktiga galater! Vem har förhäxat er, ni som har fått Jesus Kristus framställd för era ögon som korsfäst? 2 Endast det vill jag veta: tog ni emot Anden genom att hålla lagen eller genom att lyssna i tro? 3 Är ni så dåraktiga? Ni som började i Anden, skall ni nu sluta i köttet? 4 Har ni lidit så mycket förgäves, ja, helt förgäves? 5 Han som ger er Anden och gör underverk bland er, gör han det för att ni håller lagen eller för att ni lyssnar i tro, liksom Abraham? 6 Han trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet.* 7 Därför skall ni veta att de som håller sig till tron, de är Abrahams barn.

Citat:
Ett annat ex på detta att utöva tro -att det är något man gör, en aktiv handling..."Då vi nu har samma trons ande som den om vilken det står skrivet:"Jag utövade tro, därför talade jag", utövar oxå vi tro, och därför talar vi." 2 Kor 4:13

Denna deras tro drev dem till att tala om den.

I grundtexten står det inte "utöva tro" det står "Jag tror därför talar jag"....tror på Jesu verk på Golgata och talar om det.

1 Kor 1:23 Men vi predikar Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten* och för hedningarna en dårskap.
1 Kor 2:2 Jag hade nämligen bestämt mig för, när jag var hos er, att inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom som korsfäst
2008-04-25, 12:26
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Att detta med de 144000, oavsett om vi nu säger att det är ett bokstavligt eller ett symboliskt tal,att de är en, egen, för sig, utpekad grupp tycker jag är väldigt tydligt.
Att någon av dessa grupper är mindre än den andra finns antytt i Luk 12:32 där det sägs: "Var inte rädd, du lilla hjord, eftersom det har behagat er Fader att ge er kungariket."

Och sen kvarstår ju det faktum att människors plats är på jorden. Inte i himlen.
Som det står i Ps 115:16:
"Himlen -himlen tillhör Jehova, men jorden har han gett åt människosönerna."

Det finns så mkt skrivet om hur människor ska besitta jorden och bo på den för evigt att detta med att alla ska till himlen helt enkelt inte stämmer.
Att det däremot står att det ska finnas "kungar och präster" som ska regera tillsammans med Lammet är en annan sak. De är där i det syftet. Att släpa upp alla människor dit är inte syftet. Då stämmer ju ingenting med tanke på var Gud placerade de första människorna.

Förstår du hur jag tänker?
Var inte rätt du lilla hjord.. Han kanske menade alla kristna där att alla kristna är en liten hjord. Och att denna lilla hjord - dvs alla kristna ska vara på jorden.
2008-04-25, 12:28
Medlem
fotos avatar
Citat:
Jo jo och då innebär det automatiskt treenighetsläran? Eller?

Det nya förbundet innebär att:
Rom 10:9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren* och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.
Rom 10:10 Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.
2008-04-25, 12:35
Medlem
[quote=Gitte]
Citat:

Det finns alltså inte så mycket mer än talet 144000 som ska förstås bokstavligt i Upp?
Lite märkligt tycker jag.

Och jag har inte förnekat att människor ska besitta jorden, eller hävdat att de ska till himmelen.
Att det står om "kungar och präster" som ska regera tillsammans med Lammet behöver väl inte heller betyda att de ska vara i Himmelen?

Kanske gränsen mellan himmel och jord inte kommer att vara lika tydlig då!

I Bibeln sägs det ju att Herren talade med människorna, ja de första människorna hörde tom Herren vandra i lustgården!
Kanske det är så det ska bli igen?!

Och jag kan fortfarande inte se att det talas om två olika skaror i Upp 7.

Tänk dig att du får höra att det ska vara en stor MC träff på orten där du bor, att 20 000 motorcyklar ska komma dit.

Om du då går ut, och ser långa rader, en stor skara, av motorcyklar som kommer körande förbi ditt hus, då utgår du säkert från att de är deltagare i denna träff.
Att du först fick höra höra att det skulle komma 20 000 MC, och sedan såg dem komma.
Att det är samma grupp.
Och även om antalet 20 000 är betydligt mindre än 144 000, så skulle du nog ha svårt att räkna alla motorcyklister i rörelse!

Att det talas om "du lilla hjord" visar inte heller det du säger.
Jämfört med alla människor är de trogna kristna en "liten hjord".

Jag känner inte att jag kan komma med ngt svar ang om det finns ngt mer som ska ses bokstavligt i Upp just nu. Så den låter vi vara obesvarad, tills vidare.

Att det ska finnas "kungar och präster" som ska regera...på jorden...?
Ska alla människor regera som kungar och präster? Men det var ju inte syftet från början med Adam och Eva...inte regerade dem över nånting annat än möjligtvis djuren...
Att det ska bli som när Adam och Eva levde -att människan hade en direktkontakt med Gud på ett sånt sätt som de hade, det kommer sannolikt att bli så igen. Men inte förrän efter de tusen åren. Efter det ska Jesus överlämna riket till sin Fader och han ska bli "allt för var och en."
Tusenårsriket ska vara en tid av återställelse av mänskligheten och planeten, en tid för de som dött att komma tillbaka i uppståndelsen...Det är under detta tusenårsrike som det är menat att Jesus med sina "kungar och präster" ska regera, från himlen. En himmelsk regering.
Om det skulle vara som du säger...att alla människor ska regera...kan det inte bli lite kaotiskt? Och de ska även vara på jorden, bland all återställelse och bland alla som uppväcks? Och om det nu krävs en del jobb med att återfå planeten till ursprungligt skick, när ska man ha tid att regera? Över vad man nu ska regera?

Näääej...jag måste nog gå på linjen som ser lite mer ordnad ut, eftersom det står i bibeln att Gud inte är "oordningens Gud, utan fridens".
Ordning och reda.

Det där med motorcyklarna kan jag inte riktigt få in i detta...Johannes SÅG de 144000 stå TILLSAMMANS med Lammet. Medan den stora skaran stod INFÖR tronen och Lammet.
2008-04-25, 12:45
Medlem
uttrycket "Hallelujah"

Citat:
Men det verkar som att namnet fanns med i "de tidigaste avskrifterna av Septuaginta".

Sen kan man ju fråga sig om det verkligen är Guds vilja att hans namn inte ska användas.

Och kort formen "Jah" finns för övrigt med i Uppenbarelseboken. "Hallelujah".

Det är ett sammansatt uttryck, "Hallelujah" som förekommer 4 ggr i Upp. 19. Kortformen "Jah" står inte fristående. Och uttrycket "hallelujah" i Upp. 19 är ren hebreiska. Det har inte ens översatts till grekiska. Den enda skillnaden är att det hebreiska uttrycket skrevs med grekiska bokstäver. Därför skall översättningen till moderna språk också vara just "hallelujah", alltså det hebreiska uttrycket. Annars blir översättningen tydligare än originalet, och det får den inte bli.

Judarna slutade aldrig att använda och uttala utrycket "hallelujah". Det finns även i deras moderna bibelöversättningar och bönböcker. År 1979 vann en israelisk sångrupp eurovisonsfestivalen med låten "hallelujah". Men ett uttal av Namnet JHWH skulle aldrig ha gått för sig. Även kyrkorna har i tusentals år flitigt använt uttrycket "hallelujah" och alla kyrkor gör det flitigt fortfarande.

Det är ett halmstrå som brister när Jv vill hänvisa till "halleluja" i Upp. 19 som stöd för tanken att Guds Namn fortfarande uttalades. Skulle detta uttryck i Upp. 19 visa att Namnet ännu uttalades flitigt, som Jv påstår, så bevisar också kyrkornas och judarnas bruk av denna fras att de uttalar namnet JHWH flitigt.

Det faller självklart på sin egen orimlighet. Att Jv drar in Upp 19 i sammanhanget - det skedde redan på 40-talet - visar hur desperata de är och hur totalt renons på verkliga bevis de är.
2008-04-25, 12:49
Medlem
Citat:
Enligt Gud själv så är det det som Jesus gjort på Golgata nog för att rädda dig undan domen.

Demonerna tror inte att Jesus är deras frälsare Att Jesus dog och uppstod för dem.

Frälsningen är att tro att Jesus tog vår synd på sig....av tron kommer sen gärningar "Ef 2:10 Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem."

Det är inte så att ju mer gärningar man gör desto säkrare är frälsningen för oss.
"Gal 3:1 1 Ni dåraktiga galater! Vem har förhäxat er, ni som har fått Jesus Kristus framställd för era ögon som korsfäst? 2 Endast det vill jag veta: tog ni emot Anden genom att hålla lagen eller genom att lyssna i tro? 3 Är ni så dåraktiga? Ni som började i Anden, skall ni nu sluta i köttet? 4 Har ni lidit så mycket förgäves, ja, helt förgäves? 5 Han som ger er Anden och gör underverk bland er, gör han det för att ni håller lagen eller för att ni lyssnar i tro, liksom Abraham? 6 Han trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet.* 7 Därför skall ni veta att de som håller sig till tron, de är Abrahams barn.

I grundtexten står det inte "utöva tro" det står "Jag tror därför talar jag"....tror på Jesu verk på Golgata och talar om det.

1 Kor 1:23 Men vi predikar Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten* och för hedningarna en dårskap.
1 Kor 2:2 Jag hade nämligen bestämt mig för, när jag var hos er, att inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom som korsfäst

Nej demonena har inte tagit emot Jesus som sin räddare, det är väl antagligen därför de ryser...Jesus dog för övrigt inte för änglar, han dog för människor. Vad jag ville poängtera med det var att även fast de oxå TROR att han är Guds son så hjälper det inte, de har valt att inte göra rätt gärningar, rätt sätt att handla.

Men jag anser att det som står i bibeln, bl a det jag citerat, visar att det krävs mer än att bara sitta på en stol och säga att jag tror.

Det som Jesus gjorde i och med sin död gav mänskligheten en möjlighet att återfå det som Adam miste.
Adam trodde säkert för övrigt oxå på Gud och var säker på hans existens, men hur långt räckte det när hans gärningar visade en önskan om oberoende? Han blev avskuren från det eviga livet och från paradiset.

Att Jesus gav människor en möjlighet betyder inte att man automatiskt blir räddad bara för att man tror att händelsen har ägt rum.
Hans egna efterföljare lämnade allt och följde honom, de visade sin tro genom handling.
Varför sa Jesus att vi måste anstränga oss kraftigt? Är det väldigt ansträngande att känna att man tror och sen inte göra ngt?

Och jag säger inte att MER gärningar desto säkrare räddning, det är inte det det handlar om, men med säkerhet är det å andra sidan så att INGA gärningar resulterar i ingen räddning.
Det ska inte bara vara ord, det ska vara "verkstad" oxå. Så att säga.
Senast redigerad av Leviticus 2008-04-25 kl. 12:51.
2008-04-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Var inte rätt du lilla hjord.. Han kanske menade alla kristna där att alla kristna är en liten hjord. Och att denna lilla hjord - dvs alla kristna ska vara på jorden.

Jaa du, vem vet vad han menade.

Jag känner ändå att det inte stämmer med vad bibeln säger på andra håll. Bl a det om de 144000 och den stora skaran.
2008-04-25, 12:56
Medlem
Citat:
Det nya förbundet innebär att:
Rom 10:9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren* och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.
Rom 10:10 Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.

Är du en anhängare av treenighetsläran?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in