2009-07-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Kan det verkligen vara så att all den litteratur som ändå trycks och de planeringarna som föregår större (och mindre) sammankomster bara är ett spel? Kan jag inte tro.

Nä jag vill inte heller tro att allt det är ett spel.
Frågan är bara i vilken grad de vet att de manipulerar och hur de ser på att de gör det?
Att de ändrat i Bibeln för att det ska passa in på lärorna är ju solklart bevisat.
Det är manipulation.
Att de citerar oberoende litteratur på ett sätt som får det att se ut som ett stöd för deras tolkningar trots att en koll av sammanhanget visar att de förfalskar är också bevisat.
Det är också manipulation.

Frågan är då hur de betraktar denna manipulation.
Varför anser de det nödvändigt att göra så?
Ser de det som att ändamålet helgar medlen?
Hur stor är risken att de fastnar i sitt eget garn och inte ens längre ser att de de gör är oärligt?
Människan är ju fullt kapabel att t.o.m lura sig själv och intala sig att h*n gör rätt fast det är fel för alla andra att göra likadant.
2009-07-20, 14:35
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Nä jag vill inte heller tro att allt det är ett spel.
Frågan är bara i vilken grad de vet att de manipulerar och hur de ser på att de gör det?
Att de ändrat i Bibeln för att det ska passa in på lärorna är ju solklart bevisat.
Det är manipulation.
Att de citerar oberoende litteratur på ett sätt som får det att se ut som ett stöd för deras tolkningar trots att en koll av sammanhanget visar att de förfalskar är också bevisat.
Det är också manipulation.

Frågan är då hur de betraktar denna manipulation.
Varför anser de det nödvändigt att göra så?
Ser de det som att ändamålet helgar medlen?
Hur stor är risken att de fastnar i sitt eget garn och inte ens längre ser att de de gör är oärligt?
Människan är ju fullt kapabel att t.o.m lura sig själv och intala sig att h*n gör rätt fast det är fel för alla andra att göra likadant.

Jag tror att det man först måste förstå är att oavsett vilken organisation/samfund/företag man än kollar kommer man hitta auktoriteter som inte har rent mjöl i påsen, som är narcissistiska och lever på att styra och ställa, som får en kick av makt och att påverka andras liv och tankar. De är oftast väldigt duktiga socialt och kan därför säga det folk vill höra, och får därför lojala anhängare som kan tvinga sig själv att bortse från "luckor" i fasaden. Det finns nog lika mkt skräp inom JV som någon annanstans.
2009-07-20, 14:35
Medlem
Worezs avatar
Kan rekommendera alla att läsa Jehåvas Jäveln. Riktigt bra bok.
2009-07-20, 14:44
Medlem
Angående den senaste diskussionen så kom jag att tänka på en episod.
Min första bil ansågs tydligen som en skamfläck på Riketssalsparkeringen.
Det var en gammal Volvo som jag köpte när jag hade börjat tjäna mina egna pengar.
Jag fixade till den själv med viss assistans från kompisar, och var väldigt stolt över att ha en egen bil.
Men en gång fick jag låna en läcker italiensk sportbil av en kompis som ville att jag skulle ta hand om den när han var utrikes.
När jag kom med den till parkeringen vid Rikets sal så strömmade vännerna till för att gratulera till att jag skaffat mig en "riktig bil istället för den där skrothögen".
Allra ivrigast var äldstebröderna.
Då förstod jag att min gamla Volvo drog ner statusen på parkeringen.

Jag fick snabbt bättre arbeten med bättre löner, vilket gjorde att mitt bilinnehav också snabbt steg i graderna.
Dat var intressant att se hur bytena av bil hade en direkt koppling till vilka grupperingar i församlingen som plötslig fann ett stort intresse av mitt sällskap.
Det ska väl sägas att detta gäller inte bland de yngre i församlingarna utan verkar vara ett fenomen bland de äldre "etablerade" familjerna.
2009-07-20, 14:48
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Det var en gammal Volvo som jag köpte när jag hade börjat tjäna mina egna pengar.
Jag fixade till den själv med viss assistans från kompisar, och var väldigt stolt över att ha en egen bil.
Men en gång fick jag låna en läcker italiensk sportbil av en kompis som ville att jag skulle ta hand om den när han var utrikes.
När jag kom med den till parkeringen vid Rikets sal så strömmade vännerna till för att gratulera till att jag skaffat mig en "riktig bil istället för den där skrothögen".

Jag fick snabbt bättre arbeten med bättre löner, vilket gjorde att mitt bilinnehav också snabbt steg i graderna.
Dat var intressant att se hur bytena av bil hade en direkt koppling till vilka grupperingar i församlingen som plötslig fann ett stort intresse av mitt sällskap.
Det ska väl sägas att detta gäller inte bland de yngre i församlingarna utan verkar vara ett fenomen bland de äldre "etablerade" familjerna.

Där kan man snacka om att värdesätta det som betyder nåt här i livet!
2009-07-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Jag tror att det man först måste förstå är att oavsett vilken organisation/samfund/företag man än kollar kommer man hitta auktoriteter som inte har rent mjöl i påsen, som är narcissistiska och lever på att styra och ställa, som får en kick av makt och att påverka andras liv och tankar. De är oftast väldigt duktiga socialt och kan därför säga det folk vill höra, och får därför lojala anhängare som kan tvinga sig själv att bortse från "luckor" i fasaden. Det finns nog lika mkt skräp inom JV som någon annanstans.

Helt klart.
Men detta faktum torpederar JV's anspråk på att ha en unik organisation som är ensamma om att styras direkt av Gud själv.
Det är först när man tar ett par steg bakåt som man upptäcker att det finns en massa rost i lacken.
De som står för nära ser inte det.
2009-07-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Det är så man ramlar baklänges nästan...

http://www.watchtower.org/z/20040222b/article_01.htm

http://www.watchtower.org/z/rq/index.htm?article=article_00.htm

"I en del länder sänder man TV-reklam för sexlinjer sent på kvällarna. Det bästa vore kanske att helt enkelt inte titta på TV sent på kvällen."

Eller att läsa dagstidningar, eller att använda internet.
Läs bara Vakttornet.

"Eftersom onani väcker omoraliska tankar i stället för att avlägsna dem, är det helt nödvändigt att du inte lägger dig till med den här orena vanan."

Nä för det är ju helt onormalt att en finnig tonåring petar på sig själv och upptäcker att han är en sexuell varelse.
Varför gjorde Gud misstaget att skapa puberteten?

"Om du håller på med telefonsex, varför inte söka hjälp? Att berätta om det för dina kristna föräldrar är en bra början. Det är mycket möjligt att de blir upprörda, men dina föräldrar kan också vara de som har bäst förutsättningar att hjälpa dig och se till att du inte får ett återfall. Och äldstebröderna i Jehovas vittnens församling där du bor både kan och vill hjälpa dig."

Sure,
"Öh farsan.... jag har snackat om lite sex med min flickvän på telefon... hjälp mig.... hur ska jag kunna sluta med det."
2009-07-20, 15:47
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:

Jo, det känns väl igen.
Nu är väl detta fenomen inte direkt unikt för JV på något sätt utan finns i de flesta kyrkor, föreningar eller sammanslutningar som jag på något sätt fått en inblick i.

Bilen är och förblir en statussymbol. Det var mycket bättre när alla körde trabant. Ingen avundsjuka och bilen var precis vad som behövdes, verken mer eller mindre...

Så, för att reda från början svara på borderlines upprörda skrik; Nej, det är inte fel att fascineras av bra/fina/häftiga bilar. Det är inte heller nödvändigtvis fel att bedöma en människas värde utifrån vilken bil man kör (även om jag själv anser att det är korkat att göra så), det som är fel är hyckeriet att påstå att man inte bryr sig om världsliga saker, samtidigt som man på ett så uppenbart sätt verkligen gör det.
2009-07-20, 16:02
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
Nästan samtliga kristna samfund driver någon form av välgörenhet. Dvs skänker pengar, mat, startar barnhem etc etc detta kommer från själva organisationen alltså inte från medlemmar/privatpersonen i första hand..

Jag vet bara en organisation som säger sig vara kristen, som inte skänker ett öre till behövande, och det är Jehovas vittnen!! Hur kommer det sig?

Där har du fel!

JV brukar vara bland de första på plats vid större katastrofer och samarbeta med myndigheterna för att hjälpa nödställda.
2009-07-20, 16:07
Medlem
Bordelines avatar
Citat:

Det SÄMSTA jag hört på LÄNGE!!

Det är mer så att det sticker i ögonen på vännerna i församlingen om man köper något mer än "svensson-bil" .. så har det alltid vart...

Vilken församling sa du att du tillhörde? Tror inte en sekund på ditt skitsnack.
Du heter inte Simon föresten?
2009-07-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen

Jo, det känns väl igen.
Nu är väl detta fenomen inte direkt unikt för JV på något sätt utan finns i de flesta kyrkor, föreningar eller sammanslutningar som jag på något sätt fått en inblick i.

Bilen är och förblir en statussymbol. Det var mycket bättre när alla körde trabant. Ingen avundsjuka och bilen var precis vad som behövdes, verken mer eller mindre...

Så, för att reda från början svara på borderlines upprörda skrik; Nej, det är inte fel att fascineras av bra/fina/häftiga bilar. Det är inte heller nödvändigtvis fel att bedöma en människas värde utifrån vilken bil man kör (även om jag själv anser att det är korkat att göra så), det som är fel är hyckeriet att påstå att man inte bryr sig om världsliga saker, samtidigt som man på ett så uppenbart sätt verkligen gör det.

Och det känns fel när samma äldste som var såå nöjda när de trodde att jag hade skaffat en fin bil sen står på podiet och domderar om "materialismens snaror" och "att vara nöjda med det som när och skyler".
Det blir bara äcklig dubbelmoral.

Det är verkligen inte fel med att ha en fin bil.
Men då ska man inte hyckla om det.
2009-07-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline

Det SÄMSTA jag hört på LÄNGE!!

Det är mer så att det sticker i ögonen på vännerna i församlingen om man köper något mer än "svensson-bil" .. så har det alltid vart...

Vilken församling sa du att du tillhörde? Tror inte en sekund på ditt skitsnack.
Du heter inte Simon föresten?

Ojdå nu passar det att prata med en avfälling.

Jag har inte sagt vilka församlingar jag har tillhört, för då skulle såna som du springa runt med det till äldste så fort du kan.
Jag känner till din sort.

Nej jag heter inte Simon förresten.
Hur så?
Vad heter du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in