Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Jaså? Många vetenskapsmän och forskare är eniga i det att det har ökat.
Har du någon hänvisning förutom WT och Vakna? eller annan publikation från JV?
Citat:
Var inte Jesus Sabbatens Herre? Om man är herre över något, bestämmer då inte vad som gäller och inte gäller i det avseendet?
Hehe
MEN hur kunde Fariseerna veta det? De hade ju ingen aning, de
följde Guds anvisningar i från GT till punkt och pricka och vari ligger problemet?
Oj samma svar som du gav mig...
Fariseerna, brydde sig mer om GT:s lagar och restriktioner snarare än att visa
kärlek och omtanke till sin nästa. VIlket är det andra STÖRSTA Budet
(budskapet i NT).
Inte predika de Goda nyheterna, det är en profetia...
Citat:
Hur menar du "en god gärning som strider mot bibeln"?
Strider mot KÄRLEKS BUDET, min vän...
Citat:
De följer Guds anvisningar, principer och råd från punkt till pricka. Var iligger problemet? Det låter som om du har problem med Guds auktoritet.
Det låter som om Fariseerna tyckte att Jesus hade problem med Guds
auktoritet. När det gäller Sabbaten, bland annat...
Synd att du inte kan se klart själv...
Citat:
JV har inget emot att skänka pengar till hjälporganisationer så länge hjälporganisationen inte tar ståndpunkt inom politik och/eller religion. En syster eller broder som är utesluten vet mycket väl hur det kommer sig att denne blev utesluten i första hand. Det är absolut det sista äldstebröder i JV vill göra - att utesluta någon. Den uteslutne är väl medveten om sina handlingar, att personen sen ifråga mår pyton är väl självförvållat? För att inte riskera att församlingen råkar ut för detta moraliska förfall så väljer dom helt sonika att inte prata med denne personen, helt enligt Guds föreskrifter. Men visst får man prata med uteslutna om man vill, men det är inte lämpligt, och ett JV som är trogen Gud följer Guds åsikter angående detta.
Här pratar vi alltså om Uteslutning, som JV följer stenhårt, när det finns många
många fler restriktioner i NT om hur en församling bör hållas ren, följer ni dem
också? Nej mycket väl utvalda bibelställen. Håller ni händerna mot himlen när ni
ber? Det står i NT att man ska göra det. Finns mer som ni inte följer....
Uteslutning är inte Kärlek till sin nästa, vem avgör om den uteslutne får
som den förtjänar? DU? De äldste? Hmmm Ja i mina ögon är det BARA
Gud som har rätten att dömma en människa till Uteslutning..
Citat:
JV om några är kärleksfulla, "om ni inte har kärlek inbördes då är inte Fadern i er" eller nåt liknande har jag hört. Dom dömer ingen, det är endast Gud som får döma. Om ett vittne begår en grov synd enl. bibeln så blir dom först varnade, säkert fler gånger än en och om dom ändå inte ändrar sig så blir dom uteslutna. Är det så konstigt? Om du har föreskrifter och regler i en förening och en medlem inte följer dom så sparkar dom väl helt sonika ut den personen som vägrar följa föreningens lagar och föreskrifter? Var iligger problemet? Dom som blivit uteslutna har ju själva satt sig i den situationen trots att dom blivit varnade och blivit ombedda och/eller blivit erbjudna hjälp med att göra något åt sin situation.
Det är fortfarande en mycket kärlekslös handling, mot männsikor, det finns
tillfällen då männsikor blir uteslutna trots äkta ånger... Men det ligger i de
äldste brödernas makt att avgöra om ångern är äkta eller inte... Att ta ett
beslut att dömma någon till uteslutning....
Citat:
Du är förvirrad för att du inte har noggrann kunskap om hur det ligger till. "Att offra sitt liv för syndare"? ALLA är syndare, det gäller även för ett Jehovas Vittne. För "synden kom till världen genom en människa", även kallad den adamitiska synden, därav är vi alla syndare. Du har åsikter om saker som du verkligen inte har kollat upp noggrannt hur det ligger till. Det tycker jag är tråkigt.
Kan du svara på min fråga som jag inte kollat upp nogrannt om hur BIBELN stödjer
trosuppfattningen om att jesus intog sin plats som konung 1914?
Resten har jag många års erfarenhet av, då jag levat som vittne i stort sätt i
hela mitt liv. Men du kanske tycker att du har bättre kunskaper om allt?
Det är möjligt, vad vet jag som ägnat i stort sätt hela mitt liv till JV och deras
"typ" av Gudsdyrkan, till skillnad från dig som inte levat som vittne?
Citat:
Angående "Är det så att någon är svag kan den dra ner oss andra i tron, då kanske vi inte överlever Harmageddon" så säger jag personligen, med mina egna ord: Hellre att en person dör pga synd än att flera personer gör det p g a en människas avvikelse från tron.
Jesus gav sitt liv för flera människor, av en anledning, för att vi skulle
förstå kärleksbudet... Förstår man inte det så kan man ju faktiskt inte
kalla sig för kristen...
För att vi skulle få förlåtelse för våra synder... Är inte det en kärleskfull
handling? Glöm inte att det finns MÅNGA JV som blir uteslutna helt UTAN
synd..... Och behandlade likadant som syndare...
Men JV har en helt annan syn på det kontra Jesus själv...