2008-06-20, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag tror att DU har fel, Leviticus.
Själv känner jag många JV som var fullständigt övertygade om att Harmageddon skulle komma 1975, och verkligen predikade detta vitt och brett under några år.
Har hört massor av tal, även sk offentliga föredrag, där framstående äldste, och andra "bröder" talade om att "det nu bara är några få månader kvar, ja kanske bara veckor".

Det märkliga är att dessa "bröder", när några år hade gått hade drabbats av total minnesförlust i den här frågan, och bestämt hävdade att "det har vi aldrig sagt", och "det där trodde jag aldrig på"!

Tror du inte att det är så med vissa av dina bekanta också?
Eller är dina bekanta lysande undantag här?

Om så är fallet kan jag tala om att de säkert betraktades som omogna och illojala då, åren innan 1975!

Och visst blev budskapet om 1975 vida profeterat!

Vill du att jag lägger in lite citat från litteraturen igen?

Hallå, det var länge sen!
Du behöver inte misstro det jag skriver. Jag har bara refererat till vad jag hört eftersom jag själv inte hörde så mkt av detta på den tiden.
Och du skriver vad du hört.
Ingen av oss har väl då fel. Jag svarade endast på det jag tyckte var en generalisering av hur JV tänkte om det årtalet. Och om de blev betraktade illojala och omogna kan antagligen varken du eller jag yttra oss om.
Vill du lägga in citat så gör du det annars hoppar du över, välj själv.
2008-06-20, 12:18
Medlem
Citat:
Skoltjänare hette det faktiskt förr, tror att det var i samband med att äldsteanordningen infördes 1972 som man började tala om "tillsyningsmän" i stället.

Det var skol"mästare" jag vände mig emot.
2008-06-20, 12:21
Medlem
Citat:
Menar du verkligen att du har läst denna sida, och ändå kan hävda att:

"Därmot tycker jag att era påståenden om att det var vida profeterat att slutet skulle komma då haltar."?

Om du verkligen har läst denna sida, så måste du väl se hur mycket man talade om 1975?
Och denna litteratur spreds i tjänsten, alltså blev det vida profeterat, eller predikat om du föredrar den termen.

Detta kan man inte förneka eller bortförklara, om man är ärlig!

Jag levde väldigt nära JV på den tiden, ja, jag hade mitt största umgänge bland JV, så jag VET.

Jag är ärlig och jag svarar efter hur jag ärligt har uppfattat det hela. Jag var inte själv med på den tiden så ngn egen direktinfo har jag inte, jag vet inte vad som sas på möten och så. Men jag kan läsa i efterhand och utifrån det och utifrån andras tankar ang det svarar jag.
2008-06-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Du behöver inte misstro det jag skriver. Jag har bara refererat till vad jag hört eftersom jag själv inte hörde så mkt av detta på den tiden.
Ingen av oss har väl då fel. Jag svarade endast på det jag tyckte var en generalisering av hur JV tänkte om det årtalet. Och om de blev betraktade illojala och omogna kan antagligen varken du eller jag yttra oss om.

Du svarade inte på om det inte kan vara så att dina JV-bekanta, i likhet med mina har förträngt att de verkligen trodde på 1975?

Jag tar det igen, JV som jag har känt hela livet, och som jag vet predikade 1975 vitt och brett, förnekar nu att de någonsinn sa något om 1975, liksom att de trodde på det då.
Och detta förnekande började redan några få år efter 1975.

Och jag VET att de som inte trodde på 1975 betraktades som illojala.

För att citera ett tal av en kretstjänare i ett offentligt föredrag:

"INGEN som inte tror på att Harmageddon kommer 1975, om inte tidigare, kommer heller att få överleva det året."

Ord, och inga visor eller vad tycker du?

Ska erkänna att detta tal skakade mig lite, därför kommer jag ihåg det väldigt tydligt. Jag trodde ju absolut inte på deras uträkningar, men detta tal skrämde.
Dock bara tillfälligt, när jag analyserade det hela insåg jag ju att han inte kunde veta något sädant!
2008-06-20, 12:47
Medlem
Citat:
Jag är ärlig och jag svarar efter hur jag ärligt har uppfattat det hela. Jag var inte själv med på den tiden så ngn egen direktinfo har jag inte, jag vet inte vad som sas på möten och så. Men jag kan läsa i efterhand och utifrån det och utifrån andras tankar ang det svarar jag.

Ingen är så blind som den som inte vill se!
2008-06-20, 16:24
Medlem
Sektbarn

Jag håller just på att läsa denna nyutkomna bok av Essén.
Det är skrämmande läsning. Är det så ni JVs uppfostrades som barn?
Hur kan ni hantera detta som vuxna?

Man får även veta hur JV är organiserat och hur kontrollen av alla medlemmar sköts. Oxå skrämmande.
Är det fler här som läst denna bok?

Det vore intressant med lite kommentarer i så fall.
2008-06-20, 20:57
Bannlyst
Ett jehovas vittne frågade mig en gång om jag ville lära mig flyga.
2008-06-20, 23:14
Medlem
Citat:

Förlåt om jag bara hoppar in i samtalet, men jag måste fråga dig en sak: Vad tror du: Uppstog Jesus endast Andligen?
2008-06-21, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jawalux
Ett jehovas vittne frågade mig en gång om jag ville lära mig flyga.

Va? Vill du berätta mer?
2008-06-21, 10:48
Medlem
Citat:
Du svarade inte på om det inte kan vara så att dina JV-bekanta, i likhet med mina har förträngt att de verkligen trodde på 1975?

Jag tar det igen, JV som jag har känt hela livet, och som jag vet predikade 1975 vitt och brett, förnekar nu att de någonsinn sa något om 1975, liksom att de trodde på det då.
Och detta förnekande började redan några få år efter 1975.

Och jag VET att de som inte trodde på 1975 betraktades som illojala.

För att citera ett tal av en kretstjänare i ett offentligt föredrag:

"INGEN som inte tror på att Harmageddon kommer 1975, om inte tidigare, kommer heller att få överleva det året."

Ord, och inga visor eller vad tycker du?

Dock bara tillfälligt, när jag analyserade det hela insåg jag ju att han inte kunde veta något sädant!

Vad är det för mening att jag svarar när du redan VET allt?....
Jag står för det jag har skrivit. Och om det handlar om förträngning eller inte har jag inte diskuterat med dem.
Och vad du påstår att du hört i tal kan jag inte köpa rakt av bara. Du kan ju ha förträngt annat som i sammanhanget togs upp eller så kan du komma ihåg fel. Precis som du anklagar mina bekanta för.
Senast redigerad av Leviticus 2008-06-21 kl. 10:52.
2008-06-21, 10:48
Medlem
Citat:
Ingen är så blind som den som inte vill se!

Jo precis......det är absolut så Gitte.
Senast redigerad av Leviticus 2008-06-21 kl. 10:53.
2008-06-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Jag håller just på att läsa denna nyutkomna bok av Essén.
Det är skrämmande läsning. Är det så ni JVs uppfostrades som barn?
Hur kan ni hantera detta som vuxna?

Man får även veta hur JV är organiserat och hur kontrollen av alla medlemmar sköts. Oxå skrämmande.
Är det fler här som läst denna bok?

Det vore intressant med lite kommentarer i så fall.

Har inte läst den. Så jag kan inte svara på dina två första frågor. Kan du återge ngt av det du läst där?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in