2008-05-19, 19:25
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Det där med spioner tror jag ärligt talat inte särkilt mycket på. Det finns säkert ngn broder/syster som vill "spela duktig" och hålla reda på vad andra gör, men jag tror inte detta är sanktionerat uppifrån.

Ja jag läste hela boken och visst var den intressant till viss del, men inget som fick mig att försvagas i min tro till Jehova.

Hej Malmoehenke!

Vad kul att du har läst boken!

Berätta vad du tyckte var intressant? Jag fängslades mest om Malawi och
Mexico, vad tycker du om det? Vad tycker du om författaren? Visst är han
inte alls som du hade föreställt dig, jag var övertygad om att han skulle vara
mer bitter och ja du vet "värdslig"...

Jag är inte försvagad i min tro på Gud, av att ha läst boken, snarare förstod jag
att Jehova inte kan stå bakom en organisation som JV eftersom de inte skiljer
sig nämnvärt från andra religösa organisationer..

Raymond Franz har ju själv en stark tro till Jehova fortfarande. Det var ju
hans samvete gentemot Jehova som gjorde att han inte kunde vara ett vittne
längre.
2008-05-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Hej Malmoehenke!

Vad kul att du har läst boken!

Berätta vad du tyckte var intressant? Jag fängslades mest om Malawi och
Mexico, vad tycker du om det? Vad tycker du om författaren? Visst är han
inte alls som du hade föreställt dig, jag var övertygad om att han skulle vara
mer bitter och ja du vet "värdslig"...

Jag är inte försvagad i min tro på Gud, av att ha läst boken, snarare förstod jag
att Jehova inte kan stå bakom en organisation som JV eftersom de inte skiljer
sig nämnvärt från andra religösa organisationer..

Raymond Franz har ju själv en stark tro till Jehova fortfarande. Det var ju
hans samvete gentemot Jehova som gjorde att han inte kunde vara ett vittne
längre.

Jag trodde iof också att Raymond skulle uttrycka en större bitterhet än han gjorde i boken,samtidigt som jag tror att han spätt på lite grann för att få det att låta värre ibland.

Styckena om Malawi fann även jag intressanta.

Sen som jag skrev tidigare så baserar jag min uppfattning om JV på den upffatning jag har om hur organisationen bedrivs idag, och då känner jag att jag kan stödja den även om det tyvärr blir fel pga ofullkomlighet även i "vår" organisation.
2008-05-19, 21:11
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Jag trodde iof också att Raymond skulle uttrycka en större bitterhet än han gjorde i boken,samtidigt som jag tror att han spätt på lite grann för att få det att låta värre ibland.

Styckena om Malawi fann även jag intressanta.

Sen som jag skrev tidigare så baserar jag min uppfattning om JV på den upffatning jag har om hur organisationen bedrivs idag, och då känner jag att jag kan stödja den även om det tyvärr blir fel pga ofullkomlighet även i "vår" organisation.

Så du tror att Jehova kan förlåta en sån sak? Intressant, med tanke på hur
han reagerade på Isrealiternas tid.. Han var inte lika barmhärtig mot dem då
de gjorde fel... Jag har bara så svårt för att tro att Jehova skulle vara så orättvis?
Isreliterna får ingen förlåtelse, men JV får det. JV familjerna i Malawi,
får lida för ett litet politiskt kort (de har bara EN regering), man skall underordna
sig den osv... Men Bröderna i Mexico får betala mutpengar för ett "kort", en
lögn om att de har genomgått en militärtjänst?

Jag menar Styrande Kretsen fick ju förfrågan flera ggr av bröderna i Mexico,
men varför fick de inte Jehovas vägledning då? Skulle inte Jehova vilja styra upp
det om det blev fel från början?

Jag undrar hur kan Jehova ställa sig bakom Jehovas Vittnen, när han inte ens kunde
förlåta Israeliterna? Har han mer överseende med JV? Än Israeliterna?

Uppriktig fråga, jag har planer på att kontakta Betel för att få svar på
vissa av dessa frågor i alla fall..
2008-05-20, 02:40
Medlem
Stor skillnad

Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Så du tror att Jehova kan förlåta en sån sak? Intressant, med tanke på hur
han reagerade på Isrealiternas tid.. Han var inte lika barmhärtig mot dem då
de gjorde fel... Jag har bara så svårt för att tro att Jehova skulle vara så orättvis?
Isreliterna får ingen förlåtelse, men JV får det. JV familjerna i Malawi,
får lida för ett litet politiskt kort (de har bara EN regering), man skall underordna
sig den osv... Men Bröderna i Mexico får betala mutpengar för ett "kort", en
lögn om att de har genomgått en militärtjänst?

Jag menar Styrande Kretsen fick ju förfrågan flera ggr av bröderna i Mexico,
men varför fick de inte Jehovas vägledning då? Skulle inte Jehova vilja styra upp
det om det blev fel från början?

Jag undrar hur kan Jehova ställa sig bakom Jehovas Vittnen, när han inte ens kunde
förlåta Israeliterna? Har han mer överseende med JV? Än Israeliterna?

Uppriktig fråga, jag har planer på att kontakta Betel för att få svar på
vissa av dessa frågor i alla fall..

Som Malmöhenkes inlägg visar anses det handla om "ofullkomlighet" när det gäller Jvs organisation. Det gör det aldrig med andra samfund och inte heller med judarna. Det kvittar vad som sker bland Jv - det är "ofullkomlighet", medan oegentligheter hos kyrkorna är avfall. Jv kan granska och fördöma kyrkor för deras mörka förflutna, men det som skett i det flydda hos Jv får inte hållas emot Jv. Judarna kunde förkastas, ja, liksom kyrkorna, ja, men Jv kommer enligt den egna läran aldrig att förkastas. Allt kan ursäktas.
2008-05-20, 17:24
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Som Malmöhenkes inlägg visar anses det handla om "ofullkomlighet" när det gäller Jvs organisation. Det gör det aldrig med andra samfund och inte heller med judarna. Det kvittar vad som sker bland Jv - det är "ofullkomlighet", medan oegentligheter hos kyrkorna är avfall. Jv kan granska och fördöma kyrkor för deras mörka förflutna, men det som skett i det flydda hos Jv får inte hållas emot Jv. Judarna kunde förkastas, ja, liksom kyrkorna, ja, men Jv kommer enligt den egna läran aldrig att förkastas. Allt kan ursäktas.
Du har en bra poäng där Mister Eberhard.
2008-05-20, 17:38
Medlem
fotos avatar
Citat:

Du menar att det kan ha tolkats och profeterats fel (och fortfarande gör eftersom ni är ofullkomliga). Det är ju vad vi icke JV alltid har hävdat. Vad skönt att ett JV (om du är ett sånt) också erkänner det
2008-05-20, 17:48
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Du menar att det kan ha tolkats och profeterats fel (och fortfarande gör eftersom ni är ofullkomliga). Det är ju vad vi icke JV alltid har hävdat. Vad skönt att ett JV (om du är ett sånt) också erkänner det
De poängterar gärna om att de tolkar fel emellanåt för att kunda rentvå sina händer från gamla felaktigheter. Men de är också snabba med att påpeka att de är det kommer mindre justeringar emellanåt, men att de är väldigt nära den absoluta sanningen.
2008-05-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard

Det är ofullkomlighet vilken människa det än gäller och alla kan ändra sig.
2008-05-20, 19:00
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Inte Jehovas.
2008-05-20, 19:53
Medlem
Citat:

Näh Leviticus ledningen skyller på er som är med i Jv även om dem felat. Finns massor av bevis för det.
2008-05-20, 20:25
Medlem
Citat:
Va?
Jag svarade inte så pga att det skulle vara "ett vanligt JV argument"...jag svarade så för att jag har för mig att det är så.
Du är sååå anti.

Argumentet är det som ledningen kör med, eller har du kommit fram till din åsikt efter studium helt på egen hand utan att läsa i VT?
2008-05-20, 20:31
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar. Men verkligheten...vilken verklighet menar du? Att människor gör fel?
Bibeln har ju sitt innehåll fast även om människor misslyckas.
Har du tappat tron på att Gud finns? Om så, vad blir alternativet?

Nej jag har inte tappat tro på Gud. Jag har tappat tron på den styrande kretsens tolkningar. Den verklighet jag menar är att det är så lätt att vid en granskning avslöja dem som falska. Ibland önskar jag att jag aldrig skulle ha kollat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in