Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Anden har aldrig sagts vara Guds son...
Ja Jesus hade en andegestalt innan han kom till jorden. Gud överförde hans redan existerande, skapade liv till Marias livmoder.
Kol 1:15 "Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde av all skapelse."
Jesus var Guds avbild, precis som människan skapades till Guds avbild. Inte är vi del i en "masseenighet" för det. Och här kommer det åter fram att Jesus var/är den förstfödde av all skapelse.
Kol 3:1 "...Kristus sitter på Guds högra sida."
Jesus sitter på...inte på samma punkt där Gud sitter...utan på Guds högra sida.
Filipp 2:6 "...Jesus, som, fast han var till i Guds gestalt, inte hade en tanke på ett besittningstagande, nämligen för att han skulle vara jämlik Gud."
Jesus var ju då skapad till Guds -sin Faders avbild/gestalt, han var en hög och mäktig andevarelse innan han kom till jorden. Trots detta hade han inga planer på att göra "myteri" och vilja ha tillbedjan för sin egen del. Jämför det med en annan av Guds andesöner...Satan. Han hade däremot tankar på att vilja bli som Gud.
Du glömmer en sak vännen! Det står förstfödd, och inte först skapad. Människan är inte född av Gud, som Jesus är, Människan är skapad till Guds avbild. Du sade att den heliga anden inte är Guds son, jag håller med och det var inte det som jag skrev i mitt förra inlägg. Det som jag menade var att Den heliga anden utgår ifrån Gud på samma sätt som Jesus utgick ifrån Gud då han skulle bli människa. Jesus sade själv "Jag har utgått ifrån min Fader, och kommer ifrån honom" Sedan kan man även läsa Jesaja 55:11 "Så skall det också vara med ordet som utgår ur min mun: det skall inte vända vända tillbaka till mig fåfängt, utan att ha verkat vad jag vill och utfört det som jag hade sänt ut det till" När man läser Jesaja 45 så blir man bara ännu mer övertygad om att Jesus är Gud, läs detta! Jesaja 23:23 "Jag har svurit vid mig själv, från min mun har utgått ett sanningsord, ett ord som inte skall tas tillbaka: För mig skall alla knän böja sig, och mig skall alla tungor ge sin ed."
Sedan säger Paulus i Filipperbrevet 2:9-11 "Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över ALLA andra namn* för att alla knän skall böjas inför Jesu namn i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära."
Det som många utan Jehovas vittnen brukar säga är detta. Jesus är inte allsmäktig, eftersom Gud gav honom makten. Men Bibeln lär oss att Jesus var allsmäktig innan han blev människa. i Johannesevangeliet 17:5 ber Jesus till sin fader, och han säger "Förhärliga nu mig hos dig fader, med den härlighet* jag hade hos dig innan världen var till" i Matteusevangeliet 28:18 står det "Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden" Alltså hade Jesus all makt innan han blev människa! Jesus fick alltså tillbaks all denna makt när han hade förhärligat Gud på jorden, och förverkligat Guds plan!
När den tvivlande Tomas ser den uppståndna Jesus så säger han "Min Herre och min Gud" Jesus svarar då "Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men tror ändå" Om Jesus inte är Gud, varför sade han inte det till Tomas isåfall? Att Jesus inte tillrättavisade Tomas är ju ett bibliskt bevis på att Jesus faktiskt är Gud.
Dessutom är Hebreerbrevet väldigt intressant, eftersom Gud Fadern också kallar Sonen för Herre och Gud. Hebreerbrevet 1:8 "Om Sonen däremot:
Gud , din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira. Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten. Därför har Gud, din Gud, smort dig med glädjens olja mer än dina likar.
Och:
Du Herre, lade i tidens början jordens grund, och himlarna är dina händers verk. De skall förgås men du förblir, de skall alla nötas ut som en mantel."
Så även här ser man att Jesus är Gud och Herre, eftersom Gud fadern kallar honom för Gud och Herre! Bibeln är väldigt klar på den punkten att Jesus är Gud! Så jag förstår inte varför ni tror att Jesus är ett himlaväsen, det är ju ingenting som bibeln stödjer, utan allt verkar ju vara tolkningar från vakttornets sida!