2008-08-02, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Sure, det ser jag fram emot.

Då har vi en date, då? Om ett år, från och med nu?
2008-08-02, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Då har vi en date, då? Om ett år, från och med nu?

2 aug. 2009 infört i min telefonalmanacka

22.30 det datumet ringer mitt alarm på telefonen.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-02 kl. 22:43.
2008-08-02, 22:44
Bannlyst
Angående "tuktans käpp": jag läste om det för några år sedan och fick det förklarat för mig att det inte var bokstavlig aga det handlade om utan att det var symbolik, men som sagt: jag återkommer i o m detta. Nu är det sovadags.

Natti på er Gudsökare!
2008-08-03, 08:02
Bannlyst
Depplemulen: Din svärmors agerande är inget som Sällskapet stöder. Vi måste alla tänka på att människor är ofullkomliga. Bara för att man är ett JV är det inte ett likhetstecken med att man är perfekt som människa, tvärtom. Dom är precis som alla andra människor.

Jag postar en länk här som berör familjefrågor och hur JV bör se på saken.

http://www.watchtower.org/z/archives/index.htm#families

Ang. att din svärmor inte kan svara på dina frågor är beklagligt. Jag kan försöka svara på dom så gott jag kan. Man ska alltid sträva efter att vara ett gott föredöme, att vara "kristuslik" och ta på sig "Guds personlighet" (bruka urskillning nu, det är symbolik, gott folk! ) samt vara ödmjuk och visa respekt för andras trosuppfattningar.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 08:06.
2008-08-03, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av csaar
När jag har samtalat med vittnen ang. (skumma, hemska, sjuka?) lagar i GT. har de hävdat två ting (på det stora hela.)

1. Många lagar (i Moseböckerna) var gällande för ett folk på vandring genom en öken. de omständigheterna som krävde den typen av lagar finns inte (För JV)

2. Jesus gjorde upp med GT:s gamla lagar och "behöll" i princip enbart de tio budorden och avhållsamhet mot blodet. (Folk frågar honom vad de skall göra för att "höra det nya kungariket till" - han säger de tio budorden, ja... la di da)
Mose lag gällde inte bara när dom var ute i öknen. Mose lag var i kraft ända tills Jesus trädde fram och gav nya direktiv. Matt. 22:37 förklarar: "Han [Jesus] sade till honom: "'Du skall älska Jehova, din Gud med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt sinne.' Detta är det största och första budet. Det andra, som är likt det, är detta: 'Du skall älska din nästa som dig själv.' På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna."

Citat:
Ursprungligen postat av csaar
I NT ä det ganska tydligt att Jesus sätter tummen på de tio budorden (han reviderar dem, dopar dem med en stor portion kärlek) men det skall också plussas på en annan sak som samtliga sekter, kyrkor och samfund väljer att ignorera: sälj allt du äger och har
Vad anbelangar att följa rådet "sälja allt man äger och har" idag, så manade Jesus dom kristna som hade det gott ställt att hjälpa sina medkristna som inte hade det så gott, så det styrdes efter behov, det var inte allmän praxis att sälja allt man hade. Idag finns det inget egenvärde i att sälja av allt man äger och har (självklart hjälper man varandra på andra sätt än just att gå till ytterligheter). Jesu största budskap var att "predika om dom goda nyheterna" och det budskapet gäller än idag. "Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sen skall slutet komma." (Matt. 24:14)
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 09:23. Anledning: tillägg och korrigering, stavfel
2008-08-03, 10:35
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Jaså? Många vetenskapsmän och forskare är eniga i det att det har ökat.

Har du någon hänvisning förutom WT och Vakna? eller annan publikation från JV?

Citat:
Var inte Jesus Sabbatens Herre? Om man är herre över något, bestämmer då inte vad som gäller och inte gäller i det avseendet?

Hehe MEN hur kunde Fariseerna veta det? De hade ju ingen aning, de
följde Guds anvisningar i från GT till punkt och pricka och vari ligger problemet?

Oj samma svar som du gav mig...

Fariseerna, brydde sig mer om GT:s lagar och restriktioner snarare än att visa
kärlek och omtanke till sin nästa. VIlket är det andra STÖRSTA Budet
(budskapet i NT).

Inte predika de Goda nyheterna, det är en profetia...

Citat:
Hur menar du "en god gärning som strider mot bibeln"?

Strider mot KÄRLEKS BUDET, min vän...

Citat:
De följer Guds anvisningar, principer och råd från punkt till pricka. Var iligger problemet? Det låter som om du har problem med Guds auktoritet.

Det låter som om Fariseerna tyckte att Jesus hade problem med Guds
auktoritet. När det gäller Sabbaten, bland annat...

Synd att du inte kan se klart själv...

Citat:
JV har inget emot att skänka pengar till hjälporganisationer så länge hjälporganisationen inte tar ståndpunkt inom politik och/eller religion. En syster eller broder som är utesluten vet mycket väl hur det kommer sig att denne blev utesluten i första hand. Det är absolut det sista äldstebröder i JV vill göra - att utesluta någon. Den uteslutne är väl medveten om sina handlingar, att personen sen ifråga mår pyton är väl självförvållat? För att inte riskera att församlingen råkar ut för detta moraliska förfall så väljer dom helt sonika att inte prata med denne personen, helt enligt Guds föreskrifter. Men visst får man prata med uteslutna om man vill, men det är inte lämpligt, och ett JV som är trogen Gud följer Guds åsikter angående detta.

Här pratar vi alltså om Uteslutning, som JV följer stenhårt, när det finns många
många fler restriktioner i NT om hur en församling bör hållas ren, följer ni dem
också? Nej mycket väl utvalda bibelställen. Håller ni händerna mot himlen när ni
ber? Det står i NT att man ska göra det. Finns mer som ni inte följer....

Uteslutning är inte Kärlek till sin nästa, vem avgör om den uteslutne får
som den förtjänar? DU? De äldste? Hmmm Ja i mina ögon är det BARA
Gud som har rätten att dömma en människa till Uteslutning..

Citat:

JV om några är kärleksfulla, "om ni inte har kärlek inbördes då är inte Fadern i er" eller nåt liknande har jag hört. Dom dömer ingen, det är endast Gud som får döma. Om ett vittne begår en grov synd enl. bibeln så blir dom först varnade, säkert fler gånger än en och om dom ändå inte ändrar sig så blir dom uteslutna. Är det så konstigt? Om du har föreskrifter och regler i en förening och en medlem inte följer dom så sparkar dom väl helt sonika ut den personen som vägrar följa föreningens lagar och föreskrifter? Var iligger problemet? Dom som blivit uteslutna har ju själva satt sig i den situationen trots att dom blivit varnade och blivit ombedda och/eller blivit erbjudna hjälp med att göra något åt sin situation.

Det är fortfarande en mycket kärlekslös handling, mot männsikor, det finns
tillfällen då männsikor blir uteslutna trots äkta ånger... Men det ligger i de
äldste brödernas makt att avgöra om ångern är äkta eller inte... Att ta ett
beslut att dömma någon till uteslutning....

Citat:

Du är förvirrad för att du inte har noggrann kunskap om hur det ligger till. "Att offra sitt liv för syndare"? ALLA är syndare, det gäller även för ett Jehovas Vittne. För "synden kom till världen genom en människa", även kallad den adamitiska synden, därav är vi alla syndare. Du har åsikter om saker som du verkligen inte har kollat upp noggrannt hur det ligger till. Det tycker jag är tråkigt.

Kan du svara på min fråga som jag inte kollat upp nogrannt om hur BIBELN stödjer
trosuppfattningen om att jesus intog sin plats som konung 1914?

Resten har jag många års erfarenhet av, då jag levat som vittne i stort sätt i
hela mitt liv. Men du kanske tycker att du har bättre kunskaper om allt?
Det är möjligt, vad vet jag som ägnat i stort sätt hela mitt liv till JV och deras
"typ" av Gudsdyrkan, till skillnad från dig som inte levat som vittne?

Citat:

Angående "Är det så att någon är svag kan den dra ner oss andra i tron, då kanske vi inte överlever Harmageddon" så säger jag personligen, med mina egna ord: Hellre att en person dör pga synd än att flera personer gör det p g a en människas avvikelse från tron.

Jesus gav sitt liv för flera människor, av en anledning, för att vi skulle
förstå kärleksbudet... Förstår man inte det så kan man ju faktiskt inte
kalla sig för kristen...

För att vi skulle få förlåtelse för våra synder... Är inte det en kärleskfull
handling? Glöm inte att det finns MÅNGA JV som blir uteslutna helt UTAN
synd..... Och behandlade likadant som syndare...

Men JV har en helt annan syn på det kontra Jesus själv...
2008-08-03, 12:36
Bannlyst
Tuzz; jag har redan lagt fram en hel del material. Jag tänker inte gå igenom det än en gång. Förstår du inte så är det inte mitt problem.

VT och Vakna! hänvisar till andra skribenter, vetenskapsmän, forskare, vetenskapliga journaler, tidskrifter etc etc. Jag tycker inte att jag ska behöva bevisa ÄNNU mera bara för att du vägrar ta till dig informationen. Jag märker tydligt att du bara är här för att käfta, att kasta skit på JV, inget annat.

Du tror dig förstå hur det fungerar men det är klart och tydligt för mig att du verkligen inte har en susning om hur det går till. Allt jag skrivit stämmer sen att du har en annan åsikt är din fulla rätt, men ändock felaktig. OM ett JV blir utesluten så har det gått väldigt långt i avsiktlig synd utan att ångra sig, personen ifråga blir varnad en eller flera gånger, innan man sätter sig ner och pratar med personen om detta. Äldstebröder går inte in för att utesluta någon, det är absolut det sista dom vill. Har du blivit utesluten? För du verkar väldigt bitter.

"Kan du svara på min fråga som jag inte kollat upp nogrannt om hur BIBELN stödjer
trosuppfattningen om att jesus intog sin plats som konung 1914?"

Det kan jag. Men inte just nu. Jag kan ärligt talat inte sitta här 24/7 och svara på frågor som du med lätthet kan ta reda på själv med lite efterforskningar.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 12:42.
2008-08-03, 12:54
Medlem
Citat:
Bullshit? Mjo, nu är erkänt välrenommerade läkartidningar bullshit också. Jo, jo. Läs först innan du spyr din galla.

"För hela 30 år sedan fick patologer och blodbankspersonal följande underrättelse: "Blod är dynamit! Det kan göra mycket gott eller mycket skada. Dödssiffran i samband med blodtransfusion är lika hög som dödssiffran i samband med eternarkos eller operativt avlägsnande av blindtarmens bihang. Det lär inträffa omkring ett dödsfall på 1.000 till 3.000 eller möjligen 5.000 transfusioner. I Londonområdet har det rapporterats ett dödsfall per 13.000 flaskor blod som getts vid transfusioner." — New York State Journal of Medicine, 15 januari 1960.

New York State Journal of Medicine, inte JV's egen tolkning. Jobbigt va?

"Ungefär 1 på 100 transfusioner åtföljs av feber, frossa eller urticaria [nässelfeber]. . . . Omkring 1 på 6.000 transfusioner av röda blodkroppar leder till en hemolytisk transfusionsreaktion. Detta är en allvarlig immunologisk reaktion som kan inträffa akut eller med en viss fördröjning några dagar efter transfusionen; det kan leda till akut njursvikt, chock, koagulation i blodbanan och till och med döden." — National Institutes of Health, konferens 1988.

National Institutes of Health-konferens. Står inget om någon JV-konferens. Jobbigt va?

Här följer fler exempel:

När läkare transplanterar ett hjärta, en lever eller något annat organ, kan mottagarens immunsystem registrera denna främmande vävnad och börja avstöta den. Och en transfusion är en vävnadstransplantation. Till och med blod som har blivit korstestat "på rätt sätt" kan hämma immunsystemet. Vid en konferens för patologer framhölls det att hundratals läkartidskrifter "har förbundit blodtransfusioner med immunologiska reaktioner". — "Case Builds Against Transfusions", Medical World News, 11 december 1989.

I tidskriften Cancer (15 februari 1987) tillkännagav man resultaten av en undersökning som gjorts i Nederländerna: "Hos patienter med tjocktarmscancer såg man att blodtransfusion hade en tydligt ogynnsam verkan på patienternas möjligheter att överleva någon längre tid. Av de patienter i denna grupp som fått transfusion var det 48 % som levde 5 år eller mer, men av dem som inte fått blodtransfusion 74 %." Läkare vid University of Southern California gjorde en uppföljning av hundra patienter som opererats för cancer. "Återfallsfrekvensen för alla patienter som hade cancer i struphuvudet var 14 % för dem som inte fick blod och 65 % för dem som fick blod. För cancer i munhålan, svalget och näsan eller bihålorna var återfallsfrekvensen 31 % utan transfusioner och 71 % med transfusioner." — Annals of Otology, Rhinology & Laryngology, mars 1989.

I sin artikel "Blodtransfusioner och canceroperationer" drog dr John S. Spratt slutsatsen: "Cancerkirurgen kanske måste bli en kirurg som inte använder blod." — The American Journal of Surgery, september 1986.

Räcker det för dig, din trångsynta, eländiga människa? Eller ska jag hålla på med patetiska försök till smutskastning som du gör? Nä, jag vägrar sjunka ner till din nivå.

Läs artikeln ang. blodet innan du kommer hit med dina pinsamma försök till smutskastning angående fakta baserat på dagens moderna medicin.

Du är ju fullständigt slut i huvet. Du ska komma och snacka om trångsynt. Fattar du inte hur hjärntvättad du är med vaktornets propaganda. Jag kan väl för tusan hitta hur många artiklar som helst som motsäger det du och vaktornets lögnare hittar på. Din fjant sluta med dina löjliga påhopp bara för att man hur lätt som helst kan bevisa att JV ljuger.
2008-08-03, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Du är ju fullständigt slut i huvet. Du ska komma och snacka om trångsynt. Fattar du inte hur hjärntvättad du är med vaktornets propaganda. Jag kan väl för tusan hitta hur många artiklar som helst som motsäger det du och vaktornets lögnare hittar på. Din fjant sluta med dina löjliga påhopp bara för att man hur lätt som helst kan bevisa att JV ljuger.

Personangrepp betackar jag mig för. Kan du inte ha en ödmjuk inställning när jag försöker förklara så lägger vi ner det här omedelbart. Jag har viktigare saker för mig än att ta mig tid (det tar ett par timmar med efterforskningar etc) att förklar ingående, leta upp fakta och material och bearbeta den för att sen bli bespottad i ansiktet av personer som dig.

Hur ska du bevisa att JV ljuger? Genom att lägga upp ensidig fakta från människor som blivit uteslutna ur organisationen eller från material som media vinklat till sin egen fördel? Undrar vem som är slut i huvudet i så fall om du inte gör egna efterforskningar utan sväljer propaganda med hull och hår. Jag ska be för dig.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 13:00.
2008-08-03, 12:59
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Tuzz; jag har redan lagt fram en hel del material. Jag tänker inte gå igenom det än en gång. Förstår du inte så är det inte mitt problem.

VT och Vakna! hänvisar till andra skribenter, vetenskapsmän, forskare, vetenskapliga journaler, tidskrifter etc etc. Jag tycker inte att jag ska behöva bevisa ÄNNU mera bara för att du vägrar ta till dig informationen. Jag märker tydligt att du bara är här för att käfta, att kasta skit på JV, inget annat.

Du tror dig förstå hur det fungerar men det är klart och tydligt för mig att du verkligen inte har en susning om hur det går till. Allt jag skrivit stämmer sen att du har en annan åsikt är din fulla rätt, men ändock felaktig. OM ett JV blir utesluten så har det gått väldigt långt i avsiktlig synd utan att ångra sig, personen ifråga blir varnad en eller flera gånger, innan man sätter sig ner och pratar med personen om detta. Äldstebröder går inte in för att utesluta någon, det är absolut det sista dom vill. Har du blivit utesluten? För du verkar väldigt bitter.

"Kan du svara på min fråga som jag inte kollat upp nogrannt om hur BIBELN stödjer
trosuppfattningen om att jesus intog sin plats som konung 1914?"

Det kan jag. Men inte just nu. Jag kan ärligt talat inte sitta här 24/7 och svara på frågor som du med lätthet kan ta reda på själv med lite efterforskningar.

Om jag är bitter? Vad är du då? Med din aggressiva attityd?

Ja ja, jag tror inte du eller någon annan JV för den delen kommer kunna svara
på den frågan.. Eftersom jag inte får några som helst bibelenliga svar i frågan.

Din uppfattning om hur uteslutning går till är naivt och du har dina rosa
glasögon på....

Lycka till, jag tror du kommer att passa bra i organisationen!
2008-08-03, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Du ställer en väldigt bra fråga där faktiskt...i vilken mån ska den "vanliga" lagen gälla över lagen om religionsfrihet? För det är faktiskt inte bara JV som praktiserar barnaga, ska du veta...

Men visst, enligt den svenska lagboken är de kriminella, helt klart. Men då ska du ha i åtanke att Jehovas vittnen och kanske andra "sekter" har en lag som går före: Guds lag. Man ska lyda Guds lag före människans.
Vet inte om det är något bra svar, men det är så de tänker....

En organisation som skyddar pedofiler tar väl ganska lätt på det här med barnaga kan man tänka.
2008-08-03, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Om jag är bitter? Vad är du då? Med din aggressiva attityd?

Ja ja, jag tror inte du eller någon annan JV för den delen kommer kunna svara
på den frågan.. Eftersom jag inte får några som helst bibelenliga svar i frågan.

Din uppfattning om hur uteslutning går till är naivt och du har dina rosa
glasögon på....

Lycka till, jag tror du kommer att passa bra i organisationen!

Första kvällen var jag aggressiv för att jag var trött efter en lång dag. (jisses att man ska behöva förklara sig gång på gång), du förutsätter att jag ska vara perfekt människa? Vad är det för krav du ställer på mig? Detta liknar ett ekorrhjul. Jag kan inte stanna upp och sparka på varje hund som skäller på mig på gatan, då skulle jag aldrig nå mitt mål.

Om du blivit utesluten så har dom säkert goda skäl till det.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-03 kl. 13:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in