2008-06-16, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Ahh okey! Ja om du nu älskar Fadern som du själv säger, gå då ut ur vakttornets organisation! Annars så bevisar du ju själv att du hellre följer Vakttornet än fadern!

Jag dömer inte dig, men jag tycker det är väldigt wierd att du påstår dig följa vakttornet när Gud i femte mosebok 18:20-22 säger:

"Men den profet som är så förmäten, att han i mitt namn talar vad jag inte har befallt honom tala, eller som talar i andra gudars namn, den profeten skall dö. Och Om du säger vid dig själv: Hur skall vi känna igen det som inte är talat av Herren?, så må du veta: när profeten talar i Herrens namn och det som han har talat inte sker och inte inträffar, då är detta något som Herren inte har talat. Du skall inte frukta honom"

Här är några profetior som vakttornet har profeterat om!

http://www.besked.se/?p=falseprophet Tror det är nått på 80 profetior!

Varför insinuerar ni hela tiden att Daniel F är ett vittne?!
Till och med jag kan se att han ingenstans har skrivit det!
Men ni gör som ni brukar, rycker och sliter och förvränger ord och meningar så det passar er!
Senast redigerad av Leviticus 2008-06-16 kl. 12:08.
2008-06-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Läste en artikel, glömde länka till den, sorry:
http://www.corren.se/archive/2008/3/19/jmyrkthydins89w.xml

Väldigt intressant. Detta visar vikten vid att inte låsa sig vid det ena eller det andra och att det inte är hur han hängde på "träet" som är det viktiga -utan varför han hängde där.
2008-06-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Vad pratar du om....Jag undrar om du tycker den här versen hör till Lagen eller inte "Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.*"

Säger du nej så menar du att man får bli arg på andra och kalla dem idiot och så.

Säger du ja så har du brytit mot lagen och syndar därmed.

Jag med. Du behöver vakna.

Men att säga att en annans förstånd är litet...är ok?
2008-06-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Jag läser dina svar här. Det slår mej att de är nästan exakt lika som dem jag får av en JV-vän när vi diskuterar. Är ni så stöpta i samma form, att ni ger så otroligt lika svar?
Lär ni er alla svar utantill och levererar till oss som står utanför och vill ha svar?
Jag undrar om kristna skulle svara så exakt lika i skilda frågor.

Men du är ju ändå ärlig och duktig på att formulera dej. Ofta intressant att läsa vad du skriver.

Tack för det!

Det som gör att vi (oftast) säger samma saker är naturligtvis att vi har samma tro. Det sker väl även ibland när andra troende berättar om sin tro? Jag har dock i mina samtal med medlemmar av andra samfund ibland fått väldigt varierande svar på samma frågor. Men det kan ju oxå bero på hur långt man kommit i bibelstudium eller hur djupt man studerat.
Nej jag har inte lärt mig svar utantill...det är inte det tron går ut på. Det är en övertygelse som finns i hjärtat om vad bibeln säger och vad jag kommit fram till genom studium av denna bok.
Vi sitter inte på rad på mötena och nöter in samma svar...
2008-06-16, 15:13
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Jag läser dina svar här. Det slår mej att de är nästan exakt lika som dem jag får av en JV-vän när vi diskuterar. Är ni så stöpta i samma form, att ni ger så otroligt lika svar?
Lär ni er alla svar utantill och levererar till oss som står utanför och vill ha svar?
Jag undrar om kristna skulle svara så exakt lika i skilda frågor.

Men du är ju ändå ärlig och duktig på att formulera dej. Ofta intressant att läsa vad du skriver.
Har du tänkt på hur JVs undervisning går till? När man studerar med en nyintresserad så är det i form av frågor, som den som man studerar med ska finna i boken.
Likadant sker det på bokstudiet och Vakttornsstudiet - frågor och söka svaret i paragrafen.

Skulle detta fungera på ett gymnasium eller universitet? Nej, istället får studenten här reda på var den kan finna material samt även uppmaning att själv undersöka alternativa källor. Han skall sedan dra egna slutsatser av det han fått fram, samt försöka analysera styrkor och svagheter i argumenten.
Skulle Jehovas vittnen bedriva sin undervisning på detta sätt så skulle väldigt få bli Jehovas vittnen.

Man blir därför inte förvånad över att Jehovas vittnen förbjuder att man tillsammans med andra studerar bibeln oberoende av Vakttornets litteratur, eftersom detta skulle leda till andra slutsatser än dem som Vakttornet vill få fram. Nej, man kommer nog till den slutsatsen att sättet som Jehovas vittnen undervisar på liknar nog inte någon egentlig utbildning utan snarare en indoktrinering. Det är därför du upplever deras svar som lika, för de studerar samma material och samma citat år efter år, möte efter möte.
2008-06-16, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej de är inte en Gud.
Den heliga anden är en kraft son utgår ifrån Gud till hans tjänare som behöver den. Han använde denna kraft när han skapade allt. En energi, en kraft som han besitter.
Gud HAR denna kraft och på så sätt blir den en del av honom, naturligtvis. Men den är ingen egen person.
Annars blir det ju konstigt...när den heliga anden utgår från Gud så betyder det att Gud utgår från sig själv. Måste kännas splittrande...

Så Jesus var alltså också en kraft då? eftersom Jesus kallade DHA för "En annan hjälpare" Jesus utgick nämligen också ifrån Gud det sade han i Johannesevangeliet!
2008-06-16, 15:25
Medlem
Citat:
Om det står i bibeln att Jesus kan kallas Herre så kan han antagligen det. (...!?)
Då har han fått det privilegiet av sin Fader. Herre är en titel som andra titlar. (Gud är oxå en titel, det är bl a därför det är viktigt att använda Guds egennamn, så man vet vilken Gud man tillber. Logiskt.) Du och jag tror inte på samma Gud helt enkelt.
Guds namn gjordes känt som JHWH och Jesu namn är...Jesus! Och han är av gudomligt ursprung pga att han är Guds den Allsmäktiges Son. Alltså är han gudomlig. Men han är inte Gud själv -för Gud själv är hans Fader JHWH. Att det ska vara så fullständigt omöjligt att förstå.

Om man inte kan kalla Jesus för Gud, så kan man heller inte kalla Fadern för Herre, Om man kan kalla Fadern för Herre så kan man också kalla Jesus för Gud, eftersom Jesus ÄR Gud! Det säger skriften!

Hur ser du på denna text, måste verkligen veta nu!

Upp 22:6 "Och han sade till mig: "Dessa ord är trovärdiga och sanna. Herren som är en Gud för profeternas* andar, har sänt sin ängel* för att visa sina tjänare vad som snart skall ske"

Upp 22:16 "Jag, Jesus, har sänt min ängel till er för att vittna om detta i församlingarna"

Hur ser du på denna text?
2008-06-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Har du tänkt på hur JVs undervisning går till? När man studerar med en nyintresserad så är det i form av frågor, som den som man studerar med ska finna i boken.
Likadant sker det på bokstudiet och Vakttornsstudiet - frågor och söka svaret i paragrafen.

Skulle detta fungera på ett gymnasium eller universitet? Nej, istället får studenten här reda på var den kan finna material samt även uppmaning att själv undersöka alternativa källor. Han skall sedan dra egna slutsatser av det han fått fram, samt försöka analysera styrkor och svagheter i argumenten.
Skulle Jehovas vittnen bedriva sin undervisning på detta sätt så skulle väldigt få bli Jehovas vittnen.

Man blir därför inte förvånad över att Jehovas vittnen förbjuder att man tillsammans med andra studerar bibeln oberoende av Vakttornets litteratur, eftersom detta skulle leda till andra slutsatser än dem som Vakttornet vill få fram. Nej, man kommer nog till den slutsatsen att sättet som Jehovas vittnen undervisar på liknar nog inte någon egentlig utbildning utan snarare en indoktrinering. Det är därför du upplever deras svar som lika, för de studerar samma material och samma citat år efter år, möte efter möte.

Man kan visst undersöka alternativa källor om man önskar. Det är upp till den som studerar att ta reda på det man vill veta.
2008-06-16, 16:19
Medlem
Citat:
Så Jesus var alltså också en kraft då? eftersom Jesus kallade DHA för "En annan hjälpare" Jesus utgick nämligen också ifrån Gud det sade han i Johannesevangeliet!

Nej, jag har inte sett i nån enda bibelvers att Jesus blivit spridd som eldslågor över människors huvuden.
Så Jesus är ingen kraft. En annan hjälpare? Och sen då? Det innebär inte automatiskt en annan person.
2008-06-16, 16:23
Medlem
Citat:
Om man inte kan kalla Jesus för Gud, så kan man heller inte kalla Fadern för Herre, Om man kan kalla Fadern för Herre så kan man också kalla Jesus för Gud, eftersom Jesus ÄR Gud! Det säger skriften!

Hur ser du på denna text, måste verkligen veta nu!

Upp 22:6 "Och han sade till mig: "Dessa ord är trovärdiga och sanna. Herren som är en Gud för profeternas* andar, har sänt sin ängel* för att visa sina tjänare vad som snart skall ske"

Upp 22:16 "Jag, Jesus, har sänt min ängel till er för att vittna om detta i församlingarna"

Hur ser du på denna text?

Du kan inte tänka dig att det som är Jesu tillgångar faktiskt är Guds tillgångar från början? Det är Gud som har gett Jesus myndigheten över de andra änglarna. Gud står över dem allihop, alltså är de alla ytterst underordnade JHWH. På så sätt går det att förstå verserna utan att knöla till det med en treenighet. Enkelt.
2008-06-16, 16:32
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Man kan visst undersöka alternativa källor om man önskar. Det är upp till den som studerar att ta reda på det man vill veta.
Nej det är förbjudet. Frågeställningen har kommit i "Frågor från läsekretsen" i VT eller Vakna.
2008-06-16, 18:25
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte sett i nån enda bibelvers att Jesus blivit spridd som eldslågor över människors huvuden.
Så Jesus är ingen kraft. En annan hjälpare? Och sen då? Det innebär inte automatiskt en annan person.

Joo det är ju exakt så jag tolkar iaf. Om en person säger till mig "Vänta, jag skall ge dig en annan hjälpare" så tolkar inte jag personligen att den hjälparen är en elkraft, utan då tänker jag "En annan person som skall hjälpa mig" Jesus är för mig en person, om han kallar Den heliga Anden för "En ANNAN hjälpare" då måste man också förstå att DHA är en person, eftersom Jesus var en person och inte bara en kraft!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in