2008-03-22, 07:47
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Javisst är det intressant!
Och jag säger som jag redan sagt, att jag inte uppfattat denna fråga som slutgiltigt besvarad -trots att det i publikationerna handlar om en påle. JAG har inte blivit övertygad om det, men det är en fråga som inte har den största vikten, FÖR MIG.

Vänta lite nu? Är det inte en viktig fråga för dig? Du har fått bevis efter bevis
här i tråden om hur Jehovas Vittnen har tolkat fel, har kommit med falska
profetior också vidare..

Skulle vilja ha ett mycket ärligt svar från dig, tvlivlar du nu eller har detta
stärkt din tro ännu mer?

Har du läst "Samvetskris" en bok som visar ett mkt ödmjukt perspektiv av en
tidigare medlem av styrande kretsen?

En sak som nämns i boken är hur den styrande kretsen agerade i en situation
där bröder och systrar i Malawi vägrade att köpa ett medlemskort av det
regerande politiska partiet, Malawi är en enpartistat (allstå ingen annan
politisk organisation finns att ta parti för). Vittnerna rådfrågade den styrande
kretsen, men sällskapet var stränga och ansåg att de skulle hålla fast vid
detta. Under 1964, 1967, 1972 och 1975 fick 1081 familjer sina hus
nedbrända, 588 åkrar blev förstörda, 1967 rapporterades att mer än 1000 av
deras kvinnor hade blivit våldtagna, varav en mor hade blivit våldtagen av 6
olika män och hennes 13 åriga dotter av tre. Fler mördades och regeringen
gjorde ingenting.

Sattidigt i Mexico, fanns det bröder som vägrade militärtjänst, eller rättare
sagt, köpte (betalade mutpengar) sig ett "Identitets cartilla". Män i Mexico
skall under ett år genomgå en särskild period av militär träning, vid
inskrivningen får de ett certifikat "identitets cartilla", där man kan se deras
närvaro vecka för vecka. Tjänstemännen som fyller i dessa kan mutas till att
fylla i dem utan brödernas närvaro, det är straffbart för en tjänsteman att
fylla i närvarorutorna när de inte har deltagit i utbildningen.

Men bröderna i Mexico blev oroliga när de fick läsa om hur bröderna i Malawi
hade det, skrev ett brev till styrande kretsen och frågade. Här mutar vi
tjänstemännen, vi uppmuntrar dem till att bryta mot lagen. Men i Malawi får
man inte ens köpa ett partikort av det enda partiet i landet. Men man får
betala olagliga mut pengar för att får ett oärligt ifyllt kort och samtidigt
riskera att den man betalar mutpengar för hamnar i fängelse.

Att köpa ett partikort i Malawi ansågs som en kompromiss och otrohet mot
GUD, men det som skedde i Mexico var inte det???

Citat:
Hur organiserat tror du detta arbete skulle vara utan en organiserande organisation som "höll ordning" på det hela?
1 Kor 14:33 "Gud är ju inte oordningens Gud, utan fridens."

Gud har genom alla tider, enligt bibeln, haft människor som varit profeter eller på ngt sätt kanaler för att hans ord skulle nå ut till folket. Mose t ex. Sen hade de första kristna oxå män som vägledde församlingarna. Så det är oxå bibelenligt. Den styrande kretsen är inte inspirerad och har ingen speciell kontakt med Gud -det var förbehållet de som levde på bibelns tid, innan de hade hela skriften att vägledas av. Det finns en viss ordning i hur det, enligt bibeln, fungerar med församlingar. Och fanns det ingen ordning i hur saker sköts skulle det bli en aning kaotiskt med tanke på att JV predikar samma budskap samma veckor över hela jorden.

Så så organiserad är nog inte den organisation du talar om, ser du en fridens,
kärlekens och en rättvis Gud bakom denna grymma behandling våra bröder
i Malawi utsattes för, samtidigt som han tycker att det som sker i Mexico är
ok? Nej hoppas att du så småning om inser att Jehova inte vill stå bakom en
organisation som denna..

Tror du detta var en viktig fråga för alla individer i Malawi? Det tror inte jag...

Vet du hur man skulle kunna känna igen de sanna kristna?
"de har kärlek inbördes"...
Senast redigerad av Tuzz 2008-03-22 kl. 07:53.
2008-03-22, 09:13
Medlem
Citat:
Jag läste länken. Intressant.

Och det är den enda slutsats du drar av länken? Sorgligt är ordet!
2008-03-22, 09:19
Medlem
Citat:
Man behöver inte alls vara aggressiv. Det räcker med att säga att man aldrig mer vill ha besök. Tydligt och klart.

Tror du på det själv? Möjligt att du inte skulle göra det men det finns väl fler dörrknackare? Där ligger man bakfull och trött på söndagen och så ringer någon bibelnasare på dörren och man ber dem dra till något varmare ställe! Ja inte fan hjälper det! Kan ni inte ha en databas för det här så vi slipper ovälkomna besök i fortsättningen?
2008-03-22, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Tror du på det själv? Möjligt att du inte skulle göra det men det finns väl fler dörrknackare? Där ligger man bakfull och trött på söndagen och så ringer någon bibelnasare på dörren och man ber dem dra till något varmare ställe! Ja inte fan hjälper det! Kan ni inte ha en databas för det här så vi slipper ovälkomna besök i fortsättningen?

JV hde ju (har kanske fortfarande?) "rapportblad" förut. Man skrev ner vem man hade besökt, om de absolut inte ville ha fler besök osv. När man sedan bytte distrikt och en annan "tog över" så fick han/hon detta rapportkort och kunde då se att "Åke Pärson" på "Lillgatan 2" var helt emot besök från JV, och den nya gick då inte dit.

Väldigt praktiskt!

Men för några år sedan var det något JV som tappade sitt rapportkort. Detta hittades av några barn (har jag för mig) och det blev stora rubriler i Aftonbladet: "Jehovas vittnen kartlägger dig!!!"

Så det fick JV sluta med...

Tycker också det vore bra om det fanns en "centralbas" någonstans, men då uppstår ju frågan om privatliv och integritet. Som sagt, det var ett jäkla rabalder då när det där hände...
2008-03-23, 13:20
Medlem
Streethouses avatar
Vi har redan klara bevis för att JV tolkning av bibeln inte stämmer och att allt i bibeln inte är sant. Vi har bevis för att en andevärld existerar som inte ser ut så som JV eller religionerna beskriver den.
2008-03-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
JV hde ju (har kanske fortfarande?) "rapportblad" förut. Man skrev ner vem man hade besökt, om de absolut inte ville ha fler besök osv. När man sedan bytte distrikt och en annan "tog över" så fick han/hon detta rapportkort och kunde då se att "Åke Pärson" på "Lillgatan 2" var helt emot besök från JV, och den nya gick då inte dit.

Väldigt praktiskt!

Men för några år sedan var det något JV som tappade sitt rapportkort. Detta hittades av några barn (har jag för mig) och det blev stora rubriler i Aftonbladet: "Jehovas vittnen kartlägger dig!!!"

Tycker också det vore bra om det fanns en "centralbas" någonstans, men då uppstår ju frågan om privatliv och integritet. Som sagt, det var ett jäkla rabalder då när det där hände...

Du skiver upp i din egen anteckningsbok vilka du har besökt och om dom var intresserade eller inte.

När du lämnar in distriktet följer dessa anteckningar INTE med.

Detta är pga att det kan dröja ett tag innan nästa broder/syster tar tag i distriktet ifråga, och då kan det finnas personer som har ändrat uppfattning och nu är intresserade (Jo, det händer faktiskt )

Sen skulle det som sagts i tidigare inlägg bryta mot PUL och diverse andra lagar om vi skulle sparat det i en databas
2008-03-24, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Bibeln uppskattar inte homosexualitet, men jag drog det som en liknelse i allt
lidande JV får utstå, behöver inte betyda att de är sk martyrer och att de är
Jehovas organisation.

Vad säger biblen om falska profeter / falsk religion?

Att man inte skall lyssna till dem som kommer med falska profetior, de kommer
INTE från Gud. Hur tydligt kan det bli?

Exakt vilka PROFETIOR har JV framfört och på vilket sätt kan de påstås vara just PROFETIOR? Alltså riktiga sådana som i tydliga ordalag beskrivit händelser som skulle hända -med detaljer. Att man tror att ngt ska hända eller att man drar förhastade slutsatser är inte det samma som att man går ut med profetior.
2008-03-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Vänta lite nu? Är det inte en viktig fråga för dig? Du har fått bevis efter bevis
här i tråden om hur Jehovas Vittnen har tolkat fel, har kommit med falska
profetior också vidare..

Skulle vilja ha ett mycket ärligt svar från dig, tvlivlar du nu eller har detta
stärkt din tro ännu mer?

Har du läst "Samvetskris" en bok som visar ett mkt ödmjukt perspektiv av en
tidigare medlem av styrande kretsen?

En sak som nämns i boken är hur den styrande kretsen agerade i en situation
där bröder och systrar i Malawi vägrade att köpa ett medlemskort av det
regerande politiska partiet, Malawi är en enpartistat (allstå ingen annan
politisk organisation finns att ta parti för). Vittnerna rådfrågade den styrande
kretsen, men sällskapet var stränga och ansåg att de skulle hålla fast vid
detta. Under 1964, 1967, 1972 och 1975 fick 1081 familjer sina hus
nedbrända, 588 åkrar blev förstörda, 1967 rapporterades att mer än 1000 av
deras kvinnor hade blivit våldtagna, varav en mor hade blivit våldtagen av 6
olika män och hennes 13 åriga dotter av tre. Fler mördades och regeringen
gjorde ingenting.

Sattidigt i Mexico, fanns det bröder som vägrade militärtjänst, eller rättare
sagt, köpte (betalade mutpengar) sig ett "Identitets cartilla". Män i Mexico
skall under ett år genomgå en särskild period av militär träning, vid
inskrivningen får de ett certifikat "identitets cartilla", där man kan se deras
närvaro vecka för vecka. Tjänstemännen som fyller i dessa kan mutas till att
fylla i dem utan brödernas närvaro, det är straffbart för en tjänsteman att
fylla i närvarorutorna när de inte har deltagit i utbildningen.

Men bröderna i Mexico blev oroliga när de fick läsa om hur bröderna i Malawi
hade det, skrev ett brev till styrande kretsen och frågade. Här mutar vi
tjänstemännen, vi uppmuntrar dem till att bryta mot lagen. Men i Malawi får
man inte ens köpa ett partikort av det enda partiet i landet. Men man får
betala olagliga mut pengar för att får ett oärligt ifyllt kort och samtidigt
riskera att den man betalar mutpengar för hamnar i fängelse.

Att köpa ett partikort i Malawi ansågs som en kompromiss och otrohet mot
GUD, men det som skedde i Mexico var inte det???

Så så organiserad är nog inte den organisation du talar om, ser du en fridens,
kärlekens och en rättvis Gud bakom denna grymma behandling våra bröder
i Malawi utsattes för, samtidigt som han tycker att det som sker i Mexico är
ok? Nej hoppas att du så småning om inser att Jehova inte vill stå bakom en
organisation som denna..

Tror du detta var en viktig fråga för alla individer i Malawi? Det tror inte jag...

Vet du hur man skulle kunna känna igen de sanna kristna?
"de har kärlek inbördes"...

Jag har redan sagt vad jag sedan länge uppfattat om detta med kors/påle och jag ser ingen mening i att dra det en gång till. Jag hade denna uppfattning innan jag läste det som skrivits här.
Jag har ingen plan på att läsa "Samvetskris". Har du läst "En vandring i tro"?

Vad du tror att Jehova ställer sig bakom eller inte får stå för dig, men jag anser inte att du har svaret på vad han anser. Mkt av det som kommer fram om vittnena är osanningar, halvsanningar och en del sant, men jag tror inte att saker görs av illvilja. De är människor som alla andra.

Mitt ärliga svar är det jag nu skrivit, och att jag pga vistelsen på detta forum fått en del frågor, mest sånt som jag redan tidigare funderat över men oxå en del nya. Men jag söker svaren på annat håll, inte genom att lyssna på hörsägen. Alla måste ju få bilda sin egen uppfattning, helst då grundat på fakta, inte på skitsnack eller på enskilda människors uppfattningar. Jag har ju MINA uppfattningar, varför skulle jag tumma på dem? Jag kan göra det om FAKTA visar annat, FAKTA som visar annat från alla håll. Om hela tron ska falera pga en eller ett par missöden eller missförstånd gjorda av människor så är det ju inget att ha. Skulle israeliterna övergett Gud bara för att Mose begick ett sådant misstag att han till och med blev hindrad av Gud att gå in i det utlovade landet? Tron är så mkt mer än människor. Tron måste vara ens egen, grundat på vad man själv kan leva med. Vad andra väljer att göra eller tro eller inte tro är upp till dem -vare sig det gäller personer inom eller utanför JV. MITT liv och MIN tro ska baseras på vad jag kan tro på...inte vad du eller ngn annan tycker är rätt och riktigt. Grejen är ju oxå att vi kan babbla om detta tills vi blir slut, men sanningen finns där ute -hur mkt vi än tycker och hur mkt vi än försöker övertyga varann till olika saker...vi får helt enkelt vänta och se vad framtiden för med sig...
2008-03-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie

Väldigt praktiskt!

Jv har inte slutat med att anteckna de som inte vill ha besök. Nog för att minnet kan vara hyfsat men så bra är det inte så man kommer ihåg alla man besöker.
2008-03-24, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Vi har redan klara bevis för att JV tolkning av bibeln inte stämmer och att allt i bibeln inte är sant. Vi har bevis för att en andevärld existerar som inte ser ut så som JV eller religionerna beskriver den.

Vilka BEVIS finns det för att det är döda människor och inte onda andar som (levande) människor kan komma i kontakt med? Kan du VERKLIGEN påstå att du VET vilken varelse som ligger bakom eventuella röster, drömmar eller annat som man kan uppleva?
Har du sett in bakom kulisserna i andevärlden?
Är du SÄKER på att du inte blir lurad? Är du SÄKER på att det inte ligger annat bakom detta?
HUR kan du vara SÄKER på det?
2008-03-24, 14:43
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Vilka BEVIS finns det för att det är döda människor och inte onda andar som (levande) människor kan komma i kontakt med? Kan du VERKLIGEN påstå att du VET vilken varelse som ligger bakom eventuella röster, drömmar eller annat som man kan uppleva?
Har du sett in bakom kulisserna i andevärlden?
Är du SÄKER på att du inte blir lurad? Är du SÄKER på att det inte ligger annat bakom detta?
HUR kan du vara SÄKER på det?
Jag kan vara säker på att det eftersom de gett mig sådan god vägledning. Finns ingen ondska i de andekontakter jag har. Naturligtvis finns inga konkreta bevis lika lite som man kan ta fram objektiva bevis för andevärldens eller Guds existens eller att bibeln är sann. Bevis för att andevärlden existerar finns i och med att den info de levererar inte kan komma från ens egen inbillning eller från annat håll. Fortlevnadsbevis och andra bevis. Därom är ingen tvekan även om det inte går att bevisa för tredje man. Såväl andevärlden som vetenskapen förnekar ingen gud men däremot riktigheten i religioners tolkningar av andevärlden, bibeln och andra religiösa skrifter.
Naturligtvis kan man tänka sig att onda andar "planterar" dessa ideer hos mig och andra och ger falsk information men sannolikheten och logiken för det är ytters liten grundat på erfarenhet jag och många andra har, den hjälp vi får, den information vi får mm.
2008-03-24, 18:43
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Vad du tror att Jehova ställer sig bakom eller inte får stå för dig, men jag anser inte att du har svaret på vad han anser. Mkt av det som kommer fram om vittnena är osanningar, halvsanningar och en del sant, men jag tror inte att saker görs av illvilja. De är människor som alla andra.

Detta skulle inte vara några problem om det inte vore så att när människor
blir uteslutna kan hela deras värld fallera, klart att det har betydelse när äldste
bröder tar ett beslut. När bröder mördas och systrar i Malawi blir våldtagna
på grund av människors beslut. När man samtidigt påstår att GUD den
allsmäktige står bakom sådana orättvisor!!! Klart att det har betydelse, när
familjer splittras vid uteslutning, Gud skapade den fria viljan, med några få
budord, en av de viktigaste du skall älska din nästa som dig själv!

Gud gav oss den fria viljan för att han ville att vi skulle älska honom av egen
fri vilja inte för att någon talar om för oss hur vi skall älska honom!! Då hade
han kunnat gjort det på en gång, alltså skapat oss utan fri vilja, där han har
förutbestämt hur vi skall älska honom.

Klart att man reagaera när någon väljer en tillbedjan eller tolkning av bibeln
där människor får utstå onödigt lidande på grund av dessa grymma misstag/
uteslutningar. Vet du inte vad som kan hända när man gör sådana här
misstag? Människor som sålde sina hus och slutade sitt arbete för att
Harmageddon skulle komma 1975. Alla vet att Vittnerna förutspådde 1975,
att då skulle harmageddon komma. Stod till och med i er litteartur.. Är inte
det en profetia, så undrar jag vad du definerar som en profetia?

1914 var också en profetia, om man ändrade sig, då Harmageddon inte kom..
Det var bröder och systrar som gick runt med plakat på bröstet där det stod
att HARMAGEDDON skulle komma, men det kom inte... Falsk Profetia, ja...
Utan tvekan. Ser man det utifrån "världens människor" trodde de att dessa
bröder och systrar gick omkring och roade sig? Nej de trodde att deras gud
(din gud) hade talat om för er att harmageddon skulle komma! För mig gör det
ont i hjärtat att man tycker det är ok att Guda namn skall hädas om och om
igen! Människor som gör misstag, ja absolut, men när det handlar om
människoliv, då får det inte ske misstag! Tänk på blodfrågan... Tänk på
bröderna och systrarna i Malawi, tänk på de som blir uteslutna, och tror att
de kommer dö i Harmageddon, och senare tar livet av sig.

Svenska kyrkans korståg... Var ett misstag, Tror du att Gud förlåter dem för
det?

Citat:
Mitt ärliga svar är det jag nu skrivit, och att jag pga vistelsen på detta forum fått en del frågor, mest sånt som jag redan tidigare funderat över men oxå en del nya. Men jag söker svaren på annat håll, inte genom att lyssna på hörsägen. Alla måste ju få bilda sin egen uppfattning, helst då grundat på fakta, inte på skitsnack eller på enskilda människors uppfattningar. Jag har ju MINA uppfattningar, varför skulle jag tumma på dem? Jag kan göra det om FAKTA visar annat, FAKTA som visar annat från alla håll. Om hela tron ska falera pga en eller ett par missöden eller missförstånd gjorda av människor så är det ju inget att ha. Skulle israeliterna övergett Gud bara för att Mose begick ett sådant misstag att han till och med blev hindrad av Gud att gå in i det utlovade landet? Tron är så mkt mer än människor. Tron måste vara ens egen, grundat på vad man själv kan leva med. Vad andra väljer att göra eller tro eller inte tro är upp till dem -vare sig det gäller personer inom eller utanför JV. MITT liv och MIN tro ska baseras på vad jag kan tro på...inte vad du eller ngn annan tycker är rätt och riktigt. Grejen är ju oxå att vi kan babbla om detta tills vi blir slut, men sanningen finns där ute -hur mkt vi än tycker och hur mkt vi än försöker övertyga varann till olika saker...vi får helt enkelt vänta och se vad framtiden för med sig...

Överger ni inte bröder och systrar som begår misstag efter misstag?
Varför skall man inte överge en organisation som begår misstag efter misstag?

Nej För mig blir det återigen bevis för er dubbelmoral..

Visst kan vi babbla om detta i all evighet, men det som var så skönt att vara
vittne var att man inte behövde lyssna till sig själv ta ansvar över de fel som
skedde, hur illa orgnaisationen än behandlade andra, hur Vaktornet och Vakna
förkastade all annan religion, hur Sällskapet lärde oss hur vi skulle tänka,
slippa behöva ta ansvar för allt som organisationen gör! MEN Jehova
förväntar sig att vi är ärliga och att vi tar ansvar för det vi gör på ett eller
annat sätt. Han vill att vi skall tänka själva, äslka honom av egen fri vilja, det
vi gör för den minste det gör vi också för hans son Jesus, tänk på det när din
syster i Malawi blev våldtagen av 6 män och hennes 13 åriga dotter av tre,
samtidigt som dina bröder betalade mutpengar i Mexico! På grund av ett
"litet" misstag...

Jag läser gärna "En vandrign i Tron" om du läser "Samvetskris"...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in