Citat:
Ursprungligen postat av CHC
Finns det någon speciell fråga som Jehovas Vittnen ogärna vill ha? Som de har svårt att besvara?
Exempel på sådana frågor skulle uppskattas. Gärna klockrena motargument också.
Jag tror att dem kan svara för allt, men det finns några frågor man kan ställa till dem som verkar intressanta!
1. Joh 18:4-6
Då nu Jesus visste om allt som skulle komma över honom, gick han fram och sade till dem: "Vem söker ni?" De svarade honom: "Jesus, nasarén." Han sade till dem: "Det är jag." Nu stod också Judas, hans förrädare, där med dem.
Men när han sade till dem: "Det är jag", drog de sig tillbaka och föll till marken.
Frågan är varför soldaterna föll till marken? Grundtextens utryck kan, taget för sig, betyda "jag är". JHWH betyder ju just "jag är", alltså är det möjligt att Jesus här anspelar på Gudsnamnet. Ett vittne skulle säkert säga att man inte kan ta och läsa utrycket för sig, och alltså blir det ingen anspelning på Gud.
Men då kan man ju undra, varför i hela friden ramlar då soldaterna till marken? Vad är mest troligt? Att de gör det för Jesus säger "Jag är" (och anspelar på Gud, vilket borde vara kraftfullt), eller för att han säger "Det är jag"?
2. Hebreerbrevet 1:10-12
10 Och: ”Du, Herre, lade i begynnelsen jordens grund, och himlarna är dina händers verk.
11 De skall förgås, men du förblir; och de skall alla åldras som en ytterklädnad,
12 och du skall rulla ihop dem som en mantel, som en ytterklädnad; och de skall bytas ut, men du är densamme, och dina år skall aldrig löpa ut.”
Psaltaren 102:25-27
25 För länge sedan lade du jordens grund,
och himlen är dina händers verk.
26 De skall förgås, men du består;
som en klädnad skall de alla slitas ut.
Du skall byta ut dem som kläder, och de skall försvinna.
27 Men du är densamme, och dina år tar inte slut.
Jesaja 44:24 "Så säger Herren, din förlossare, han som danade dig redan i moderslivet: Jag, Herren, är den som gör allt, den som ensamen utspänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden"
Fråga: Om Gud ensamen och utan någons hjälp skapade himmel och jord, vem är då Jesus? För enligt vakttornets lära så är Jesus identisk med ärkeängeln Mikael, om Mikael hjälpte Gud att skapa himmel och jord så kan inte Gud ha skapat allting ensamen och utan någons hjälp. Men det är exakt vad han säger, och sedan säger Fadern till Jesus att HAN skapade allting. Jag undrar verkligen hur de kan få ihop detta?