Citat:
Ursprungligen postat av foto
Det står i er bok "ordet var en gud alltså är det inte Gud som avses här utan en annan gud.
Nej, vår tro är att Gud är en i enlighet med han ord:
Jes 43 :11 Jag, jag är HERREN, förutom mig finns ingen frälsare.
Jes 44:6 Så säger HERREN, Israels Konung, och hans Återlösare, HERREN Sebaot: Jag är den förste och jag är den siste, förutom mig finns ingen Gud.
Jes 44:8 Frukta inte och var inte förskräckta. Har jag inte för länge sedan låtit er höra om detta och förkunnat det? Ni är ju mina vittnen. Finns det någon Gud förutom mig? Nej, det finns ingen annan klippa, jag vet ingen.
......er tro är att det är två gudar, en med stort G och en med litet g.
Var i GT säger Gud att han ska ta hjälp av en gud?
Lilla vän. Har ju redan svarat på detta. Men vi tar det väl en gång till då.
Jesus är av gudomligt ursprung, med tanke på att hans Fader är Gud. Jesus är hans första skapelse. Alltså är han gudomlig-förkortat gud. Jesus har ändå en väldigt upphöjd ställning. Den ställning han fått av sin Fader. Han kan kallas gud och gör det i den versen pga denna upphöjda och privilegierade ställning. Han var med sin Fader genom hela skapelsen och sitter på Guds högra sida.
Han är ingen "vanlig" andevarelse/ängel. Han upphöjdes över sina medbröder i himlen.
Detta faktum om Jesus fråntar inte Gud hans rätt att vara enda Gud. JHWH är fortfarande den ENDA Guden -den som ligger bakom alltings existens, även Jesu existens. Han har alltid funnits och kommer alltid att finnas, han är inte skapad. Jesus däremot är skapad. Det är stor skillnad på dessa två.
Och nej ni tror ju inte på EN Gud. Ni tror på TRE varelser i ett. Tre varelser som kan vara på olika ställen
samtidigt. Hur kan du mena att Jesus, när han var död, samtidigt var Gud i himlen? För det svar jag fått av Highness var att Jesus var död men Gud var i himlen. Då är det inte en Gud utan två. Och den tredje parten var nånannanstans på uppdrag.