Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Om en läkare garanterar att jag får leva i många år med min nya njure tar jag ju emot den. Har ju familj och barn som (nog) vill ha mig kvar ett tag till.
Tyvärr har jag ingen större tilltro till "hoppet om uppståndelsen" osv. JV har sagt i snart 100 år att slutet är "nära" men det händer absolut ingenting.
Jag vet hur du tänker dock, och har inga problem med att andra människor väljer att hellre dö
om det är deras egen vilja och övertygelse. Om de däremot gör det för att det är vad några äldre män i Brooklyn säger är rätt (för tillfället), och för att de annars blir uteslutna och behandlade som döda av sina forna "bröder och systrar" tycker jag det är åt...varmare trakter till.
Apropå födelsedagar så har det väl hela tiden stått likadant i Bibeln. Och ändå firade JV födelsedagar rätt länge...

Måste faktiskt hålla med Benny Hedning lite. Det vore definitivt enklast att få ljuset klart för sig på en gång.

Då förstår du kanske att det är en ren samvetsfråga även inom organisationen. Vissa frågor är helt enkelt svåra att ta ställning till just tack vare att man inte kan gå efter andras samvete, utan man får lov att använda eget huvud också, Sällskapet propsar ju för att man ska tänka själv också. Det är som sagt en känslig fråga, som måste värderas individuellt. "slutet är nära" ja. Många har inte samma tålamod som Gud har, i detta. "Snart" för Gud är inte samma "snart" som för människan.
Det handlar inte om vad "några män i brooklyn" säger.. Det tråkiga i allt är att man bagatelliserar auktoriteten i organisationen. Man tror att det styrs av egoism och vinningslystnad när i själva verket dom bröder som sitter i styrande kretsen är väldigt ödmjuka, omtänksamma och visar djup kärlek till organisationen och är måna om sina medkristnas andliga hälsa. Det är vad deras "jobb" går ut på. Att bl a sammanställa litteratur, ordna sammankomster, organisera predikoarbete etc. Det är dock inte bara dom här 16 herrarna i styrande kretsen som styr, det finns självklart filialer, som ordnar med Rikets Sal-byggen, organisering av predikoverksamheten som sagt, och andra nödvändigheter för att det ska flyta på smidigt.
"Att få ljuset på en gång". Jo, det vore ju det enklaste det håller jag med om, men det fungerar inte så simpelt, helt enkelt.