2008-05-20, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Det där med spioner tror jag ärligt talat inte särkilt mycket på. Det finns säkert ngn broder/syster som vill "spela duktig" och hålla reda på vad andra gör, men jag tror inte detta är sanktionerat uppifrån.

Ja jag läste hela boken och visst var den intressant till viss del, men inget som fick mig att försvagas i min tro till Jehova.

Visst är det möjligt att alla ljuger. Kanske ljuger de bekanta på Betel som tyckte att det var självklart att den kollen görs, och kände även någon av dem som hade uppdraget. Men varför skulle de ljuga om det? Kanske ljuger killen som berättade om hur äldste konfronterade honom med utdrag av det han skrivit på ett annat forum, men varför skulle han det? Eller han som försvarade JV på ett forum och nämnde vilken församling han tillhörde. Efter ett tag skrev han att han tyvärr måste sluta skriva för äldste hade gett honom ett ultimatum med hot om uteslutning. Varför skulle han ljuga?

Det är inte så att någon behöver övervaka ett forum 24/7. Det räcker att titta in med jämna mellanrum och notera det som kan vara av intresse.
2008-05-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Inte Jehovas.

Vadå, är det inte det ni hela tiden säger...att JV ändrar sig hela tiden.
2008-05-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Näh Leviticus ledningen skyller på er som är med i Jv även om dem felat. Finns massor av bevis för det.

Massor av BEVIS?
2008-05-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Argumentet är det som ledningen kör med, eller har du kommit fram till din åsikt efter studium helt på egen hand utan att läsa i VT?

Nu har jag glömt vad saken gällde....
2008-05-20, 22:37
Medlem
Citat:
Nej jag har inte tappat tro på Gud. Jag har tappat tron på den styrande kretsens tolkningar. Den verklighet jag menar är att det är så lätt att vid en granskning avslöja dem som falska. Ibland önskar jag att jag aldrig skulle ha kollat.

Vilka tror du har sanningen?
Jesus hade det på sin tid. Bara han. Och det borde rimligtvis även idag bara finnas en sanning. Eller?
2008-05-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Massor av BEVIS?

Jadå 1925 skulle slutet komma och det hände inget då skyllde man på medlemmarna och sa att man varit för entusiastiska fast det var ledningen som hittat på årtalet. Samma sak igen 1975. Två axplock ur den digra lista på felaktiga profetior från dina ledare. Vill du ha detta på svart och vitt med inscannade Vakna och Vakttornet som bevis kan det tillhandahållas ser du!
2008-05-21, 00:08
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Alltså...du skriver så bra saker. Faaantastiskt!

Själv blir jag rätt matt ibland och undrar vad jag gör här.

----
Förstår dig, du får ta och skaffa dig en försvarsadvokat för att bemöta alla anklagelser...

Hoppas dock att du inte försvinner ,för då skulle antagligen den här tråden somna in...zzz..
2008-05-21, 00:14
Medlem
Citat:
Nej jag har inte tappat tro på Gud. Jag har tappat tron på den styrande kretsens tolkningar. Den verklighet jag menar är att det är så lätt att vid en granskning avslöja dem som falska. Ibland önskar jag att jag aldrig skulle ha kollat.

Ja det är faktiskt lätt om man har internet och vågar läsa. Tror dock att Leviticus är ganska ny och grön i sekten men det kommer nog när han börjar ifrågasätta mer!
2008-05-21, 06:22
Medlem
fotos avatar
Citat:
Vilka tror du har sanningen?
Jesus hade det på sin tid. Bara han. Och det borde rimligtvis även idag bara finnas en sanning. Eller?

Jesus hade sanningen? Står det så i din bibel?

"Joh 14:6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig."

Jesus är fortfarande sanningen.
2008-05-21, 06:31
Medlem
Logoss avatar
En fråga till Er vittnen som läser och/eller skriver i tråden, räknar Ni den tid Ni lägger ned på att diskutera Ert "samfund"/predika på Flashback (och/eller andra Internet-forum) som aktiv tjänstetid?
2008-05-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jesus hade sanningen? Står det så i din bibel?

"Joh 14:6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig."

Jesus är fortfarande sanningen.

Han hade/var sanningen , ja, även om han fortfarande är sanningen?

Where is the issue?

Grammatik kan vara ett mysterium ibland, det håller jag med om...

Citat:
Ursprungligen postat av Logos
En fråga till Er vittnen som läser och/eller skriver i tråden, räknar Ni den tid Ni lägger ned på att diskutera Ert "samfund"/predika på Flashback (och/eller andra Internet-forum) som aktiv tjänstetid?

Nej, jag räknar inte aktivitet på internet som aktiv tjänstetid.
Senast redigerad av Beecher 2008-05-21 kl. 10:31.
2008-05-21, 10:51
Medlem
Logoss avatar
Några frågor till alla som är eller har varit JV:
(a) Förekom det över- och/eller underdrifter vid tidsrapportering av "arbete på fältet"?
(b) Stod Du själv för några sådana, i så fall vad, ungefär hur mycket och varför?
(c) Misstänkte/alt. visste Du att några andra "piffade" till det hela?
(d) Hur många timmar går/gick Du i tjänsten en normal månad?
(e) Hur många timmar strävar/strävade Du efter (per månad)? Var låg målet?

Svara gärna även på om Du...
(f) ...fortfarande är ett vittne?
(e) Om inte, är Du fortfarande troende?

Och nej, formellt har jag aldrig varit ett vittne själv (och är således inte ute efter att sätta dit någon, bara genuint intresserad). Jag är emellertid väldigt insatt då "sanningen" kom med modersmjölken och var likafullt tvungen att själv gå i tjänsten - dock utan att tidsrapportera - och predika som barn (trots att jag själv var odöpt, mycket "märkligt" det där).

Tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in