Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Jag läser dina svar här. Det slår mej att de är nästan exakt lika som dem jag får av en JV-vän när vi diskuterar. Är ni så stöpta i samma form, att ni ger så otroligt lika svar?
Lär ni er alla svar utantill och levererar till oss som står utanför och vill ha svar?
Jag undrar om kristna skulle svara så exakt lika i skilda frågor.
Men du är ju ändå ärlig och duktig på att formulera dej. Ofta intressant att läsa vad du skriver.
Har du tänkt på hur JVs undervisning går till? När man studerar med en nyintresserad så är det i form av frågor, som den som man studerar med ska finna i boken.
Likadant sker det på bokstudiet och Vakttornsstudiet - frågor och söka svaret i paragrafen.
Skulle detta fungera på ett gymnasium eller universitet? Nej, istället får studenten här reda på var den kan finna material samt även uppmaning att själv undersöka alternativa källor. Han skall sedan dra egna slutsatser av det han fått fram, samt försöka analysera styrkor och svagheter i argumenten.
Skulle Jehovas vittnen bedriva sin undervisning på detta sätt så skulle väldigt få bli Jehovas vittnen.
Man blir därför inte förvånad över att Jehovas vittnen förbjuder att man tillsammans med andra studerar bibeln oberoende av Vakttornets litteratur, eftersom detta skulle leda till andra slutsatser än dem som Vakttornet vill få fram. Nej, man kommer nog till den slutsatsen att sättet som Jehovas vittnen undervisar på liknar nog inte någon egentlig utbildning utan snarare en indoktrinering. Det är därför du upplever deras svar som lika, för de studerar samma material och samma citat år efter år, möte efter möte.