2009-09-15, 09:40
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Hur får du det där till att änglarna omnämns som gudar?
Om jag gör så här då:
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus

Hur förklarar du att även änglarna omnämns som gudar då?

Ps 8:6
Du gjorde honom nästan till en gud,
med ära och härlighet krönte du honom.

Heb 2:7
En liten tid lät du honom vara ringare än änglarna,
men med härlighet och ära krönte du honom,

EDIT: Bibel 2000
I Hebreerbrevet citeras verser från Psalm kapitel 8. I Psalm står det gud och i Hebreerbrevet står det änglar, dvs änglar = gudar.

Slänger in fotnoten till Heb 2:7 från Bibel 2000 så har du lite mer att gå på.
Citat:
En liten tid lät du honom vara ringare än änglarna Orden om människan i Ps 8:5-7 tillämpas på Jesus, > Människosonen. Människan har gjorts "nästan till en gud", enligt > Septuaginta "obetydligt mindre än änglarna". Genom att "obetydligt" här tolkas som "en liten tid" kan stället tillämpas på Jesu jordiska tillvaro.
2009-09-15, 09:42
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Jag tycker wiki förklarar det på ett bra sätt:

Difficulties

Alltså det handlar också om hur man tolkar bibeln i övrigt. Beroende på att Hebrerna inte använde konsonanter så blir det sådana här oklarheter.
Dock så var det vokaler de inte använde, plus att det som kallas Nya Testamentet skrevs på grekiska...
2009-09-15, 12:05
Bannlyst
Citat:
Om jag gör så här då:

I Hebreerbrevet citeras verser från Psalm kapitel 8. I Psalm står det gud och i Hebreerbrevet står det änglar, dvs änglar = gudar.

Slänger in fotnoten till Heb 2:7 från Bibel 2000 så har du lite mer att gå på.

Jo, jag ser vad det står. Men att Jesus gjordes nästan till en gud, betyder ju just nästan. Han var inte riktigt en gud.

Jag tolkar det så här: Jesus var nästan, men inte riktigt en gud. Han var ringare än änglarna, men det betyder fortfarande inte att änglarna var gudar. Heliga, men inte gudar. Jag har iaf inte förstått det som att änglarna skulle vara gudar?

Äh, jag kanske förklarar dåligt. Men jag tolkar ändå inte de skriftställena som att änglarna var gudar. Jag kan förstås ha fel!
2009-09-15, 12:15
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Jo, jag ser vad det står. Men att Jesus gjordes nästan till en gud, betyder ju just nästan. Han var inte riktigt en gud.

Jag tolkar det så här: Jesus var nästan, men inte riktigt en gud. Han var ringare än änglarna, men det betyder fortfarande inte att änglarna var gudar. Heliga, men inte gudar. Jag har iaf inte förstått det som att änglarna skulle vara gudar?

Äh, jag kanske förklarar dåligt. Men jag tolkar ändå inte de skriftställena som att änglarna var gudar. Jag kan förstås ha fel!
Dude!?

Verserna i Psalm handlar om människan:
Ps 8:5,6
vad är då en människa att du tänker på henne,
en dödlig att du tar dig an honom?
<---- dvs. änglarna

...och verserna i Hebreerbrevet appliceras specifikt på Jesus som människa:
Heb 2:9
Men vi ser att Jesus, som en liten tid var ringare än änglarna

Du har även fotnoterna till Psalm:
Citat:
Ps 8:5-7
I NT citeras avsnittet i Heb 2:6-8. Det tolkas där som ett vittnesbörd om Jesus.
Ps 8:5
en människa Grundtextens uttryck, ordagrant "en människoson", betyder "en individ av släktet människa" och är liktydigt med "en människa". I NT är "Människoson" en beteckning som används av Jesus, t.ex. Matt 16:27 f.; 25:31; 26:2.

Vad är det du inte förstår?

EDIT: Bibel 2k som vanligt
Senast redigerad av Quartus 2009-09-15 kl. 12:19.
2009-09-15, 15:18
Medlem
Ny sångbok

Ny sångbok för JV i år. Hur skiljer den sig från den gamla? Hur tas den emot av JV? Ska den ge en känsla av förnyelse? Eller varför ett sådant initiativ nu? Och hur fungerar alls förnyelseinitiativ i JV?
2009-09-15, 15:45
Medlem
Yiddishs avatar
eran bibel eller från den "riktiga" bibeln?

läste just detta:

1. Jehovas vittnen tillåter inte ifrågasättande och självständigt tänkande. Man hänvisar till att allt sånt kan utnyttjas av djävulen till att leda människor bort från Gud. Min fråga är varför man är så rädda för ifrågasättandet om det nu verkligen är Sanningen man har att erbjuda.
Jehovas vittnen har utpekat 1914 som året för Jesu återkomst. När så inte skedde har man bortförklarat och omtolkat sina egna påståenden. De tecken som Jesus nämner som ska visa på hans återkomst (krig, hungersnöd, jordbävningar o s v) har bevisligen inte varit fler under 1900-talet än tidigare, vilket Jehovas vittnen hävdar. Organisationen har tilldelat sig rollen som Guds enda kanal och språkrör på jorden i vår tid. Detta anspråk är till stor del grundat på rörelsens tolkning av tecknen. Om tolkningen är fel, så är rollen falsk.
Jehovas vittnen hävdar att Jesus inte är Gud, på det sätt som den etablerade kristna kyrkan gör. Det blir märkligt att göra det utifrån Bibeln med tanke på texter där Jesus säger till exempel Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. (Johannes 14:6) och Den som har sett mig har sett Fadern (Johannes 14:9)

Jehovas vittnen menar att de genom sitt evangeliserande och dörrknackande samlar poäng och därmed leder till frälsning. Mot det kan man till exempel sätta följande bibelställe: Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. (Efesierbrevet 2:8-9

kommentarer?

Det är viktigt att komma ihåg att de, Jehovas vittnen, som står utanför din dörr förkunnar en annan Jesus, en annan ande, och ett annat evangelium än det som Bibeln presenterar (2 Kor. 11:4) därför att de är vilseledda av sina ledare och sin organisation.
Senast redigerad av Yiddish 2009-09-15 kl. 16:02.
2009-09-15, 15:48
Bannlyst
Citat:
Dude!?

Verserna i Psalm handlar om människan:
Ps 8:5,6
<---- dvs. änglarna

...och verserna i Hebreerbrevet appliceras specifikt på Jesus som människa:
Heb 2:9
Men vi ser att Jesus, som en liten tid var ringare än änglarna

Du har även fotnoterna till Psalm:

Vad är det du inte förstår?

EDIT: Bibel 2k som vanligt

Är det inte uppenbart? Jag förstår inte hur du med hänvisning till de skriftställena får det till att änglarna är gudar.
2009-09-15, 16:02
Medlem
Yiddishs avatar
Citat:
Är det inte uppenbart? Jag förstår inte hur du med hänvisning till de skriftställena får det till att änglarna är gudar.

dom är vilseledda, därför.
2009-09-15, 16:04
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Men snälla...

Om jag gör så här då:

Du lät honom härska över dina verk,
allt lade du under hans fötter:

Fotnot:
I NT citeras avsnittet i Heb 2:6-8. Det tolkas där som ett vittnesbörd om Jesus [som människa].

Heb 2:6-8
Om detta finns ett klart vittnesbörd:
Vad är en människa eftersom du tänker på henne,
en människoson eftersom du tar dig an honom?
En liten tid lät du honom vara ringare än änglarna
,
<--- Citat ifrån Psalm där gud bytts mot änglar dvs, änglarna omnämns som gudar
allt lade du under hans fötter.

Fotnot:
En liten tid lät du honom vara ringare än änglarna Orden om människan i Ps 8:5-7 tillämpas på Jesus, > Människosonen. Människan har gjorts "nästan till en gud", enligt > Septuaginta "obetydligt mindre än änglarna". Genom att "obetydligt" här tolkas som "en liten tid" kan stället tillämpas på Jesu jordiska tillvaro.

Samma text skrivet på 2 sätt som ger resultatet änglar = gudar.
2009-09-15, 16:05
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
dom är vilseledda, därför.
Är Bibel 2000 en "vilseledd" översättning?
2009-09-15, 17:15
Bannlyst
Citat:
Men snälla...

Om jag gör så här då:

Du lät honom härska över dina verk,
allt lade du under hans fötter:

Fotnot:
I NT citeras avsnittet i Heb 2:6-8. Det tolkas där som ett vittnesbörd om Jesus [som människa].

Heb 2:6-8
Om detta finns ett klart vittnesbörd:[i]
Vad är en människa eftersom du tänker på henne,
en människoson eftersom du tar dig an honom?
En liten tid lät du honom vara ringare än änglarna
,[/I]<--- Citat ifrån Psalm där gud bytts mot änglar dvs, änglarna omnämns som gudar
allt lade du under hans fötter.

Fotnot:

Samma text skrivet på 2 sätt som ger resultatet änglar = gudar.

Ja, du behöver inte börja sucka och mer eller mindre idiotförklara mig. Jag är inte överens med dig i tolkning, helt enkelt.
2009-09-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
?? Förstår inte din fråga.

Vi har öppna möten som alla är välkomna på och ta del av kunskapen ifrån bibeln!

Nej! inte från bibeln utan från sällskapets redigerade texter...du förstår skillnaden va??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in