2008-05-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ser du ingen sanning alls i JVs trosuppfattningar längre?
Är det "bara" styrande kretsen som stör dig?

Det som är sant finns hos andra kristna grupper också. Det som är unikt för JV är oftast uppåt väggarna fel.
Vet inte riktigt var du menar med att styrande kretsen stör mig. Jag stör mig på att man skapat lärosatser som inte stämmer med bibelns. På att det krävs total lydnad för läror som inte kan beläggas vara riktiga, och att när det blir bevisat att det var fel så blir det bara ett 'oops vi är ju bara människor men nu ska ni tro så här istället och den här gången är det från Gud'. Fast det sa man förra gången också och låtsas inte om det.
2008-05-22, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Är det en officiell doktrin ifrån JV:s organisation att avhoppade medlemmar ska bemötas med kalla handen utav familjemedlemmar som fortfarande är involverade i organisationen eller är det bara en naturlig social följd som sker?

Det är ett officiellt krav. Det skulle knappast fungera som en naturlig följd. Jag tror att inte många verkligen vill bryta banden men det krävs "uppifrån". Det har flera gånger sagts att den styrande kretsen förstår att många kan tycka att det känns svårt att göra så men att det faktiskt handlar om att lyda det Gud säger. Är man ett troget JV lyder man naturligtvis det man tror att Gud kräver. För att öka trycket är det numera så att de som har vissa "privilegier", typ äldste, pionjärer, Betel och dyl kan mista dessa om de inte följer kraven.
2008-05-22, 01:48
Medlem
Tycker Jehovas Vittnen är den i särklass sjukaste sekten i Sverige. Ta exempelvis en titt på dessa länkar.

www.aftonbladet.se/nyheter/article132691.ab
http://www.aftonbladet.se/bocker/intervjuer/article2011886.ab
www.aftonbladet.se/nyheter/article415280.ab
www.aftonbladet.se/nyheter/article315864.ab
www.aftonbladet.se/nyheter/article135819.ab

Fick ett dumt inlägg på min blogg från nån kärring som blev tyst sen......
2008-05-22, 09:02
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Är det en officiell doktrin ifrån JV:s organisation att avhoppade medlemmar ska bemötas med kalla handen utav familjemedlemmar som fortfarande är involverade i organisationen eller är det bara en naturlig social följd som sker?

Det finns litteratur och "speciella brev" som de (JV ledning) uttrycker farorna
med att ha kontakt med uteslutna eller avhoppare. De JV som håller sig på detta
forumet, går indirekt emot JV:s organisation, varför de aldrig skulle kunna tänka
sig att skriva sitt riktiga namn här på forumet.

Det är inte en naturlig social följd då de flesta människor inom JV's organisation
lider något fruktansvärt av att inte få ha kontakt med sina uteslutna eller
avhoppade släktingar. De måste tänka (för att kunna överleva själva) att det är
vi "uteslutna eller avhoppare" som gör valet att inte ha kontakt med dem
genom att gå ur eller inte komma tillbaka, för att de inte ska hamna i någon
konflikt med sig själva eller tron...
2008-05-22, 09:09
Medlem
fotos avatar
Citat:
Märk inte ord.
Jag vet att han fortfarande har/är sanningen. Men på den tiden var han på jorden tillsammans med människor och idag har vi bibeln att läsa ur.
Det var så jag menade med "hade".

Och det står precis samma i min bibel. Vad annars?

Det känns som om du missar poängen. Jesus har inte sanningen. Jesus är sanningen och enda vägen till Gud....
I Bibeln kan du läsa om den vägen.

Joh 14:6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.
2008-05-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jaså du har verkligen noll koll på vad du är med i! Hoppade du bara med eller är du infödd i Jv? Du borde nog kolla upp lite mer fakta och tro lite mindre. Ja ni Jv är väldigt styrda från Brooklyn vilket du försöker förringa! Varför? Alla vet ju att Jv som alla sekter är en väldigt toppstyrd organisation och om du inte insett det vid det här laget är det synd om dig.

Du förstår visst inte att jag inte bryr mig om vad som sagts tidigare. Mkt av det som påstås ha sagts är överdrifter och missuppfattningar. Och jag ÄR medveten om att jag inte är med i en fullkomlig organisation. Det har varit och är fortfarande människor som utgör denna.
Jag antar att du själv är felfri eftersom du vill att andra ska vara det?

Tyck inte synd om mig, det är bara slöseri med din energi.
2008-05-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det som är sant finns hos andra kristna grupper också. Det som är unikt för JV är oftast uppåt väggarna fel.
Vet inte riktigt var du menar med att styrande kretsen stör mig. Jag stör mig på att man skapat lärosatser som inte stämmer med bibelns. På att det krävs total lydnad för läror som inte kan beläggas vara riktiga, och att när det blir bevisat att det var fel så blir det bara ett 'oops vi är ju bara människor men nu ska ni tro så här istället och den här gången är det från Gud'. Fast det sa man förra gången också och låtsas inte om det.

Ok.
Tror du på Harmageddon?
2008-05-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bamzizen
Tycker Jehovas Vittnen är den i särklass sjukaste sekten i Sverige. Ta exempelvis en titt på dessa länkar.

www.aftonbladet.se/nyheter/article132691.ab
http://www.aftonbladet.se/bocker/intervjuer/article2011886.ab
www.aftonbladet.se/nyheter/article415280.ab
www.aftonbladet.se/nyheter/article315864.ab
www.aftonbladet.se/nyheter/article135819.ab

Fick ett dumt inlägg på min blogg från nån kärring som blev tyst sen......

Du är ju inte heller så smart om du tror att detta är saker som alla JV håller på med, eller tycker är i närheten av ok.
Jag hoppas du förstår att det finns rötägg överallt.
2008-05-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det är ett officiellt krav. Det skulle knappast fungera som en naturlig följd. Jag tror att inte många verkligen vill bryta banden men det krävs "uppifrån". Det har flera gånger sagts att den styrande kretsen förstår att många kan tycka att det känns svårt att göra så men att det faktiskt handlar om att lyda det Gud säger. Är man ett troget JV lyder man naturligtvis det man tror att Gud kräver. För att öka trycket är det numera så att de som har vissa "privilegier", typ äldste, pionjärer, Betel och dyl kan mista dessa om de inte följer kraven.

Nu är det ju så att alla inte har problem med att lämna JV.

Och är det inte så att var och en får ta ansvar för sitt liv? Man har ju en gång döpt sig. Frivilligt.
2008-05-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Det känns som om du missar poängen. Jesus har inte sanningen. Jesus är sanningen och enda vägen till Gud....
I Bibeln kan du läsa om den vägen.

Joh 14:6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Grejen är att jag vet det. Du kommer inte med ngt nytt.
2008-05-22, 23:24
Medlem
Citat:
Du förstår visst inte att jag inte bryr mig om vad som sagts tidigare. Mkt av det som påstås ha sagts är överdrifter och missuppfattningar. Och jag ÄR medveten om att jag inte är med i en fullkomlig organisation. Det har varit och är fortfarande människor som utgör denna.
Jag antar att du själv är felfri eftersom du vill att andra ska vara det?

Tyck inte synd om mig, det är bara slöseri med din energi.

Får jag fråga varför du tycker att det är ointressant vad JV har sagt tidigare? De har hela tiden påstått att det de lär ut är med vägledning av helig ande. Skulle helig ande ha lurat dem till att lära fel gång på gång? Finns det något som säger att allt det JV tror idag är sant om 10 år? Om det inte är helig ande som har ansvaret för felaktigheterna från förr när började den då vägleda?
2008-05-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ok.
Tror du på Harmageddon?

Ett Harmageddon som innebär ett massmord på 99,9% av världens befolkning tror jag inte på. Att Gud kommer att ställa sakerna till rätta tror jag. Jag tvivlar starkt på att det är en fördel att vara JV när det händer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in