2008-06-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jv är aldrig toleranta. Man tror sig vara allvetare men deras profetior faller platt till marken en efter en. Man klankar ner på allt och alla som inte tror exakt som ledningen i Brooklyn säger. Man påstår sig äga sanningen men om man bevisar motsatsen blir dem gapiga och griniga.

Tyckte väl inte det bara var JV det gällde va...?
Jag påstår mig för övrigt inte vara allvetare. Jag har bara en tro precis som andra här, som försöker föra fram sin tolkning som den rätta. Varför ska det jag skriver sticka xtra i ögonen? Men det är ju så med människor -de ska gruppera sig och hitta en hackkyckling som de kan avreagera sig på, det får man väl räkna med.
I just det vi diskuterar nu så har jag min åsikt klar om att Gud och Jesus inte är samma person, det är ngt jag finner fullständigt ologiskt och ngt jag inte kan se i bibeln. Har inget med VT att göra.
Du måste nog vidga ditt synsätt en aning.
2008-06-16, 11:22
Medlem
Levictus

Jag läser dina svar här. Det slår mej att de är nästan exakt lika som dem jag får av en JV-vän när vi diskuterar. Är ni så stöpta i samma form, att ni ger så otroligt lika svar?
Lär ni er alla svar utantill och levererar till oss som står utanför och vill ha svar?
Jag undrar om kristna skulle svara så exakt lika i skilda frågor.

Men du är ju ändå ärlig och duktig på att formulera dej. Ofta intressant att läsa vad du skriver.
2008-06-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Sonen är Ett med Fadern och den heliga Anden utgår ifrån Fadern! Fadern Sonen och den heliga Anden är alltså en enda Gud! Måste fråga: Är den heliga Anden Gud? Om du svarar JA på den frågan: Hur kommer det sig att Den heliga Anden är Gud?

Nej de är inte en Gud.
Den heliga anden är en kraft son utgår ifrån Gud till hans tjänare som behöver den. Han använde denna kraft när han skapade allt. En energi, en kraft som han besitter.
Gud HAR denna kraft och på så sätt blir den en del av honom, naturligtvis. Men den är ingen egen person.
Annars blir det ju konstigt...när den heliga anden utgår från Gud så betyder det att Gud utgår från sig själv. Måste kännas splittrande...
Senast redigerad av Leviticus 2008-06-16 kl. 12:21.
2008-06-16, 11:26
Medlem
Citat:
Rätt intressant att du skrev detta "kan lära oss hur han fortfarande är och vad han tolererar eller vad han hatar, vad han känner när vi gör på olika sätt och hur vi kan glädja honom."

Svar: Det är ju just detta som ni förnekar! Det som Gud sade i Gamla testamentet är ett bevis på att Jesus är Gud! Gud sade i Jesaja "Förutom mig finns ingen frälsare" "Ja i all framtid är jag densamme" Sedan blir Jesus världens frälsare! Gud säger att alla knän skall böjas inför honom och alla tungor ge sin ed" På samma sätt är det med Jesus. Gud säger att han inte ger sin ära åt någon! Jesus sade "Den som inte ärar Sonen, ärar heller inte Fadern"

Om du tror att Gud är densamme idag som han var i Gamla testamentets tid, så måste du köpa att Jesus är Gud. Förnekar du detta så går du emot denna tanke att Gud är densamme i all evighet, och det är ju exakt detta som jehovas vittnen gör!

Jaha, så nu har du mage att påstå att jag förnekar ngt som jag precis skrivit att jag tror. ÖH??........

Snäääälla nååån.....!!!!

Gud är densamme då och nu.
Jesus är densamme då och nu.
Och aldrig kommer de tu att bli ett.
2008-06-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Dina egna ord.

Det där med lära känna Gud kontra hans vilja står så i mitt svar pga ett svar jag gav till Highness. Du rycker citat ur sitt sammanhang. Om du läser resten som jag skrivit i fler inlägg framkommer det troligen att jag menat att man behöver GÖRA Guds vilja -och då måste man ju veta vad denna vilja är.
2008-06-16, 11:35
Medlem
Citat:

Vad pratar du om? Jag visade på fler verser som säger vad som ger evigt liv....jag har inte ignorerat nånting....Ljug inte!
Vadå tillbakalutat liv??? Har jag påstått det??? Visa var!

Det finns ingen kristen som tror så......Vem har lurat i dig det

Att tro på Jesus är Guds vilja.
Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. 17 Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.

Rom 9:9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren* och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. 10 Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.

Jag har inte fått ngt svar på vad detta innebär i det vardagliga livet. Detta att GÖRA Guds vilja.
Du menar att du aldrig påstått att det inte bara är att tro? (Vilket du återigen gör i det här inlägget).
Jag har inte fått veta ngt annat av dig. Jag har hela tiden menat att det faktiskt krävs saker av människor som vill påstå sig vara kristna, men du har hela tiden sagt att det räcker med att tro.
Så med tanke på vad du säger så finns det ju uppenbarligen "kristna" som tror så.
Och då är det väl du som har lurat i mig det...
2008-06-16, 11:47
Medlem
Citat:
Det står i er bok "ordet var en gud alltså är det inte Gud som avses här utan en annan gud.

Nej, vår tro är att Gud är en i enlighet med han ord:
Jes 43 :11 Jag, jag är HERREN, förutom mig finns ingen frälsare.

Jes 44:6 Så säger HERREN, Israels Konung, och hans Återlösare, HERREN Sebaot: Jag är den förste och jag är den siste, förutom mig finns ingen Gud.

Jes 44:8 Frukta inte och var inte förskräckta. Har jag inte för länge sedan låtit er höra om detta och förkunnat det? Ni är ju mina vittnen. Finns det någon Gud förutom mig? Nej, det finns ingen annan klippa, jag vet ingen.

......er tro är att det är två gudar, en med stort G och en med litet g.
Var i GT säger Gud att han ska ta hjälp av en gud?

Lilla vän. Har ju redan svarat på detta. Men vi tar det väl en gång till då.
Jesus är av gudomligt ursprung, med tanke på att hans Fader är Gud. Jesus är hans första skapelse. Alltså är han gudomlig-förkortat gud. Jesus har ändå en väldigt upphöjd ställning. Den ställning han fått av sin Fader. Han kan kallas gud och gör det i den versen pga denna upphöjda och privilegierade ställning. Han var med sin Fader genom hela skapelsen och sitter på Guds högra sida.
Han är ingen "vanlig" andevarelse/ängel. Han upphöjdes över sina medbröder i himlen.
Detta faktum om Jesus fråntar inte Gud hans rätt att vara enda Gud. JHWH är fortfarande den ENDA Guden -den som ligger bakom alltings existens, även Jesu existens. Han har alltid funnits och kommer alltid att finnas, han är inte skapad. Jesus däremot är skapad. Det är stor skillnad på dessa två.

Och nej ni tror ju inte på EN Gud. Ni tror på TRE varelser i ett. Tre varelser som kan vara på olika ställen samtidigt. Hur kan du mena att Jesus, när han var död, samtidigt var Gud i himlen? För det svar jag fått av Highness var att Jesus var död men Gud var i himlen. Då är det inte en Gud utan två. Och den tredje parten var nånannanstans på uppdrag.
2008-06-16, 11:49
Medlem
Citat:
Underligt....här skriver du en massa om att vi inte ska synda och så börjar du inlägget med att du är förbannad??

"Jag säger er:* Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen,"

Men det är typiskt gjort av människor som säger sig lyda Gud=lagen....

Matt 7:26 Men den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en dåre som byggde sitt hus på sanden.

Istället för att bemöta det som skrivs så väljer du att kasta tillbaka. Så typiskt. Skulle varit intressant att se ett bemötande. Och ett rättfärdigande av ett liv utan krav på förändring.
2008-06-16, 11:52
Medlem
Citat:
Vilka är det som arbetar i den ondas tjänst då? Vi som tror på Treenigheten eller? För vad jag har förstått så är väl du en vakttornsavgudare?

De som inte följer bibeln. De som förvrider Guds ord till ngt det inte är.
Försök höj dig över påhopp på VT.
Det enda jag behöver läsa är bibeln. Och då ser jag det felaktiga i treenigheten.
2008-06-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Vilka bibelställen talar emot att Satan styr världen?

Inga?
2008-06-16, 12:02
Medlem
Citat:
Nej Jesus är ingen vakttornsavgudare, men däremot så är ni vittnen det, eftersom ni väljer att följa vakttornet mer än Bibeln! Jag förstår inte varför det finns så många jehovas vittnen kvar, med tanke på alla profetior som har profeterats falskt, med tanke på alla ställen i Bibeln som Vakttornets översättare har förvanskat osv! Alltså...att ni inte reagerar på detta? Är det bra enligt er vittnen att profetera falskt i JHWH namn? Gud, han bryr sig inte om detta i eran bibel? För i min bibel är det väldigt allvarligt att profetera falskt i JHWH namn! Men eftersom det finns vittnen kvar i denna organisation, så måste ju dem medlemmar tycka att det inte spelar någon roll och ändå påstå sig vara Guds enda kanal på orden! Det om NÅTT är Dumheter Daniel!

Det du skriver stämmer inte.
Jag har nog inte en enda gång i min diskussion med dig citerat från Vakttornet. Däremot från bibeln. Jag har skrivit bibelvers efter bibelvers.
Du har oxå gjort det PLUS att du har citerat gamla gubbar vars namn jag inte lagt på minnet. Och du tar dem för lika sanningsenliga som det som står i bibeln. Då undrar jag varför dessa inte har varsin bok i Den Heliga Skrift....
2008-06-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Nytt om Kristus på korset ej pålen.

Vilken film?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in