2009-09-16, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Det stämmer .. Vi samlas 2 ggr i veckan i våra Riketssalar och sjunger då till Lovprisning av Jehova. Efter 20år med samma texter & sånger har dom nu tagit fram nya samt förnyat texterna på vissa vilket jag vågar påstå att vi alla gläds över! Det är alltid roligt med nya saker...

Du kan faktisk ladda ner dom själv och lyssna om du vill, http://www.jw.org/index.html?option=QrYQZRQVNZHFVP

Ytterligare en anledning till att man kommit med en ny sångbok är, enligt vad jag har hört, att en F. Kavelin, som har skrivit många av de gamla melodierna, har lämnat rörelsen.

Man ville väl inte fortsätta att sjunga melodier skrivna av en som betraktas som en avfälling!
2009-09-16, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Men om nu Jesus omnämns som gud kan väl änglarna vara det också?

You made him a little lower than the heavenly beings*
and crowned him with glory and honor.

*Psalm 8:5 Or than God

In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.

(New International Version)

Vad är skillnaden liksom?

EDIT: Gud kanske inte är 3-enig, han kanske är 3 234 793 135-enig. Snacka om schizofren...

Ja, visst kan de vara det. Och lika gärna kan det betyda att de är ett "mellanting", som jag varit inne på tidigare.

Men det är nog bäst vi lägger ner den diskussionen innan någon av oss får ett riktigt "bryt"...

Ja, Gud kanske är hur delad som helst. Men jag tror inte någon kan vara så splittrad och samtidigt skapa himlar och jord osv.
2009-09-16, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ytterligare en anledning till att man kommit med en ny sångbok är, enligt vad jag har hört, att en F. Kavelin, som har skrivit många av de gamla melodierna, har lämnat rörelsen.

Man ville väl inte fortsätta att sjunga melodier skrivna av en som betraktas som en avfälling!

Nej, det skulle väl inte se bra ut utåt.
2009-09-16, 16:44
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Ja, visst kan de vara det. Och lika gärna kan det betyda att de är ett "mellanting", som jag varit inne på tidigare.
Var i bibeln står det om ett mellanting? Det verkar intressant...
2009-09-16, 17:17
Medlem
Citat:
Hur förklarar du att även änglarna omnämns som gudar då?

Ps 8:6
Du gjorde honom nästan till en gud,
med ära och härlighet krönte du honom.

Heb 2:7
En liten tid lät du honom vara ringare än änglarna,
men med härlighet och ära krönte du honom,

EDIT: Bibel 2000

Joh. 1:1 skall förstås i sitt eget sammanhang. I Johannesevangeliet intar Ordet-Kristus en särställning, jämlik med Fadern, så att han skall ha samma ära som denne. (Joh. 5:23). Därför är en höjdpunkt att Tomas kallar honom sin "Herre" och sin "Gud". (Joh. 20:"8) Och Joh. 12:41 visar att Jesus sågs av Jesaja, vilket skedde när Jesaja såg JHWH på sin tron, enligt Jes. 6.

Ordet är inte alls någon ängel och änglarna är inte Gud, som Jesus är. Det är budskapet i Hebr. 1:1-2:5. Hebr. 2:7 säger inte att änglarna är Gud. Det är Septuaginta som citeras. Enligt Hebr. 1:8 är Sonen till skillnad från änglarna Gud och lite ner i texten citeras som stöd för detta Ps. 102 som handlar om JHWH.

I Upp. 4:12-14 hyllar allt skapat Sonen på samma sätt som Fadern samtidigt hyllas. Det handlar enligt texten om tillbedjan. Här är alla änglar med i hyllningskören, precis som också Hebr. 1:6 säger. Änglarna däremot skall inte tillbedjas eller hyllas. (Upp. 22:8,9)
2009-09-16, 19:02
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Joh. 1:1 skall förstås i sitt eget sammanhang. I Johannesevangeliet intar Ordet-Kristus en särställning, jämlik med Fadern, så att han skall ha samma ära som denne. (Joh. 5:23). Därför är en höjdpunkt att Tomas kallar honom sin "Herre" och sin "Gud". (Joh. 20:"8) Och Joh. 12:41 visar att Jesus sågs av Jesaja, vilket skedde när Jesaja såg JHWH på sin tron, enligt Jes. 6.
Äntligen någon som svarar med lite kött på benen. Tack!

Men blir inte det hela lite lustigt?

Joh 1:18
Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.
(Bibel 2000)

Översatt till svenska blir det ju:
Ingen har någonsin sett pappan förutom den ende sonen, som själv är pappan och har förklarat honom.

Jämlika kan jag gå med på, en farsa och hans grabb är ju båda människor och är i den bemärkelsen lika, men aldrig att de är samma person...
Borde inte gud kommit på någon bättre liknelse, eller åtminstone förklarat 3-enigheten någonstans?

The New Testament does not use the word "Τριάς" (Trinity) nor explicitly teach it
http://en.wikipedia.org/wiki/Trinity
2009-09-16, 19:06
Avslutad
Citat:
Ni läste inte alla översättningar jag hänvisade till? Där de blandar "änglar" och "gud" hejvilt dvs. sätter likhetstecken mellan dem? Det är liksom inte mitt påhitt som ni verkar tro...

Det var intressant att läsa alla översättningarna du hänvisade till.

Frågan är dock ifall du verkligen funderade över det faktum att hebréerbrevets författare själv endast använde en av de översättningarna du nämnde, nämligen Septuaginta.

Det betyder därför att Paulus inte "blandar "änglar" och "gud" hejvilt dvs. sätter likhetstecken mellan dem".

Det har naturligtvis stor betydelse.
2009-09-16, 19:15
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det var intressant att läsa alla översättningarna du hänvisade till.

Frågan är dock ifall du verkligen funderade över det faktum att hebréerbrevets författare själv endast använde en av de översättningarna du nämnde, nämligen Septuaginta.

Det betyder därför att Paulus inte "blandar "änglar" och "gud" hejvilt dvs. sätter likhetstecken mellan dem".

Det har naturligtvis stor betydelse.

Du menar alltså att Paulus inte var förtrogen med den hebreiska texten?

Apg 21:40
Kommendanten gav honom sin tillåtelse, och uppifrån trappan gjorde Paulus tecken åt folket att lyssna. När det blivit tyst började han tala till dem på hebreiska:

Apg 22:3
"Jag är själv jude, född i Tarsos i Kilikien men uppfostrad här i staden. Hos Gamaliel har jag fått grundlig undervisning i vår fäderneärvda lag. Jag har kämpat för Guds sak lika ivrigt som ni alla gör i dag.

Apg 5:34
Men då reste sig en av fariseerna i rådet som hette Gamaliel, en laglärare som var högt aktad av hela folket, och sade till om att männen skulle föras ut ett tag.
2009-09-16, 19:17
Avslutad
Citat:
Du menar alltså att Paulus inte var förtrogen med den hebreiska texten?

Nej.. jag menar att hebéerbrevets författare citerade ur Septuaginta.
2009-09-16, 19:18
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Och?
Elohim är hebreiska!
2009-09-16, 19:19
Avslutad
Citat:
Elohim är hebreiska!

Jag missade din fråga.

Därför har jag omformulerat inlägget ovan.
2009-09-16, 19:22
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Jag missade din fråga.

Därför har jag omformulerat inlägget ovan.
Så här då:

New King James Version
For You have made him a little lower than the angels,*
And You have crowned him with glory and honor.

*Psalm 8:5 Hebrew Elohim, God; Septuagint, Syriac, Targum, and Jewish tradition translate as angels.

Det är några fler än septuaginta som översätter med änglar...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in