2008-04-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Såhär står det: Vaddå inte krävs en ängel med trumpet? Klart det kan vara det, men vad vet jag. Men jag är kass på Uppenbarelseboken och förstår att man kan inte ta en vers ur sitt sammanhang och tolka sönder den som jag gärna vill göra.

Gör som du vill.
2008-04-23, 14:51
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Varför menar du att Gud vill hymla med sitt namn?
Hans namn är av vikt och betydelse och står för allt det vi behöver för att få beskydd.
Ord 18:10 "Jehovas namn är ett starkt torn; den rättfärdige skyndar dit in och får beskydd."
Och samtidigt har inte Gud förändrats...Mal 3:6 "Ty jag är Jehova; jag har inte förändrats"
Jes 43:10 "...för att ni ska veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad och efter mig är det fortfarande ingen. Jag är Jehova, och förutom mig finns ingen som kan ge räddning."
1 Kor 8:4,6 "...att det inte finns någon Gud utom en enda....så finns det i alla fall för oss bara en Gud, Fadern..."
Jes 41:4 "Jag, Jehova, den Förste och HOS DE SISTA ÄR JAG DENSAMME."

Gud Jehova säger flera ggr att han är densamme, Jehova Gud, då och nu. Oavsett om de hebreiska skrifterna övergick i de grekiska så är han den samme Guden han alltid varit. Med samma namn. Oavsett om människor ville uttala det eller inte, så var han den samme Guden. Och Jesus gjorde namnet känt, det var vad han själv sa.

Sen kan du säga vad du vill om det. Vad du anser ändrar inte fakta...att Gud är samma Gud nu som han var när han skapade allt.
Du kan inte släta över Mr Eberhards argument med dessa bibelcitat, det förändrar ju ingenting med hans argumentation om att Jesus inte använde Faderns namn. Att Gud inte förändrats med tiden löser inte problemen som ni inom Sällskapet har med eran bibelöversättning.
2008-04-23, 15:00
Medlem
Citat:
Hur kan Sällskapet säga att man fuskat bort namnet från NT, var har de fått det ifrån? Som du skrev om 13000 originalhandskrifter.. finns namnet med där? Om inte, varför har Sällskapet lagt dit namnet?

I Upp 19:1,3,4,6 förekommer den förkortade versionen av Guds namn i uttrycket "Hallelujah" = lovprisa Jah.
JV är precis lika medvetna som andra att namnet Jehova inte förekommer "i sin fullständiga form i någon av de tillgängliga gamla handskrifterna till de kristna grekiska skrifterna".
Det står en hel massa om detta i "Insikt i skrifterna" som ger väldigt bra förklaringar. Jag kan inte citera allt detta, då skulle jag få hålla på...länge.
Senast redigerad av Leviticus 2008-04-23 kl. 15:09.
2008-04-23, 15:02
Medlem
Citat:
Du kan inte släta över Mr Eberhards argument med dessa bibelcitat, det förändrar ju ingenting med hans argumentation om att Jesus inte använde Faderns namn. Att Gud inte förändrats med tiden löser inte problemen som ni inom Sällskapet har med eran bibelöversättning.

Att du lyssnar blint på Eberhard ger dig en del felaktiga förutfattade meningar. Synd.
Skulle du ha tillgång till "Insikt i skrifterna" skulle du kunna få en motvikt till vad han påstår. Och oxå se att det inte förekommer fuffens med det hela.
2008-04-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är därför som Jv måste säga att Namnet fuskats bort från NT. Utan stöd från NT faller givetvis deras betong på namnet och själva namnet "Jehovas vittnen".

Det du säger nu är falskt.
Det finns förklaringar och JV är själva medvetna om att det inte förekommer i de grekiska skrifternas gamla handskrifter. Men...det stod oxå en förklaring i boken jag nyss läste. Som du naturligtvis inte tar med i din text.
2008-04-23, 15:15
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
I Upp 19:1,3,4,6 förekommer den förkortade versionen av Guds namn i uttrycket "Hallelujah" = lovprisa Jah.
JV är precis lika medvetna som andra att namnet Jehova inte förekommer "i sin fullständiga form i någon av de tillgängliga gamla handskrifterna till de kristna grekiska skrifterna".
Det står en hel massa om detta i "Insikt i skrifterna" som ger väldigt bra förklaringar. Jag kan inte citera allt detta, då skulle jag få hålla på...länge.
Ok, förstår det. Du är ju inte här för att upplysa mig och vara min personliga bibliotikarie.
Citat:
Att du lyssnar blint på Eberhard ger dig en del felaktiga förutfattade meningar. Synd.
Skulle du ha tillgång till "Insikt i skrifterna" skulle du kunna få en motvikt till vad han påstår. Och oxå se att det inte förekommer fuffens med det hela.
Njaaee.. tycker inte jag får förutfattade meninar utan han kommer med en hel del fakta.
Citat:
Det du säger nu är falskt.
Det finns förklaringar och JV är själva medvetna om att det inte förekommer i de grekiska skrifternas gamla handskrifter. Men...det stod oxå en förklaring i boken jag nyss läste. Som du naturligtvis inte tar med i din text.
Varför använde inte Jesus sin fars namn?
2008-04-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ok, förstår det. Du är ju inte här för att upplysa mig och vara min personliga bibliotikarie.
Njaaee.. tycker inte jag får förutfattade meninar utan han kommer med en hel del fakta.

Varför använde inte Jesus sin fars namn?

Fakta? VET du att han kommer med fullständigt opartiska fakta? Brukar du bara lyssna på den ena parten om det finns fler med FAKTA?

Var du med på Jesu tid? Kan du säga att du vet att han inte använde det namn som han skulle göra känt?
Namnet fanns uppenbarligen med i Uppenbarelseboken i den förkortade versionen, Jah. För övrigt är det inte bara JVs översättning som sett det korrekta i att Guds namn skrivs åter där det ska vara. Och i andra bibelövers skrivs "HERREN" med just stora bokstäver för att visa på att det är Jehova Gud man menar.
Jag tänker, som sagt, inte citera det som står i Insikt. Det var lite för mkt.
2008-04-23, 15:56
Medlem
-Zet-s avatar
Citat:
Jo, de smorda har sigill.

Jag upprepar: Var står det? Endast de 144000 har ju sigill?

"Skada inte jorden eller havet eller träden, förrän vi har satt sigill på vår Guds tjänare, på deras pannor." 4 Och jag hörde antalet av dem som var försedda med sigill: etthundrafyrtiofyra tusen ur Israels alla stammar,," (Upp 7:3 och framåt)

Och angående Appollyon i kapitel 9 som kallas "avgrundens ängel", så kan man i början av samma kapitel läsa om hur nyckeln till avgrundens brunn ges till en fallen stjärna. Alltså, är det inte uppenbart vilken sida som åsyftas?

Svara gärna på allt denna gång, inte bara väl valda delar.
2008-04-23, 16:17
Medlem
fotos avatar
Citat:
Jag tror att Gud även i den grekiska delen av bibeln fortfarande hade ett namn, att Jesus använde detta namn och att han gjorde det känt för människor i sitt predikande.

Jesus använde aldrig namnet Jehova isåfall hade det stått med i NT.

Citat:
En tro som man "utövar" är en tro som kommer till uttryck i handling.

Hur visar du i handling att "och i ditt hjärta utövar tro på att Gud uppväckte honom från de döda"?
Senast redigerad av foto 2008-04-23 kl. 16:20.
2008-04-23, 16:26
Medlem
fotos avatar
Citat:
Att namnet blev borttaget var för att judarna inte vågade använda det. Ska vi leva under samma vidskepelse?

Menar du att det står fel i NT?
2008-04-23, 16:56
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Fakta? VET du att han kommer med fullständigt opartiska fakta? Brukar du bara lyssna på den ena parten om det finns fler med FAKTA?

Var du med på Jesu tid? Kan du säga att du vet att han inte använde det namn som han skulle göra känt?
Namnet fanns uppenbarligen med i Uppenbarelseboken i den förkortade versionen, Jah. För övrigt är det inte bara JVs översättning som sett det korrekta i att Guds namn skrivs åter där det ska vara. Och i andra bibelövers skrivs "HERREN" med just stora bokstäver för att visa på att det är Jehova Gud man menar.
Jag tänker, som sagt, inte citera det som står i Insikt. Det var lite för mkt.
Jag vet att jag upprepar mig men har du något exempel från NT där Jesus använder sin fars namn?
Hur kommenterar du följande?:
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Kan du inte se att Jesus inte använde Namnet så mycket som en enda gång i sina många böner i NT? Kan du inte se att Namnet inte står utskrivet i dessa böner ens i Nya Världens översättning?

Jag tror att Jesus och de första kristna INTE uttalade Namnet, som det framgår på ett alldeles överväldigande sätt av NT. Och hade de uttalat Namnet skulle det ha blivit rabalder, för judarna uttalade inte Namnet. Det gjorde bara prästerna i templet. Detta rabalder skulle ha skymtat i NT. Och om Jesus skilde sig från fariseerna genom att uttala Namnet skulle vi ha haft klara fördömanden av fariseernas hållning här i den långa domsförkunnelse över dem som Jesus levererade i Matt. 23. Det var många saker som Jesus gick tillrätta med hos sina religiösa motståndare, men aldrig någonsin sade han något om deras ovilja att uttala Namnet.

Det tydligaste exemplet på hur Jesus på typiskt judiskt sätt undvek att uttala Namnet är när han besvarar översteprästens fråga om han var "den Välsignades son". Översteprästen använde här själv en omskrivning av Namnet och det gjorde Jesus också i sitt svar: "Ni skall få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma bland himlens moln." (Mark. 14:61,62, Bibel 2000)

Här anförde Jesus Ps. 110:1 som använder Namnet JHVH. Men i stället för JHVH sade Jesus "Makten". Den judiske forskaren Joseph Klausner konstaterade helt korrekt i sin kommentar: "Som en samvetsgrann jude sade Jesus `Makten´ i stället för `Jahve´." (Jesus of Nazareth, omtryck 1989, s. 343)
2008-04-23, 18:20
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Mal 3:6 "Ty jag är Jehova; jag har inte förändrats"
Jes 43:10 "...för att ni ska veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad och efter mig är det fortfarande ingen. Jag är Jehova, och förutom mig finns ingen som kan ge räddning."
Jes 41:4 "Jag, Jehova, den Förste och HOS DE SISTA ÄR JAG DENSAMME."

Gud Jehova säger flera ggr att han är densamme, Jehova Gud, då och nu. Oavsett om de hebreiska skrifterna övergick i de grekiska så är han den samme Guden han alltid varit. Med samma namn. Oavsett om människor ville uttala det eller inte, så var han den samme Guden. Och Jesus gjorde namnet känt, det var vad han själv sa.

Sen kan du säga vad du vill om det. Vad du anser ändrar inte fakta...att Gud är samma Gud nu som han var när han skapade allt.

Å denne Gud skulle välja att JV "en föränderlig organisation" ska vara språkrör
åt honom? Han skulle helt plötsligt välja en orginisation som får en idé om
1914 från Adventisterna. Där de påstår att Harmageddon skall komma? Å sen
händer det inte. Ja det låter verkligen som den Guden Bibeln beskriver...

Vi tror inte på samme Gud du och jag... Jag tror på bibelns Gud, en Allsmäktig skapare..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in