2008-06-18, 22:49
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
En del JV menar att detta med 607 handlar om tro. Att det kommer att visa sig att det är detta år som stämmer. Till slut. Men som sagt, allt handlar om tro.
Den förklaringen har jag också hört, tror den förklaringen kommit till på senare tid, nu när verklig fakta kommit fram.
2008-06-18, 23:37
Medlem
Citat:
En del JV menar att detta med 607 handlar om tro. Att det kommer att visa sig att det är detta år som stämmer. Till slut. Men som sagt, allt handlar om tro.

1975...känner jag blir lite överdrivet här...har släkt som var vittnen då och som inte hade den uppfattningen att Harmageddon skulle komma då. Om det proklamerades så tydligt, varför reagerade inte alla vittnen lika kraftigt? Ni säger ju att alla vittnen är stöpta i samma form.

Kors, påle. Vem vet. Läste lite tidigare här i inlägg från Schabo-labo att det diskuteras huruvida Jesus var upphängd med spikarna genom armarna istället och med uppdragna ben, vad jag såg på bilden iaf. Så sättet han hängde på och vad han hängde på borde inte vara av största betydelse.

Kanske därför att vakttornet profeterat 70 olika profetior innan 1975 och inte en enda profetia gick i uppfyllelse? Skulle också ta vakttornets profetior med en klackspark om jag var ett vittne, så det gjorde dem visserligen rätt i! Allt det som förkunnas genom vakttornets skrifter är nånting som är skrivet av Människor och inte inspirerat av Gud, jag tror att dem som inte tog det året på allvar hade genomskådat vakttornet, och det glädjer mig att höra detta från ett vittne själv!
2008-06-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Ursäkta mej. Ordet som användes är tydligen "skoltjänaren".
Känner du igen det då, Leviticus?

Eller "tillsyningsmannen för skolan". Är mera rätt så.
De olika punkterna på mötena har olika bröder ansvar för, det är därför man säger så. Så man vet vem man pratar om. Inge konstigt.
"Skolmästaren" lät som ngt taget från Harry Potter.....
2008-06-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Den förklaringen har jag också hört, tror den förklaringen kommit till på senare tid, nu när verklig fakta kommit fram.

Mycket möjligt. Verkar ju naturligt att denna tanke skulle komma nu. Onödigt att tänka så så länge man är säker...
2008-06-20, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Kanske därför att vakttornet profeterat 70 olika profetior innan 1975 och inte en enda profetia gick i uppfyllelse? Skulle också ta vakttornets profetior med en klackspark om jag var ett vittne, så det gjorde dem visserligen rätt i! Allt det som förkunnas genom vakttornets skrifter är nånting som är skrivet av Människor och inte inspirerat av Gud, jag tror att dem som inte tog det året på allvar hade genomskådat vakttornet, och det glädjer mig att höra detta från ett vittne själv!

Du har fel. De som jag känner trodde inte att Harmageddon skulle komma 1975, men är övertygade om att JV har sanningen fortfarande. Så det där med klacksparken stämmer inte på de jag pratat med.
Därmot tycker jag att era påståenden om att det var vida profeterat att slutet skulle komma då haltar.
Förresten, vilken kyrka eller vilket samfund tillhör du?
2008-06-20, 10:47
Medlem
Och systrarna? Vad har de för uppgifter i era församlingar?
2008-06-20, 10:57
Medlem
Citat:
Du har fel. De som jag känner trodde inte att Harmageddon skulle komma 1975, men är övertygade om att JV har sanningen fortfarande. Så det där med klacksparken stämmer inte på de jag pratat med.
Därmot tycker jag att era påståenden om att det var vida profeterat att slutet skulle komma då haltar.

Läs denna sida så får du det svart på vitt!!!!
http://www.christerjohansson.se/JV/1975/innehall.htm
2008-06-20, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Och systrarna? Vad har de för uppgifter i era församlingar?

Predika (som alla gör) och ha tal.
Talen är korta demonstrationer ur olika tjänstesituationer, de har dem två och två uppe på podiet. Där systern som har talet får bemöta en fråga eller ett påstående med hjälp av JVs publikationer men främst med bibeln. Sen får hon råd/tips/beröm från skoltillsyningsmannen om det specifika hon skulle jobbat på till denna gång -kanske inledningen eller illustrationer eller annat. Samma gäller när bröderna ska ha sina tal, skillnaden är att de har dem ensamma till församlingen.
Det är frivilligt om man ska vara med i skolan. Vet flera som inte gillar att vara uppe på podiet, då är man inte med. Eller som syster kan man välja att bara vara medhjälpare till hon som har talet. Kan vara skönt att slippa göra eget tal om man tycker det är läskigt.
2008-06-20, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Läs denna sida så får du det svart på vitt!!!!
http://www.christerjohansson.se/JV/1975/innehall.htm

Jag har läst nu, men det ändrar ju inte det jag skrev.
2008-06-20, 11:58
Medlem
Citat:

Jag tror att DU har fel, Leviticus.
Själv känner jag många JV som var fullständigt övertygade om att Harmageddon skulle komma 1975, och verkligen predikade detta vitt och brett under några år.
Har hört massor av tal, även sk offentliga föredrag, där framstående äldste, och andra "bröder" talade om att "det nu bara är några få månader kvar, ja kanske bara veckor".

Det märkliga är att dessa "bröder", när några år hade gått hade drabbats av total minnesförlust i den här frågan, och bestämt hävdade att "det har vi aldrig sagt", och "det där trodde jag aldrig på"!

Tror du inte att det är så med vissa av dina bekanta också?
Eller är dina bekanta lysande undantag här?

Om så är fallet kan jag tala om att de säkert betraktades som omogna och illojala då, åren innan 1975!

Och visst blev budskapet om 1975 vida profeterat!

Vill du att jag lägger in lite citat från litteraturen igen?
2008-06-20, 12:02
Medlem
Citat:
Eller "tillsyningsmannen för skolan". Är mera rätt så.
De olika punkterna på mötena har olika bröder ansvar för, det är därför man säger så. Så man vet vem man pratar om. Inge konstigt.
"Skolmästaren" lät som ngt taget från Harry Potter.....

Skoltjänare hette det faktiskt förr, tror att det var i samband med att äldsteanordningen infördes 1972 som man började tala om "tillsyningsmän" i stället.
2008-06-20, 12:14
Medlem
Citat:
Jag har läst nu, men det ändrar ju inte det jag skrev.

Menar du verkligen att du har läst denna sida, och ändå kan hävda att:

"Därmot tycker jag att era påståenden om att det var vida profeterat att slutet skulle komma då haltar."?

Om du verkligen har läst denna sida, så måste du väl se hur mycket man talade om 1975?
Och denna litteratur spreds i tjänsten, alltså blev det vida profeterat, eller predikat om du föredrar den termen.

Detta kan man inte förneka eller bortförklara, om man är ärlig!

Jag levde väldigt nära JV på den tiden, ja, jag hade mitt största umgänge bland JV, så jag VET.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in