2008-06-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Du kan inte tänka dig att det som är Jesu tillgångar faktiskt är Guds tillgångar från början? Det är Gud som har gett Jesus myndigheten över de andra änglarna. Gud står över dem allihop, alltså är de alla ytterst underordnade JHWH. På så sätt går det att förstå verserna utan att knöla till det med en treenighet. Enkelt.

Jesus sade "Förhärliga nu mig hos dig fader, med den härlighet jag hade hos dig innan världen blev till" "Åt mig har givits all makt i himlen och på jorden" Jesus hade all makt innan världen blev till, han var jämlik Gud men avstog från allt då han antog en tjänares gestalt, då han blev som en av oss, när han till det yttre hade blivit människa. Det du..Leviticus! Jesus fick alltså tillbaka all makt som han en gång hade, då han fanns i Guds gestalt. Ängeln kallar Jesus för Gud, Jesus säger att det är HAN som har skickat ängeln för att vittna i församlingarna. Han är alltså Gud, lika mycket som Gud Fadern och Gud den heliga Anden är Gud!
2008-06-16, 21:23
Medlem
Schabo-labo
Jag vet inte hur det går till på deras undervisning. Har läst något om att det finns en skola och skolmästare.
Vilken ”bok” syftar du på? Studerar de inte Bibeln direkt eller går det via någon annan bok?

Om det går till som du skriver, låter det väldigt märkligt att moderna människor tolererar sådan undervisning. Vill man bli förledd, manipulerad?
Studerar de ”år efter år”, blir de aldrig färdigutbildade?
Det låter inte som ett ställe jag skulle vilja tillhöra
2008-06-16, 23:15
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Schabo-labo
Jag vet inte hur det går till på deras undervisning. Har läst något om att det finns en skola och skolmästare.
Vilken ”bok” syftar du på? Studerar de inte Bibeln direkt eller går det via någon annan bok?

Om det går till som du skriver, låter det väldigt märkligt att moderna människor tolererar sådan undervisning. Vill man bli förledd, manipulerad?
Skolan och skolmästaren är en del av deras möten där de ska skolas till att bli bra talare. Den är det inga fel på som jag kan se. Boken som jag syftar på är den bok som må vara akutell i bokstudiet. Eller Vakttornsstudiet i det Vakttorn som är aktuell för mötet i fråga. Här kommer ett exempel på hur det kan se ut vid ett bibelstudium och hur många Vakttornsstudium ser ut.
Citat:
En dag eller två före studiet, skall varje avsnitt eller kapitel som skall studeras först läsas igenom enskilt av den som studerar. Längst ner på varje sida finns frågor till varje paragraf i texten. Den som studerar stryker sedan under svaren.

Nästan undantagslöst har varje fråga ett svar innefattat i en enda mening i paragrafen. För att hitta svaret ögnar man igenom paragrafen en andra gång. Att stryka under svaret betyder att man läser det en tredje gång. Under studiet kommer din studieledare att läsa paragrafen högt (eller be dig göra det).

Detta blir fjärde gången du hör var och en av de understrukna meningarna. Hon kommer sedan att fråga dig om svaret, som du läser upp från boken.
På det viset kommer du att ha läst svaret fem gånger innan du är klar med det.
Citerat från:http://www.christerjohansson.se/JV/VT_indoktrinering.htm
2008-06-17, 00:20
Bannlyst
Finns det någon speciell fråga som Jehovas Vittnen ogärna vill ha? Som de har svårt att besvara?

Exempel på sådana frågor skulle uppskattas. Gärna klockrena motargument också.
2008-06-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHC
Finns det någon speciell fråga som Jehovas Vittnen ogärna vill ha? Som de har svårt att besvara?

Tja Jerusalems förstörelse 587f.kr som Jv envisas hände 607f.kr trots att det bevisats bortom allt tvivel att det rätta årtalet är 587. Läs mer...
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/smallb/smallb2.htm

Att harmageddon skulle inträffa 1975? Jag märkte då inget!(fast jag var inte så gammal då så jag kan ju ha missat det hehe..)

Ta den om korset också man hävdar med en dåres envishet att det skulle varit en påle vilket både fysiologiska och historiska källor avfärdar som rent nonsens.
2008-06-17, 16:02
Medlem
schabo-labos avatar
Några av JVs egna medlemmar har frågat sin egen organisation om det är ok att i grupper diskutera och studera bibeln och bland annat undersöka hur exakt deras bibelöversättning Nya världens översättning är. Men ledningen i Brooklyn är glasklar och säger att man inte stödjer sådana forskningar och hänvisar de nyfikna till sin egen litteratur och utgåvor.

Ledningen tar upp detta med webbplatser och chattrum där man utbyter synpunkter och debatterar om JVs tro och publikationer. Men detta är överflödigt och man uppmuntrar istället till församlingsmöten och publikationer av Jehovas organisation. Att använda den egna litteraturen motiveras med att man blir uppfylld av den exakta kunskapen.
2008-06-18, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHC

Jag tror att dem kan svara för allt, men det finns några frågor man kan ställa till dem som verkar intressanta!

1. Joh 18:4-6
Då nu Jesus visste om allt som skulle komma över honom, gick han fram och sade till dem: "Vem söker ni?" De svarade honom: "Jesus, nasarén." Han sade till dem: "Det är jag." Nu stod också Judas, hans förrädare, där med dem.
Men när han sade till dem: "Det är jag", drog de sig tillbaka och föll till marken.

Frågan är varför soldaterna föll till marken? Grundtextens utryck kan, taget för sig, betyda "jag är". JHWH betyder ju just "jag är", alltså är det möjligt att Jesus här anspelar på Gudsnamnet. Ett vittne skulle säkert säga att man inte kan ta och läsa utrycket för sig, och alltså blir det ingen anspelning på Gud.

Men då kan man ju undra, varför i hela friden ramlar då soldaterna till marken? Vad är mest troligt? Att de gör det för Jesus säger "Jag är" (och anspelar på Gud, vilket borde vara kraftfullt), eller för att han säger "Det är jag"?

2. Hebreerbrevet 1:10-12
10 Och: ”Du, Herre, lade i begynnelsen jordens grund, och himlarna är dina händers verk.
11 De skall förgås, men du förblir; och de skall alla åldras som en ytterklädnad,
12 och du skall rulla ihop dem som en mantel, som en ytterklädnad; och de skall bytas ut, men du är densamme, och dina år skall aldrig löpa ut.”

Psaltaren 102:25-27
25 För länge sedan lade du jordens grund,
och himlen är dina händers verk.
26 De skall förgås, men du består;
som en klädnad skall de alla slitas ut.
Du skall byta ut dem som kläder, och de skall försvinna.
27 Men du är densamme, och dina år tar inte slut.

Jesaja 44:24 "Så säger Herren, din förlossare, han som danade dig redan i moderslivet: Jag, Herren, är den som gör allt, den som ensamen utspänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden"

Fråga: Om Gud ensamen och utan någons hjälp skapade himmel och jord, vem är då Jesus? För enligt vakttornets lära så är Jesus identisk med ärkeängeln Mikael, om Mikael hjälpte Gud att skapa himmel och jord så kan inte Gud ha skapat allting ensamen och utan någons hjälp. Men det är exakt vad han säger, och sedan säger Fadern till Jesus att HAN skapade allting. Jag undrar verkligen hur de kan få ihop detta?
2008-06-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Schabo-labo

Tro inte blint på vad Schabo-labo skriver. Det är lite mer nyanserat i verkligheten.
2008-06-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Skolan och skolmästaren är en del av deras möten där de ska skolas till att bli bra talare. Den är det inga fel på som jag kan se. Boken som jag syftar på är den bok som må vara akutell i bokstudiet. Eller Vakttornsstudiet i det Vakttorn som är aktuell för mötet i fråga. Här kommer ett exempel på hur det kan se ut vid ett bibelstudium och hur många Vakttornsstudium ser ut.
Citerat från:http://www.christerjohansson.se/JV/VT_indoktrinering.htm

Skolmästaren...är ett uttryck som jag aldrig hört...

Vt och den bok man använder vid bokstudiet är med där för att hålla studiet fokuserat på ett ämne åt gången.
2008-06-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Tja Jerusalems förstörelse 587f.kr som Jv envisas hände 607f.kr trots att det bevisats bortom allt tvivel att det rätta årtalet är 587. Läs mer...
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/smallb/smallb2.htm

Att harmageddon skulle inträffa 1975? Jag märkte då inget!(fast jag var inte så gammal då så jag kan ju ha missat det hehe..)

Ta den om korset också man hävdar med en dåres envishet att det skulle varit en påle vilket både fysiologiska och historiska källor avfärdar som rent nonsens.

En del JV menar att detta med 607 handlar om tro. Att det kommer att visa sig att det är detta år som stämmer. Till slut. Men som sagt, allt handlar om tro.

1975...känner jag blir lite överdrivet här...har släkt som var vittnen då och som inte hade den uppfattningen att Harmageddon skulle komma då. Om det proklamerades så tydligt, varför reagerade inte alla vittnen lika kraftigt? Ni säger ju att alla vittnen är stöpta i samma form.

Kors, påle. Vem vet. Läste lite tidigare här i inlägg från Schabo-labo att det diskuteras huruvida Jesus var upphängd med spikarna genom armarna istället och med uppdragna ben, vad jag såg på bilden iaf. Så sättet han hängde på och vad han hängde på borde inte vara av största betydelse.
2008-06-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Några av JVs egna medlemmar har frågat sin egen organisation om det är ok att i grupper diskutera och studera bibeln och bland annat undersöka hur exakt deras bibelöversättning Nya världens översättning är. Men ledningen i Brooklyn är glasklar och säger att man inte stödjer sådana forskningar och hänvisar de nyfikna till sin egen litteratur och utgåvor.

Ledningen tar upp detta med webbplatser och chattrum där man utbyter synpunkter och debatterar om JVs tro och publikationer. Men detta är överflödigt och man uppmuntrar istället till församlingsmöten och publikationer av Jehovas organisation. Att använda den egna litteraturen motiveras med att man blir uppfylld av den exakta kunskapen.

Jo det kan nog vara så. Man ska inte fråga om lov hela tiden.....
2008-06-18, 21:04
Medlem
Ursäkta mej. Ordet som användes är tydligen "skoltjänaren".
Känner du igen det då, Leviticus?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in