Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad som kan fattas i äkta medkänsla ibland är nog inget du ska lägga på Gud, som om det skulle vara hans fel. Då är du galet ute. Det är som att lägga skulden för allt elände som händer i Guds namn på Gud själv. Och det är väldigt fel.
Att enskilda människor gör fel och inte fattat kärnan i budskapet är inget som Gud kan ställas till svars för. I bibeln står hur man ska vara mot varandra och Jesus gav ett fullkomligt exempel på ett liv som är i linje med Guds vilja.
Att sen personer inom eller utanför JV inte förstått det och lägger vikten vid en snygg slips hellre än empati med sin broder eller syster är inget jag tycker är ok. Och vad jag kan förstå från bibeln är det inte ett korrekt sätt att vara. Men vem är du att döma? Vem är det som säger att ngn som betett sig sämre inte kan ändra sig? Det kanske det som är vitsen med att ständigt studera, att gå på möten att ta till sig det man får höra och läsa från bibeln...så att man kanske nångång ska vakna upp ur ett felaktigt handlingssätt! Du om ngn borde ju, enligt vad du säger, vara förstående och förlåtande mot människor som gör fel. Vad sa Jesus, att man ska förlåta inte bara sju ggr, utan sjuttiosju ggr.
Att sen en del inte vill ändra ett grovt felaktigt handlingssätt...hur menar du att det ska hanteras? Om vi nu säger att ett JV vill leva sambo, utan att tänka på giftermål...vad säger bibeln? Eller om ett JV vill leva som homosexuell...i ett sådant förhållade...vad säger bibeln? Ska församlingen gå utöver Guds ord och tycka att det är acceptabelt när det står i bibeln att sådana människor inte ska ärva Guds rike?
Detta var grova jämförelser, men vi kan inte sätta gränserna för vad som är fel eller inte, det står i Guds ord. Och vi kan nte välja ut det som känns ok för oss var och en utan antingen följer man det skrivna eller så gör man det inte.
Man skulle se att de "sanna kristna" har kärlek inbördes....
Jag dömmer ingen individ, och jag kan nog förlåta de individer som har
ledningen bland er och sagt dessa profetior, men jag tror ändå inte att Gud
står bakom en sådan religion. ORganisationen är helt enkelt inte den "sanna
kristna".
Farsamlingen har inte som syfte att hela tiden hålla sig upptagna med att
hålla koll på individer, varje individ får ändå till slut stå till svars.
Varför inte förtösta på Gud? Det Jesus gjorde var att hela tiden hjälpa
de svaga, när man blir utesluten blir man inte hjälpt snarare stjälpt.
Jag har inte svar på alla frågor, men när man tänker efter så tror jag nog
att jag kan inte dömma den männsiakn som väljer att leva som homosexuell.
Det är upp till Gud att dömma en sådan. Men jag kan ju inte sluta upp med
att visa den människan kärlek och omtanke? Det är inte kristet.
Jag tror snarare att männsikor som inte vill leva kristet ändå så småningom
tröttnar på mitt sällskap. Jag vet ju själv hur jobbigt det emellanåt var när
man levde oandligt att umgås och samlas med kristna männsikor. När man
delar en kristen tro känner man en naturlig gemenskap med dem. Denna tävlan
om vem som tolkar bibeln bäst måste ändå, Gud gråta över. Eller vad tror du?
Fortfarande kan jag inte veta om de kommer ärva Guds rike eller inte, det vet
bara Gud som kan se mycket mer än jag. Jag kan bara veta att jag har ingen
Gudagiven befogenhet att dömma den individen.