2008-08-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Den termen kanske inte brukas i dina kretsar. Feeding a child = Föder ett barn. Enkel grammatik som även du borde fatta. Spelar ingen roll om dom så hade en busslast med barn. Ursäkta mig och min kalla attityd.. MEN! Har man åtagit ett ansvar genom att att skaffa många barn så tycker jag också att man får snällt knipa näbb och gilla läget, bita ihop och jobba på att barnen ska ha det så bra som möjligt. Inget löser sig med gnäll, gnat, tjat och knot.

Jag känner en hel del familjer med flera barn. Visst är det kämpigt men dom sitter inte och gnäller och knotar över sin situation.

Jag sa ju, och visade väl ocksa, att jag förstod vad du menade.
Att barnen skulle få mat innan.

MEN, detta är inte vanligt svenskt språkbruk!!!
Att föda barn, som uttrycket normalt använs i svenskan, det kan bara kvinnor göra.
Slog dessutom upp i en ordbok, den nämner inte ens din tolkning av uttrycket "föda barn".

Frågan är vem avb oss som har problem med svenskan!

PS Vet du inte om det inte alls är säkert att ett engelsk uttryck som översätts, har samma betydelse i svenskan?
2008-08-11, 21:32
Medlem
kakburkens avatar
Tråkiga Sammankomster för barn???

Jag har förstått att det är skittråkigt för kidsen på sammankomsterna eftersom inget särskilt barnprogram finns.

Ta er tid att gå in på följande länk och titta på ösigt barnmöte under årets Torpkonferens, Evangeliska Frikyrkans stora konferens utanför Örebro som drar en sisådär 15-20.000 pers.

http://www.torpkonferensen.nu/index.aspx?site=torp&page=2847

Scrolla ner till Söndagens famljegudstjänst i ladan. Ca 2/3 in i programmet så är det en tjej som öser järnet i rena nonsenssången men ungarna älskar det.

Så här ser barnmötena ut varenda dag på Torp, utan minsta krav på kostym och andra onaturligheter för barn. Midsommarfirandet är sjukt bra med 5000 pers som leker små grodorna samtidigt...fast det är väl avguderidyrkan osv enligt Yrande Kretsen.

Sen kan ni passa på att kolla hur en "vanlig" gudstjänst går till...skapligt mycket mer glädje o fest än på Rikets Sal.

Vilket ställe skickar ni helst kidsen till? Lägg till sen en massa roliga lekplatser och godiskiosk för ungarna samt att få kuta runt bland några tusen andra stojande barn.

Är inte Torp trevligare än en Sammankomst? Oavsett teologi om kors eller påle...
2008-08-11, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Det här är en fråga som jag länge funderat på. Hur kommer det sig att medlemmar i Sv. Kyrkan, metodister, pingstvänner, frälsningsarmén m.fl. kan läsa Bibeln utan "tillbehör" som Vakttornet/Vakna och "Aid to Bible understanding" men att JV inte kan det? Det fanns tydligen en utbrytargrupp inom JV som på försök studerade Bibeln, bara Bibeln och ingenting annat än Bibeln. Gruppen blev naturligtvis kväst av Sällskapets inkvisition. Vad är man rädd för? Naturligtvis är det så att om medlemmarna själva läser Bibeln utan "tillbehör" så avslöjas Sällskapets lögner direkt.

JV uppmuntras inte direkt till självständigt tänkande, just av det skäl du anger. Sällskapets lögner skulle avslöjas.
2008-08-11, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Om en läkare garanterar att jag får leva i många år med min nya njure tar jag ju emot den. Har ju familj och barn som (nog) vill ha mig kvar ett tag till.
Tyvärr har jag ingen större tilltro till "hoppet om uppståndelsen" osv. JV har sagt i snart 100 år att slutet är "nära" men det händer absolut ingenting.

Jag vet hur du tänker dock, och har inga problem med att andra människor väljer att hellre dö om det är deras egen vilja och övertygelse. Om de däremot gör det för att det är vad några äldre män i Brooklyn säger är rätt (för tillfället), och för att de annars blir uteslutna och behandlade som döda av sina forna "bröder och systrar" tycker jag det är åt...varmare trakter till.

Apropå födelsedagar så har det väl hela tiden stått likadant i Bibeln. Och ändå firade JV födelsedagar rätt länge... Måste faktiskt hålla med Benny Hedning lite. Det vore definitivt enklast att få ljuset klart för sig på en gång.

Då förstår du kanske att det är en ren samvetsfråga även inom organisationen. Vissa frågor är helt enkelt svåra att ta ställning till just tack vare att man inte kan gå efter andras samvete, utan man får lov att använda eget huvud också, Sällskapet propsar ju för att man ska tänka själv också. Det är som sagt en känslig fråga, som måste värderas individuellt. "slutet är nära" ja. Många har inte samma tålamod som Gud har, i detta. "Snart" för Gud är inte samma "snart" som för människan.

Det handlar inte om vad "några män i brooklyn" säger.. Det tråkiga i allt är att man bagatelliserar auktoriteten i organisationen. Man tror att det styrs av egoism och vinningslystnad när i själva verket dom bröder som sitter i styrande kretsen är väldigt ödmjuka, omtänksamma och visar djup kärlek till organisationen och är måna om sina medkristnas andliga hälsa. Det är vad deras "jobb" går ut på. Att bl a sammanställa litteratur, ordna sammankomster, organisera predikoarbete etc. Det är dock inte bara dom här 16 herrarna i styrande kretsen som styr, det finns självklart filialer, som ordnar med Rikets Sal-byggen, organisering av predikoverksamheten som sagt, och andra nödvändigheter för att det ska flyta på smidigt.

"Att få ljuset på en gång". Jo, det vore ju det enklaste det håller jag med om, men det fungerar inte så simpelt, helt enkelt.
2008-08-11, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
jaha... varför kan man inte läsa den rakt av då? måste man begrunda vaje ord, mening och liknelse? eller du kanske menar att man ska göra i ordning sin favvo fotölj, ta en kopp varm choklad och lägga av en brakare innan för att få den rätta stämningen för att läsa boken?

Du får tänka på att det är nästan 1700 sidor med råd till föräldrar, ungdomar, barn, äldre, äldste, erfarenheter, profetior, en del symbolik, historia och allmän information att begrunda och försöka tillämpa i livet, för att nämna några faktorer. Ofullkomliga som vi alla är så glömmer vi bort och måste påminna oss om vad som är viktigt i livet (för en sann kristen; Gud och Sonen i fokus). "Repetition är kunskapens moder" hörde jag rätt ofta när jag gick på 3-årig musikpedagogisk utb. vilket man kan tillämpa till all information.

Så ärligt talat så är bibelstudier något man inte riktigt blir fullärd i. Det finns alltid aspekter man glömt ta med i beaktning, man kommer till nya insikter etc..

Men visst: favvofåtöljen, kopp med valfritt innehåll och bibeln är en god start.
2008-08-11, 22:22
Bannlyst
Citat:
JV uppmuntras inte direkt till självständigt tänkande, just av det skäl du anger. Sällskapets lögner skulle avslöjas.

Då har du inte förstått organisationens syfte, kan jag säga. Det är precis det dom uppmuntrar till, men man ska däremot akta sig för att börja tänka i värdsliga banor, DET uppmuntrar inte Sällskapet till. Varför? Värdsligt tänkesätt kommer från Satans sätt att tänka. Om man identifierar sig som en sann kristen, vill man verkligen tänka som Motståndaren då?
2008-08-11, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag sa ju, och visade väl ocksa, att jag förstod vad du menade.
Att barnen skulle få mat innan.

MEN, detta är inte vanligt svenskt språkbruk!!!
Att föda barn, som uttrycket normalt använs i svenskan, det kan bara kvinnor göra.
Slog dessutom upp i en ordbok, den nämner inte ens din tolkning av uttrycket "föda barn".

Frågan är vem avb oss som har problem med svenskan!

PS Vet du inte om det inte alls är säkert att ett engelsk uttryck som översätts, har samma betydelse i svenskan?

Jag ska skriva på enklare svenska så att du också förstår. Jag gör mig förstådd i alla fall. Ingen annan påpekade detta förutom just du. Surprise, surprise haha. Ska du lära mig svenska nu också? Där ser man. Jag pratar 3 språk flytande, läser ytterligare 3 nya nu i vuxenskolan (ty, fra och spa. borträknat, eng. och sve.) Jag orkar inte tjafsa med dig Gitte. Kan du ge mig lite cred. för mina kunskaper i alla fall?

När man lägger fram "föda på bordet". Klöker du ut ett barn på bordet eller lägger du fram mat?

Födoämnen, barnföda... ska jag fortsätta?
2008-08-11, 22:30
Bannlyst
Citat:
Då har du inte förstått organisationens syfte, kan jag säga. Det är precis det dom uppmuntrar till, men man ska däremot akta sig för att börja tänka i värdsliga banor, DET uppmuntrar inte Sällskapet till. Varför? Värdsligt tänkesätt kommer från Satans sätt att tänka. Om man identifierar sig som en sann kristen, vill man verkligen tänka som Motståndaren då?

Då tycker jag att du säger till dina äldste att du vill forska själv, utan deras hjälp, och hör vad de tycker om det.
Jag märker ju på ditt sätt att uttrycka dig hur fullständigt indoktrinerad du är av Sällskapet: Du använder dig helt och hållet av deras terminologi, dina inlägg är ibland som klippta ut en bok från Sällskapet.

Utom de delar där du ber folk pissa ner sig då, de delarna är uppmuntrande på något vis. Du finns någonstans därinne!
2008-08-11, 22:35
Bannlyst
Citat:
Då tycker jag att du säger till dina äldste att du vill forska själv, utan deras hjälp, och hör vad de tycker om det.
Jag märker ju på ditt sätt att uttrycka dig hur fullständigt indoktrinerad du är av Sällskapet: Du använder dig helt och hållet av deras terminologi, dina inlägg är ibland som klippta ut en bok från Sällskapet.

Utom de delar där du ber folk pissa ner sig då, de delarna är uppmuntrande på något vis. Du finns någonstans därinne!

Ehm.. det gör jag redan? Jag är självgående i min tro, men jag vet vad som är hälsosamt andligt sett för mig, så jag rådfrågar ofta en mogen kristen om jag inte är riktigt säker på hur jag ska ställa mig till ett beslut. Det är ett skydd för min andliga hälsa. Tråkigt att du inte ser längre än att du tror att man är styrd på något sätt. Jag är en vuxen man på 35 år, har varit självständig sen 18 års ålder. Jag kan ta vara på mig själv, men jag väljer denna livsstil själv. Det är ingen som tvingar mig vare sig hit eller dit. Jag kan tänka själv, tack!

Terminologi. Ja, jag kan väl knappast använda mig av annan terminologi än det? Har du svårt för att man sällan svär eller rent allmänt använder sig av korrekt och vårdat språk? Ska jag börja flumsnacka som någon annan Pingstvän och "tala i tungor" istället?
2008-08-11, 22:37
Medlem
Citat:
Då förstår du kanske att det är en ren samvetsfråga även inom organisationen. Vissa frågor är helt enkelt svåra att ta ställning till just tack vare att man inte kan gå efter andras samvete, utan man får lov att använda eget huvud också, Sällskapet propsar ju för att man ska tänka själv också. Det är som sagt en känslig fråga, som måste värderas individuellt. "slutet är nära" ja. Många har inte samma tålamod som Gud har, i detta. "Snart" för Gud är inte samma "snart" som för människan.

Det handlar inte om vad "några män i brooklyn" säger.. Det tråkiga i allt är att man bagatelliserar auktoriteten i organisationen. Man tror att det styrs av egoism och vinningslystnad när i själva verket dom bröder som sitter i styrande kretsen är väldigt ödmjuka, omtänksamma och visar djup kärlek till organisationen och är måna om sina medkristnas andliga hälsa. Det är vad deras "jobb" går ut på. Att bl a sammanställa litteratur, ordna sammankomster, organisera predikoarbete etc. Det är dock inte bara dom här 16 herrarna i styrande kretsen som styr, det finns självklart filialer, som ordnar med Rikets Sal-byggen, organisering av predikoverksamheten som sagt, och andra nödvändigheter för att det ska flyta på smidigt.

"Att få ljuset på en gång". Jo, det vore ju det enklaste det håller jag med om, men det fungerar inte så simpelt, helt enkelt.

En samvetsfråga nu ja.
Så har det inte alltid varit. Det var tvärtom förbjudet för ett JV att ta emot en organtransplantation 1968 -1980. Innan 1968 och efter 1980 en samvetsfråga.
Så visst handlar det om vad några män i Brooklyn säger!

"Sällskapet propsar ju för att man ska tänka själv också."

Källor tack!
2008-08-11, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
En samvetsfråga nu ja.
Så har det inte alltid varit. Det var tvärtom förbjudet för ett JV att ta emot en organtransplantation 1968 -1980. Innan 1968 och efter 1980 en samvetsfråga.
Så visst handlar det om vad några män i Brooklyn säger!

"Sällskapet propsar ju för att man ska tänka själv också."

Källor tack!

*suck* du är verkligen en kritisk och misstänksam tant.. Nu är du där igen med det där ordet "förbjudet". Vad får dig att tro att du kan säga vad som är vad? Kan du verkligen bevisa att det någonstans står i litteraturen att det är "förbjudet"? Negativ person med negativt laddade ord. Ärligt talat Gitte du är den mest negativa människa jag träffat på!

Om jag visar min tro och mina gärningar, visar du din tro och dina gärningar?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-11 kl. 22:42.
2008-08-11, 22:42
Medlem
Citat:
Jag ska skriva på enklare svenska så att du också förstår. Jag gör mig förstådd i alla fall. Ingen annan påpekade detta förutom just du. Surprise, surprise haha. Ska du lära mig svenska nu också? Där ser man. Jag pratar 3 språk flytande, läser ytterligare 3 nya nu i vuxenskolan (ty, fra och spa. borträknat, eng. och sve.) Jag orkar inte tjafsa med dig Gitte. Kan du ge mig lite cred. för mina kunskaper i alla fall?

När man lägger fram "föda på bordet". Klöker du ut ett barn på bordet eller lägger du fram mat?

Födoämnen, barnföda... ska jag fortsätta?

Har du svårt att fatta på riktigt???
Förstod precis vad du menade, men vidhåller att man inte brukar uttrycka det så på svenska!!!

Fråga vem som helst vad de tänker på när du säger "föda barn".
Jag tror inte att det är så många som tänker på att ge barn mat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in